TWENTY SIXTY SIX & THEN

Další z řady krautrockových vykopávek, „znovuzrozených“ jen díky fandovství lidí ze Second Battle. Twenty Sixty Six & Then (2066 & Then) fungovali velice krátce: od jara 1971 do léta 1972. Neobvyklý název odkazuje na bitvu u Hastingsu L. P. 1066.

Nejvýraznější personou byl zpěvák Geff (Gerald, Ged) Harrison. Když se beatlesovská vlna v třiašedesátém přelila celou Anglií, vznikly přes noc na Ostrovech tisíce bigbítových kapel. Geff rovněž neváhal a založil v domovském Manchesteru The Chaser. Vystupoval s nimi mj. po boku The Kinks, The Walker Brothers, Them, Long Johna Baldryho. Po výjezdu do Německa v roce 1967 se kvinteto personálně obměňuje a mění název na Some Other Guys a později I Drive. Klávesák Veit Marvos přišel do 2066 & Then z Midnight Circus.

Jediné řadové LP Reflections On The Future (1972) bylo nahráno v létě 1971 ve známém Dierksově studiu, a je to jízda snad do všech zákoutí germánského seventies krautrocku. Od syrových hardrockových vypalovaček anebo temných valivek, přes hravé „lidovkové“ vsuvky, space výlety do neznáma anebo za jazzmany, až po classical/art rock, psychedelii a melancholii. Styl a sound 2066 & Then bývá proto někdy označován za „heavy space psychedelic krautrock“. Dierksova práce se zvukem, prostorem a efekty je nedílnou součástí alba. Hudbu Twenty Sixty Six & Then mohu popsat pomocí CD kompilace Reflections! (viz dále). Hřmotná At My Home je vystavěna na tvrdé fuzzy kytaře, nervózně poletující flétně, zběsile rotujících Leslie boxech hammondů a nakřáplém, soulově šponovaném projevu Geffa Harrisona, jehož vokál bych přirovnal k mutaci hlasivek Joea Cockera a Demise Roussose. Často se mi zdá, že si na mikrofon nasadil šnorchl. V sousedství patetické melancholie i rozkvetlé psychedelie ostatních kompozic úvodní kus dost vyčnívá. Kompozičně i aranžérsky výrazně členitou Autumn vnímám jako pokus o artrock, ostatně Geff Harrison měl podobné ambice již s I Drive, kteří měli být jakousi odpovědí na classicalrockové Beggar’s Opera. Další ambiciozní kus – kombinující tvrdý celokapelový riff s ragtime pianem i muzikálovou teatrálností, evokující jednu z pasáží Jesus Christ Superstar – je Butterking. Nadupanou i něžnou Reflections On The Future definuje opakovaný kontrast instrumentálních orgií s líbeznými melodiemi zpívaných pasáží. Vytrvalí se na závěr dočkají kosmického výletu za Vetřelci. The Way That I Feel Today opět skvěle kombinuje žhavé piáno jak z nějaké černošské knajpy s artrockovými eskapádami a pro změnu klasicizujícím znělým piánem a štěbetavou flétnou. V druhé polovině kompozice nastoupí na scénu cválaví Uriah Heep v souboji s Jethro Tull – právě pro tyhle pokleslé potrhlosti mám germánské sedmdesátky tak rád. Oni se tehdy zkrátka s ničím netento, co se mi líbí, to tam plcnu… ať se estéti třebas potrhají. Spring je čistý varhanní classical rock. Všeobjímající rozevlátost, kdy každý přidal to své, byla možná důvodem, proč Twenty Sixty Six & Then nedožili ani jednoho roku existence. Chyběl výraznější průnik osobních preferencí, i když po všech stránkách přímočařejší a zhuštěnější bonusovky (nahrané na jaře 1972 pro singl): I Wanna Stay a Time Can’t Také It Away naznačují, že kapela na osekání přemíry výhonků pracovala.


