BLACK SABBATH: ZTRACENÍ JEZDCI APOKALYPSY
BLACK SABBATH jsou
v mé generaci podprahově spojeni se čtveřicí Iommi, Butler, Osbourne,
Ward. Ti, co vyrůstali na tvrdé muzice o dekádu později, vynášejí na piedestal i
sestavu s Ronniem Jamesem Diem u mikrofonu. Je to přirozené, hudba, při
níž jsme vyrůstali a dospívali, nás většinou provází celý život.
Přesto je ale
přinejmenším slušné připomenout si ty, kteří pomáhali nést kříž BLACK SABBATH
v různých nelehkých dobách, samozřejmě i jednoho z otců zakladatelů,
Billa Warda.
Kolik muzikantů prošlo
řadami BLACK SABBATH, si plně uvědomíte, až když se začtete do některé
z biografií, anebo prohlédnete pavouka Peta Frama, případně si
nezalistujete na internetu. Na dvacet studiových i pódiových sestav, deset zpěváků
a bicmenů, pět baskytaristů, dva občasní klávesáci a JEDEN kytarista. Možná by
stálo za to, někdy prozkoumat, na kolika albech se potkali dva, tři i více ex
členi BLACK SABBATH. (Zrovna poslouchám „Dream Runner“ projektu PHENOMENA II a
v sestavě vidím: Glena Hughese, Raye Gilena a Neila Murraye.
Ze seznamu níže byste
sestavili bezmála kompletní RAINBOW i DEEP PURPLE. Byly doby, kdy se sound
BLACK SABBATH a RAINBOW takřka dotýkal. Splynutí účinně bránili oba axemani,
strážce pekelného plamene Tony Iommi a duhový démon Ritchie Blackmore.
Je zřejmé, že Tony
Iommi toužil po dokonalosti projevu své kapely, zároveň ale věděl, že původní
BLACK SABBATH je i přes své chyby nenahraditelný. S tímto rozporem musel
bojovat celý život, a vždycky se čas od času musel vracet ke kořenům a kámošům
z Birminghamu. Všimněme si, jaké typy vybíral namísto mekoty Ozzyho a
Ringa Billa, potažmo Geezera. Zpěváci velkého hlasového rozsahu a největší
bubenické mašiny. Ronnie James Dio i Cozy Powell patřili svou technikou i
výrazem k naprosté světové špičce, jenže to s nimi už nebyli ryzí, temní
BLACK SABBATH. O Ronniem i Cozym bylo známo, že muzicírují po svém,
Ritchie-neRitchie, Tony-neTony.
Všichni další zpěváci,
co po Ozzym prošli BLACK SABBATH, byli – až na Dave Walkera – skvělí výškaři,
víceméně diovského střihu. Není náhodou, že se jejich další projekty točily
kolem hardrockové spojnice BLACK SABBATH – RAINBOW – DEEP PURPLE – WHITESNAKE.
Perličkou je, že ti, co mohli srovnávat Iommiho s Blackmoreem, mluví každý
trochu jinak: Glenn Hughes označuje Ritchieho za starého zatrpklého kocoura,
který je nechvalně proslulý tím, že lidem kazí radost. Tony je podle něj velice
tichý a plachý. Ronnie James Dio naproti tomu říkal, že s Tonym měl daleko
větší potíže, než s Ritchiem. Je fakt, že po rozchodu dlouho bylo mezi
oběma hodně zlé krve.
Sabatovští po-wardovští
bicmeni byli vesměs kapacity, vedle Cozyho bych vyzvednul Vinnieho Appicea,
Beva Bevana z ELO, Boba Rondinelliho a Erica Singera (KISS).
Mezi basáky najdeme
veterány Boba Daisleye i Neila Murraye.
Klasičtí BLACK SABBATH
jsou Ozzy/Tony/Bill/Geezer, tak jako LED ZEPPELIN budou navždy
Jimmy/Robert/John/John-Paul. Všechny sestavy bez Ozzyho jsou víceméně Tonyho
HEAVEN & HELL kapely. BLACK SABBATH s Ozzym, ale bez Billa, jsou
okolnostmi vynucenou alternativou, která může muzikantky fungovat parádně, vždycky
jí ale bude chybět Krůček Bill k dokonalosti.
