CRACK
Crack, španělská art-classical-rocková skupina z konce
70. let, donedávna zahalená dráždivým oparem tajemství. Dnes se díky vzedmuté
vlně zájmu o progrock a internetovým nadšencům dostávají mezi fanoušky i nejmenší
detaily z její krátké historie.
Pocházela z města Gijón (severní část Pyrenejského poloostrova). Původní sestava hrála běžný poprock, teprve příchodem klávesisty Menta Hevia došlo k zásadnímu obratu směrem symfonickému rocku. Mento byl velkým obdivovatelem Genesis, Gentle Giant, Camel a King Crimson. Další výraznou posilou byl učitel hudby Alberto Fontaneda. Původního baskytaristu Antona Vidala nahradil před nahráváním debutu Alex Cabral, bicí obsluhoval Manolo Jimenez.
O repertoár se staralo duo Fontaneda – Hevia, s výjimkou Marching del Cid, kerou Hevia složil již dříve pod dojmem The Six Wives Of Henry VIII Ricka Wakemana.
V roce 1978 začali Crack nahrávat svůj debut, s novým studiovým baskytaristou Cabralem nastupuje i kytarista Rafael Rodriguez, vokály posiluje Encarnación González. Si Todo Hiciera Crack, s přebalem vzešlým z rozhlasové soutěže, vychází v létě roku 1979. Nese se v duchu velkolepého klávesového symfonického classical rocku, postaveném na mellotronu.
Vzácně harmonická hudba, dokonalá synergie zpěvů, kláves, flétny i kytar, jemné pasáže piána i vzepjaté magnetofonové chóry. Crack jsou výrazný originál, i když se objevují četná přirovnání, namátkově: Premiata Forneria Marconi, Locanda delle Fate a další představitelé italské školy, Genesis s podobnou dominancí kláves, Jethro Tull – flétna, Wakeman – mellotron... Nepochybně jeden z nejkrásnějších klenotů evropského progresivního rocku.
Vzácně harmonická hudba, dokonalá synergie zpěvů, kláves, flétny i kytar, jemné
pasáže piána i vzepjaté magnetofonové chóry. Crack jsou výrazný originál, i
když se objevují četná přirovnání, namátkově: Premiata Forneria Marconi,
Locanda delle Fate a další představitelé italské školy, Genesis s podobnou
dominancí kláves, Jethro Tull – flétna, Wakeman – mellotron... Nepochybně jeden
z nejkrásnějších klenotů evropského progresivního rocku.
Perličkou je v této souvislosti nedávné diskusní vyjádření Alberta Fontanedy k údajnému vlivu italských symfonických skupin, na který často recenzenti poukazují. Podle Alberta byl nulový, už jen proto, že on žádné neznal. Obdivoval Genesis.
K rozpadu kapely došlo po sérii rychlých odchodů Fontanedy, Vidala a Jimeneze. Hevia měl v té době hotový koncept a demonahrávky druhého alba. Ty se bohužel ztratily. Hudebně Hevia podle vlastních slov směroval Crack ke Genesis.
Ústřední postava Crack, Mento Hevia, je ve své domovině uznávanou personou, před i po Crack působil v mnoha seskupeních: Línces Group, Trafalgar, Nuberu, Xulío Ramos, Nietu Celu Xuan, Misión Duende, Y griega, Yola, Fuera de Serie, Los Locos, Los Televidentes, Ensame Astur de Cámara, Nova Harmonía. Hevia na počátku 80. let po rozpuštění Crack složil epickou svitu El Cid, posléze se nějaký čas věnoval studiu a prezentaci barokní hudby a hry na cello. Zajímá se i o keltskou hudbu a tvorbu bretoňského harfisty Alana Stivella. Dnes je leaderem souboru Gueta na Fonte (Asturia), jehož obrazotvorná art-folková hudba navazuje na lidové asturijsko-gaelské tradice, viz album Como agua de Mayo (www.guetanafonte.com).
Pocházela z města Gijón (severní část Pyrenejského poloostrova). Původní sestava hrála běžný poprock, teprve příchodem klávesisty Menta Hevia došlo k zásadnímu obratu směrem symfonickému rocku. Mento byl velkým obdivovatelem Genesis, Gentle Giant, Camel a King Crimson. Další výraznou posilou byl učitel hudby Alberto Fontaneda. Původního baskytaristu Antona Vidala nahradil před nahráváním debutu Alex Cabral, bicí obsluhoval Manolo Jimenez.
O repertoár se staralo duo Fontaneda – Hevia, s výjimkou Marching del Cid, kerou Hevia složil již dříve pod dojmem The Six Wives Of Henry VIII Ricka Wakemana.
