NEW WAVE OF BRITISH HEAVY METAL (II)
ZAPOMENUTÍ: PORAŽENÍ VÍTĚZOVÉ
Každá doba a činnost má své
vítěze a poražené, úspěšné a neúspěšné, slavné a zapomenuté. Je to ale vždy tak
jednoduché a přímočaré? Je kapela, co se v zájmu velkého kšeftu stává
kolečkem v soukolí byznysu vítězem, anebo poraženým? A co banda, co
zůstala věrna svým mladistvým ideálům, ale dostala se akorát tak do sousedního
okresu, než to kdysi zabalila a dnes si po letech dělá radost občasným
vystupováním? Pro mě jsou právě takoví zapomenutí, jejichž osudy lemovali cestu
ke slávě několika vyvolených, pravými hrdiny NWOBHM.
V dnešní části série o
Nové vlně britského heavy metalu se proto vydáme za několika lokálními
průkopníky NWOBHM. Čím se hudebně odlišovali Badge, Bashful Alley, Alverna
Gunn, Aragorn, Arc od začínajících Saxon, Iron Maiden, Judas Priest? Troufám si
říci, že ničím zásadním. Jen ta štěstěna se dívala na opačnou stranu.
ZNOVUZROZENI K RADOSTI
Mám rád nejenom muziku, ale i
příběhy prachem zapadlých kapel. Vznáší
se nad nimi opar tajemna, jsou osobní, lidské, veselé i dojímavé. A jsem
nadšeným fanouškem archeologických vydavatelských počinů. Častokrát jen
v úžasu poslouchám, jaká parádní muzika se na mě valí z beden. No, a
když se dočtu, že při příležitosti realizace takovéhoto CD/LP došlo
k setkání zbyvších členů nejenom na rautu, nýbrž i na pódiu, mám chuť se
na takovou radostnou sešlost vypravit. Připomeňme si nejdříve dva podobně
optimisticky zakončené osudy zapomenutých vítězů.
BADGE
Badge byli až do předloňského
roku odbyti jednou, dvěma větami v encyklopediích, pokud tedy byli zmíněni
vůbec, zatímco na YouTube vzbuzovala zájem a zvědavost jedinečná Silver Woman.
V roce 2012 však vydala
parta nadšenců z vydavatelství High Roller Records výpravnou kolekci
nahrávek Badge – Stormrider. Příběh ožil, kapela začala znovu vystupovat,
muzikanti měli najednou jména, tváře, osudy.
Zpěvák Graham Waudby se
v několika rozhovorech podělil o historii Badge i své názory na hudbu.
Svou kariéru začal v polovině 70. let coby bubeník a vokalista v punkových
The
Reverend Jones Band. Koncem sedmdesátých let se pak vydal za obživou do
Holandska. Po návratu v roce 1979 se v Bridlingtonu, rybářském
městečku na východě hrabství Yorkshire, potkal s místním mistrem riffů
Tonym Dixonem. Začali spolu psát písně, mezi prvními i Silver Woman. Prvotní sestavu Badge – pojmenovaných po skladbě Cream
– doplňovali baskytarista Mike Cooper a bicman Rob Zipfel. Mladíci obráželi
především okolní hospody, odtud slovní hříčka „World Tour“, kterou dává Graham
rád k dobru. Nejraději hráli v čtvrtmilionovém Hullu, v Oriental pubu
v docích, kde byla spousta námořníků z celého světa.
Spolu s dalšími dvěma písničkami (Traveller In Time a Blizzard)
byla první verze Silver Woman nahrána
v roce 1980 v lokálním čtyřstopém studiu Kena Gilese. Druhá verze Silver Woman, spolu s Something I’ve Lost, byla nahrána pro
první singl o něco později – za jeden jediný den – v Neat Records studiu v
Wallsendu, Newcastlu – se zvukařem Mickym Sweenym. Badge se tehdy na place
střídali s Tygers Of Pan Tang. Další nahrávky (Crying Time, Drift Away a
Finding My Way) sdružené pro
kompilaci Stormrider pocházejí z roku 1983. Nahrávalo se v Animal Tracks studiu v Hullu. Skladby See Me Gone, Natalya From The Volga a Driving
Home zůstaly dlouhá léta v podobě rozpracovaných demosnímků. Příběh
Natálie reflektuje poválečné osudy mnoha rodin, rozdělených železnou oponou.
Pro album Stormrider byl letitý materiál částečně přetočen a doplněn. Na
výsledku se podílelo vícero muzikantů. Pečlivá „restaurátorská“ práce všech
zúčastněných zachovala původní patinu a určitou mladistvou naivitu. Luxusní
limitovaná LP verze je už od pohledu přes monitor nádherná.
Erbovní Silver Woman
napsal Graham prý za dvacet minut. Vzpomíná: „Právě jsem se vrátil z Holandska, kde jsem některé nepracovní
víkendy trávil v Amsterdamu. Seděl jsem ve starém námořnickém baru, koukal
přes most kanálu na jasně osvětlené dveře naproti, když se v nich zjevila
rozzářená silueta ženy s dlouhými černými vlasy, oděné v stříbřitých
šatech.“ Síla okamžiku se převtělila
ve skladbu, jež charakterizuje NWOBHM jako málokterá jiná.
