ZA OTAKAREM PETŘINOU (1949-2015)

NESPOUTANÉ PAČESY ROCKOVÉHO DÉMONA I LYRIKA
V popředí jeviště se zjevil divous s tak neproniknutelnou hřívou kolem hlavy, až nebylo zřejmé, kde je u něj vpředu a kde vzadu. Z jeho kytary se linuly barvité tóny, jaké jsme slýchávali jen z propašovaných alb zahraničních strunmistrů. Psal se rok 1973, a v sále zlínské Družby právě začínala druhá polovina koncertu Václava Neckáře, jež byla z velké části zasvěcena Petřinovým instrumentálkám, mezi nimiž kralovalo „Oratorium za/na nukleárního boha“, či jak se ona dlouhá a úchvatná kompozice jmenovala. Ani mí vrstevníci před oponou nemohli prožívat blaženější pocity…
Uplynulo více jak čtyřicet roků, a Oty Petřiny již není, odešel náhle na věčnost, mladistvě pružný a aktivní do poslední chvíle. Svým významem přesahoval rámec špičkového instrumentalisty. Stal se všeobecně uznávaným etalonem rockového aranžování. Petřinovské kytary, i smyčce vyplňující prostor za kapelou, se staly pojmem. Ve výrazu inklinoval k rockové lyrice, a svým autentickým syrovým zpěvem ukázal přirozenou krásu nevyhlazeného, nepřeleštěného samorostu, popírajícího ku prospěchu věci poučky i tradice.
Zřejmě introvert, jemuž vyhovovala více studiová preciznost spojená s objevováním nových světů, než pódiová živelnost a macha. Patřil mezi muzikanty, kteří nebyli zahleděni a soustředěni jen na svou muziku. Jeho několikametrová sbírka LP na fotografii z Melodie 12/1978 mi uhranula, měl naposloucháno, nebránil se vstřebávání nápadů svých zahraničních kolegů, dovedl je zpracovat a užít v nových kombinacích. Znalcům mezinárodní rockové scény neuniknou četné ozvěny v Petřinových aranžích. Byl rockovým eklektikem i originálem, jakkoliv to zní protimluvně.


Otakar Petřina se narodil 4. června 1949 v Malých Žernosekách poblíž Lovosic. Od svých čtyřech roků žil s rodiči v Libčicích u Prahy. Otcovu sbírku gramodesek s nahrávkami Karla Vlacha, Kučerovců, ale i díly Dvořáka a Smetany nijak zvlášť neroztáčel, o to raději od roku 1960 sedával u rozhlasového přijímače, naladěného na vlnu Rádia Luxembourg, 208 m, anebo sjížděl pásky s nahrávkami Semaforu. Krátce předtím začal navštěvovat Lidušku. Hra na kytaru jej zcela pohltila, brzy založil školní skupinu.
Krátce po otcově smrti v pouhých dvaačtyřiceti, nastupuje na pražskou LŠU, v letech 1964-1970 pokračuje ve studiu kytary na konzervatoři, rád vzpomínal především na profesora Urbana. Souběžně rozvíjel i svou bigbítovou kariéru. S bubeníkem Petrem Hejdukem (později OLYMPIC) se potkal v amatérské skupině RHYTHM AND BLUES, s níž přehrával mj. repertoár KINKS a PRETTY THINGS. „Jen tak“ pro sebe zhudebnil knihu staré anglické poezie. V roce 1968 přichází do doprovodné skupiny divadla Rokoko, externě spolupracuje s TOČRem a GOLDEN KIDS (Vondráčková – Neckář – Kubišová).
Právě u Kůzlat se začíná prosazovat i autorsky, zmíněná hudba k anglické poezii zaujala Zdeňka Rytíře i Boba Ondráčka, v repertoáru i na albu tria se objevily skladby „Tak dej se k nám a projdem svět“, „Ten druhý v nás“ a „Ne“. Brzy však následoval nehorázný bolševický útok na Martu Kubišovou a vynucený konec seskupení. Pro album „Ostrov Heleny Vondráčkové“ (1970) pak Ota napsal písničku „Provazochodci a ptáci“.



