SPRING
Spring
byla krátce – v letech 1970-72 – působící skupina ze středoanglického
Leicesteru. Jako jedna z prvních, byť takřka nepovšimnuta, učinila „smyčcový“
mellotron – objevený širší veřejností na Jahodových
polích Beatles – kmenovou součástí svého soundu. Dá se říci, že z části po
vzoru King Crimson a Moody Blues, jejichž klávesák Mike Pinder byl již počátkem
šedesátých let zapáleným propagátorem tohoto (ná)stroje.
Pat
Moran, básnivý zpěvák s irským rodokmenem, založil svou první školní skupinu
Sissy někdy v druhé polovině šedesátých let. Od počátku v ní s ním
držel basu kamarád z dětství, Adrian „Bone“ Maloney. Chlapci to zřejmě neměli
jednoduché, vesměs žili v okolí Conduit Street, což byla nechvalně
proslulá část města. Středobodem mládežnického leicersterského hudebního dění
byl v té době klub El Rondo, kde se na koncertech i jiných akcích scházeli
bigbíti, rockeři. Sissy se koncem šedesátých let proměnili v Spring a konsolidovali
v sestavě: Pat Moran, Adrian „Bone“ Maloney, klávesák Kips Brown a
kytarista Ray Martinez. Nakonec se připojil již zcestovalý Pique Withers, jenž
zareagoval na inzerát v Melody Makeru. Spring mimo jiné předskakovali
Velvet Underground, kteří tehdy vystupovali bez Lou Reeda.
Své
štace obráželi – tak jako všichni začínající muzikanti – ve staré dodávce. Když
se jim jednou při cestě z koncertu ve velšském Cardiffu kára porouchala,
našli pomoc u Kingleye Warda, majitele nahrávacího studia Rockfield v Monmouthu
(www.rockfieldstudios.com), jenž
shodou okolností hledal nové talenty! Slovo dalo slovo, a Spring dostali šanci.
Aby
šťastných náhod nebylo málo, studio navštívil v zimě roku 1970, během
jedné ze zkoušek, známý londýnský producent Gus Dudgeon (zemřel před deseti
lety při automobilové nehodě), a okamžitě nabídnul novicům své služby. Skupina pak
pod Dudgeonovým vedením většinu alba nahrála v londýnském Trident studiu.
Pokud můžeme věřit Gusovým slovům v doprovodném slově k LP, nahrávalo se
naživo, vcelku, pouze akustické kytary prý byly dotáčeny (a já dodávám, že
nejspíš i část mellotronů). Album Spring vyšlo u labelu Neon
v roce 1971. Skoro nikdo si toho nevšimnul.
Studivý
mellotron, obsluhovaný hned třemi nadšenými členy Spring, dotvářel zvláštní
kolorit k přemýšlivým i fantaskním textům, nevyhýbajících se bilančním
tématům o životě a smrti, vězení, věrolomnosti politiků, či válečných hrůzách: „Whilst Armies plunder through the night, To
rape all they can lay“ vykřičí Pat Moran v Shipwrecked Soldier. Nevím o jiném albu, kde by unifikovaný chvějivý
zvuk houslí „nasamplovaných“ do mellotronu, působil tak naléhavě. Podobnou roli
mají v uvedené písni i stylizované pochodové bicí, a jinde na albu nepoužitá
zdrsnělá kytara.
Velkolepé
klasicizující prvky, oblíbené u artrockových progresivistů oné doby, na Spring
samozřejmě najdete, album má ovšem mimoto překvapivě často kontrastní
niternější polohy, nejenom melancholické, ale místy až art-folkové a najazzlé. Proto
mi pocitově nesedí obvyklé povrchní přirovnávání Spring k Moody Blues a
Barclay James Harvest.
Rozhodně
to není muzika na letmý poslech. Její poselství, vnitřní dynamika i košatost
vyžadují od posluchače pozornost a vnímavost. Původní LP vydání
s trojdílným přebalem patří mezi sběratelské unikáty, vyplácené částkami i
nad 1000 euro. Designér a fotograf Marcus Keef proslul především debutem Black
Sabbath, na svědomí má ale desítky slavných
elpé desek.
Spring
(s novým baskytaristou Peterem DeCindisem) ještě rozpracovali druhé album.