OPUŠTENÝ BILL
William Thomas
"Bill" Ward (narozený 5. května 1948 v Astonu u anglického Birminghamu) je smutným rytířem příběhu
BLACK SABBATH.
Vyrůstal na big bandech, zhlédnul se v masivní hře
Buddyho Riche, blues ochutnal v kapele MYTHOLOGY, kde se setkal s Tonym
Iommim. Až do roku 1980 hrál na každém albu BLACK SABBATH, s přestávkami pokračoval
až do desky „Born Again“.
Je trochu
paradoxem, že bubeník v nejtemnější kapele světa nebyl žádný bušič od
boha, neoslňoval technikou ani sóly. Svým způsobem byl Ringo Starrem tvrdého
rocku. Hlásí se k němu – coby zdroji inspirace – spousta kolegů.
Na kontě má dvě skvělé sólovky: hutnou „Ward One: Along
the Way“ (1990) a rozevlátější „When the Bough Breaks“ (1997). Na obou
spolupracoval s kytaristou Keithem Lynchem, na starší mu vypomohl nejenom
Ozzy, ale i Jack Bruce z CREAM, nebo Bob Daisley, Zakk Wylde, Eric Singer
a zhruba deset dalších kolegů muzikantů. Je zajímavé, že na svých sólovkách se
do bubnování zrovna nehrnul. Sám k tomu kdesi uvedl: „Bubeník ve mně už
netouží po hraní.“ V roce 2002 měl
Bill svůj rozhlasový pořad Rock 50 na jedné universitní internetové stanici
(WPMD).
V BLACK
SABBATH si užil Bill užil své, jednou ho kámoši málem v žertu upálili. Na
druhou stranu mnohé způsobil sám. Je všeobecně známo, že těžce nesl odchod
Ozzyho, a že na nahrávání „Heaven And Hell“ si ani nepamatuje, v takovém
non-stop alkoholovém oparu bubnoval. Nemohl se proto divit, když jednoho dne
našel na své sesli Vinnieho Appicea.
V průběhu
let Bill Ward několikrát s BLACK SABBATH bubnoval, většinou se ale jednalo
o jednorázové a výroční akce (1985, 1992). V roce 1998 vchází dvoudisk
„Reunion“, na kterém se vedle nových koncertních záznamů původní sestavy,
doplněné o klávesáka Geoffa Nichollse, objevily i dvě nové skladby „Psycho Man“
a „Selling My Soul“.
Již v té době
se žačalo mluvit o nové kořenové studiovce v produkci Ricka Rubina. Deset
let sem, deset let tam. Z Billovy účasti na projektu Heaven &
Hell nakonec v roce 2006 taky nebylo nic.
Věci se daly
znovu do pohybu až před pár lety. Slibné plány kolem dalšího reunionu
v původní sestavě však ukončilo Wardovo oznámení z května 2012, že se
kvůli smluvním sporům nezůčastní ani nahrávání ani koncertů. Údajně taky přes
právníky požadoval, aby byly staženy všechny promo fotky BLACK SABBATH
s ním.
Ozzyho čerstvé (13.6.2013 metalinsider.net) výmluvy, že
si vlastně ani nemůže pořádně vzpomenout na to, proč na posledním album ani
turné nebubnuje Bill Ward, jsou krajně podezřelé. Zvláště, když před měsícem
v magazínu MOJO na tu samou otázku prohlásil, že Bill nebyl
v potřebné kondici. Kolikrát si prý nemohl ani vzpomenout co má hrát, všude
měl prý vylepené žluté taháky „co má kde bubnovat“. Že prý nepřistoupil ani na
to, aby ho při koncertech jistil druhý bubeník, nebo, že by odehrál jen část
skladeb.
