NEW WAVE OF BRITISH HEAVY METAL (VII)
POHLED ZA KULISY (I. ČÁST)
Od
8. května 1979, kdy se termín nová vlna britského heavy metalu poprvé objevil
v tisku, uplynulo spoustu let. NWOBHM se znovu rozhořívá jasným plamenem,
dva-tři z hlavních protagonistů stále vyprodávají haly a stadiony,
objevují se reuniony i přímí následníci.
Jen
připomenu, že NWOBHM je zastřešující termín pro žánrově rozmanitou rockovou směs,
sahající od AOR, přes proto powermetal, až po neandertálský hluk VENOM. Konvencemi
nespoutaná nová vlna britského heavy metalu snesla rockovou muziku zpět
z královských lóží do garáží a hospod – hlavně ale přivedla
k aktivnímu muzicírování v době krize spoustu frustrovaných, sociálně
vyloučených mládenců.
NWOBHM
se časem stala nositelem mýtů i romantických představ, často na míle vzdálených
realitě. Krev, pot a vylitý nebo vyblitý pivo se ve vzpomínkách často proměnily
v nebeskou manu už-už úspěchu, kdy jen nepochopitelná nepřízeň osudu
zabránila mládencům dobýt svou muzikou svět. Naštěstí jsou i tací, co vyprávějí
příběh NWOBHM bez příkras. V dnešním pokračování sparkovské série
nahlédneme díky obsáhlému materiálu anglické mutace Metal Hammeru za kulisy.
Sice už nehrozí, že by některá z dále jmenovaných kapel vyprodala Twickenham Stadium, nicméně RAVEN, DIAMOND HEAD, TYGERS OF PAN TANG, BLITZKRIEG, AVENGER, DEMON, ELIXIR a BITCHES SIN stále dokazují, že jsou fit.
Sice už nehrozí, že by některá z dále jmenovaných kapel vyprodala Twickenham Stadium, nicméně RAVEN, DIAMOND HEAD, TYGERS OF PAN TANG, BLITZKRIEG, AVENGER, DEMON, ELIXIR a BITCHES SIN stále dokazují, že jsou fit.
ŽRALOCI A MALÉ
RYBY
RAVEN
patří mezi nejúspěšnější skupiny „druhé vlny“ NWOBHM. Poté, co vydali tři
alba u labelu Neat, ulovila je mamutí Atlantic Records, a nasměrovala ke
komerci, příklad IRON MAIDEN a SAXON lákal. Když však plán selhal, kapelu
nechali našeptávači ve štychu. Chaotické
album „The Pack Is Back“ z roku
1986 neuspokojilo nikoho, ani muzikanty, ani fanoušky, ani label.
„Bylo to něco jako ’Udělejme z těchto kluků ten a ten typ kapely’, namísto toho, aby se zajímali, čím originálním jsme uspěli.“ stěžuje si i po letech basista a zpěvák RAVEN, John Gallagher, a pokračuje: „’Seš na úrovni A, pokud se chceš dostat na level B, musíš ze sebe dělat na pódiu klauna. Můžeš to pro nás udělat?’ Takhle nějak do nás hustili svá moudra.“
S
ambiciózním a progresivním třetím albem na sebe DIAMOND HEAD nevědomky
přivolali obrovský komerční tlak, jak kytarista Brian Tatler smutně vzpomíná: „Producent Mike Shipley nás hodil do mlýnku
na maso. V té době pracoval s DEF LEPPARD a byl posedlý perfekcionismem.
