GARY MOORE A JEHO BRATŘI Z MOKRÉ ČTVRTI
„Je mnohem těžší hrát pomalu než rychle“
Gary Moore
S prvními tóny „Sandie’s Grone“ z debutového
alba irských SKID ROW mě obklopí nezaměnitelná aura hudby přelomu šedesátých a
sedmdesátých let. Nepřehulákaný sound, skladby s vlastním ksichtem,
umělecká svobodomyslnost, všudypřítomný bluesový fundament. Kytara Garyho Moora
evokuje Petera Greena každým zavazbením i brnknutím. Znovu jsem si uvědomil,
jak mocně byli oba propojeni. Kdo by to byl řekl, že zdevastovaný učitel přežije
svého žáka… a kdepak se asi toulá Greenův Gibson Les Paul ’59… že by odlétl
s Albatrosy za Garym do nebeských skal?
GARY MOORE POPRVÉ
Robert William Gary Moore se narodil 4. dubna 1952 v
Belfastu v Severním Irsku v rodině místního koncertního promotéra.
V šesti letech už měl za sebou premiéru na prknech, když jej otec při
jedné akci postavil na židli a nechal zazpívat jakousi lidovku, v deseti
dostal první akustiku kytaru, obřího germánského Framuse s nebetyčně
tvrdými strunami, a jako návdavek i pár lekcí od původního majitele, místního
muzikanta. Námaha spojená s prvními krůčky na tvrdých strunách položila
základy jeho stylu, míní sám Gary. V jedenácti vystupoval jako Little Gary,
o něco později zažil iniciační poslech Mayallovy verze „All Your Love“ –
skladby Willieho Dixona a Otise Rushe – s Ericem Claptonem u kytary. Vše
bylo jinak: „’Bože, co to je?!’ Nikdy
jsem neslyšel tak silný kytarový zvuk, znal jsem jen thin & dinky.“ –
vzpomínal Gary v jednom z rozhovorů. Místním vzorem se mu stal Mick
Cox, kytarista ALLEYCATS, na něž Gary chodil do Maritime Clubu.
Do svého příchodu do SKID ROW v šestnácti, hrál
mladičký Moore s několikerými, převážně studentskými, skupinami. V jedné
z encyklopedií jsem našel tato jména: THE BEAT BOYS (1965), DAVE AND THE
DIAMONDS (1966), kdy už měl Fendera Telecastera, jehož otec splácel několik let,
než jej sám Gary vyplatil, THE SUBSTITUTES (1966), PLATFORM THREE (1966/67) a
THE METHOD (1967/1968). Po žádné z nich nezůstala nahrávka.
SKID ROW POPRVÉ
Skupinu založil v říjnu 1967 bývalý fotbalista a nyní
baskytarista a majitel klubu Ghetto, Brendan Ian „Brush“ Shiels (ex UP TOWN
BAND, ročník 1946, rodák z Dublinu). Ke své přezdívce Štětec prý přišel kvůli
svým dlouhým vlasům a fousům – pachatelem byl Barry Blackmore, cestovní manažer
UP TOWN BAND. Původní název nové Shielsovy kapely měl být YOUR FATHER'S
MOUSTACHE. Nakonec zvítězilo úderné pojmenování SKID ROW (MOKRÁ ČTVRŤ).
Do party přizval o rok mladšího bicmena Noela „Nollaiga“
Bridgemana, plus kytaristu Bernarda „Bernie“ Cheeverse, a nakonec zpěváka
Philla Lynotta. Za pár měsíců přicházejí Gary Moore a Robbie Brennan (bicí),
občas se se svou flétnou přidává Johnny Moyniham. Jediný dochovaný singl –
jemná akustická zpívánka „New Places Old Faces / Misdemeanour Dream Felicity“ (áčko
je ke slyšení na youtube, b-strana se v nové verzi a pod názvem Felicity
ocitla na prvním elpé) – bohužel nezachycuje rockový potenciál sestavy. Až v roce
2006 se našly demo záznamy SKID ROW se zpěvem Phila. V této sestavě ještě
SKID ROW vystupují v irské televizi (RTE) se svou verzí beatlesovské „Strawberry
Fields Forever“. Moore vzpomínal na toto
období jako na nekonečný mejdan.
