ELFÍ, DUHOVÉ I SABATÍ CESTY RONNIEHO JAMESE DIA
BLACK SABBATH: BOŽSKÉ PEKELNIČENÍ
Až při psaní malé
diovsko-sabbatovské série jsem si naplno uvědomil, že na čtyřech z mých
deseti životních desek se podílel Martin Birch! Žádný jiný zvukař, producent se
mu v mém případě ani nepřiblížil. U „Then Play On“ (1969) dokázal zachytit
experimentální tvář FLEETWOOD MAC Petera Greena, kytaristy, jenž ovlivnil
leckteré Martinovy další klienty. „In Rock“ (1970) DEEP PURPLE se stal zvukovým
kánonem první vlny britského heavy metalu, potažmo hardrocku. Zkušenost se
zdvojenými kytarami WISHBONE ASH při nahrávání „Argus“ (1972) jistě ovlivnila
jeho erbovní působení u IRON MAIDEN. Dnes opakovaně vzpomínaný „Rising“ (1976)
pak doslova přemostil staré s novým, čímž vznikl etalon hard & heavy soundu.
Nedá se přímo říci, že by Martin Birch měl svou jednotící zvukovou signaturu,
určitě ale byl prorokem, hybatelem, katalyzátorem, nejednoho zásadního posunu
ve vnímání zvukové estetiky rockové muziky. Není divu, že mu Párpli věnovali písničku
(„Hard Lovin’ Man“), IRON MAIDEN už nechtěli nikoho jiného, a BLACK SABBATH
zkrátka na přelomu sedmé a osmé dekády neměli jinou volbu při kočírování
spojení s Ronniem Jamesem Diem.
HEAVEN & HELL POPRVÉ
Na jedné straně sice Dio
umožnil Iommimu a spol. skládat s novou energií a dříve nemyslitelným
způsobem, na druhé hrozilo spojení dvou hard/heavy ikon ztrátou celistvé tváře
i originality jak samotné kapely, tak i zpěváka.
„Heaven & Hell“ (1980)
je důkazem, že Martin Birch vybruslil ze zadání s bravurou sobě vlastní.
Vyvedl BLACK SABBATH z pasti staroby, nezapomeňme, že jejich styl vycházel
z temných hlubin blues, což po tehdy nedávném punkovém běsnění a
nastupující éře heavy metalu – a než se z podhoubí undergroundu prodrali
na povrch zájmu doomeři – byla takříkajíc položka na odstřel, jakkoliv
samozřejmě víme, že blues je pralátkou všeho rockového. Tony Iommi při zachování
seismické podstaty přiostřil kytaru i riffy (a naučil se skládat svižnější
songyJ)
Na koncertech se samozřejmě
nebylo možno vyhnout Ozzyho klasikám. Ronnie se nesnažil vžít do Netopýra,
zpíval vše po svém, za což si z počátku vytrpěl své. BLACK SABBATH jako
celek reflektovali změny v preferencích publika, zmizelo nekonečné
sólování, v pozadí se „nenápadně“ o slovo hlásily klávesy. „Máme vlastní vkus, takže si myslím, že jsme
naprosto originální,“ odpálkoval v jedenaosmdesátém Ronnie James Dio štiplavé
poznámky redaktora Melody Makeru.
„Nikdy jsme doma nevyšli z módy, každý náš
koncert v Británii byl vyprodaný – i v šestasedmdesátém, kdy naplno řádil
punk, nebo předtím v zatuchlých letech sedmdesát tři, čtyři. Vždy jsme
měli co říct, a naši fanoušci nás následovali, přicházeli za námi, byli
zvídaví. Proto nesnáším, když o nich někdo píše jako o našich loutkách,“ rozparádil se Geezer Butler tamtéž. A vystihl tak kultovní
podstatu obliby BLACK SABBATH.