Nebyli jsme na něco takového vůbec připraveni. Kapelu ten frmol úplně rozložil,
byli jsme najednou tak strašně daleko od našich přátel v Stourbridge.“
„Bylo to něco jako ’Udělejme z těchto kluků ten a ten typ kapely’, namísto toho, aby se zajímali, čím originálním jsme uspěli.“ stěžuje si i po letech basista a zpěvák RAVEN, John Gallagher, a pokračuje: „’Seš na úrovni A, pokud se chceš dostat na level B, musíš ze sebe dělat na pódiu klauna. Můžeš to pro nás udělat?’ Takhle nějak do nás hustili svá moudra.“
TYGERS
OF PAN TANG měli z globálně neúspěšných kapel NWOBHM pravděpodobně
největší komerční potenciál. S kytarovým esem, Johnem Sykesem, a ex-PERSIAN
RISK frontmanem, Jonem Deverillem, se v období druhého alba „Spellbound“ bezmála dotýkali
hvězd. Bezmála. Nakonec i oni se stali obětí nenažranosti jejich nového labelu. Čtvrté
album „The Cage“ i když hitové,
bylo příliš uhlazené. „’The Cage’ byla velmi amerikanizovaná
deska,“ souhlasí s touto tezí kytarista a jediný zbývající původní
člen, Robb Weir. „Firmou byli najmuti
externí autoři skladeb, ale už ve studiu jsem cítil, že bychom mohli psát
stejně, ne-li lépe, rozhodně ale autentičtěji. První dvě alba nakonec náš
kompoziční potenciál ukázala, že. Debutové LP ’Wild Cat’ vstoupilo do britské hitparády na osmnáctém místě,
před Michaela Jacksona.“
Vnější
vlivy, především dlouhodobý nedostatek peněz mezi cílovou skupinou – mladými
muži dělnických profesí, kdy se například v rozmezí let 1979-80 zdvojnásobila
na ostrovech nezaměstnanost, pronásledovaly NWOBHM od začátku až do jeho hořkého
konce. Velké labely své finanční prostředky soustředily na pár vyvolených,
na úkor ostatních, byť stejně talentovaných. Příklad DIAMOND HEAD, RAVEN a
TYGERS OF PAN TANG v celé nahotě ukázal, že ani podepsání smlouvy se
světovým major labelem nebylo zárukou slávy a bohatství.
„Tři velké NWOBHM kapely se upsaly ve stejném období," vzpomíná Robb Weir, „THE TYGERS, LEPPARD a MAIDEN. LEPPARD dostal u Phonogramu 250.000 liber zálohu, MAIDEN od EMI 100.000 liber, a my od MCA – největší tehdejší nahrávací společnosti na planetě – jen 25 táců. To rozhodně nebyly rovné podmínky.“
Londýnští
ELIXIR, jejichž samofinancovaný debut „Son
Of Odin“ z roku 1986 je dnes považován za poslední klasické
NWOBHM album, dorazili na firemní párty pozdě. „Lidi od CBS nás viděli hrát několikrát, líbili jsme se, nakonec ale
k podpisu nedošlo,“ vrací se kytarista Phil Denton zpět do oněch let.
Nedostatek investic vnímá jako klíčový moment. „Kdybychom dostali tehdy nějaké peníze, a mohli je investovat do plně
profesionálního nahrávání alba, ocitli bychom se mnohem dál.“
AMERICKÁ INVAZE
Poté, co se nedařilo masově rozšířit NWOBHM scénu mimo prostor UK, byly tzv. velké peníze vydavatelů odkloněny směrem k americké invazi, jež raketově nabírala na rychlosti a intenzitě od roku 1983. Je paradoxní, že se na dění významně podílel i nezávislý anglický label Music For Nations s licencovaným vydáním debutových alb kapel jako METALLICA, MEGADETH, MANOWAR, RATT a dalších. NWOBHM se náhle ocitnul na okraji zájmu, jak u firem, tak i fanoušků tvrdé muziky. „METALLICA jakoby všem uloupila fantazii, všichni chtěli jen ji a její styl“ vzpomíná zpěvák Ian Swift (AVENGER). „Britské kapely byly rázem out.“
Ačkoli
se debut BITCHES SIN („Predator“) objevil
zavčasu v roce 1982, čekali mládenci na další fošnu šest let. A přestože album „Invaders“ znělo skvěle, bylo už příliš pozdě… „Přišli jsme takříkajíc rovnou z ulice, bez peněz, jen džíny a trička,“
vzpomíná kytarista Ian Toomey. „Neexistoval
žádný způsob, jak bychom mohli rovnocenně soutěžit s americkými metalovými
kapelami."
