NEW WAVE OF BRITISH HEAVY METAL (XII)

NEW WAVE OF BRITISH HEAVY METAL 
& SOUČASNOST/BUDOUCNOST/ISLÁM
 
NWOBHM žije a bude žít. Nejenom ve formě reedic a inspirativního odkazu pro mladé metalové soubory, ale i díky novým albům a koncertům. Závěr letošního roku se symbolicky odehrává ve znamení nového ambiciózního díla IRON MAIDEN, erbovního to souboru New Wave of British Heavy Metal, kterémužto fenoménu jsme se ve Sparku věnovali po celý letošní rok. Na rozloučenou se společně podíváme na aktuální dění kolem NWOBHM, a tak trochu se v hudebních souvislostech zamyslíme nad tématem žhavým těchto dnů – islámem.


NOVINKY
V roce 2015 vydali novinky i další ze zasloužilých: SAXON, TANK, RAVEN, VENOM, SATAN. Klasici SAVAGE pak v říjnu dokonce 2 CD „7“, na němž programově těží ze svých kořenů i pověsti. Vedle hardrockových názvuků typu THIN LIZZY („I Am The Law“, „Lock N Load“), syrového bluesrocku („Empire of Hate“), uslyšíme i linii, jíž se kdysi inspirovala METALLICA i MEGADETH („Supe Spy“). Škoda příliš komprimovaného zvuku. Veterány SOLDIER bude znát málokdo, a přitom má tato kapela kolem kytaristy Iana Dicka na svědomí jednu z nejlepších letošních NWOBHM desek, „Defiant“. Žádná extra tvrďárna, dominuje melodika a zdvojené kytary, slyšitelné je ignorování trendů, každý gurmán ocení skvěle napsané a nápaditě proaranžované písničky.
Aktivní byli letos i TYGERS OF PAN TANG se svým jednoduchým videem k loňské pecce „Never Satisfied“. Tu tančící slečnu taky ale mohli vysvlíct a nasvítit zepředuJ Ke zbytnělým masákům RAVEN by se ovšem na pódium žádná nevešla, viz klip „Battle March/Tanks Treads“. V JAGUAR se zabydluje nový vokalista, Švéd L-G Persson (ex THE STORYTELLER). Uvidíme, co se z toho vyvine.
PARALEX patřili do první generace NWOBHM. Jejich dodnes ceněné EP „White Lighting“ vyšlo v roce 1980. Kapela se dala znovu dohromady a nově nahrává kdysi nedokončené skladby.
Přidám perličku. Poslechněte si po sobě „The Red and The Black“ z letošní novinky IRON MAIDEN, a „I Hear Voices“ od URIAH HEEP (album „Sonic Origami“). Posuďte sami jejich podobnost. Obě skladby v jedné části spojuje rytmický ornament, ve kterém Uriáši méně spěchají než Maiden. Osobně jsem přesvědčen, že jde jen a jen o náhodu, svým způsobem roztomilou.



FESTIVALY
Především v Anglii a Německu se objevují festíky zaměřené na NWOBHM. Ještě letos 12. prosince to rozjedou veteráni NWOBHM: QUARTZ, AVENGER a DIAMOND HEAD v belgickém Harelbeke. 30. dubna 2016 proběhne v Northwichi NWOBHM NIGHT s DIAMOND HEAD, SALEM, WITCHFYNDE a SPARTAN WARRIOR. Je fakt škoda, že posledně jmenovaní – kteří jsou opravdu aktivní, našel jsem je na vícero akcích příští sezóny – si museli na svém facebookovém profilu postesknout, že do Česka je zatím nikdo nepozval. FIST spolu s SEVEN SISTERS a ASCALON zvou své fanoušky 23. ledna do Londýna. V únoru hostí Newcastle třídenní Brofest NWOBHM Festival se SATAN, TYTAN, GEDDES AXE, MILLENNIUM a dalšími. QUARTZ, BLITZKRIEG, JAGUAR, CHARIOT, WARRIOR, TYTAN, SOLDIER, SACRILEGE, atd. se v červnu společně vyřítí na pódium při londýnském Garage-Dayz Re-Visited 2. V Německu, které je pro zdejší fanoušky dostupnější, se tradičně objevuje pár kapel z NWOBHM na konci ledna na festivalu METAL ASSAULT ve Würzburgu (loni SATAN a TYRANT, letos jsou zatím ohlášení VENOM INC.), další akcí, kde spolehlivě narazíte na zástupce britské heavy metalové školy je BANG YOUR HEAD!! v Balingenu, kde letos hráli kupříkladu TANK či TYGERS OF PAN TANG, a v minulosti třeba ANGEL WITCH, RAVEN, MORE, HELL, nebo neprávem pozapomenutí, pro metalovou scénu však zásadní DEMON. A takoví SAXON jsou tu jako doma. Nejvíce legendárních osmdesátkových kapel, a tedy i těch z britské vlny najdete každoročně v druhé polovině dubna v malebném městečku Lauda-Königshofen (pár dávnějších ročníků se však konalo v Dittigheimu). Zdejší festival KEEP IT TRUE už od roku 2003 přivítal bandy jako CLOVEN HOOF, BLITZKRIEG, WITCHFYNDE, GRIM REAPER, DIAMOND HEAD, SABBAT, TOKYO BLADE, TYTAN, a v letech 2009 a 2012 byl součástí festivalu i speciální blok přímo věnovaný NWOBHM, ve kterém zazněla spousta legendární skladeb a objevili se i muzikanti s touto etapou spojení, byť tak často nevystupující. Nehledě na to, že kvůli KEEP IT TRUE už spousta anglických i amerických kapel obnovila, byť jen na moment, svou činnost. Mohl bych vyjmenovávat další a další podobné akce. Tuzemským festivalovým promotérům vzkázuji: domluvte si na svou akci některou z pozapomenutých NWOBHM legend! Nebudete litovat!