MOB RULES
„V té době jsme se všichni potýkali s mnoha problémy,
většinou souvisejísími drogami,“
přiznal Tony Iommi magazínu Guitar World v souvislosti s nahráváním
alba „Mob Rules“ (1981). A přidal jednu zásadní a překvapivou informaci: „Dokonce i producent, Martin Birch, měl
problémy s drogami, což poškodilo zvuk nahrávky.“
Album zní syrově,
přímočaře, koncertně. Zdali jak kapela chtěla, toť otázkou. Když se zamyslíme
nad faktem, že se právě probouzela nejenom NWOBHM, ale celá metalová scéna i
s extrémními odnožemi, a Martin Birch se pohyboval v centru dění, je
docela možné, že byť v v rauši, přesně odhadl, co v tu chvíli BLACK
SABBATH potřebují, aby zaujali také mladou generaci. A že k tomu nestačí
děsivý obraz Grega Hildebrandta „Dream 1: Crucifiers“ na přebalu.
Ať tak nebo tak, „Mob
Rules“ nedosáhlo věhlasu svého předchůdce. Navíc odchází Bill Ward,
zanedlouho i jeho nástupce, Vinny Appice. A nakonec, po „Live Evil“, i Ronnie James
Dio. První dějství spojení DIO/BLACK SABBATH je u konce.
DEHUMANIZER
„Dehumanizer“ bylo nejbezprostřednějším
albem BLACK SABBATH devadesátých let. Německý producent Reinhold Mack, mezi
rockery neblaze proslulý coby kurvič QUEEN, překvapivě poskytl kapele ve studiu
značnou volnost, a tak se šestnácté studiové album BLACK SABBATH, vydané
posledního června 1992, stalo jedním nejtěžších kusů diskografie. Po devíti
letech se vrátil Geezer Butler, sestavou zamíchal i úraz Cozyho Powella, tudíž musel
zaskočit, zdaleka ne poprvé ani naposledy, starý dobrý Vinny Appice. Mobrulesovskou
sestavu zkompletoval znovunalezený Dio, který si v mezidobí vydobyl věhlas
se svým vlastním stejnojmenným souborem, v jehož stylu a soundu propojil
odkaz raných RAINBOW s moderním heavy metalem. Nevymýšlel nic nového,
víceméně zručně surfoval na vzedmuté vlně zájmu o metal.
Pro „Dehumanizer“ otevřel
nová soudobá témata. Již úvodní „Computer God“ strčí do kapsy nejeden
prognostický ústav, zpívá se v ní o štěstí prostřednictvím vlastního
odrazu na obrazovce jakožto novém náboženství, životě prostřednictvím
komputeru. „TV Crimes“ se trefuje do tehdejšího fenoménu televizních kazatelů,
v „After All (The Dead)“ pochybuje o posmrtném životě …
Kapela se po dlouhé době
soustředila na hutný výraz, takový, jaký byla schopna přenést bezezbytku na
jeviště. Už ale neurčovala, nýbrž „jen“ reflektovala, vývoj tvrdé muziky. Dio
si na „Dehumanizer“ vyzkoušel postupy, použité později na jeho vlastních albech
z devadesátých let.
HEAVEN & HELL PODRUHÉ
Poslední dějství našeho
příběhu předznamenala žádost Warnerů o sestavení kompilačního alba, zachycujího
to nej z dioveské éry BLACK SABBATH. Tony využil situace a oslovil
Ronnieho, s nímž udržoval dobré vztahy, s návrhem napsat pro výběrovku
dvě tři nové skladby. Dio neváhal, přiletěl do Anglie a v Iommiho sídle
Netherwood zakrátko vznikly tři nové skladby, pomalá-střednětempá-rychlá,
„Shadow In The Wind“, „Devil Cried“ a „Ear In The Wall". K oběma se
připojili Vinny a Geezer, a obnovená sestava BS vyjela k podpoře „The Dio
Years“ (2007) na severoamerické turné. „Nechtěli
jsme tomu ale říkat BLACK SABBATH,“ píše ve svých pamětech Železňák Tony.
A tak se zrodili HEAVEN &
HELL. Iommi sestavil z nedokončených kytarových riffů základy prvních skladeb nového
alba, Butler a Dio přidali své nápady. Naplno se nahrávání rozběhlo až po
dokončení světového turné 2007-2008. Někdo si povšiml jedné zvláštnosti
tehdejší napůl americko-anglické sestavy: tři ze čtyř muzikantů měli své
genetické kořeny v ItáliiJ
A přesto vzniklo nejtemnější diovské album BLACK SABBATH, „The Devil You Know“
(2009). Nevím, nakolik Ronnie James Dio při svém posledním pozemském účinkování
poznal ďábla, ale věřím, že onoho smutného květnového dne desátého roku nového
milénia odešel do nebe.
