PŘÍBĚHY PROGRESIVNÍHO ROCKU (XII)
QUO VADIS?
Poslední díl celoroční
série Příběhy progresivního rocku bude malým zamyšlením a reflexí. Konkrétní
novinky pečlivě sleduje ve své Prog rubrice kolega Jan Doležel, netřeba tedy
suplovat jeho práci.
Současná neoprogová scéna
je rozkošatělá až k nepřehlednosti, nicméně stále dominantně vyrůstá
z letitého artrockového kmene a kořenů druhé poloviny šedesátých let. Samozřejmě,
že i dnes existuje řada hudebních novátorů, jenže jejich tvorba častokráte nemá
téměř nic společného s klasickým rockem, tak jak jej vnímají posluchači
napříč generacemi.
Situace, kdy neoprog de facto již není progresivní, a
přitom je pro mnohé mladší fanoušky stejně objevný a okouzlující, jako byla pro
nás starší raná alba KING CRIMSON, YES, GENESIS, PINK FLOYD, vyvolává
v komunitě progrockerů velké názorové pnutí.
Dochází až k paradoxní situaci, kdy militantním
zastáncem novodobé progrese, jež by měla prolomit limity klasického rocku, je
téměř sedmdesátiletý Robert John Godfrey, spolutvůrce
orchestrálního soundu prvotních BARCLAY JAMES HARVEST, dlouholetý klávesák THE
ENID. Na druhé straně barikády obhajují neoprog, odvozený od čtyřicetileté a
starší muziky, o jednu, dvě, i tři generace mladší hudebníci a fandové.
OSTNY ROBERTA JOHNA GODFREYE
Dejme slovo Robertovi, jenž se v březnu tohoto roku na
dané téma obsáhle vyjádřil pro magazín Prog, čímž v komunitě vyvolal
doslova zemětřesení. „Ideály jsou jako
hvězdy, jež vedou námořníky,“ vzpomněl zkraje nonšalantně na jednoho
moudrého muže. „Skládání hudby je magický
proces, jenž v rukou vyvolených dokáže změnit vědomí, jako nic jiného,“
přidal z vlastní hlavy.
Hned ale přitvrdil, položil plénu zásadní otázku, s níž
se současný prog musí podle něj vypořádat:
„Má se zbavit pohledů do zpětného zrcátka, a najít odvahu jít do neznáma, být
znovu revoluční, anebo se cynicky držet dobré kvalitní kuchyně, na níž jsou
všichni zvyklí?“
Otevřeně řečnicky přidal, parafrázuji: „Můžeme si dovolit zahodit minulost a
vytvořit nový všeobjímající prostor pro doposud nepoznané transcendentní formy
hudebního výrazu, jež poruší všechna stávající pravidla? Akcelerujeme tak
tvůrčího génia příštích talentů? Skutečně můžeme vytvořit bílý nepopsaný
prostor pro příští generace umělců?“ Na rozdíl od Godfreye se osobně domnívám,
že nikoliv. Na rockové hudební mapě už žádná místa se lvy nejsou…
„Imitátoři
minulosti jsou bezpochyby šikovní,“ dí Godfrey, „mají ale málo co nabídnout pro budoucnost,“ pokračuje ve svých
radikálních úvahách. „Současný ’prog’ je
kolonizován samozvanými domýšlivci, čili těmi, co vládnou a nepustí mezi sebe
nikoho dalšího [pozn.: jde evidentně o ekvivalent našich hudebních a
producentských klanů]. Přitom nevědí, kam
vlastně jdou, předvádějí se nabiflovanými, avšak obsahově vyprázdněnými šmuky. Takoví
musí být shozeni shůry, uvolnit místo novým. Zázračné děti mohou ve spojení
se skladatelskými mistry ohromit svou virtuozitou. Bez nich jsou
k ničemu. Co by byl Horowitz bez Chopina?“ naráží Godfrey na poukazy
protistrany, že dnešní muzikanti jsou na daleko vyšší technické úrovni, než
tehdejší mladí. Dodává bez obalu: „Sere
mě, že lidé jako Steven Wilson mají talent i prostředky pro jeho realizaci,
přesto ve své tvorbě nenabízejí žádný obsah, jenž by stál za zapamatování.“
„Zakladatelé
progresivního rocku zanedlouho odejdou na věčnost. Coby jejich vrstevník
připomenu, že na konci šedesátých let jsme byli různorodí a kreativní, dokázali
jsme odhodit všechny předsudky a normy. Jedině tak jsme dokázali posunout
hranice rockové hudby jako nikdo po nás. To vše se z ’progu’ postupně
vytratilo, a i proto je dnes vnímán jako kolonie malomocných, vyrábějící hippie
sračky pro smutné lidi. Většina dnešního progu je jen špatnou a povrchní
parodií původních originálů. Je to svým způsobem cynické, krmit prog komunitu
těmito nenáročnými kopiemi,“ uzavírá Godfrey svůj ostnatý manifest.
