1971 02: ROK PLNÝ ROCKU (NAZARETH/PROCOL HARUM)
Rok 1971 se mimo jiné
vyznačoval prolínáním art rocku s hard rockem. Například URIAH HEEP vydali
v jednom roce experimentální „Salisbury“ s orchestrálním doprovodem a
současně full-forte hardrockové „Look At Yourself“. NAZARETH si ještě před svou
pilovitou úderkou alba „Razamanaz“ (1973) vyzkoušeli na svém debutu
classical-art rock a na dvojce bezmála country. Folkbluesoví JETHRO TULL
nahrávají „Aqualung“ s úvodním riffem z rodu nejúdernějších.
Přitvrzují i classicalrockoví FOCUS, „Hocus Pocus“ se dá označit jako kovářsky
žhavý šavlový tanec. Samotný artrock nabírá na síle novými alby GENESIS, YES,
GENTLE GIANT. Pozadu nezůstávají kováři LED ZEPPELIN, čtvrté album se stává
Mount Everestem hardrocku. DEEP PURPLE a BLACK SABBATH po explosivním vývoji
v sedmdesátém svými novými alby víceméně „jen“ drží dobyté pozice. Post
barretovsští PINK FLOYD přepřahají směrem k širšímu publiku.
Na startovní čáře se objevuje
těžký soupeř, aspoň co se týče mediální pozornosti – glam, jehož progresivním
vlajkonošem se stává Marc Bolan se svými T. REX. Zakrátko se přidávají do té
doby bezmála punkoví SLADE a hopsa hejsa bublegumoví SWEET. Svou šanci vycítil
i jistý Paul Raven z originální sestavy pěvců na „Jesus Christ Superstar“.
Proměňuje se v Garyho Glittera. Po svém se prezentují ROXY MUSIC, David
Bowie a další.
Nespali ani sixties
klasici, ROLLING STONES, THE WHO i FACES jsou stále ve hře. Také BROUCI se
udržují ve formě, i když každý sám za sebe: McCartney a Lennon vydávají svá
další alba. „Ram“ je skvělé, „Imagine“ fenomenální. Oba ale celosvětovým
společenským dopadem zastíní George Harrison svým koncertem pro Bangladéš, jenž
se stal napořád předobrazem pro všechny příští obří charitativní akce.
Jak vidíte z pouhého
výčtu jmen, bude o čem po celý rok 2021 psát.
PŠM
Politice se nevyhneme ani
dnes. Už jen proto, aby se náhodou historie neopakovala. Někteří spoluobčané
mají totiž i dnes našlápnuto k totalitnímu „myšlení“.
1971 byl rokem 50. výročí
založení zrůdné KSČ. Rudá propaganda se na nás valila ze všech stran, Mladý
svět nevyjímaje.
Jednu mladosvětskou sondu
do života západoevropských patnáctiletých sesmolil ze zahraničních materiálů jistý
Petr Koudelka. I když se dnes prezentuje jako tehdejší bezmála disident, byl evidentně
mladým zapáleným komunistou, jinak by se ve své ex post „zpovědi“ nezmiňoval o
prověrkách s otázkou „Souhlasíte se vstupem vojsk?“ z nichž se
díky známosti prý vyvlékl. Psal, co jeho Strana žádala, to neokecá. A tak se
v jeho vícestránkovém elaborátu z březnového MS 9/1971 mimo jiné
dočteme, že … „Když se narodili, byla válka na Suezu, v Maďarsku
kontrarevoluce, v Moskvě XX. Sjezd s kritikou Stalina, …“ anebo „Francouzský
list Figaro, který uspořádal velkou anketu o mládeži, dospěl k závěru, že
mládež dozrála v samostatnou sociální kategorii, jako jsou dělnická třída
nebo rolnictvo.“
S povděkem kvituje
odpovědi patnáctky Caroly na křesťanskou mládež: „[…] Jim jde hlavně o to
získat zpět mládež a dělají pro to všechno možné, včetně divoké hudby, kávy a
tancování. A mezitím stále hovoří o Bohu, vsouvají ho všude, kam se jen dá.“
Taktéž se mu líbí, když
anketa Der Spiegelu nahrává jeho přesvědčení, že tamější mládež má levicový
revoluční potenciál: „V mnoha západoněmeckých městech protestují a
demonstrují mladí lidé. 2/3 oslovených mladých s tím souhlasí. Kdyby
časopis rozšířil svou anketu i na učňovskou a pracující mládež, byl by výsledek
ještě přesvědčivější. Čím starší skupina, tím poetičtější jsou cíle jejich
protestů.“ A nadšením autor doslova řičí, kdy popisuje, jak učňovská a
pracující mládež organizuje „soudy dělnické mládeže“, kde na základě
výpovědí nejmladších dělníků a učňů odsuzují podnikatele ke „splnění
demokratických požadavků a uhrazení výloh s tím spojených“.