V roce 1978 začali Crack nahrávat svůj debut, s novým studiovým baskytaristou Cabralem nastupuje i kytarista Rafael Rodriguez, vokály posiluje Encarnación González. Si Todo Hiciera Crack, s přebalem vzešlým z rozhlasové soutěže, vychází v létě roku 1979. Nese se v duchu velkolepého klávesového symfonického classical rocku, postaveném na mellotronu.
Vzácně harmonická hudba, dokonalá synergie zpěvů, kláves, flétny i kytar, jemné pasáže piána i vzepjaté magnetofonové chóry. Crack jsou výrazný originál, i když se objevují četná přirovnání, namátkově: Premiata Forneria Marconi, Locanda delle Fate a další představitelé italské školy, Genesis s podobnou dominancí kláves, Jethro Tull – flétna, Wakeman – mellotron... Nepochybně jeden z nejkrásnějších klenotů evropského progresivního rocku.
Perličkou je v této souvislosti nedávné diskusní vyjádření Alberta Fontanedy k údajnému vlivu italských symfonických skupin, na který často recenzenti poukazují. Podle Alberta byl nulový, už jen proto, že on žádné neznal. Obdivoval Genesis.
K rozpadu kapely došlo po sérii rychlých odchodů Fontanedy, Vidala a Jimeneze. Hevia měl v té době hotový koncept a demonahrávky druhého alba. Ty se bohužel ztratily. Hudebně Hevia podle vlastních slov směroval Crack ke Genesis.
Ústřední postava Crack, Mento Hevia, je ve své domovině uznávanou personou, před i po Crack působil v mnoha seskupeních: Línces Group, Trafalgar, Nuberu, Xulío Ramos, Nietu Celu Xuan, Misión Duende, Y griega, Yola, Fuera de Serie, Los Locos, Los Televidentes, Ensame Astur de Cámara, Nova Harmonía. Hevia na počátku 80. let po rozpuštění Crack složil epickou svitu El Cid, posléze se nějaký čas věnoval studiu a prezentaci barokní hudby a hry na cello. Zajímá se i o keltskou hudbu a tvorbu bretoňského harfisty Alana Stivella. Dnes je leaderem souboru Gueta na Fonte (Asturia), jehož obrazotvorná art-folková hudba navazuje na lidové asturijsko-gaelské tradice, viz album Como agua de Mayo (www.guetanafonte.com).
Jaromír Merhaut pro Rock+ 2010
Obsazení:
Vidal, Antal (baskytara) A
Cabral, Álex (baskytara) B
Fontaneda, Alberto (kytara, flétna, zpěv) A B
Hevia, Mento (klávesy, zpěv) A B
Jiménez, Manolo (bicí) A B
Rodriguez, Rafael (kytara) B
Diskografie:
LP
Si Todo Hiciera Crack (1979) (Chapa Discos HS-35021) B
SP
1. Buenos Deseos (promo 1979)
2. Si Todo Hiciera Crack (promo 1979)
3. Cobarde O Desertor / A y Marchando Una Del Cid (1979)
Reedice:
CD Crime KICP 79 (Japan)
CD Si-Wan Records SRMC 3001(Korea)
Internet:
horizontesdelrock.blogspot.com/2008/11/crack.html
www.crackband.com
Obsazení:
Vidal, Antal (baskytara) A
Cabral, Álex (baskytara) B
Fontaneda, Alberto (kytara, flétna, zpěv) A B
Hevia, Mento (klávesy, zpěv) A B
Jiménez, Manolo (bicí) A B
Rodriguez, Rafael (kytara) B
Diskografie:
LP
Si Todo Hiciera Crack (1979) (Chapa Discos HS-35021) B
SP
1. Buenos Deseos (promo 1979)
2. Si Todo Hiciera Crack (promo 1979)
3. Cobarde O Desertor / A y Marchando Una Del Cid (1979)
Reedice:
CD Crime KICP 79 (Japan)
CD Si-Wan Records SRMC 3001(Korea)
Internet:
horizontesdelrock.blogspot.com/2008/11/crack.html
www.crackband.com
P.S. 2020
Crack na Tidalu: profil neexistuje z důvodu záměny se stejnojmenným projektem, nicméně album je k poslechu v CD kvalitě ve verzi Sony/Legacy (2019)
Jardo, moc dobře udělané!!!! Děkuji Ti!!! Za všechno, co jsi udělal. Za všechny v Big Beat Clubu. Sbohem.
OdpovědětVymazat