REEDICE
Kvalitní reedice přinášejí fanouškům jen a jen radost. I letos se urodilo. CRISIS fungovali krátce v polovině 80. let. „Battlefield“ je souhrnem všeho, co kapela ze severozápadu Anglie (Macclesfield) nahrála. Vrcholem kariéry bylo pozvání do Friday Rock show (Radio One) Tommyho Vancea v říjnu 1986. Recenzenti připodobňují CRISIS ke kapelám ELIXIR, BURNER a RITUAL. Zpěvný a tak trochu epický rozměr titulní spádovky vzbudil mou zvědavost na první poslech, jakkoliv je skladba až vtíravě „povědomá“. MENDES PREY se rovněž „dočkali“ svého alba („The Never Ending Road“) až po třiceti letech, a to ještě u Řeků. Když posloucháte kvalitně vystavěnou „Cry For The World“, můžete jenom nechápavě kroutit hlavou – jak se taková muzika mohla neprosadit?! „End Of The World“ od GASKIN bylo k sehnání i na tuzemských černých burzách. Radost poslechnout po letech dřevní a zemitý NWOBHM. 30 let uplynulo od doby, kdy tehdy pod vedením Briana Rosse (AVENGER , SATAN, LONEWOLF) reformovaní BLITZKRIEG nahráli album „A Time Of Changes“, jež však původní sestava nestihla realizovat. Aby pechu nebylo dost, i tyto záznamy zmizely v temných hlubinách firemních trezorů, a proto se Brian rozhodl album nahrát znovu se svým současným bandem. Skladbu „Blitzkrieg“ kdysi dávno převzala METALLICA, Lars Ulrich považoval BLITZKRIEG za jednu ze svých hlavních inspirací. Brian Ross tvrdí, že METALLICA jej počátkem roku 1980 požádala o pomoc, zda-li by jejich demo nepustil někomu z labelu. Maníci z Neat Records demo poslechli, a blahosklonně odmítli coby „never go anywhere“ … (Jakpak jim asi tak za pár let bylo.) Reediční specialisti High Roller Records v září 2015 vydali výpravnou (LP + SP na průhledném vinylu!) aktualizovanou verzi antologie „Save The Khan“ NWOBHM veteránů TRIARCHY. Původní sedmipalec z roku 1979 je dnes takřka nesehnatelný.



NÁSLEDNÍCI
Existují teenageři anebo dvacetiletí muzikanti, navazující anebo odkazující na NWOBHM? Jistěže. Například KAINE byste od pohledu i poslechu zařadili mezi neprávem zapomenuté kapely:-) Jejich poslední kousek, „Justice Injustice“, má v sobě autentickou dávku neotesanosti i nadrženosti mládežnických NWOBHM souborů přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. A nemusí se jednat jenom o Brity a čistokrevné heavy klasiky. Zpěvačka amerických HUNTRESS, Jill Janus, prozrazuje: „Vždy zůstaneme věrni kořenům heavy metalu, a současně budeme autentičtí, sví. Chceme se rozvíjet, je to pro nás organický proces, nebráníme se modernímu soundu, v každém případě ale chceme udržet vazby na NWOBHM. Svůj zpěv proto záměrně lehce stylizuji do Roba Halforda.“ Její krajané YEAR OF THE GOAT do svého retro rocku dotekově přebírají z NWOBHM kytarové dvojzápřahy. Amíky LORDS OF THE TRIDENT na novinkovém albu „Frostburn“ nerozpoznáte od starých dobrých prvoligových NWOBHM klasiků maidenovské větve. Protržený švédský heavy metalový pytel už vydal několik klenotů. Začaly to kapely jako STEELWING, WOLF, postupně se přidali BULLET, ENFORCER, PORTRAIT, RAM, KATANA, IN SOLITUDE (ti se žel už stihli rozpadnout), nejnověji kupříkladu AMBUSH – každá z těchto skupin si dokázala vybudovat svůj vlastní originální ksicht a většina i slušnou fanouškovskou základnu. Neměli bychom zapomenout ani na kanadské duo STRIKER a SKULL FIST, z USA se kromě HUNTRESS vynořili kupříkladu WHITE WIZZARD a jistou stopu NWOBHM v sobě má i kapela odpadlíků právě z WHITE WIZZARD, HOLY GRAIL. Zabodovali i australští ELM STREET, z heavy metalového boomu osmé dekády minulého století si berou inspiraci i jinak speed metaloví EVIL INVADERS z Belgie. Kapitolu následníků můžeme ukončit třeba nizozemskou stopou v podobě VANDERBUYST (ti však letos vyhlásili konec) a LORD VOLTURE nebo německými ATTIC či finským příspěvkem ke klasickému heavy/speed metalu v podobě SPEEDTRAP.