Po odchodu Lynotta (založil ORPHANAGE, předchůdce THIN
LIZZY) účinkují SKID ROW (Moore – Shiels – /vrátivší se/ Bridgeman) po boku THE
TROGGS v tv show Like Now. Obě popíkové skladby („Saturday Morning Man“ a
„Mervin Aldrige“), plus další z pozdějších tv vystoupení, jsou součástí
několika bootlegů, stačí se zeptat strýčka Googla. Kapela na několika
nahrávkách doprovázela duo THE JACOBITES a je za rok 1969 vyhlášena
v anketě „Heraldites Club Pop Poll“ nejlepší irskou skupinou. Fámy o
odchodu Garyho vyvolalo jeho hostování na nahrávkách GRANNY’S INTENTIONS,
informaci zveřejnil Pat Eagan v časopisu Spotlight v říjnu 1969. Vše nakonec
bylo jinak, SKID ROW pokračují a mají na trhu druhý singl: „Saturday Morning
Man / Mervyn Aldridge“. V lednu 1970 dojde zásadnímu setkání, kdy
se Gary ocitá na jednom pódiu Národního stadionu v Dublinu s Peterem
Greenem a jeho FLEETWOOD MAC, jimž SKID ROW předskakovali. Green po zhlédnutí
jeho hry okamžitě pozval mladého kytaristu do hotelu na jam session, a později
dopomohl prostřednictvím svého manažera SKID ROW ke kontraktu s CBS. Gary
Moore vzpomíná: „Byl jsem napoprvé
vyděšený, rychle jsme se ale s Peterem spřátelili. On pro mne byl
největším britským bluesmanem všech dob.“ Po krátkém intermezzu, kdy Gary
nahrává s GRANNY’S INTENTIONS a DR. STRANGELY STRANGE se konečně na řadu
dostává vlastní nahrávka SKID ROW. Nejdříve v dubnu 1970 vychází třetí SP „Sandie’s
Gone (Part 1) / Sandie’s Gone (Part 2)“, v říjnu
pak LP Skid, které se dostává na #
30 UK Charts. SKID ROW se v domovině nevyhnuli neustálému srovnávání
s krajanskými TASTE Roryho Gallaghera.
Když si pustím Then
Play On FLEETWOOD MAC a Skid SKID
ROW, ocitnu se uprostřed skvělého ostrovního blues, jež je mi svou rockovou
nadstavbou a melodikou bližší než zemité zámořské originály. Původně měl být
Peter Green jakýmsi supervizorem alba, na základě jeho připomínek se měly
nahrávky dolaďovat. Protože se ale ve studiu nakonec neobjevil, byly zaznamenány
další verze, ze kterých Clifford Davis smíchal výslednou podobu. Původní verze
vyšly částečně v roce 1983, kdy některé skladby CBS použila pro reedici
debutu, a kompletně až v roce 1987. Mnohými jsou tyto nahrávky považovány
za to nejlepší, co SKID ROW nahráli, už jen proto, že právě takhle svou hudbu
vnímali samotní muzikanti.
„Sandies Gone“ svou
uriášovskou zpěvohrou v pozadí okamžitě dýchne nostalgickou náladou doby,
kdy každé album bylo oslavou čistého muzikantství. Ambiciózní „The Man Who
Never Was“ je prostě smetánková. Mládenci se prsí a předvádějí jak staří
matadoři Clapton, Bruce, Baker. Hravá „Heading Home Again“ evokuje Greenovy
FLEETWOOD MAC téměř dokonale. Na první poslech barová juchajda, na pořádný pak
bluesovka, co čerpá inspiraci přímo z černozemě. Erbovním opusem je
„Felicity“, desetiminutová kláda, do které je vytesáno všechno, v čem raní SKID
ROW vynikali: bluesovým feelingem počínaje, přes hráčské výšivky a ornamenty, a
první záchvěvy parního válce konče. Garyho greenovsky plačtivě zpěvný tón zdobí
„Unco-op Showband Blues“, pestrost projevu SKID ROW demonstruje na ploše čtyř
minut „Morning Star Avenue“. „O I’ll Tell Your Later“ i „Virgo’s Daughter“ jsou
další skvělé creamovky, znovu si uvědomím, že jediné, co na albu trochu drhne
je zpěv Garyho i Brushe. Závěrečná „New Faces Old Places“ už jen podtrhne
uvolněnou pohodu celého LP. Jen doplním, že své dojmy píšu „online“ při
poslechu zmíněných původních nahrávek.
1. června 1970 nahrávají SKID ROW svůj čtyřskladbový
set v rámci série BBC In Conncert: „For Those Who Do“, „Mad Dog Woman“,
„An Awful Lot Of Woman“ a „Felicity“. Brush Shiels zpívá na první a třetí
skladbě, Gary na zbývajících. Záznam se vysílal 17.6.1970.
SKID ROW PODRUHÉ
V létě 1970 vyrážejí SKID ROW spolu s CANNED
HEAD na evropské turné, plus následně americké (ALLMAN BROTHERS BAND, MOUNTAIN,
ZAPPA, STOOGES). Na vystoupení v The Whisky A Go Go v Los Angeles
(údajně 5. srpna 1970, což ale koliduje s rozpisem koncertů v Gary Moore
Bible, ten napovídá, že k setkání došlo spíše o rok později) se ke SKID
ROW přidává John Bonham (bootleg Whole
Lotta Love). V září vystupují na playback v televizním Beat
Clubu. V čtenářské anketě irského hudebního magazínu Spotlight obsazují
vrcholné pozice hned ve dvou kategoriích: Favourite Irish Group & Non
Resident Irish Group.
