NEW WAVE OF BRITISH HEAVY METAL (IX)
STARÁ VLNA S NOVÝM OBSAHEM
aneb: Jak LED ZEPPELIN vynalezli „heavy music“
aneb: Jak LED ZEPPELIN vynalezli „heavy music“
... s trochou pomoci BLACK SABBATH, DEEP PURPLE, FREE a dalších
Nová vlna britského heavy metalu nalevo, napravo, kde
je ale, Josef, sakra ta tlačenka?! Pardon, nehoří, tak znovu: kde je ale,
sakra, ta stará britská vlna?
U termínu New Wave Of British Heavy Metal jde podstatě o novinářskou licenci, bájesloví, metaforu, která se sice ujala, ale zároveň nadělala docela paseku ve stylech a žánrech, protože zpětně ex post implikuje něco, co ani neexistovalo. Natvrdo řečeno, žádná Old Wave Of British Heavy Metal není a nikdy nebyla.
Ne, že by se koncem šedesátých let na poli tvrdé muziky nestalo, ba právě naopak! Nechme zavzpomínat aktéry hardrockové revoluce, tedy ty nejpovolanější.
U termínu New Wave Of British Heavy Metal jde podstatě o novinářskou licenci, bájesloví, metaforu, která se sice ujala, ale zároveň nadělala docela paseku ve stylech a žánrech, protože zpětně ex post implikuje něco, co ani neexistovalo. Natvrdo řečeno, žádná Old Wave Of British Heavy Metal není a nikdy nebyla.
Ne, že by se koncem šedesátých let na poli tvrdé muziky nestalo, ba právě naopak! Nechme zavzpomínat aktéry hardrockové revoluce, tedy ty nejpovolanější.
Na začátku roku 1968 nic nenaznačovalo tomu, že se ten
rok zrodí nový žánr. V Československu aspoň nakrátko tály rudý ledy,
zatímco v Británii se vytvrzovala muzika. Volume doprava!
Revoluce začala 12. ledna 1969, kdy LED ZEPPELIN vydali své první album. Crescendo přišlo 22. října téhož roku s „Led Zeppelin II“. Během dnů a týdnů mezi nimi, byly položeny základy hard rocku a heavy metalu dalšími vizionáři, jako BLACK SABBATH, DEEP PURPLE, FREE, HUMBLE PIE, URIAH HEEP a další. Byla to navenek (viz role amerických VANILLA FUDGE) výhradně britská revoluce, odstartovaná v hospodách a klubech po celé zemi, zakrátko ale dobývající největší stadiony světa. Když se po explozi usadil prach, nic nebylo jako dřív.
Nesmíme ale zapomínat na to, že už v roce 1967, Jimi Hendrix, CREAM a THE WHO obrátili rock vzhůru nohama, a posunuli hranice možného. Bylo jejich osudem, a paradoxem dějin, že všichni tři průkopníci strávili šedesátý osmý na nekonečných vyčerpávajících turné, které utlumilo jejich tvůrčí aktivity
Jeff Beck Group
Revoluce začala 12. ledna 1969, kdy LED ZEPPELIN vydali své první album. Crescendo přišlo 22. října téhož roku s „Led Zeppelin II“. Během dnů a týdnů mezi nimi, byly položeny základy hard rocku a heavy metalu dalšími vizionáři, jako BLACK SABBATH, DEEP PURPLE, FREE, HUMBLE PIE, URIAH HEEP a další. Byla to navenek (viz role amerických VANILLA FUDGE) výhradně britská revoluce, odstartovaná v hospodách a klubech po celé zemi, zakrátko ale dobývající největší stadiony světa. Když se po explozi usadil prach, nic nebylo jako dřív.
Nesmíme ale zapomínat na to, že už v roce 1967, Jimi Hendrix, CREAM a THE WHO obrátili rock vzhůru nohama, a posunuli hranice možného. Bylo jejich osudem, a paradoxem dějin, že všichni tři průkopníci strávili šedesátý osmý na nekonečných vyčerpávajících turné, které utlumilo jejich tvůrčí aktivity
PODHOUBÍ
Ian Paice (DEEP PURPLE): „Začalo to v polovině 60s spolu s CREAM, Hendrixem a THE WHO. Ti nás všechny zasáhli přímo na komoru, cítili jsme, že rock’n’roll se díky nim dostal na novou úroveň, neuvěřitelně zmohutněl. CREAM svou muzikálností a Jimi Hendrix pudovostí ukázali nové možnosti.“
Mick Box (SPICE / URIAH HEEP): „Když vyšlo „Truth“, všechno se začalo měnit. LED ZEPPELIN jsem poprvé viděl v Cooksferry Inn v Edmontonu. Obrovské bicí John Bonham zabíraly půlku jeviště, ani Plant se před ně nevešel. Byli velmi, velmi vzrušující.“ „Jako kapela jsme ale byli ovlivněni především VANILLA FUDGE. Díky nim jsme se dostali k hammondkám, vysokým vokálním harmoniím, palčivým kytarovým sólům a všemu ostatnímu. Oni byli v době před LED ZEPPELIN pro mě nejvíce vzrušující skupinou, byť zprvu neskládali své vlastní věci. My ano.“
Andy Fraser (FREE): „Hned po prvním setkání a seznámení se, jsme věděli, že k sobě prostě patříme a nebudeme se bát postavit na pódiu komukoliv, ani THE WHO, SMALL FACES, či FAMILY. Byli jsme si naprosto jisti sami sebou.“
Jimmy Page: „První album vzniklo opravdu velmi rychle brzy poté, co jsme se jako kapela dali dohromady. Inspiraci jsme čerpali především u bluesmanů, navíc mi z dob YARBIRDS zbyla spousta riffů.“
EXPLOZE
Zeppelinovský debut se stal katalyzátorem pro mnohé další skupina, které byly klíčové při vývoji nového, těžšího soundu. HUMBLE PIE vznikli počátkem roku 1969, když se dali dohromady Steve Marriott ze SMALL FACES a kytarista HERD, Peter Frampton.