HEAVY METAL A ISLÁM
Téma uprchlíků doslova rezonuje celou společností. Předesílám, že nepatřím k většině, která podlé mého až babsky vyvádí a jančí o invazi, ale ani k menšině s naivně otevřenou náručí všemu a všem. Jsem pro vstřícnou pomoc potřebným, avšak i pro nekompromisní obranu stávajícího evropského kulturního a sociálního rámce. Postavme se problému čelem a bez paniky – jako chlapi se srdcem na dlani, rozumem v hrsti a pevnou rukou ve střehu.
Rock, potažmo heavy metal má africké i evropské kořeny. Ano, pravlastí blues je dnešní Maroko, keltská zemitost i italská zpěvnost jsou pak ingrediencemi, které ryze černošskou hudbu proměnily v celosvětový fenomén moderní populární hudby. Paradoxní je, že rock je dnes doma na všech kontinentech mimo Afriku. Metal poslouchají Japonci, Australané, Brazilci, Amíci – a nejvíc samozřejmě Evropani. A dokonce i Arabi, muslimové.

Arabský, potažmo muslimský svět je z našeho úhlu pohledu v mnohém doslova vykolejený. Pro mě osobně nejede vlak přes nerovnoprávnost žen a menšin, středověké vymývání mozků a tendence k nadřazenosti vyznavačů koránu vůči nevěřícím. Coby ateista mám obecně odtažitý vztah k jakémukoliv institucionalizovanému náboženství. Křesťanství se však ze své historie do značné míry poučilo, islám nikoliv. Vztah křesťanství a heavy metalu je dnes, pominu-li ojedinělé excesy, víceméně vzájemně tolerantní. V prostoru kde vládne islám jsou metalisté stále v ohrožení, přinejmenším projevy opovržení a šikany.
Americký profesor historie, rocker, Mark LeVine, svou publikaci „Heavy Metal Islam“ (2008) doplnil podtitulem: Rock, odpor, boj o duši islámu. Domluví se osmi jazyky, mimo jiné arabsky, hebrejsky, turecky i persky, a své závěry formoval přímo na „místě činu“. Jakkoliv jsou jeho politické názory kontroverzní a výrazně polarizované, vztah heavy metalu a islámu poznal do hloubky a šíře jako nikdo jiný. Konstatuje, že za rock a metal v muslimských zemích v současnosti bojují stovky tisíc fanoušků, přitom ještě před pár lety hrozily například v Iránu za „satanský metal“ tresty smrti, a dodnes je v mnoha zemích regionu spolu s dalšími hudebními žánry úředně zakázán. (Zde musím připomenout, že v roce 2008 nemohl Mark LeVine nic tušit o šíleném „islámském státu“, který celou oblast posunul do středověku.) Připomíná, že izraelští ORPHANED LAND mají své fanoušky v Jordánsku i Saudské Arábii, a že IRON MAIDEN hráli v Dubaji před desetitisíci nadšených posluchačů. LeVine považuje za výrazný katalyzátor demokratizace tamější společnosti internet a právě heavy metal, plus další žánry moderní populární hudby. Na knihu navazuje stejnojmenný dokument.
Nedělám si samozřejmě iluze, že by heavy metal mohl přivést nějaké utečence k naší „víře“. Spíš by je mohl plašit na hranicíchJ Roli heavy metalu, potažmo ostatních hudebních stylů moderní populární hudby, nicméně vnímám jako součást našich obranných evropských mechanismů i určitý „ideologický“ prvek v boji „za duši islámu“.

„Kashmir“ od LED ZEPPELIN bych na proto přivítanou pouštěl v každém utečeneckém táboře.
 
Jaromír Merhaut / Jan Kozák pro Spark 2015



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

CUBY & BLIZZARDS

Saxon: Into The Labyrinth (2009)

ČESKÁ STOPA LED ZEPPELIN [1969-1970]

QUEEN 1974: DUHOVÉ KRÁLOVSTVÍ HARDROCKU

LEE KERSLAKE (1947 – 2020)

DÉMON A ČARODĚJ KEN HENSLEY (+ INTERVIEW 2002, 2007)

1969 09: ABBEY ROAD – POKLAD NA KONCI MAGICKÉ CESTY

Ladwig: Here We Stand (2009)

BLACK SABBATH: Sabotage (Super Deluxe)

NAZARETH/DAN MC CAFFERTY: VYPNUTÍ NEJVĚTŠÍ CIRKULÁRKY SVĚTA