Singl Silver Woman / Something I’ve
Lost vyšel v roce 1981 u labelu Metal Minded Records, což byla
filiálka NEAT Records. Chytlavá melodie zabodovala, skladba se propracovala na # 27 ostrovní
HM chart. O Badge psal Sounds,
vystupovali před několikatisícovým publikem po boku Venom, Blitzkrieg, Fist.
Badge bohužel nedokázali svou kariéru rozvinout, ztratili
basáka, rozkmotřili se s firmou, jež jim nikdy neřekla, kolik SP se vlastně
prodalo, vraceli se postupně k civilním povoláním, zakládali rodiny,
někteří propadli alkoholu. Aktivity pozvolna ustávaly, Badge se definitivně
odmlčeli koncem osmdesátých let, přestože se oficiálně nikdy nerozpadli.
Novou kapitolu zahájil koncert v klubu Utopia (2003).
Graham začal psát s kytaristou Patem Mountym nové skladby. Ty stále čekají
na svou šanci.
Loňský koncert Badge
v Newcastle byl ve znamení vydání již zmíněné kompilace. Druhá reinkarnace
byla podle Grahama o to snadnější, že jsou všichni stále „kluci“
z Bridlingtonu: „Bylo to krásné,
slyšet po letech skandování natřískané haly: ,Badge, Badge, Badge…‘.“
Oživení zájmu o původní NWOBHM
přičítá Graham tomu, že melodická a zapamatovatelná skladba zůstane
v mysli posluchačů po celá léta, zatímco thrash, grunge, death metal, atd.
žijí především silou okamžiku – na koncertě, při poslechu. Na závěr Markovi
Gregorovi, autorovi knihy No Sleep Till
Saltburn, prozradil, že pracuje na čerstvém studiovém materiálu…
Poutavá story Badge tedy možná
nekončí. A na začátku bylo pouhých pár slov v Encyclopedia Metallium: „naprosto neznámá kapela, která přetím, než
zmizela v úplném zapomnění, vydala pouze jedinou skladbu, Silver Woman…“.
BASHFUL ALLEY
Další oživlý klenot NWOBHM. Bashful
Alley vznikli v městečku Lichfield, hrabství Staffordshire. Fungovali
v letech 1980-1984, a
donedávna jejich odkaz tvořil jediný dochovaný singl: Running Blind, což je podle autora Roba Tidda v podstatě popová
skladba, původně napsaná pro jeho předchozí kapelu Next, v provedení Bashful
Alley byla jen přeoděna do kovového kabátu.
Mnohé překvapí, že se původně
jednalo o kapelu universitních studentů z Lancasteru v severozápadní
části Anglie. Kytarista a později také zpěvák Rob Tidd vzpomíná: „Hráli jsme ve vysokoškolských klubech a
barech. Podobné štace absolvovali kdysi i začínající Wishbone Ash a Judas
Priest.“ Perličkou je, že přebalová fotografie nedávno vydané CD verze kompilace
pochází ze společného koncertu se Sweet, kdy byla v publiku jen vřískající
děcka. Bubeník Rob Baxter dokončil studia v Lancasteru titulem, nikdy se ale
vystudovaným marketingem neživil.
Singl Running Blind
/ My, My, My, nahraný v sestavě
Robin Baxter (bicí), Rob Tidd (kytara, zpěv) a Truff (baskytara), vyšel
v jejich vlastním nákladu u pidilabelu Ellie Jay Records v roce 1982
v počtu 500 kusů. Pak se dolisovávalo u fy Graffiti tisíc dalších. Bác! A
nic se nestalo. Žádný telefon, žádná smlouva, nula-nula. Rob si pamatuje, že má
někde v kufru kvanta odmítavých dopisů od vydavatelů, tedy od těch, co se
vůbec uráčili odpovědět. „Bylo to
frustrující. Byl jsem přesvědčen o tom, že naše věci jsou lepší než mnohé
z těch, co vycházely,“ vzpomíná.
Nejsvětlejším bodem kariéry Bashful Alley se tak stala dvě
londýnská vystoupení v klubech Marquee a Ruskin. V prvním
předskakovali glamrockovým Wratchild, kteří si zabrali pódium pro sebe a novice
nechali hrát jen na jedné jeho straně.
V roce 1984 se Rob Tidd přestěhoval do Londýna, a to byl
konec Bashful Alley. Zkoušel prorazit ve vícero souborech, nejblíže úspěchu byl
prý s Dollface někdy v polovině devadesátých let, kdy vydali tři EP a
jedno LP Giant (1995), plus předskakovali Slashovi. Dollface se často
vyskytovali poblíž Girlschool, mimo muziku šlo nepochybně i o techtle mechtle, i když Rob dnes nechce
přiznat ani techtle, natožpak mechtle.
