ROBERT PLANT 1982: LEHKONOHÉ ČRTY PICTURES AT ELEVEN
Robert Plant:
„Nikdo nemohl převzít Bonhamovu práci. Nemožné!“
Hřmot
hardrocku se rozplynul jak dým nad Hindenburgem. Ustalo víření Leslie boxů,
vazbené kvílení kytar i nálety bicích. Namísto ambiciózních kompozic se na
scénu vrátily „obyčejné“ písničky. A uprostřed všech těch změn stojí osiřelý
plavovlasý bůh i démon v jednom – navenek přistřihnutý avšak uvnitř
rozevlátý Robert Plant.
KUDY KAM?
Předejme
mu slovo: „Když jsme ztratili Johna Bonhama, vůbec jsem netušil, co bude dál.
Z letargie mě vytáhli Honeydrippers, jezdili jsme po klubech, hráli věci
Otise Rushe a dalších bluesmanů, skvělé to bylo, ale jak se říká, stará vesta.“
Kudy
kam by se dalo nazvat období provázející prvotinu. Jeden krok vpřed, dva zpět,
mezitím úkroky vlevo i vpravo. V dobových rozhovorech Plant zdůrazňoval
nově nabytou tvůrčí svobodu i záměr oprostit se od zeppelinovského soundu.
Změnil se jeho přístup k hudbě, otevřel vnějším inspiracím, na cestách najednou
poznal spoustu lidi, poněvadž už nebyl uzavřen v bublině hotelových
apartmá s ochrankou a servisem všeho druhu až do postele, „Mohu si zachovat
svůj styl a být přitom obklopen různorodými podněty. V poslední době kupříkladu
poslouchám Gustava Mahlera, Ry Coodera, Echo & Bunnyman.“ Ta tam byla také dřívější
odtažitost vůči druhým muzikantům, „Skoro nikdy jsme nepomohli mladým kapelám
při jejich cestě nahoru tím, že bychom je vzali jako předkapelu.“
Ve
zkratce by se dalo říci, že „nového“ Roberta Planta formovalo okolí, prostředí
a doba více než kdy předtím. Z postroje tahouna do pohodlí kočáru? Ano i
ne.
TUDY
Když
dal Plant dohromady studiovou partu, nedá se přímo říci kapelu, dostaly
události spád, „Nahrávat jsme začali koncem září 1981. První dvě stopy
s Cozym Powellem za bicími, Slow
Dancer a Like I’ve Never Been Gone,
byly hotové za den a půl.“ Na neustále se opakující poznámky reagoval
jednoznačně: „Nemyslím si, že Robbie Blunt hraje podobně Jimmymu Page. Jsou
jako křída a sýr. Jimmy je o hodně agresivnější ve svém přístupu,“ obhajoval
Robert svébytnost kytaristy a takřka výhradního spoluautora, známého vyznavačům
hledačských forem blues rocku ze sestav Bronco, Silverhead, Broken Glass a Stan
Webb’s Chicken Shack. Na klávesy preludoval Gerald „Jezz“ Woodroffe z Birminghamu,
objevivší se předtím párkrát ve studiu a na pódiu po boku Black Sabbath.
Baskytarista Paul Martinez doprovázel v roce 1977 trio Paice Ashton Lord
na albu Malice In Wonderland. Raphael Ravenscroft, tvůrce slavného
riffu v Baker Street Gerryho
Raffertyho, ozdobil saxíkem Pledge Pin.
Cozyho Powella ani Phila Collinse netřeba představovat.
„Prošel
jsem mnoha bolestnými rozhodnutími, abych vytvořil svůj vlastní zvuk. Vzpomínám
si, jak se jednou o půlnoci po celodenním nahrávání ptám Benjiho, starajícího
se o náš zvuk už u Led Zeppelin ,Je to blízko?’ Protože pokud ano, tak to
stopnem’. ,Ne, není, nálada je naprosto odlišná,’ odvětil. Opravdu jsem se snažil
uhnout z vyježděných kolejí, samozřejmě, že najdete podobnosti, zpívám a
skládám pořád já, dnes tak jako kdysi na počátku, kdy jsme ale vše vnímali
jednoduše, černobíle.“
„Nečekal
jsem, že album bude mít úspěch, spíš že to ode všech schytám,“ uzavřel Robert
Plant své rozjímání nad čerstvou Pictures At Eleven.
OLEJOMALBA
UPROSTŘED KRESEB
Obrázky v jedenáct by se
v Česku mohly podle stejného televizního klíče jmenovat A
zvířátko nakonec. V rádiích „pro dospělé“ se nejvíce hrála úvodní Burning
Down One Side, pohodovka evokující náladu Houses Of The Holy. Co
bude o rok později dokonáno v Big
Log, naznačila průzvučná knopflerovka Moonlight
In Samosa. Druhým singlem vytaženým z alba byla melodicky těkavá Pledge Pin, jež (ne)uspěla podobně jako Burning Down One Side – v rádiích bodovala,
coby singl skončila někde v sedmé, osmé desítce top stovky Billboardu. Přese všechny no-zepp proklamace
je ústřední skladbou Robertova debutu do Kasmiru
oděný Slow Dancer. Není divu, pro
Roberta zůstává vzpomínka na tetelivé marocké vlnění stále živá, „Nic
přehnaného, žádná vokální hysterie, dokonalý Zeppelin," poznamenal kdysi ke
své nejoblíbenější skladbě LZ, když měl vybrat jednu jedinou. V říznější poloze
pokračuje lehce vytvrzená a po zeppelinovsku zasekávaná funky/bluesovka Worse Than Detroit. Zvonivá Fat Lip pendluje mezi Burning Down One Side a Moonlight In Samosa, a stává se tak
pomyslným středobodem tehdejšího Plantova vnímání hudby. Ladná Like I’ve Never Been Gone se vznáší
spolu s tóny jako albatros a Mystery
Title opět pulsuje v rytmu funky à la Houses. Bonusová Far Post je jednoduchou brnkačkou, není
divu, že v původní verzi LP spadla pod střihačský stůl.
Až
na výjimky působí Pictures At Eleven jako poklidná kolekce kreseb uhlem: lehká
ruka, spíše čáry a křivky s předivem detailů než vytmavené plochy. Celkový
sound a vyznění lze považovat za kolektivní dílo. Kytarista Robbie Blunt
nahlíží na blues a rock ze zcela jiného úhlu než Page, jeho hra je
niterní, do Jimmyho exhibicionismu má světelné roky daleko, spíše, jak již bylo
naznačeno, evokuje Marka Knopflera. Phil Collins dodává albu místy až jazzové
perlení, kontrastní Cozy Powell naopak nakopnul všechny kolem směrem
k odkazu Led Zeppelin. Sám Plant zůstává po celou dobu ve střední hlasové
poloze, výstřely do stratosféry se nekonají (ač jsme v ně všichni opuštění
hardrockeři tak nějak doufali).
–
Jen
pro pořádek a statistiky. Nejvýše, na zlatou příčku, vystoupalo Pictures
At Eleven v Kanadě, v domovském Spojeném království stříbro,
Holandsku bronz, USA pětka, Austrálii šestka…
Jaromír Merhaut pro Rock History 1982
Komentáře
Okomentovat