BODKIN


Jádro skupiny Bodkin se dalo dohromady v druhé polovině 60. let, kdy se potkalo
pár mládenců z několika sousedních vesnic v okolí Falkirku ve středním Skotsku. Přestože hoši vyrůstali vesměs na blues, brzy se přeorientovali na poměrně těžkotonážní, melodický progresivní rock - postavený především na typickém
vrnivém soundu hammondek s Leslie boxem a zvučné, přemýšlivé kytaře.

Po seznámení s producentem Jimem Westem dostali Bodkin možnost zkoušet a pilovat svůj ambiciózní styl v jeho studiu. Kapela v té době hodně koncertovala v klubech a byla velmi populární v tamější studentské komunitě. Bodkin se dokonce účastnili finále talentové soutěže „The Best New Rock Band In The U.K.“, když předtím s přehledem vyhráli všechna předkola.

Bohužel ve finálovém klání nemohli použít svoji vlastní vyladěnou aparaturu,
což výrazně poznamenalo jejich výkon. Krátce před nahráváním svého debutu vystoupili coby předkapela Wishbone Ash (Aberdeen Art College, 1971).
Stejnojmenný debut nahráli Bodkin v roce 1972 (Central Scotland Studios / Falkirk) pod patronací Jima Westa a jeho labelu West-Records. Bohužel se album nepodařilo umístit na běžný trh a bylo vylisováno pouhých 100 kousků, prodávaných fanouškům na koncertech. Jeden z nich obdržel od Bodkin i slavný vyhledávač talentů a rozhlasový DJ John Peel. Krátce poté však Bodkin končí a slehá se po nich zem.



Skotsko, rok 1989. Producent jediného alba Bodkin, Jim West, domlouvá pro realizátory první CD reedice – Eriku Gnotzig a Manfreda Uhra - setkání s některými členy kapely. Dostavili se: kytarista Mick Riddel, bubeník Dick Sneddon a baskytarista Bill Anderson (ten jediný je dodnes profesionálním hudebníkem). Chyběli: zpěvák Zeik Hume (občanským jménem David Hume), o kterém neměl nikdo z bývalých parťáků sebemenší zprávy, a klávesák Doug Rome, jenž údajně pracuje jako horník v Jižní Africe. Nápad vydat doposud naprosto nedostupné album z roku 1972 na CD, byl přijat s nadšením.

Co tedy, dnes již na CD opět sehnatelné, dříve tak tajemné album obsahuje? Jednou větou: masivní, nápaditý progresivní 70‘s rock s dominujícími hammondkami. 
Ani na starou ostrovní rockovou scénu specializovaná encyklopedie Tapestry toho moc neuvádí: pět dlouhých skladeb je naplněno těžkým, klávesově kytarovým soundem...

Zcela zapomenutou - spíše však nikdy nepoznanou - kapelu Bodkin lze opravdu zodpovědně doporučit k sehnání všem vyznavačům původního seventies progresivního rocku, i těm pamětníkům, kterým při zvuku originálních hammondů přechází příjemné šimrání po zádech.

Příznivou čerstvou zprávou pro sběratele je, že v roce 2008 vyšla u německé pobočky Universal již třetí CD reedice, doplněná instrumentální verzí Three Days After Death Pt. 2.



Obsazení:
Anderson, Bill (baskytara)
Hume, Zeik (zpěv)
Riddel, Mick (kytara)
Rome, Doug (klávesy)
Sneddon, Dick (bicí)

Diskografie:
LP
Bodkin (1972) (West CSA 104, de facto privátní výlisek 100 ks)

CD reedice:
Witch & Warlock / World Wide W & W 001 (1991)
Akarma 11872 (2000)
Universal UR 5015 (2008)

Jaromír Merhaut pro Rock+ 2010

P.S. (2020)
Bodkin na Tidalu : https://listen.tidal.com/artist/5286454
Poznámka: K poslechu v CD kvalitě jsou 2 verze (Akarma + Universal) jediného alba kapely.

Komentáře

  1. Poslechovo deníčková část mého původního profilu Bodkin pro český Classic Rock (2001):
    Co tedy dnes již na CD i LP sehnatelné, dříve tak tajemné album obsahuje? Jednou větou - hutný, nápaditý progresivní 70‘ rock s dominujícími hammondkami. Ani na starou ostrovní rockovou scénu specializovaná encyklopedie Tapestry toho moc neuvádí: pět dlouhých skladeb je naplněno těžkým, klávesově kytarovým, soundem ... originál měl bílý přebal.
    Three Days Death After(Part 1) – sytý úvodní motiv se po chvíli promění v hladivé preludování hammondů. Zeikova smutná slova jsou inspirována příhodou,
    kdy se při jednom z návratů z koncertu stali Bodkin svědky tragické dopravní nehody. Následuje velkolepé instrumentální finále (s opakujícím se úvodním riffem), kdy se o přízeň doslova přetahují Dougovy hammondy a Mickův stratocaster. Part 2 téže kompozice začíná poklidnými akordy kláves, v opakujícím se chytlavém motivu se přidává kytara, následný souzvuk varhan a táhlých kytarových tónů evokuje Wishbone Ash i Camel. Přichází jímavě zpívaná prostřední část a gradované instrumentální finále.
    Sílící, takřka strašidelný zkreslený tón hammondů protne „exploze“ všech nástrojů – tak začíná tajemný příběh Aunt Mary‘s Trashcan. Mistrovské dílo
    starodávného progresivního rocku. Závěrečná instrumentální pasáž s vynikajícími, střídavými sólovými party kláves a kytary – to je veteránská lahůdka srovnatelná s ranými Uriah Heep, či Still Life.
    Aftur Yur Lumber, nejkratší píseň alba je jedinou kompozicí s ustáleným tempem, zdobí ji však jedinečný zpěv, rychlý bas, těžké bubny a obvyklá porce kytary a
    hammodů
    Plastic Man uzavírá album. Pomalý song s hypnoticky houpavým, sytým riffem a svižným doprovodným partem. Děsivá slova o politicích připomínají tvorbu Velvett
    Fogg. Výtečný závěr.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vernon Joynson: The Tapestry Of Delights (A-Am)

LEE KERSLAKE (1947 – 2020)

AC/DC: Power Up (2020)

STILL LIFE

Ladwig: Here We Stand (2009)

Gotthard: Need To Believe (2009)

CUBY & BLIZZARDS

1981: SPLNĚNÉ I MARNÉ HI-FI TUŽBY

NAZARETH/DAN MC CAFFERTY: VYPNUTÍ NEJVĚTŠÍ CIRKULÁRKY SVĚTA

PAVLOV’S DOG