Všichni aktéři se schovávají za právníky, osobně prý
s Billem ostatní mluví, mají se rádi, a žádný osobní problém mezi nimi
není…
Iommi dokonce loni v říjnu prohlásil, že až přijde
čas, můžou zase hrát spolu…
VYPUŠTĚNÍ ZPĚVAVÍ ORLI
Iana Gillana, Ronnieho Jamese Dia, Glenna Hughese i Roba
Halforda jsme ve Sparku probírali, a ještě budeme, mnohokrát. Co ale ostatní,
víceméně pozapomenutí i téměř ztracení následníci Ozzyho?
Dave Walker
V mezidobí, kdy Ozzy načas z BLACK SABBATH
odešel, za něj zaskočil bluesrockový Dave Walker, se zkušenostmi z IDLE
RACE, FLEETWOOD MAC, SAVOY BROWN a několika dalších kapel. Znalci zavětří,
odkud vane vítr hned u první zmíněné kapely. Ano, z Birminghamu, odkud
všichni pocházeli. Kapela s ním stačila rozpracovat pár skladeb, zahrát 6.
ledna 1978 v BBC „War Pigs“, vyfotit se a … rozejít, když se pokorně
vrátil trucující Ozzy. Dave Walker se nadlouho vrací k SAVOY BROWN.
Počátkem devadesátých let přesídluje do Montany, připojuje se
k psychedelickým DONOVAN’S BRAIN. V posledních letech obráží kluby se
svým bluesrockovým DAVE WALKER BANDEM. Více na www.davewalkerband.com
David Donato
David Tom Donato zkoušel s BLACK SABBATH několik měsíců roce
1984. Natočil se skupinou několik pokusů, z nichž se dochovala jen část.
Dlouhá léta tradovaná verze, že mu vaz zlomilo sebejisté chování při rozhovoru
pro Kerrang, byla vyvrácena v knize Sabbath Boody Sabbath: The Battle For Black
Sabbath (2006). David Donato začínal svou profesionální spoluprací s ARMAGEDDON
Keitha Relfa z RENAISSANCE. Po nezdaru byl členem VIRGIN, HERO,
HEARDSHAKER. Působil i coby model. Přes svého bubeníka se posléze dostal do
okruhu kolem Ozzyho a BLACK SABBATH. Na jednom večírku potkává Litou Ford,
v té době družku Tonyho, která mu poradila jak poslat pásku Tonymu tak,
aby ji dostal. Davidovi se zanedlouho ozval Pat Sciciliano, asistent velkého
Dona Ardena.
Podle Davidových vzpomínek se BLACK SABBATH ve studiu rozehřívali
starým blues, bylo prý úžasné pozorovat, jak se všichni tři ocitli v jiném
světě. Byl u zrodu několika písní, problémem bylo, že ačkoliv měl Donato ve
spodních polohách sytý hlas, v sousedství
Iommiho riffů se prý trochu ztrácel. No, nevím. Údajně byl Bob Ezrin tím,
kdo po poslechu kontrolních nahrávek doporučil Tonymu Davida neangažovat.
Nějaký čas ho kapela ještě udržovala v naději.
Davidovi se podařilo vytřískat z mediální pozornosti
aspoň to, že poměrně rychle založil se skvělým kytaristou Mark St. Johnem (ex KISS) WHITE TIGER, po nichž
zůstalo stejnojmenné album z roku 1986. Když si na youtube poslechnete
hardrockovku „Rock Warriors“, budete mít zhruba představu, jak by se David
Donato vyjímal u BLACK SABBATH. Pokračováním WHITE TIGER měla být kapela KEEP
s Peterem Crissem u bicích. Nástup grunge smetl všechny jmenované ze
světel reflektorů.
David vzpomíná, jak se chtěl účastnit konkursu u Michaela
Schenkera, a jak se mu kolega Gary Barden podíval zblízka do očí a suše pravil: „nedělej to“.
Od osmdesátých let se víc a víc věnuje své druhé vášni,
stavbě motorek. Zpívá už jen pro zábavu.