Především s „Night Of The Demon“ a „The Unexpected Guest“ zanechali DEMON ze Staffordshire svou hlubokou stopu v pomyslné síni slávy NWOBHM. DEMON jako málokdo vzdorovali statečně přívalu glamu a posléze i grunge. „Nenáviděl jsem polovinu 80. let,“ stěžuje si frontman Dave Hill. „Po smrti NWOBHM znamenalo toto označení něco jako obrovský vřed na zadku. Hrozné časy.“
„Tři velké NWOBHM kapely se upsaly ve stejném období," vzpomíná Robb Weir, „THE TYGERS, LEPPARD a MAIDEN. LEPPARD dostal u Phonogramu 250.000 liber zálohu, MAIDEN od EMI 100.000 liber, a my od MCA – největší tehdejší nahrávací společnosti na planetě – jen 25 táců. To rozhodně nebyly rovné podmínky.“
Poté, co se nedařilo masově rozšířit NWOBHM scénu mimo prostor UK, byly tzv. velké peníze vydavatelů odkloněny směrem k americké invazi, jež raketově nabírala na rychlosti a intenzitě od roku 1983. Je paradoxní, že se na dění významně podílel i nezávislý anglický label Music For Nations s licencovaným vydáním debutových alb kapel jako METALLICA, MEGADETH, MANOWAR, RATT a dalších. NWOBHM se náhle ocitnul na okraji zájmu, jak u firem, tak i fanoušků tvrdé muziky. „METALLICA jakoby všem uloupila fantazii, všichni chtěli jen ji a její styl“ vzpomíná zpěvák Ian Swift (AVENGER). „Britské kapely byly rázem out.“
Především s „Night Of The Demon“ a „The Unexpected Guest“ zanechali DEMON ze Staffordshire svou hlubokou stopu v pomyslné síni slávy NWOBHM. DEMON jako málokdo vzdorovali statečně přívalu glamu a posléze i grunge. „Nenáviděl jsem polovinu 80. let,“ stěžuje si frontman Dave Hill. „Po smrti NWOBHM znamenalo toto označení něco jako obrovský vřed na zadku. Hrozné časy.“
Američani
a světoobčani ukázali, jaký vliv má kvalitní marketing a management. „Přál bych si, abychom měli svého Petera
Mensche!", směje se trochu trpce Brian Tatler (DIAMOND HEAD). „Předskakovali jsme v roce 1980 AC/DC, a
měli tak párkrát možnost popovídat si s ním. Spoustě toho, co nám pověděl,
jsme tehdy nerozuměli. Zpětně viděno je jasné, že náš management– jenž nás
dostal do určitého bodu – zbytečně vycouval, zalekl se doprovodných nákladů,
atd., zkrátka, nebyl to tým světové úrovně.“ Robb Weir (TYGERS OF PAN TANG)
souhlasí. „Opravdu jsme potřebovali ’big-time’
manažera, co by nás přesadil z Mini Cooperu do Jaguára.“ „Nikdy jsme neměli manažera hodného toho
označení," dodává Ian Swift. „Máte-li
za sebou někoho, jako byl Rod Smallwood (manažér IRON MAIDEN), jste vítězi
předem.“
Přesto,
že někteří hudebníci, pamětníci, občas sklouznou ve svém zklamání a rozčarování
až k sebelítosti, většina jejich vzpomínek na krátké období boomu NWOBHM je
prosta hořkosti. „Kožený“ frontman BLITZKRIEG, Brian Ross, vzpomíná: „Udělal jsem v průběhu let spoustu věcí, na
které jsem velmi hrdý. Jediné, co mě mrzí, byl rozchod kapely v roce 1981,
kdy jsme hráli se SAXON a připravovali album. No ale pak si řeknu, ’to by ale
neexistovalo skvělé debutové album SATAN’!“ [Poznámka: Ross po rozchodu
BLITZKRIEG nastoupil u SATAN, později transformovaných do BLIND FURY]. „Je snadné říci: ’Jo, ale nikdy ses nestal
gigantem',“ pokračuje Brian Tatler. „Kolik skvělých kapel dopadlo stejně? Drtivá většina. Rozhodně
nejsem zahořklý. Užil jsem si.“ „Nechtěli
jsme skončit v okovech u EMI jako MAIDEN," tvrdí Dave Hill, „máme s DEMON celosvětové kultovní
postavení, své pevné fanouškovské jádro, hrajeme svou hudbu.“ „Vždycky se něco posere," kontruje
John Gallagher z RAVEN. „Je to osud. METALLICA
nám otevírala v třiaosmdesátém koncerty, a kdyby mi tehdy někdo řekl, že
se stane globálním jevem, řekl bych mu ’to mi teda polib prdel‘." „Vždycky jsem si držel své civilní
zaměstnání," říká Phil Denton z ELIXIR, „a myslím, že to bylo správné rozhodnutí v té době. Jestli nás to ale
současně nezabrzdilo v rozvoji? Já nevím."
Jakmile se metalové osmdesátky vrhly střemhlav do make-upu, póz, třpytek, mamutích vycpávek, kůže a vstříc MTV, zástup pruhovaných kalhot sbalil své kytary a zamířil zpět na ulici. Osudy mladých muzikantských důchodců by vydaly na knihy. Ne vždy by šlo o příjemné čtení. Většina se ale zařadila do civilního života bez problémů. Phil Denton v devadesátých letech založil rodinu, a dnes pracuje u bezpečnostní firmy. Kytarista Ian Toomey (BITCHES SIN) fungoval dlouhá léta ve své profesi chemika, od nedávna překvapivě pokračuje coby muzikant na plný úvazek. Možná je to tím, že žije bez rodiny a závazků. Brian Ross je úředníkem v oblasti péče o děti, jeho práce mu dala filozofický postoj k realitě života, jeviště ani studio mu nijak nechybí.