–
„Heaven and Hell“ přeneslo
BLACK SABBATH bezbolestně do heavy osmdesátek a „Mob Rules“ udrželo kolos
v pohybu vpřed. „Dehumanizer“ zrcadlil drsnou dobu a stále udržoval mezi
dalšími a dalšími generacemi tvrďáků vysoký kredit BS. „The Devil You Know“ pak
stočilo pomyslné kormidlo zpět do doomovského přístavu. Kruh se uzavřel.
–
NEBE, PEKLO, RÁJ:
40. výročí vydání Heaven And Hell
VERTIGO 39:46
Vydáno: 25.
dubna 1980
Produkce:
Martin Birch
Sestava:
Tony Iommi – kytara; Bill Ward – bicí; Geeze Butler – baskytara; Ronnie James
Dio – zpěv; Geoff Nicholls – klávesy
Nebudu záměrně rozepisovat,
co všechno předcházelo nahrávání alba „Heaven And Hell“, šlo by o povídání na
knihu, ne-li dvě. Jednou větou: BLACK SABBATH se v podstatě ocitli na
pokraji rozpadu.
Začnu osobní vzpomínkou. Na
vojně jsem zcela propadnul RAINBOW s božským Diem u mikrofonu. Jejich druhé
LP „Rising“ dodnes považuju za základní kámen nového subžánru, hard &
heavy, propojujícího hardrock s metalem, s nadsázkou řečeno blues
s punkemJ
„Heaven And Hell“ jsem proto
v době vydání považoval za něco jako BLACK RAINBOW, ostatně úvodní
odpichovka „Neon Kings“ je spíše duhová než temná a s Ozzym
nepředstavitelná. Tím, že byla nahrána jako poslední, víceméně dodatečně až v době,
kdy noví SABBATH již tvořili kompaktní sehraný tým, vzorně reprezentovala novou
éru kapely a oslovila další generaci fans. Například James Hetfield uvádí „Neon
Kings“ jako školní hymnu mladých rebelů. Byť na pohled/poslech lehkonohá, nerodila
se lehce, Tony Iommi sám přiznává „Při
skládání rychlých písniček musím víc přemýšlet, pomalé mi jdou samy.“
Diovskou éru, ani ty
následující, vůbec nestavím proti klasickým BLACK SABBATH, jsou to pro mě
dvě/tři/čtyři skvělé osobité autonomní kapely, spojené genialitou Tony Iommiho.
Ten kdyby hrál u SHADOWS, tak je klidně poslouchám spolu s Marvinovými.
Dle některých verzí
přivedla Božského do kapely Sharon, osobně dávám přednost stylovější verzi:
setkání Ronnieho a Tonyho v baru Rainbow na Sunset Strip bulváru, kde nad
sklenkou kuli pikle o společné kapele. Nakonec všechno dopadlo jinak, Tony dal
BLACK SABBATH ještě šanci a Ronnieho pozval do svého domu, kde se kapela
scházela. „Ronnie přišel a střihnul právě
rozpracovanou ,Children Of The Sea’ takovým způsobem, že nás posadil na prdel.
Tak to je pravé Bloody Hell, pomysleli jsme si,“ vzpomíná na první setkání
Geezer Butler (nicméně, stálo by určitě za to slyšet také Ozzyho ranou verzi).
Ronnie pro změnu ocenil značnou volnost, jakou mu, na rozdíl od Ritchieho,
poskytl Tony: „U RAINBOW jsem musel
otrocky zpívat co určil Blackmore, u BLACK SABBATH jsme tvořili společně.“
Tony Iommi má poměrně jasno: „Kdyby
Ronnie tehdy nepřišel, myslím, že by BLACK SABBATH tehdy skončili. On však měl
tak jedinečný hlas a profesionální přístup, že nám dal jasný důvod pokračovat.
Navíc přinesl mnoho nového. Byla radost s ním pracovat, ve studiu nás to
po dlouhé době zase bavilo.“ Mimo mikrofonu se Ronnie ujal i psacího pera a
trochu provětral sabbatovskou lyriku, o níž se doposud staral především Geezer.