Jeff Fenholt (1950-2019)
Původně bigbít v kapele FIFTH ORDER, poté muzikálový
zpěvák Jeff Fenholt, jenž po úspěchu v broadwayské verzi Jesus Christ
Superstar svou kariéru dotáhnul v říjnu 1971 až na titulku prestižního magazínu
Time, aby se vzápětí propadnul na drogové dno. Působil podle všeho u „BLACK
SABBATH“ v první polovině roku 1985, ačkoliv to některé biografie BLACK
SABBATH ignorují. Nahrávky s ním a Tony Iommim jsou k sehnání pouze
na pirátských kompilacích jako „Eternal Stars“. Fenholt tvrdí, že některé jeho
melodie se objevily na „Seventh Star“. Podle Iommiho nebyl Jeff nikdy členem
BLACK SABBATH, jen jej zkoušel v rámci příprav svého původně sólového
projektu. Údajně vše ztroskotalo na Fenholtově neschopnosti improvizovat.
Později Jeff vystupuje po světě
s různými muzikanty, kteří údajně také prošli řadami BLACK SABBATH a RAINBOW.
Stává se aktivním křesťanem, příležitostně koncertuje, angažuje se v šíření
díla Salvadora Dalího… Více na www.fenholtpr.com
Raymond Arthur "Ray" Gillen (1959-1993)
Připojení Raye Gillena k BLACK SABBATH proběhlo za
dramatických událostí v březnu osmdesátého šestého. Glenn Hughes se dostal
do hospodské potyčky se svým kámošem Johnem Downingem, ten mu dal takovou
čenichovku, že se Glennovi vrazily
kůstky do nosu. Zkusil ještě odzpívat koncert v Clevelandu, pak jej ale
musel ze dne na den nahradit Ray Gillen, jenž v tu dobu zpíval ve skupině
Boba Rondinelliho, jinak bicmena RAINBOW (a za nějaký ten rok i BLACK SABBATH).
Ray odezpíval turné k „Seventh Star“ a začal společně s kapelou pracovat
na „Eternal Idol“. Vlivem různých okolností jej ve studiu posléze nahradil Tony
Martin. Záznamy s Gillenem jsou k dispozici na reediční deluxe 2 CD
verzi z roku 2010. Ray je poté u zrodu BLUE MURDER, nakonec ale pěvecké
party převezme kytarista JOHN SYKES. V roce 1988 s Jekeem E. Leem (ex
Ozzy band) spoluzakládá BADLANDS, se
kterými nahrává tři parádní alba. Ještě stihne pár štěků, v prosinci 1993
ale umírá v newyorské nemocnici na AIDS.
Tony Martin
Tony Martin přišel do BLACK SABBATH v půlce prací na
„Eternal Idol“, které nakonec vyšlo v listopadu 1987. Do roku 1995
nazpíval s BS pět studiovek a jeden živák.
V průběhu dalších let až dodnes ozdobil svým velkolepým hlasem desítky alb. Mimo zpěv ovládá i víceré
hudební nástroje, nejenom strunné, ale i perkusní a dechové. Předvedl to
například na svém albu „Scream“ z roku 2005. Novinky z jeho života
najdete na jeho facebookovém profilu.
–
BLACK SABBATH by mohli uspořádat nekolikadenní festival
jen a jen se svou muzikou, zpěváky a hráči. Bohužel, část by se musel odehrávat
v nebi či peklu.
Jaromír Merhaut pro Spark 2013
BLACK SABBATH: OSOBY A OBSAZENÍ
Tony Iommi
Geezer Butler
Ozzy Osbourne
Bill Ward
„BLACK SABBATH“
Dave Walker – zpěv
Ronnie James Dio – zpěv
Ian Gillan – zpěv
David Donato – zpěv
Glenn Hughes – zpěv
Ray Gillen – zpěv
Tony Martin – zpěv
Rob Halford – zpěv
Jeff Fenholt – zpěv
Geoff Nicholls – klávesy
Adam Wakeman – klávesy
Vinny Appice – bicí
Bev Bevan – bicí
Eric Singer – bicí
Terry Chimes – bicí
Cozy Powell – bicí
Bob Rondinelli – bicí
Mike Bordin – bicí
Brad Wilk – bicí
Tommy Clufetos – bicí
Dave Spitz – baskytara
Bob Daisley – baskytara
Jo Burt – baskytara
Neil Murray – baskytara
Komentáře
Okomentovat