„Prostě musím dělat, abych platit účty," připouští John Gallagher, dnes exportní manažer, jenž kdysi doslova uvízl v Americe, poté, co se RAVEN za Atlantikem zhroutil sen, a aby přežil, tahal krabice zeleniny na letišti. „Ocitnul jsem se v New Yorku s 15 dolary v kapse. Pak děláš to, co musíš udělat, abys přežil. Není to žádná ostuda – tvrdě pracovat.“
Dave
Hill, původně vyučený řezník, a později majitel obchodu s hudebninami, se
upřímně vyznává: „Pokud máte rádi
hudbu, máte tendenci dělat cokoliv, abyste se dočkali svého hitu číslo jedna!“
Brian
Tatler, před érou DIAMOND HEAD mechanik, se svého „big one“ dočkal, i když až
po letech a zprostředkovaně, když METALLICA vydala „Garage Inc.“ s covery DIAMOND HEAD. „Vánoce, dlouho jsem z autorských poplatků doslova žil.“
ON-LINE SPÁSA
Zřejmě ale není muzikantům z éry NWOBHM souzeno žít klidným živote. Často, když to nejméně očekáváte, přivalí se vlna zájmu, volání divočiny, touha po rychlosti, radost z hluku, můžeme to nazývat, jak jen chceme. On-line svět se díky aktivním i zvídavým hudebním fanouškům stal katalyzátorem a hybatelem rovněž v případě NWOBHM. Povzbuzeni zájmem promotérů, aktivitami webmasterů a malých gramofonových společností, a hlavně: nadšením vyhraněné, ale globální fanouškovské základny – odhodily desítky NWOBHM kapel své důchodcovské hole, a vydaly se vstříc novému dobrodružství, zpět do světa světel a ramp, jenž je odmítl nechat v pokoji odpočívat.
Jakmile se metalové osmdesátky vrhly střemhlav do make-upu, póz, třpytek, mamutích vycpávek, kůže a vstříc MTV, zástup pruhovaných kalhot sbalil své kytary a zamířil zpět na ulici. Osudy mladých muzikantských důchodců by vydaly na knihy. Ne vždy by šlo o příjemné čtení. Většina se ale zařadila do civilního života bez problémů. Phil Denton v devadesátých letech založil rodinu, a dnes pracuje u bezpečnostní firmy. Kytarista Ian Toomey (BITCHES SIN) fungoval dlouhá léta ve své profesi chemika, od nedávna překvapivě pokračuje coby muzikant na plný úvazek. Možná je to tím, že žije bez rodiny a závazků. Brian Ross je úředníkem v oblasti péče o děti, jeho práce mu dala filozofický postoj k realitě života, jeviště ani studio mu nijak nechybí.
„Prostě musím dělat, abych platit účty," připouští John Gallagher, dnes exportní manažer, jenž kdysi doslova uvízl v Americe, poté, co se RAVEN za Atlantikem zhroutil sen, a aby přežil, tahal krabice zeleniny na letišti. „Ocitnul jsem se v New Yorku s 15 dolary v kapse. Pak děláš to, co musíš udělat, abys přežil. Není to žádná ostuda – tvrdě pracovat.“
Zřejmě ale není muzikantům z éry NWOBHM souzeno žít klidným živote. Často, když to nejméně očekáváte, přivalí se vlna zájmu, volání divočiny, touha po rychlosti, radost z hluku, můžeme to nazývat, jak jen chceme. On-line svět se díky aktivním i zvídavým hudebním fanouškům stal katalyzátorem a hybatelem rovněž v případě NWOBHM. Povzbuzeni zájmem promotérů, aktivitami webmasterů a malých gramofonových společností, a hlavně: nadšením vyhraněné, ale globální fanouškovské základny – odhodily desítky NWOBHM kapel své důchodcovské hole, a vydaly se vstříc novému dobrodružství, zpět do světa světel a ramp, jenž je odmítl nechat v pokoji odpočívat.
„O kolik jednodušší by bylo, kdybychom měli v roce 1980 internet?“ pokládá sám sobě otázku Brian Ross. „Velkým důvodem rozpadu BLITZKRIEG bylo v roce 1980 to, Jim Sirotto by v případě pokračování musel opustit svou učitelskou práci, odejet s námi na turné, přičemž my jsme opravdu nevěděli, jestli a jak lidé ocení naši práci. A právě internet zprostředkovává dnešním skupinám tolik potřebnou rychlou zpětnou vazbu a vzájemnou interakci.“
Jaromír Merhaut pro Spark 2015
Komentáře
Okomentovat