Teze a výroky Roberta Johna Godfreye se dají shrnout následně:
současný prog je jen chudým bratrancem bezmála padesátiletého originálu, a
Steven Wilson může být produkčním géniem, ale jeho hudba stojí za hovno.
OZVĚNY A DOZVUKY
Na stránce Team Rocku se hned druhý den doslova strhla diskusní
lavina. Editor Prog magazínu, Jerry Ewing, použil v rychlé reakci příměry
o prdeli a šmejdovi. Facebook a Twitter Progu zaplavila fanouškovská obrana
Stevena Wilsona a jeho tvorby.
Pomineme-li nadávky a bezobsažné výkřiky, byla hlavním
protiargumentem přirozená provázanost všeho se vším, plus tvrzení, že jenom
část dnešního progu je silně pod vlivem scény 70. let. Svým způsobem jde o
stejnou polemiku jako mezi dnešními metalisty a pamětníky klasického hardrocku.
Nic nového pod sluncem ani z „historického“ pohledu. Pamětníci si vzpomenou na
LED ZEPPELIN versus staří bluesmani, či debaty jestli URIAH HEEP na jedničce
vykradli přes zeď z vedlejšího studia DEEP PURPLE nahrávající „In Rock“,
potažmo kolik z potemnělého kouzla zpomalováků VANILLA FUDGE se
ocitlo u BLACK SABBATH, anebo kolikže bylo epigonů NICE a ELP, atakdále,
atakdále…
Argumentovalo se i údajnou mnohotvárností současné prog
scény, jež nabízí tradiční sound v duchu GENESIS, jazzrockové fúze typu
BRAND X, kovotepce HEADSPACE, krautrockem inspirovaného Michaela Rothera,
floydovskou majestátnost v tvorbě Andyho Jacksona, artrock
v provedení ULVER, epický rock ve verzi KAIMA, prog modernu SHEARWATER,
mihotavé odrazy psychedelie u OZRIC TENTACLES, THE BEVIS FROND – abych
vyjmenoval některé z konkrétních diskusních příkladů. Jiní poukazovali i
na dilema, že THE ENID sami jsou součástí „muso rocku“, proti němuž se Godfrey
tak halasně vymezoval.
Co se týče Godfreyových výpadů na autorskou tvorbu
Stevena Wilsona (nikoliv na jeho producentskou a zvukařskou činnost), tak je
potřeba říct, že nelze Godfreye podezírat z osobní zášti, či závisti. Steven
Wilson je prostě zdaleka nejviditelnější personou současné prog scény, pro
leckteré fanoušky a kolegy je již přewilsonováno – a tak to občas Steven slízne
i za ostatní. Godfrey nemá ani důvod závidět Wilsonovi jeho úspěchy, svou
bohatou muzikantkou kariéru ukončil, jeho umělecké ambice jsou nulové.
Mnohým plamenným diskutérům rovněž uniklo, že i Wilson si
občas docela tvrdě přisadil. Na adresu IQ, PALLAS a PENDRAGON před časem vyřkl:
„Je to otřesné, strašné, protimluvné
k pojmu progresivní. Hudba bez nápadů, zbavená jakékoliv inspirace, nemůžu
to poslouchat.“
Není sám. „Dnešnímu
neoprogu chybí především duše, respektive magie,“ jak svým „šípem do
vlastních řad“ trefil přesně Roine Stolt, když porovnal sedmdesátkový a dnešní
prog: „Jak 70's, tak dnešní prog má své
dobré a špatné stránky. Avšak mám pocit, že kapely sedmdesátých let přece jen
nabízely více, pokud jde o originalitu a melodie. Některé nové kapely jako PORCUPINE
TREE, DREAM THEATER nebo SPOCK'S BEARD mají skvělé instrumentalisty, produkce
je fantastická, ale někdy mají nedostatky v melodii, invenci a postrádají
jistou magii, kterou jsem já našel v YES, PINK FLOYD, GENESIS nebo CRIMSON.“
Tolik Roine Stolt, jenž sám dominující inspiraci starou muzikou zcela otevřeně
přiznává, což mu slouží ke cti, na nic si nehraje, a jeho TFK je potřeba vnímat
s vědomím tohoto poznatku.