Dio vystavěl svým hlasem
na Iommiho kamenitých riffových základech svou typickou honosnou katedrálu,
vzpínající se až někam k nebesům. Tonymu tím umožnil podbídnout se době a
americkému mainstreamovému vnímání rocku. Z onoho důvodu možná přizval
k nahrávání i rychlokvašeného klávesáka Geoffa Nichollse a nechal
producenta Martina Bircha přibarvit sound vokálními backgroundy. Temná síla
raných alb byla sice nenávratně pryč, zaseté semeno doom metalu ale mezitím úspěšně
rostlo v podhoubí undergroundu. Rockový mainstream nastupující osmé dekády
si ale žádal nablýskanou produkci, a tak se BLACK SABBATH proměnili
z těžařů kamene v umělecké kováře, tepající zdobné mřížoví
v rytmu doby. Příznačné pro nově nahozený řemen bylo i to, že se na album
dostalo v podstatě vše, co nahráli. A ještě pochybělo, viz v Paříži
dotáčená „Neon Kings“. Když se daří, řemeslníkovi ani muzikantovi nic nepadá
pod stůl.
BLACK SABBATH si své nové
pojetí museli vyvzdorovat u vydavatele i fanoušků. Platinové zaoceánské prodeje
[US #28] a zlaté doma [UK #9] zavřely hubu takřka všem škarohlídům, avšak
dalšímu personálnímu drolení původních BLACK SABBATH nezabránily. O tom taktéž někdy
příště …
ELF
ELF byli typickým
produktem doby. Vznikli v druhé polovině šedesátých let (1967)
v reakci na takzvanou britskou invazi, díky níž se mladí Amíci měli
možnost poprvé seznámit s novými formami rhythm & blues.
Umím si představit, jak by
skřetí elf na přebalu eponymního debutu ELF v dvaasedmdesátém hnul žlučí
tolkienovským estétům, pokud by jej zaregistrovali. Kapela v čele
s jakýmsi Ronaldem Pavadonou však mohla s o pětiletku opožděným
debutem zajímat již akorát tak bluesrockové nadšence, uváznuvší v pozdních
sixties. A bystrooké z nás, mladých hardrockerů, co si všimli jmen
producentů: Ian Paice a Roger Glover. Pozorné ucho by však určitě již tehdy
zaregistrovalo potenciál malého atomového vokalisty. Rogerovi se ovšem ELF
líbili i jako celek: „ELF zněli úžasně a
sršela z nich energie. Bylo těžké uvěřit, že taková hudební síla může
vycházet z tak drobných lidí. Ronnie Dio měl jeden z nejlepších
hlasů, jaké jsem kdy slyšel nebo s jakým jsem kdy pracoval,“ vyznal se
v jednom z rozhovorů. A tak ELF v příštích pár letech nejednou
stanuli na stejném pódiu jako DEEP PURPLE. Nedělám si iluze, jak se mladým a
rozjíveným jevila Ronnieho Dakota vedle Ritchieho Jumbo Jetu.
Své druhé album nahráli
Elfové v pozměněné sestavě: s novým kytaristou Stevem Edwardsem a
basákem Craigem Gruberem, což odlehčilo Ronaldovi, pardon, nyní již Ronniemu.
Produkce se opět ujal Glover. Deska „Carolina County Ball“ z dubna 1974
měla díky klavíristovi Leemu Soulemu, i celkovým aranžím až barově-kabaretní
nádech, byť Dio své vokální party chvílemi poněkud teatrálně přehrával.
Zkrátka, Itala u skalnaté zeminy neudržíš, oč menší, o to výše se potřebuje
vznášet a předvádět. Možná jeden z důvodů, proč Ritchie o necelý rok
později Ronnieho zlanařil. Třebas se mu ale jen líbila skladba „Rainbow“J Mezitím se Dio a Lee Soule objevili na Gloverově
koncepčním projektu „The Butterfly Ball And The Grasshopper’s Feast“,
provázaném s ilustracemi Alana Aldridge, známeho i u nás díky knize Beatles
v písních a obrazech. Nezapomenutelnou se stala především Ronnieho „žabí“
árie „Love Is All“.