Nikdy je ale nedokončili. Polotovary vyšly kompletně až na neoficiálním Spring2,
vydaném poprvé v Japonsku v roce 2007. Diplomaticky řečeno, polovina
záznamů má dokumentační hodnotu, jsou to spíše skici než hotová plátna. Prozrazují
však tehdejší směrování souboru, je znát posun k umírněnému jazzrocku, či
jak stylový posun nazvat, do popředí se namísto mellotronu dostávají hammondy,
piáno a kytara, skladby jsou zčásti rytmicky členitější. Kotvou zůstává osobitý
patetický projev Pata Morana.
Dva
skvělé kousky (Hendre Mews a A World Full Of Whisper)se objevily po
boku „out-take“ z jedničky Fool’s
Gold coby bonusy například na zvukově (v rámci možností) dokonalé reedici
Repertoire z roku 2007. Jsou sladké i razantní současně, namísto medových
mellotronů hřmí hammondy, Ray Martinez chvílemi vaří jak urvaný z řetězu.
Velká škoda, že Spring toto své dílo nedokončili…
Po
rozpadu v roce 1972 se Pat Moran věnoval kariéře producenta a zvukaře. Iggy
Pop, Robert Plant, Lou Gramm, Big Country, Rush, Hawkwind, Queen – s těmi
všemi i dalšími, a převážně v již zmíněném studiu Rockfield,
spolupracoval. Od roku 1998 se bohužel potýkal s degenerativním
onemocněním mozku, zemřel v lednu 2011. Jeho památku uctil Robert Plant
charitativním koncertem v Monmouthu. Kytaristu Raye Martineze můžeme
vystopovat jako spolupracovníka v bandech Michaela Chapmana, Roberta
Planta, Tima Rosea, souborech Country Joe And The Fish, Gypsy, Airwaves, Showaddywaddy
a nakonec The Teddys, od kterých odchází v roce 2000. Klávesák Kips Brown
pokračoval v lokálních skupinách. Baskytarista Adrian Maloney se zapojil
do leicesterské hudební komunity v nové roli promotéra koncertů, rádce
mladým muzikantům a opatrovatele těch
vysloužilých. Zakládá minilabel Round The Bend Records. Zemřel koncem září
2010, pár měsíců před svým kamarádem a spoluhráčem, Patem Moranem.
Jediný
Pique (Pick) Withers se muzikantsky prosadil ve velkém světě. Po několika
session štacích (mj. Chris Jagger Band, Dave Edmunds Band, Magna Carta) se v roce
1978 stává zakládajícím členem Dire Straits, s nimiž nahrává první čtyři alba. Spolupracoval
s celou řadou interpretů, mimo jiné i Bobem Dylanem (Slow
Train Coming), v současnosti se svým bandem Pick ‘n Mix hraje
převážně blues, více na www.pickwithers.co.uk.
Spring
nikdy nedosáhli vysněných met. Jsou jen drobným, snadno přehlédnutelným
kamínkem v bohaté mozaice britské progressive music z přelomu
šedesátých a sedmdesátých let. Snad si jich po přečtení story všimne pár
dalších zvídavých…
Jaromír Merhaut pro Rock+ 2012
Sestavy:
Kips Brown – piano, varhany,
mellotron A B
Adrian Maloney – baskytara,
kytara A
Ray Martinez – kytara,
mellotron A B
Pat Moran – zpěv, mellotron A B
Pique Withers – bicí A
B
Peter DeCindis – baskytara B
Albová diskografie:
LP
1. Spring (1971, Neon NE6) A
CD reedice:
Repertoire REP 4472-WP, 1994,
3x bonus
Akarma AK 213, 2002, 3x bonus
(pirátské vydání s trojdílnou mini replikou)
Repertoire REP 5067, 2007, 3x
bonus (papersleeve provedení)
2. Spring 2 (CD, Vinyl
Japan, JASKCD189, 2007) B
– jde o neoficiální vydání
(papersleeve provedení výňatkem původního přebalu)
– existuje ještě pirátské
vydání Akarma (AD536CD) pod názvem Second Harvest
P.S. 2020
Profil Spring na Tidal je infikován stejnojmennými interprety, nicméně obě alba jsou k poslechu ve verzi Bucks Records Limited (2018)
Komentáře
Okomentovat