Po rozpadu Twenty Sixty Six & Then se pánové z muziky nevytratili. Geff Harrison se nechal Mrozeckem zlanařit ke Kin Ping Meh, s nimiž nahrál dvě studiovky a živák. V jeho portfoliu se dále objevují jména jako Demon Thor (pár singlů z roku 1973), Tritonus (dvě alba 1975-76). Pak se ovšem vydal na scestí muzikálů a popu, v osmdesátkách dokonce „zdobil“ svými texty Bohlenovy projekty, jejichž jména se nesmí v Rock+ ani vyslovit, neb by nás stihnul zasloužený trest! Dnes Geff Harrison zpívá na večírcích – můžete si z jeho internetové nabídky vybrat: halfplayback, synthie duo, kapela. Čestnou výjimkou byla účast na projektu Harrison Panka Nadolny Band (Skin Deep, 2006). Konstantin Bommarius bubnoval mj. na dvojce Abacus (Everything You Need, 1972) i u Agitation Free (The Other Sides Of Agitation Free je souhrnná ex post kompilace z roku 1999). Najdeme jej také na dobových nahrávkách Os Mundi a několika kouscích Karthago (např. Rock’N’Roll Testament, 1974). V současnosti působí jako producent. Klávesák Veit Marvos vypotil v roce 1972 taneční sólovku Nice To See You, stihnul solidní rocková alba The Dream Is Over (1972) s Marz, a jako host i Midnight Circus (1972) s partou kolem Torstena Schmidta a Christiana Bollmanna. O rok později prošel Demon Thor a jednou ze sestav Emergency, jazzrockové formace kolem českého saxofonisty Hanuše Berky (mj. doprovodná skupina Karla Gotta), s nímž hostuje na desce Tiger B. Smith – We’re The Tiger Bunch (1974). V roce 1975 realizuje pod hlavičkou Veit Marvos Red Point Orchestra jazz-funkové LP, objevuje se i po boku své přítelkyně Donny Summer, zkouší elektronické fúze funky/soulu/jazzu. Baskytarista Dieter Bauer se připojil k Aera (Mechelwind, 1973 a Humanum Est, 1974), jeho stopu jsem dále našel u Cherubin (Our Sunrise, 1974) a Try (Just A Try, 1980). Steve Robinson (Rainer Geyer) spolupracoval s Michaelem Bundtem, rovněž prošel skupinou Area (Mechelwind, 1973) a Nine Days Wonder (Only The Dancer, 1974). V roce 1978 přišla na trh jeho sólovka It’s A Lie. Personálně prolnuté soubory Nine Days Wonder, Kin Ping Meh, Twenty Sixty Six & Then a Tritonus společně příležitostně vystupují v rámci Rebirth koncertů starých progresivních kapel.

Specializovaná reediční firma Second Battle vydala v roce 1989 limitovanou (1000) repliku původního vydání alba. Sběratelský titul Reflections On The Past, vydaný rovněž SB v roce 1991 ve formě třístranného 2LP, je už seskládán z prvních verzí skladeb, pořízených na studiové pásy v rámci přípravných jedničkových sessions v květnu 1971. Obsahuje původní dlouhou verzi The Way I Feel Today, hotové – ale již nevydané – skladby pro plánovaný singl (I Wanna Stay / Time Can’t Take It Away), kompozici Spring i další odložené experimentální „zappovské“ či classical-rockové sekvence.
Jelikož jsou originální mastery firmy United Artists zřejmě nenávratně ztraceny, použila Second Battle zachované studiové přípravné záznamy i pro profilové CD Reflections! (1994).

Twenty Sixty Six & Then znají dnes jen rockoví archeologové, což je velká škoda, věřím, že nejeden starý bigbíťák by jejich muziku ocenil i bez nostalgických vzpomínek na své mládí.