V lednu 1971 se po roce opět potkávají
v Dublinu s Greenovými FLEETWOOD MAC, a stíhají nahrát pokračování
v BBC sérii In Concert i další Beat Club (18.3.1971). Kapela je plná dojmů
z Ameriky, tvůrčí přetlak výrazně urychlí harmonogram prací na dalším
elpé, opět produkovaném Cliffordem Davisem. U mixpultu stál Martin Birch,
kterého najdeme podepsaného pod alby DEEP PURPLE, RAINBOW, WHITESNAKE, BLACK
SABBATH, IRON MAIDEN as desítek dalších.
„Night Of The Warm Witch“ – devítiminutový otevírák 34 Hours (tolik hodin prý trvalo
nahrávání) zní jako URIAH HEEP na Salisbury,
včetně líbezných vokálů a najazzlých pasáží. Jinak je to většinou blues & hardrock
jako poleno (říznutý chvílemi Donovanem, viz pasáž v „Mar“). „Go, I’m Never
Gonna Let You (Part 1 + 2)“ je kopií CREAM, „Lonesome Still“ nás přenese až někam do Nashvillu v Tennessee.
V závěrečné „The Love Story“ se SKID ROW předvádějí jako YES před
příchodem Howea. Vůbec, brusič Brush Shiels hrál na basu jako na sólový
nástroj, připomíná mi tím Chrise Squirea i Garyho Thaina. Sám Shiels nazval
hudební postupy SKID ROW jako „řízenou svobodu“.
Když si promítnu stylový a výrazový posun mezi šedesátkově
psychedelicky rozevlátým debutem a druhým hutným progresivním albem do další
kariéry Garyho Moora, vychází mi, že SKID ROW stáli těsně před průlomem do
hardrockové a jazzrockové extraligy. Podle mne jim chyběl pouze hlasově velký
zpěvák. Každého logicky napadne: A co Phil Lynott? Jedním z důvodů, proč Phil
nezůstal frontmanem SKID ROW a nestal se tváří kapely, byla prý i barva jeho
pleti. Na tmavého zpěváka v čele hardrockové kapely ještě nedozrála doba.
Osobně si ale myslím, že creamovsko-hendrixovské trio nejvíce vyhovovalo vysokým
ambicím Garyho i Brushe.
V létě 1971 SKID ROW vystupují v USA před
GRATEFUL DEAD a SAVOY BROWN. Na podzim
1971 nahrává skupina třetí album, v prosinci však končí Gary Moore,
nahrazuje jej Eric Bell (později THIN LIZZY) a nakonec Paul Chapman (THE
UNIVERSE), který přetáčí všechny Garyho party. Album ani tak nevyjde, původní
záznamy byly zveřejněny až v roce 1990 pod názvem Gary Moore / Brush Shiels / Noel Bridgeman), Chapman
v červenci 1972 odchází (později mj. UFO, LONE STAR). Shiels SKID ROW v srpnu
načas rozpouští a zakládá trio BRUSH (původně STUD ROW), kde bubnuje John
Wilson (THEM, TASTE, STUD) a na kytaru hraje Adrian Fisher (SPARKS). 1. září nová
skupina debutuje v Marquee. Mezitím se Noel Bridgeman připojuje ke GENTRY,
a v rozhovoru pro Spotlight uvádí, že za rozpadem SKID ROW byly peníze,
výplaty honorářů se vinou Davise neúnosně zdržovaly, doslova prý nebylo za co
jíst a bydlet.
Závěrečné dějství SKID ROW/BRUSH začalo v roce 1973,
kdy Shielse a Wilsona doplnili: zpěvák Eamonn Gibney (ALYCE) a kytarista Ed
Dean, a po čase i klávesák Kevin McAlea (GENTRY). Podle tiskových vyhlášení
Shielse z podzimu 1973 se měla jeho nová skupina orientovat na americký
trh, protože klasickou rockovou scénu v Anglii prorocky považoval za
mrtvou. Kapela vydává singl, Wilsona střídá Paddy Freeney, nicméně vše spěje
počátkem roku 1974 ke konci, přestože nastává několikaměsíční nepřehledné
víření různých sestav kolem Shielse. 12. prosince 1974 dokonce přináší
Spotlight zprávu o plánovaném znovuzrození sestavy Shiels – Moore – Bridgeman! Gary
Moore ji označil za fámu, a tím nastal definitivní konec SKID ROW
V průběhu pár let sice dochází k příležitostným
koncertním setkáním, dokonce vznikají pod různými jmény ojedinělé nahrávky,
vždy jde ale de facto o aktivity Shielse, obklopeného najmutými muzikanty anebo
kamarády. V roce 2009 Shiels vydává pod hlavičkou SKID ROW (REVISITED) album
Mad Dog Woman.