Spolupráci s High Roller Records si pochvaluje, sám prý
nevěřil tomu, co dokázali technici vytáhnout z demáčů za zvuk. Luxusní
provedení LP verze It’s About Time v bílé (100 ks) a černé (300 ks) je už
dnes ceněným sběratelským artefaktem. Za největší objev kompilace osobně považuju
She Only Wants Me For My Body – což úžasná
jízda v kovovém kabrioletu s větrem o závod.
Skvělé je, že omlazená kapela opět aspoň příležitostně hraje,
na YouTube najdete celou sadu pecek v řízném provedení současných Bashful
Alley.
PRACHEM
ZAPADLÍ
Na půdách a ve sklepech či
garážích nepochybně čekají na svou šanci magnetofonové pásky nejedné
z kapel, jichž se dotkneme aspoň několika slovy. Možná se teď někde
v království nejeden postarší chlápek diví svému náhlému záchvatu
škytavky…
A II Z
Manchester, rok 1979, později
(1982) z nich vznikla Aurora (SP I’ll
Be Your Fantasy, 1982). Dva singly v jedenaosmdesátém a jeden ex post
živák z roku 1980 – to je vše, co zůstalo po skupině, kde bubnoval coby
šestnáctiletý Simon Wright.
ALIEN
Newcastle, zaregistroval jsem účast
skladbou Absolute Zero na výběrovce 60
Minutes Plus Heavy Metal Compilation (1982), plus společně s Avenger,
Black Rose a Hellenbach obsazené EP One
Take No Dubs (NEAT Records, 1982), kde zahráli skladbu Could Have Done Better. Protože nic není nemožné, svěže pádivou
skladbu vám ochotně najde a přehraje YouTube, pátravější se dopídí
k třídílné sérii firmy Castle z roku 2002: The Neat Singles Collection:
Volume One, Two, Three. Vřele
doporučuji.
ALKATRAZZ
Maidstone, hrabství Kent, 1980,
LP Young
Blood (1981). Chytlavě znělý singl Rockin’
High mi evokuje rané hard’n’boogie UFO,
včetně barvy zpěvu Craiga Stevense. Úsečnější B-strana: Young Blood už trochu vybočuje z klasického hardrockového
formátu směrem k NWOBHM.
ALVERNA GUNN
Lowestoft, Suffolk, 1978, ’82
Demo. Mad Dog
s odsekávaným riffem má nakročeno do budoucna. Jak správně poznamenává
kdosi z diskutérů na YouTube, v riffu je slyšet Metallica. Skvělá
jsou jak melodická i úderná Death Wish,
tak i You Gotta Pay To Rock n Roll,
za kterou by se nemuseli stydět ani Judas Priest. Posté se divím: kde je všem
těm talentům konec?
ARAGORN
Macclesfield, Cheshire, 1978.
Jedna z nejtvrdších kapel první generace NWOBHM. Souborné vydání pod
názvem Night Is Burning mapuje kompletní tvorbu kapely. O velkém,
jakkoliv nevyužitém, potenciálu mládenců napoví hned úvodní pecka Black Ice, další skladby pozitivní dojem
stvrdí. Perličkou je ostrý cover Radar Love Golden Earring. Tolkien.
ARC
Stourport, 1978. Tolkien se objevoval
v textech mnoha anglických kapel napříč žánry, NWOBHM nevyjímaje, viz až
sabbatovsky těžkotonážní War Of The Ring.
Stratosférický „dickensovský“ hlas Johna Whitbreada vytváří s temným
spodkem velkolepý kontrast. Ambiciózní
šestiminutovka Ice Cream Theme je do
široka rozkročená a neuspěchaná – pro raný NWOBHM tedy netypická – kompozice.
Dva skvosty v pozůstalosti ARC jsou sakra málo! Mezi dnešníma zapomněnkama
můj tip No. 1!
ARGUS
Hull. Holocaust, jedna ze dvou dochovaných skladeb, není už podle názvu
žádná selanka. Přehalený sound je daní za levnou promo produkci a nahrávání
z jedné vody načisto. Zdobný kytarový dvojzápřah v mezihře je však nádherný.
AVALANCHE
Londýn. Pozor, skupin se
stejným názvem působilo v UK několik. Jen jedna ale nahrála singl The Preacher / Mean Lady (1980).
AXIS
Stockton-on-Tees, 1978. Jedni
z mnohých Axis. Souhrnná kompilace Flame Burns On (2011) ukazuje, že ne
každý byl takříkajíc osvícen. Axis jsou výrazově přiťápnutí a jednoduší, mají
hodně společného s druholigovými punkery. Snaha o proaranžování vyznívá
vniveč, za zmínku stojí jen oba sólující kytaristé Mick Tucker a Dave Little.
–
Tolik muziky! A to jsme pro
dnešek jen zlehka zapátrali v písmenech A/B. Nová vlna britského heavy
metalu je zkrátka velké téma.
Jaromír Merhaut pro Rock+/Spark 2014
Komentáře
Okomentovat