Jaromír Merhaut pro Rock+ 2012

Sestavy:
Veit Marvos – klávesy A
Steve Robinson – klávesy A B
Geff Harrison – zpěv A B
Gagey Mrozeck – kytara A B
Dieter Bauer – baskytara A B
Konstantin Bommarius – bicí A B
Curt Cress – bicí (host na debutu)
Wolfgang Schonbrot – flétna (jako host na debutu)
Donna Summer – zpěv (jako host v I Wanna Stay a Time Can't Take It Away)

Albová diskografie:
1. Reflections On The Future (United Artists UAS 29314) 1972 A (reedice 1989, Second Battle)

Ex-post kompilace:
2. Reflections On The Past (Second Battle Treasures SBT 001) 1991 (1972) A B
3. Reflections! (Second Battle SB025) 1994 (1972) A B



Reflections! (CD, Second Battle SB025) 1994
1. At My Home (Gagey Mrozeck/Steve Robinson/Geff Harrison) 7:57
2. Autumn (Steve Robinson/Geff Harrison) 9:06
3. Butterking (Geff Harrison/Steve Robinson) 7:17
4. Reflections On The Future (Veit Marvos/Geff Harrison) 15:48
5. The Way That I Feel Today (Veit Marvos/Geff Harrison) 11:11
6. Spring (?) 13:02
7. I Wanna Stay (?) 3:59
8. Time Can't Take It Away (?) 4:40
 
Skladby 1-6 nahrány ve Studiu Bauer, Frankfurt
Skladby 7 a 8 nahrány v Mnichově



Reflections On The Future (LP, United Artists UAS 29314, 1972)
1. At My Home (Gagey Mrozeck/Steve Robinson/Geff Harrison) 5:02
2. Autumn (Steve Robinson/Geff Harrison) 9:24
3. Butterking (Geff Harrison/Steve Robinson) 7:24
4. Reflections On The Future (Veit Marvos/Geff Harrison) 16:17
5. How Would You Feel (Veit Marvos/Geff Harrison) 3:26
 
Dieter Bauer – baskytara
Konstantin Bommarius – bicí
Gagey Mrozeck – elektrické a akustické kytary, zpěv
Geff Harrison – sólový zpěv, texty
Veit Marvos – varhany, piano, mellotron, perkuse, zpěv
Steve Robinson – varhany, piano, vibrafon, syntezátor, mellotron, zpěv
-
Curt Cress – bicí (host)
Wolfgang Schonbrot – flétna (host)
Madaus Sound – produkce
Gerhard Vormwald – fotografie
Günter Karl – přebal
Dieter Dierks – zvuková režie
 
Skladby nahrány ve Studiu Bauer, Frankfurt



Reflections On The Past (2LP, Second Battle Treasures SBT 001) 1991
strana A
1. At My Home (7:50) *
2. The Way That I Feel Today (11:11) *
strana B
3. Spring (13:00) *
4. I Wanna Stay (4:02) **
5. Time Can't Take It Away (4:40) **
strana C
6. At My Home (9:27) ***
7. Winter (7:25) ***
8. I Saw The World (4:42) ***
* nahráno 23. června1971
** nahráno v březnu 1972
*** studiové session z 5. května 1971

P.S. 2020
Twenty Sixty Six & Then na Tidalu: https://listen.tidal.com/artist/3977934 
K poslechu jsou alba Reflections! (verze SB, 1994)a rozšířená Reflections On The Future ve verzi MIG, 2017 











Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

AC/DC: Power Up (2020)

ZVUKOVÝ SLIS(Z) NAMÍSTO HUDBY

BABE RUTH

1970 04: OBOUSTRANNÝ BENEFIT? KDEPAK … JETHRO TULL/BLODWYN PIG

APPICE BROTHERS: Vládci hromů a bucharů

GRAVY TRAIN

1970 11: ROCKOVÝ JEŽÍŠ AŽ NA VĚKY

THE TRIP

ROCKMAN TOM SCHOLZ: MOZEK I TĚLO BOSTON

EELA CRAIG