Nechtěně dal Godfreyovi za pravdu pisatel, co zmínil coby
progresivisty SNARKY PUPPY, FLOATING POINTS, JAGA
JAZZIST, KIASMOS a GOGO PENGUIN. Vesměs jde o totiž experimentátory mimo
rockové mantinely, k jejichž prolomení Godfrey ve svých výtkách a tezích
nepřímo vyzýval.
Když shrnu kvalifikované názory obou stran, vychází mi
remíza.
QUO VADIS, NEOPROG?
Ani v umění naštěstí neexistuje jediná pravda. Nelze
tedy vydat v kauze „Quo vadis, neoprog?“ jednoznačný výrok, lze jen
vyjevit svůj vlastní názor.
Coby veterán fanouškovských diskuzí vím, jaké vášně
dokáže „hudební“ polemika rozpoutat. Ostatně, muzikanti sami sebe kolikrát opravdu
nešetříJ
Třecí plochy vznikají zejména tam, kde spolu diskutují
zástupci různých generací a různého stupně poznání. Zatímco pro mladého
zapáleného fanouška progrocku je vše nové, navíc se většinou dostává
k současným kopiím dříve než k letitým originálům, a snadněji podléhá
novému nablýskanému soundu, tak pamětník bude vždy prog novinky poměřovat
prizmatem dříve slyšeného a poznaného – klasického, vrcholového, přelomového.
Mladí mohou starším závidět skutečnost, že se svou hudbou
vyrůstali v době, kdy rock byl dějinným generačním i kulturním hybatelem,
starší zase mladým radost z hudebního poznávání a objevování.
Kdybych měl připojit svůj ryze osobní pohled na
neoprogovou současnost, začal bych absencí zpěváků s vlastním výrazem, rozpoznatelnou
barvou hlasu, prostě nezaměnitelných originálů. Když je jakás takás technika,
chybí koule a barva. Žádné Andersony, Gabriely, Lakey, Wettony, Haywardy, tím
spíše Gillany, Planty, Byrony, mezi dnešními pěvci nevidím.
Neméně mi chybí kompoziční nápaditost a vstřícnost.
Skladby GENESIS, YES, PINK FLOYD i KING CRIMSON si lze notovat, každá je přitom
originální, nezaměnitelná, velkolepá. Při poslechu většiny prog novinek mám
pocit, že z nápadů jedné písničky Gabriela a spol. by dnešní muzikanti
„vytvořili“ trojalbum.
Uvedené dva základní stavební rockové kameny nenahradí
žádná hráčská ekvilibristika, ani nekonečné možnosti dnešní studiové techniky.
V tomto dávám za pravdu Godfreyovi.
Na druhou stranu, pokud budeme brát progrockové otce
zakladatele jakožto tvůrce žánru, jenž již žije svým vlastním životem, a je
inspiračně k dispozici všem, můžeme se do značné míry osvobodit od
neustálého srovnávání, a nechat na sebe působit jen samotnou muziku novodobých
gladiátorů na poli progrocku. Poslech hudby je ryze emoční záležitostí,
„mantrou“ každého z nás by proto mělo být jen líbí-nelíbí.
Kam tedy neoprog kráčí? Lapidárně řečeno, kamkoliv se mu
zamane. Která z cest, a jak, bude úspěšná, záleží hlavně na mladých
posluchačích, jejich ochotě předplácet, kupovat a poslouchat alba, navštěvovat
koncerty svých oblíbenců.
–
Na závěr bych
chtěl požádat čtenáře Sparku, progrockové fanoušky, aby se nebáli přispět svým
názorem na téma „Quo vadis, neoprog?“, plus klidně přidali pár svých
souvisejících hudebních tipů.
Jaromír Merhaut pro Spark 2016
Komentáře
Okomentovat