Teenagerka Christa se pro
autora vůbec stala věčným soustem, „Už dvanáct let žije její rodina
v nouzovém bytě o čtyřiceti dvou čtverečních metrech. Otec, nevyučený
automechanik bere 800 marek za měsíc. Dva pokoje, kuchyň, devět lidí.“
Autor se až podezřele
vyžívá v detailním popisu bití a ponižování, jimž podle jakési dopisové
ankety jakéhosi časopisu čelí mladé dívky.
Tolik jeden šmejd. Glosa
druhého, jakéhosi Karla Šmída, „K věci“ zní už přímo výhružně: „[…] I
dnes je Sovětská armáda připravena. Třetina příslušníků raketových vojsk a
polovina příslušníků protivzdušné obrany jsou vzorní vojáci. A devadesát
procent vzorných vojáků jsou buď členy strany anebo Komsomolu. Patří to už jak
k tradicím Sovětské armády, tak i Všesvazového leninského komunistického
svazu mládeže. A to je pro náš svaz mládeže příkladem.“
I takovým svinstvem nás v mládí
krmili bolševici. U zdravých jedinců však neměli šanci.
–
Zpět k bigbítu. Dnes
se dotkneme dvou méně známých skvělých albech roku jedenasedmdesát, jež
dokumentují tehdejší společné „orchestrální“ hledačství skupin, jejichž kariéry
se později rozutekly každá jiným směrem.
NAZARETH
Jen připomenu, že přelom
šesté a sedmé dekády byl dobou, kdy každá začínající kapela chtěla být výsostně
progresivní a originální. Eponymní album skotských NAZARETH sice obstálo u kritiky,
širší publikum je v přímém přenosu ani nezaregistrovalo.
Zvláštní deska, úplně jiná
než jakákoliv další. Hledačská, nevyhraněná a současně podmanivá, i když
zdaleka ne na první poslech. Tak jako většina fanoušků kapely, dopracoval jsem
se k ní zpětně, až někdy v polovině sedmdesátých let. Příběhy ani
jiné katalyzátory emocí se nekonaly, účinkovala jen a jen muzika. Žádný útok na
první signální, jako o dva roky později vlna tsunami „Razamanaz“.
NAZARETH v klasické sestavě McCafferty-Sweet-Agnew-Charlton si na svém debutu
osahali ledasco. Zní syrový i melodický hard rock („Witchdoctor Woman“, „Empty
Arms“, „Empty Heart“), boogie („Dear John“), tklivý dojáček („I Had A Dream“),
monumentální kus s mohutným finále s orchestrem za zády („Red Light Lady“),
"homelesácká" bluesovka („Fat Man“). Přidají i něco „na Portu“ – B.J.
Coleem zvučně slajdovanou „Country Girl“. Psychedelickou, tajemnou i zběsilou
coverovku autorské dvojice Bonnie Dobson/Tim Rose, „Morning Dew“, hrají NAZARETH
dodnes. Na závěr alba zazní smyčci obklopená snívanka „The King Is Dead“. McCafferty
křičák už vystrkuje růžky, jinak ale Dan předvádí celou škálu hlasových poloh,
leckteré docela překvapivé, později nepoužívané.
Pevným svorníkem oné
různosti je Roy Thomas Baker. U čeho ten chlap byl, ať už jako zvukař nebo
producent, to mi voní.
Jedničku NAZARETH můžu jen a jen doporučit i těm starým rockerům, kteří jinak
Skoty nemusí.
PROCOL HARUM
U málokteré rockové
skupiny mělo spojení s orchestrem takovou vnitřní logiku jako v případě PROCOL
HARUM, kteří povstali z kompozice – vystavěné na zhudebněné surrealistické
básni Keithe Reida – „A Whiter Shade Of Pale“, jejíž honosný motiv byl
inspirován Air J. S. Bacha. Pozorní čtenáři Sparku si jistě na onen příběh
vzpomenou ze starší Studny.