BACILY A VZTEKLINOU NEMOCNÍ RUDÍ
Zásadním posunem v rockerské kariéře Oty Petřiny se stalo na podzim 1971 založení a vedení skupiny BACILY, doprovodného ansáblu Václava Neckáře. První skladbou, v níž mohl naplno předvést i svůj aranžérský talent, byla „Nautilus“ (1970), vydaná jako singl Václava Neckáře. V rozhovoru s Jiřím Černým (Melodie 12/1978) k tomu řekl: „[…] A pak jsem právě dělal ’Nautila’ a vymyslel jsem si tam smyčce. Jenže já nevěděl, v jakých polohách je psát. Vyptával jsem se, ale nikdo mi nic neřek’. Tak jsem si je napsal, jak jsem je slyšel. Použil jsem i to, co jsem se naučil ve škole při kontrapunktu, vedení hlasu atd. Tak z toho to nějak vzniklo. Zřejmě i tím, že jsem se hraním dostal na určitou úroveň a taky z toho jsem leccos použil. Většinou je to taky postavené na kytarách. Než začnu nějakou věc aranžovat, tak si ji zahraju třebas stokrát, prostě v duchu si ji proberu a už tam slyším nějaké nástroje. Potom si je sepíšu a pak teprve vlastně začínám psát. Těsně před nahráváním, protože jednak všechno zapomenu, jednak bych nerad, aby to tři roky leželo v notách.“
Na Jiřího otázku: „Co se ti na smyčcích tak líbí?“ Ota odpověděl: „Zvuk! Když jsem ze začátku chtěl nějaké nástroje, které nejsou v beatu obvyklé, pořád jsem nemoh’ na nic přijít. Nakonec jsem si řek’ jedna možnost jsou dechy, druhá smyčce. Dechy jsem zamítnul, dodnes je nemám moc rád, s výjimkou saxofonu. Tak jsem použil smyčce. Ne ve všem, ale třebas v pomalých věcech dělají krásnou barvu. Pod jakoukoliv kapelou.“
Petřinova výjimečnost spočívala i v tom, jak tvrdohlavě si uměl prosadit své. Nebylo tomu tak vždy, sám si vybavil, jak párkrát ustoupil Bobovi Ondráčkovi (absolventovi studia kompozice) v počtu opakování motivů. „’To musíš mít jen dvakrát’,“ vzpomíná na jeho názor Petřina, a pokračuje svým: „Podle školních učebnic by totiž nikdy nevznikly písně jako ’Give Peace A Chance’ nebo dozpěv ’Hey Jude’.“ 
Díky Petřinovi a BACILŮM se staly koncerty Václava Neckáře jednou z mála příležitostí, jak v době nástupu normalizace počátkem 70. let bylo možno naživo a full-forte slyšet autentickou rockovou muziku bez úhybných odboček k jazzrocku. Petřinova monstrózní ikonická hříva dráždila soudruhy orgány k nepříčetnosti, tlak na Neckáře narůstal, navíc byl Otakar uzavřená povaha, a i na pódiu se soustředil výhradně na hru. Od roku 1974 se z vícera důvodů na dlouhá léta stáhnul z veřejných akcí.

„Lennon kdysi řekl, 
že ho víc baví studiová práce, 
protože své nároky může dovézt k absolutnu, 
s čímž se ztotožňuju.“ 
Otakar Petřina (1983)