Peter Frampton (HERD / HUMBLE PIE): „Koncem roku 1968 jsem pobýval v Paříži, pracoval na albu Johnnyho Hallydaye se SMALL FACES. Silvestra jsem slavil v Alexandra Palace, kde jsem potkal producenta Glyna Johnse. Ten mi takhle nad ránem povídá ’Dovol, abych ti přehrál jedno album. Nahráli jsme ho v deseti dnech, je to tato nová kapela, jmenuje se LED ZEPPELIN...’ Poslechnul jsem ze slušnosti, a … a čelist mi spadla na zem. Jimmyho hraní jsem měl rád z dřívějška, co mě ale posadilo na prdel, byl neuvěřitelně obří zvuk Bonhamova kopáku. Pak mi za pár dnů zavolal Steve Marriott, zrovna jsem na gramofonu přehazoval první a druhou stranu jedničky LZ, právě sešel z pódia v Ally Pally, a říká: ’Se SMALL FACES jsem právě skončil.’“
Eric Clapton (CREAM): „Vykopli jsme míč. Nelíbí se mi ale, když někdo říká, že jsme odpovědní za heavy metal.“
NÁSLEDNÍCI
Například pro DEEP PURPLE nástup LED ZEPPELIN znamenal nutnost restrukturalizace sestavy a přizpůsobení se nové scéně. V červnu 1969, krátce poté, co vydali své třetí album, byli zpěvák Rod Evans a basista Nick Simper nahrazeni Ianem Gillanem a Rogerem Gloverem ze severo londýnských EPISODE SIX. Kytarista Ritchie Blackmore zpočátku coby vokalistu prosazoval Terryho Reida, ten ale zdvořile odmítnul.
Roger Glover (EPISODE SIX / DEEP PURPLE): „Myslím, že EPISODE SIX měli 13 nebo 14 singlů, z nichž žádný úplně nenaplňoval mé představy. Pak jsem slyšel LED ZEPPELIN, a to zcela změnilo mé hudební myšlení. V tu chvíli jsem si uvědomil, že jsem vždy vlastně toužil hrát v heavy kapele.“
Jim Simpson: „Padali různé tipy, žádný se nám dohromady nepozdával, dokud Geezer neřekl BLACK SABBATH, což byl prý název několik let starého italo-francouzského horroru s Borisem Karloffem." (A Angelikou Michèle Mercierovou, přidávám.)
Jim Simpson: „Nebyla žádná jiná kapela, těžká jak SABS. Měli jsme na našich inzerátech slogan ‘Vedle BLACK SABBATH mají LED ZEPPELIN zvuk jako dětská skupinka ze školky‘.“
Jim Simpson: „Vztah mezi technickým vybavením SABBATH a jejich hudbou byl mnohem důležitější než u nějaké ska anebo pop kapely. Pokud Tony viděl někoho s hromadou reproduktorů vyšší než byla jeho, by plival krev."
Geezer Butler: „ZEPP se okamžitě stali naši nejoblíbenější kapelou. Plant a Bonham byli
navíc z Birminghamu. Pamatuju, jak jsme leželi na podlaze, hulili, a
poslouchali LED ZEPPELIN.“
16. října 1969, vstoupili BLACK SABBATH do londýnských
Regent Sound studií, aby nahráli své debutové album. Trvalo jim to osm
hodin a stálo 600 liber.
Geezer Butler: „Šli jsme do studia, zapnuli aparát a nahráli vše jako jako živé vystoupení. Tony dodělal pár overdubů, sól a vychytávek, a bylo hotovo."
Jim Simpson: „Tím, že je
nechal být sebou samými, dostal producent Roger Bain z BLACK SABBATH to
nejlepší. Všechno, čím aktivně přispěl, bylo přidáním hromů a blesků na úvod
alba, čímž vyvolal vpravdě démonickou atmosféru. Když jsem se s hotovým
albem vydal oběhnout všechny nahrávací společnosti, byl jsem všude odmítnut. Na
poslední chvíli mi zavolal Olav Wyper, z nově zřízeného labelu Vertigo."
Tony Iommi: „Vzpomínám si, že
jsme se dostali po podpisu 400 liber, a návdavkem spoustu licenčních keců, nám
ale o peníze v tu chvíli až tak nešlo, stejně jsme do té doby žádné neměli.“
Geezer Butler: „Šli jsme do studia, zapnuli aparát a nahráli vše jako jako živé vystoupení. Tony dodělal pár overdubů, sól a vychytávek, a bylo hotovo."
Komentáře
Okomentovat