Úžasné prolnutí mohutného
Edmontonského symfonického orchestru a doprovodného sboru s bytelnou rockovou
kapelou, zachycené na albu „Live In Concert With The Edmonton Symphony Orchestra“
nemělo obdoby, neboť se poprvé podařilo propojit obě podstatou různorodé složky
v jeden kompaktní celek.
Jak píše Jiří Černý: „PROCOL
HARUM rezonovali, ať úmyslně či mimoděk, přesně s dobou tzv. květinového hnutí,
rozpínání mysli a hledání inspirací v mimorockových sférách ... vysoký vkus
prokazovali stále: nekořistili z témat artificiální hudby a už tím, že hráli
krátké písně, neupadli do pompéznosti.“
Historický koncert se uskutečnil
šťastnou souhrou náhod, PROCOL HARUM plánovali na svém severoamerickém turné
pořídit koncertní nahrávku. Generální manažer Edmontonského symfonického orchestru,
Bob Hunka, zase chtěl navázat na spolupráci s kanadskou skupinou LIGHTHOUSE.
Při náhodném setkání mu hudební publicista Ritchie Yorke navrhnul PROCOL HARUM.
Přestože ti již měli ze srpna 1969 zkušenost s vystoupením
s orchestrem za zády na Stratford festivalu v Ontariu, šlo
z jejich strany o velkou odvahu, sladit své podstatou rozvolněné bluesrockové
muzikantství s vyprecizovaným notovým přednesem symfonického tělesa.
Ostatně, kytarista Robin Trower dříve vetoval všechny podobné námluvy, důvodem
bylo velké omezení výrazových prostředků jeho kytarové hry při společném
účinkování se symfoniky. Teprve Robinův odchod ze sestavy uvolnil prostor
k jednání.
Orchestrálních aranží se
ujal Gary Brooker, záměru přizpůsobil i výběr repertoáru, „Conquistador“ údajně
přibyla do výběru až při cestě letadlem do Kanady. Teprve týden před akcí se
rozhodlo, že jedinečná událost bude zaznamenána. A&M Records poskytla
nahrávací kamion i zvukového inženýra Wallyho Heidera. Týden se dolaďovalo,
psaly a kopírovaly noty.
I samotný 18. listopad byl
hektický. Na zkoušce se objevily problémy s mikrofony, bicmen BJ Wilson
přes hradbu odposlechů špatně slyšel orchestr. Jeden z houslistů měl
dokonce na hlavě „protihlukovou“ přilbu J Problémů jako když se potká voda a oheň. Nejhorší však byla hádka mezi
Brookerem a dirigentem Lawrencem Leonardem krátce před polednem, ta na chvíli
ohrozila samotné konání akce.
Večer byl nakonec úchvatný.
Jubilee Auditorium pojala na 3000 návštěvníků, 52 hudebníků ESO, 24 sboristů Da
Camera Singers a velký počet jevištních i nahrávacích techniků, osvětlovačů i
dalšího personálu. Byly připraveny kvadrofonní efekty. Takřka celé představení
se pro jistotu opakovalo. Nahrávalo se na šestnáct stop, což bylo v té
době technologické maximum.
Nejedná se o žádnou
akademickou předváděčku nebo úlet, z toho nás vyvede hned úvodní našlapaná „Conquistador“
s vřícími hammondkami Chrise Coppinga, nebo „Whaling Stories“ s kytarou
vyzývající na souboj celý orchestr, co kolem něj vystavěl úplnou hradbu. Hořký,
posmutnělý, a přitom nepatetický Gary Brooker patří k nejosobitějším zpěvákům
co znám, a zde naživo byl prostě úžasný. Mráz po zádech běhá každou chvíli,
nejenom ve forte pasážích, kdy se – k do sebe zaklesnutým PROCOL HARUM a
symfonikům – přidává obrovský sbor, ale také v niterných momentech – velebná
árie zprvu takřka osamoceného Brookera v „A Salty Dog“ je prostě síla nebeská. Bezchybnou
práci s dynamikou a kontrasty museli ocenit i puristé z obou táborů, jimž
klasicizující rock nevoněl, a album v dobových recenzích nijak nešetřili. Už jako náctiletý bigbít jsem LP zcela podlehl;
jedno z děl, která zásadně formovala můj hudební názor a vkus.
Album mělo vzhledem
k svému zaměření i pojetí neuvěřitelný úspěch, v US Billboard se
dostalo až na pátou příčku. V žebříčku se drželo 28 týdnů.
Jaromír Merhaut pro Spark 2021
Komentáře
Okomentovat