STUDIOVÉ KOMNATY
V první polovině sedmdesátých let Otakar Petřina rozvíjel svou studiovou a autorskou kariéru paralelně k angažmá v BACILECH a po boku Václava Neckáře, lemovaným alby: „Světská sláva – polní tráva“ (1972), „Dr. Dam Di Dam a jeho Bacily“ (1973, live). Významný byl například jeho autorský a aranžérský podíl na albu „13 HP“ (1971) sourozenců Ulrychových.
Od poloviny sedmdesátých let spolupracoval se skupinou C & K VOCAL, posléze i jejími osamostatnělými sólisty – Lubošem Pospíšilem, Helenou Arnetovou a Petrou Janů, jíž pomohl etablovat coby nejvýraznější dobovou rockovou zpěvačku. Byl svědkem na Petřině svatbě s producentem Michalem Zelenkou.
Zásadním počinem v dějinách tuzemské rockové scény se v roce 1977 stalo dvojalbum „Planetárium“, vydané pod hlavičkou Václav Neckář & BACILY. Petřinova zásluha na výsledku byla zcela zásadní, nejenže byl autorem hudby zhruba třetiny alba, ale i aranžérem většiny skladeb, k tomu vedle Josefa Kůstky i sólovým kytaristou.
V témže roce vychází skupině C & VOCAL album „Generace“ s Petřinovou skladbou „Lásko, lásko“. On sám pro skupinu aranžoval, vedl doprovodný band, skládal. Jeho hlavo-rukopis najdeme pak na exportním LP „Growing-Up Time (1981) i výběrovce „A co …“ (1981). Luboš Pospíšil vděčí Petřinovi za mnohé na obou verzích svého debutového alba „Tenhle vítr jsem měl rád“/“Love Prayer“ (1983).
Rocková podoba Petra Janů byla de facto společným projektem Zdeňka Rytíře, Otakara Petřiny a Michala Zelenky. Vše odstartovala Otakarem upravená píseň „Stromy“, s níž Petra Janů zabodovala u poroty na Bratislavské lyře 1976. Posléze pro ni (i sebe) sestavil kapelu PRO-ROCK a stál ji v letech 1978-83 po boku ve studiu i na jevišti. LP „Motorest“ (1978), „Motel Rest“ (1979), „Exploduj!“ (1980), „Já & My“ (1982), „Ročník 50“ (1983) dostala Petru Janů do povědomí širšího publika, čehož dokonale využila, a až do konce osmdesátých let se stala jednou z nejpopulárnějších československých zpěvaček.