Třetí LP ELF, „Trying To
Burn The Sun“ zapadlo víceméně z obchodních důvodů, neboť v lisovnách
se již vše chystalo k vydání „Ritchie Blackmore’s Rainbow“, a firma
nechtěla tříštit síly. To už je ale jiná historie …
RAINBOW
Ritchie Blackmore se po
odchodu z DEEP PURPLE proměnil v Odulu. Do svých lepkavých pavučin lákal
talenty, aby je následně vysál a odvrhl. Když mu o tři roky starší, ale o tři
dekády naivnější Ronnie James Dio předal koncem čtyřiasedmdesátého své ELF,
coby doprovodnou kapelu pro Ritchieho sólovku, byl jím záhy doslova znehybněn/uhranut,
když Černokněžník po natočení „Ritchie Blackmore’s Rainbow“ likvidoval jednoho
parťáka/kamaráda za druhým. Coby vystudovaný lékárník si mohl akorát tak něco
předepsat. „Richie byl
extrémista. Mezi jeho naštváním a pochlebováním byl malý prostor. Na
mě naštěstí nikdy nebyl krutý, ale hodně jsem se z toho poučil, a nikdy
jsem se nechoval jako on,“ poznamenal, a přidal: „Když jste léta trávili po
knajpách, vyjídali koše s odhozeným kuřecím, museli čelit různým pochybným
existencím, abyste vůbec dostali svou mzdu, rychle se naučíte nemít kecy,“
poznamenal Dio lakonicky na ošemetné téma, proč se Ritchiemu nevzepřel.
Je třeba objektivně uznat,
že Říša velmi prozřetelně vnímal určitou disproporci mezi svými novátorskými
vizemi a o jednu rockovou generaci zpožděným soundem kapely, se kterým
nenadělal nic ani Martin Birch. Stačí si porovnat studiové verze klenotů
z jedničky a provedení nové sestavy na „On Stage“.
Basáka Jimmyho Baina si
Ritchie s Ronniem neváhal zaletět poslechnout s HARLOT. Kapela se ale
ožrala tak, že Bain, ač hrál a zpíval jak o dušu, měl pocit promarněné šance a
po příchodu do šatny vzteky rozbil baskytaru o stěnu. „Najednou se otevřely dveře,
a tam Ritchie. Než jsem se stačil omluvit za pódiový trapas, říká: ,Kapela tě
přinutila hrát skvěle’, a já byl v sestavě RAINBOW!“
„Ritchie byl krutý, bubeníky, co si pracně rozestavěli
sestavu, naháněl svými rychlými riffy a brejky desítky minut, aby je zničil tak,
že odpadli. Beze slova je poté nechal sbalit si fidlátka a jít. Čtrnáckrát za
sebou. Až přišel Cozy Powell. Rovnou z letiště a jen se svými velkými
paličkami. Ritchie vypálil své ta-ta-ta-ta-ta, já se přidal, Cozy levou zadní a
bez menší změny tempa též. Za třičtvrtě hodiny splavený Ritchie přestal hrát.
Cozy jen poposedl a dal si sólo,“
vzpomíná Bain.
Posledním do počtu nových
RAINBOW byl klávesák Tony Carey, dvaadvacetiletý mlaďoch z Kalifornie,
člen souboru BLESSING. Jimmy, vyslaný Ritchiem – když slyšel Tonyho klávesy až
na chodbu studia S.I.R., kudy procházel – jej přesvědčil k účasti na
konkurzu, kde Carey preludoval několik témat z Bacha, a byl vhozen do jámy
lvové, přijat.
Pro své mládí, naivitu i
původ se stal Tony okamžitě a napořád cílem Ritchieho vtípků, schválností i
provokací. „Nepamatuju si, že by se mnou
někdy mluvil normálně, bez sarkasmu a blahosklonnosti. Hraní bylo nesnadnější
částí našeho spolubytí. Cozy byl gigant, Jimmy perfekcionista, Ronnie anděl a
Ritchie ďábel. A moje maličkost byla někde uprostřed.“ vzpomíná Tony. „Ritchie nenáviděl klávesisty,“
prozradil kdysi Cozy.
Producentem dvojky RAINBOW
se stal opět Martin Birch. Jeho klidná povaha a černý pás v karate
zajišťovaly pohodu i ráznost.
„Rising“ se honosí energií
kovářské výhně. Klávesové crescendo přivede na scénu „Tarot Woman“, Blackmore
snad jedinkrát složil poklonu Tonymu, když pochválil jeho na první dobrou
nahrané minimoogové sólo.