Noel Bridgeman je dodnes vyhledávaným
session bubeníkem. Osudy Bernarda Cheeverse a Robbieho Brennana se mi
nepodařilo dohledat. Gary Moore a Phil Lynott spolu hrají v nebeském ALL
STAR BANDU.
–
Většina Sparkařů zná americké SKID ROW, startující
kariéru v osmdesátých letech. Kolem práv na název SKID ROW je dodnes
trochu nejasno. Sebastian Bach údajně zaplatil Garymu Mooreovi za práva užívat
název SKID ROW 35000 USD, Shiels tvrdí, že jej sice Gary informoval o možnosti
jednání ve věci, k žádné dohodě prý ale nedošlo. Jak to bylo doopravdy, těžko říct.
GARY MOORE: PAN
KYTARISTA
Gary Moore coby kytarista oslovil několik generací a typů
posluchačů. Úznávají jej bluesmani, patří ke kytarovým hrdinům fanoušků
hard & heavy, jeho tklivě zpěvavá sóla mají úspěch i u dívek a žen
v domácnostiJ
Uměl skvěle zahrát rychle i pomalu, jeho držený tón
vstoupil do dějin. Nemá rád nadvládu techniky nad prožitkem, ani zbytečné
sólování. Odborníky je většinou považován za pokračovatele bluesrockockového
odkazu CREAM, potažmo Erica Claptona, další jmenují TASTE Roryho Gallaghera a
FLEETWOOD MAC Petera Greena.
Naživo jsem Garyho Moora zažil na památném Lovely Days
v roce 2006, a jakkoliv se mi jeho pozdní bluesová sóla zdála často až moc
dokonalá, nablýskaná a příliš vstřícná k masám, byl to vrcholný hudební zážitek
i zábava, stačí si vzpomenout na ty jeho tlačené ksichtyJ
Přiznám se, že víc mi sedí mlady Gary Moore, co se teprve
rozkoukával a snažil hrát greenovsky i claptonovsky, jak to jen šlo… Možná je
to i tím, že o tohoto Garyho se nemusím dělit s přelétavými davy.
Ani Garymu se nevyhnulo podlehnutí požadavkům doby. To
když nahrál alba Dark Days In Paradise
a A Different Beat, která jej měla
představit coby duchem mladistvého rockového vizionáře. Stalo se to, co i
ostaním staromladým experimentátorům (Claptonovi, Beckovi): nové fanoušky
nezískal, věrné nasral…
Zadřel se mi pod kůži jako málokterý jiný šestistrunák.
Jaromír Merhaut pro Spark 2013
P.S.
Základní albová diskografie:
Skid (CBS 63965, 1970)
34 Hours (CBS 64411,
1971)
Gary Moore/Brush Shiels/Noel Bridgeman (Castle ESSLP 025, 1990 = de facto o 3. LP z 1971)
Alive And Kicking
(Release RRL 8001, 1976 )
Skid Row (také
jako Dublin Gas And Cooker Company)
(CBS 450623 1, 1987 = skvělé první verze nahrávek debutu)
Mimoto existuje vícero oficiálních
i pirátských kompilací studiových, rozhlasových i live nahrávek se SKID ROW
s Gary Moorem v sestavě.
Literatura:
The GM Bible
(ke stažení jako pdf, stačí zadat strýčkovi: gary moore bible pdf – a můžete
bádat) zachycuje Garyho odkaz do nejmenších detailů od roku 1969 do 1994. Na
čtyřech stech stranách najdete výčet desítek seskupení, v nichž působil,
stovky nahrávacích session včetně zasvěcených konetů, výčet hitparádových
úspěchů, index skladeb, seznam koncertů i rejstřík muzikantů, se kterými měl co
do činění. A na závěr podrobná diskografie, včetně reedic.
33+333 světových
kytaristů (Vítězslav Štefl) především zkoumá Garyho kytarovou hru, detailně
ale na patnácti stranách popisuje i jeho životní muzikantkou pouť.
Tapestry Of Delights
(Vernon Joynson) & The Great Rock
Discography (M.C. Strong) – jen pro doplnění některých údajů.
WWW:
www.irish-showbands.com
– server o irském popu, rocku, folku, výtečné heslo o SKID ROW
www.myspace.com/brushshiels
– aktuální stránečka Brushe Shielse
Komentáře
Okomentovat