SÁM ZA SEBE¨
Práce pro druhé sice Otakara Petřinu těšila, ale ne zcela naplňovala, což víceméně nechtěně na sebe prozradil v rozhovoru pro Melodii, když na otázku Jiřího Černého „Kdo u nás má nejblíž tvé představě zpěváka?“ lakonicky odpověděl: „Z těch, co znám, asi nikdo. Pokud jsou mi tu lidé blízcí tím, jak zpívají, tak ti zas dělají svoje věci.“ O kousek dál prozradil na přímou otázku: „Třeba Vláďa Mišík.“
Vše směřovalo ke kariéře pod vlastním jménem. Singlový debut „Karin/Vnitřní svět tvých jantarových očí“ (1977) jsem jakožto útvarový promítač hrál nějakou dobu před každým filmem. Rád ocituju úryvek z nadšené recenze Františka Horáčka: „ Za pomoci až rollingstonesovsky průrazného, tvrdého podkladu si Petřina může dovolit zpívat zcela volně, s nadhledem předvádět u nás nezvykle bohatý rejstřík pěveckých výrazových prostředků, pohvizdovat si a bavit se“ i náhled Lea Jehne: „… směsicí skutečnosti, nadreálna, střízlivosti a groteskní i tragické nadsázky v pěvecké interpretaci, připomínkami minulosti, ozvěnami současnosti i náznaky budoucnosti, ale především stylovými přeryvy a kolážovitostí v hudební složce, (…) má blízko k výtvarným projevům velkých mistrů našeho věku.“ Pro mne byla „Karin“ zprvu trochu lopotnou kombinací uriášovské cválavky s yessovskou mezihrou. K Petřinovi jsem se musel nejdřív proposlouchat, což přišlo až později.
Málokomu se kdy podařilo dát dohromady tak osobitou a zároveň významnou desku, jako Otovi Petřinovi v případě alba „Super-robot“ (1978). V době vrcholící normalizace a štvavé kampaně proti Chartě 77 vlil do žil všech tuzemských rockových fanoušků naději. Co na tom, že tak jako flamengovské „Kuře“ byl i „Super-robot“ víceméně koláží zahraničních předloh a lehce opožděným odrazem doby; howeovskou kytaru – vypreparovanou ze závěru „The Gates of Delirium“, vydaného pod názvem „Soon“ –  fakt nešlo v úvodní „Já nejsem já“ přeslechnout. Petřina byl však náš, rozuměli jsme mu, věděli o jeho vyštvání z pódií i televizní obrazovky… „Opožděný“ „Super-robot“ navíc přišel v době, kdy artrock dostával všude vůkol po čuni od punku. Potměšile by se dalo napsat, že to byl jeden z mála příkladů, kdy výrobní těžkopádnost Supraphonu posloužila takříkajíc ku prospěchu věci. Ne tak docela. Petřina sám později přiznal, že některé skladby měly původ v letech 1971-73, jiné vznikly přepracováním věcí určených pro nerealizovaný projekt Hynka Žalčíka. Než se poté Petřina dostal do studia, uplynuly dva roky, zamýšlený koncept výrazně zjednodušil, jak uvedl: „Původně byla [aranžmá – pozn. JM] moc komplikovaná.“
Škoda, že Petřina nedokázal narvat do studiových pásů více energie. Jak výstižně poznamenává Petr Dorůžka v Melodii (3/1979): „Stejně svérázný svět představuje i doprovod. Převládají v něm barvy spíše náladové a krotké, a pokud najdeme i ostřejší místa, tak zůstávají ’při zdi’. Už Petřinův debutový singl jako by zjemnělou metodou opisoval to, co má v rockových nahrávkách obvykle razantnější tvar. Je-li to záměr, připravuje se tak autor o účinnou zbraň proti jednotvárnosti a šedi.“ Jakkoliv mám suprovýho robota rád, stejně neprůrazně na mě vždy působil, a působí dodnes. Petřinovskou krásu je potřeba hledat více uvnitř, než na povrchu. Samostatnou kapitolou je Otův ne/zpěv. Se všemi technickými limity dokázal Petřina svým hlasem víc než celá plejáda vokálních eskamotérů.
Druhé album „Pečeť“ (1983) vyšlo ve výrazně jiné dobové konstelaci. Na scénu vtrhly novovlnné syntezátory a čipované bicí. Petřina se ovšem nevzdal svých kytar a smyčců. Deska tím získala zvláštní časovou neurčitost, jinak řečeno: nadčasovost. Poezie Pavla Vrby sice úplně nezapadala do Petřinova způsobu komunikace s posluchači, jak sám uváděl, bližší mu bylo přímé oslovení. Nevím proč, ale „Marylin, Good-bye“ mi vždycky evokovala některé souběžné skladby Tonyho Careye (RAINBOW, PLANET P).
Poměrně málo znám je Petřinův ojedinělý výlet do světa filmové hudby: „Smrt talentovaného ševce“ (1982). Záměrně pomíjím na koncerty Petry Janů naroubovanou detektivku „Koncert“. V rozhovoru s Janem Rejžkem pro Melodii (9/1983) Petřina dává najevo, že psaní filmové hudby jej bavilo: „… je to úplně jiná práce. Hudbu píšeš doslova po vteřinách. (…) Při tom psaní se musíš maximálně přizpůsobit filmu. Ne, že teď máš náladu. Musíš tvořit plochy, které podmalovávají.“
V dalších letech Otakar Petřina spolupracoval s celou řadou zpěváků a skupin. Hlavně se ale vrátil do koncertní sestavy BACILŮ.

V zřejmě posledním rozhovoru z podzimu 2014 (pro Deník) se Otakar Petřina pár slovy zmínil i o nové, rozpracované desce.
Z jeho lapidárních odpovědí vybírám závěrečnou: Až to bude, tak to bude. Nespěchám. Nechci to připravit pod tlakem. Potom se tam objeví věci, které ani nechcete. Tak si to nechávám, až to bude dobrý.“

Dnes už víme, že dobrý už to nikdy nebude. Oto, díky za vše.

Jaromír Merhaut pro Spark 2015



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

AC/DC: Power Up (2020)

ZVUKOVÝ SLIS(Z) NAMÍSTO HUDBY

BABE RUTH

1970 04: OBOUSTRANNÝ BENEFIT? KDEPAK … JETHRO TULL/BLODWYN PIG

APPICE BROTHERS: Vládci hromů a bucharů

GRAVY TRAIN

1970 11: ROCKOVÝ JEŽÍŠ AŽ NA VĚKY

THE TRIP

ROCKMAN TOM SCHOLZ: MOZEK I TĚLO BOSTON

EELA CRAIG