Erbovní skladbou je však
bezesporu „Stargazer“, devítiminutový opus vystavěný na Ritchieho orientálním
houslovém riffu a fantazijním Ronnieho textu. Monumentalitu obstaral přizvaný
Mnichovský symfonický orchestr pod vedením Rainera Pietscheho. Duhový Kašmír.
Spolu s navazující
rychlojízdou stejné délky, „A Light In The Black“, zabírala dvojice celou
druhou stranu LP s tehdy nezvykle krátkou stopáží 33 a půl minuty.
Blackmore však věděl, co dělá, „Rising“ se stal démantem, šestistěnem. Cokoliv
navíc by narušovalo jeho dokonalost. Prozřetelně si tedy ponechal „Kill The
King“ (původně plánovaný otevírák) a „Long Live Rock’N’Roll“ pro další album.
Rising vyšlo17. května
1976 a u kritiků nemělo na růžích ustláno. Prodeje nebyly kdovíjaké, sice zlato
a #11 v UK, avšak jen #48 v USA , #38 v Německu a #67
v Zemi vycházejícího slunce. A rádia mlčela. S odstupem let mu může
být zadostiučiněním fanouškovského zbožňování, jež vyneslo album na samý vrchol
ankety Kerrang!u o nejlepší heavymetalové album všech dob. Jo, a dnes zní
Stargazer na Beatu každou chvíliJ
Ze set listů následujícího
turné překvapivě úplně vypadly „A Light In The Black“ i „Tarot Woman“. A „Stargazer“
zazněl jen výjimečně. „Z nějakého důvodu
se u nich nepodařilo přenést drive na pódium,“ vysvětloval Blackmore. Tony
Carey si vybavuje něco jiného: „,A Light
In The Black’ zaříznul Cozy. Spolu se ,Stargazer’ to znamenalo čtvrthodiny
v kuse dupat naplno na dva kotle, a to prostě nebylo možné vydržet, zvlášť
když oba kusy měly zaznít v závěru, kdy jsme už byli všichni unaveni.
Zkusili jsme to několikrát, a nakonec ze setlistu dvojblok vyjmuli.“
Na povrch mimoto naplno
vypluly animosity mezi účastníky zájezdu, asistenty, manželkami, muzikanty. V lednu 1977 vyšlo oficiální prohlášení o
propuštění Baina a Careye s vágním zdůvodněním o nesouladu se směrováním RAINBOW.
Při poslechu skvělého „On Stage“ se musím jen trpce pousmát. „Mohli jsme růst, byla to opravdu dobrá
sestava, bavili při hraní sebe i davy,“ zavzpomínal před lety Jimmy Bain,
po Powellovi a Diovi třetí nebeský hráč nejslavnější sestavy RAINBOW. „Měli jsme fakt našlápnuto, neustále improvizovali,
nikdy nehráli to samé dvakrát, energie z nás čišela, každou noc chtěli
zbořit sál,“ stvrzuje stále aktivní Tony Carey.
Třetí studiové elpé, „Long
Live Rock’N’Roll“, se nahrávalo navíckrát. Album sice kráčí ve stopách svého
předchůdce, je dokonce úspěšnější, avšak dvakráte do stejné řeky nevstoupíš a
Mount Everest je taky jen jeden. Takže i přes nesporné kvality a optimistický
název, je pomyslným hřebíkem do rakve klasických diovských RAINBOW.
Odkaz tří studiovek a
jednoho živáku je však nesmrtelný, protože Ritchie Blackmore & spol.
předběhli dobu a stali se majákem pro celou jednu metalickou větev – power
& melody & symphony, nejenom přímé následníky typu Yngwie Malmsteen či
Chris Impellitteri. Blackmore inklinoval k romantizujícímu odkazu symfonické
klasické hudby, obdivoval její velkolepost, pompéznost, rád dával na odiv
hráčskou techniku. Ve vrcholném diovském období dokázal navíc pro své záměry
dát dohromady partu sobě rovných muzikantů a spolupracovníků. V Ronniem
probudil genetického démona La Scaly, bijce Cozyho Powella pustil z řetězu,
mladým nechal prostor. A za studiovým pultem kouzlil Martin Birch, spolutvůrce
průlomového párplovského soundu z „In Rocku“ i dalších alb Ritchieho domovské kapely.
Jaromír Merhaut pro Spark 2020
Komentáře
Okomentovat