JOURNEY 1983: NA CESTĚ ZA HRANICE NEKONEČNA
Pompézní
forma rocku pro dospělé měla svou hlavní základnu v USA. Byla svým
způsobem odpovědí na anglický art rock a rovněž hájemstvím všech classic
rockerů zaskočených pichlavým punkem. Journey vzešli ze stejné líhně jako
Boston, Kansas, Styx. Na rozdíl od jmenovaných však dokázali svou kariéru
gradovat až do poloviny 80. let. Jejich tři tehdejší alba – Escape,
Frontiers
a Raised
On Radio jsou považována za „svatou trojici“ 80’s AOR. Co se týče
komerčního dopadu, mohli se jim z pomp rocku tehdy postavit jen: Bon Jovi
se Slippery
When Wet a New Jersey, REO Speedvagon Hi Infidelity, čtyřka Foreigner, Asia a Asia,
plus Boston s Third Stage.
ANGLICKÉ STOPY
Styl
a sound klasických Journey se Stevem Perrym mají zajímavou přímou vazbu na
Anglii. Producentem zlomového čtvrtého alba Infinity (1978) byl Roy
Thomas Baker, stojící za úspěchem Queen. Journey, ocitnuvším se
s vydavatelskou kudlou pod krkem na rozcestí, naordinoval – namísto původní
ex-santanovské jazzrockové progrese a instrumentálního předvádění se – vrstvené
vokály a bohaté harmonie, což se již napořád stalo první ochrannou známkou kapely.
Druhou pak nosově zabarvený kontratenor novice u mikrofonu, Stevea Perryho. A
třetí, dá-li se to tak říci, ikonické přebaly týmu kolem Jima Welcha. „Co nám
Roy dal, byla příležitost vyzkoušet různé zvukové textury, nápady a směr,"
připomíná Perry.
Journey
byli mimo jiné i předobrazem anglického hvězdného projektu Asia. Geoff Downes
je jen průměrný klávesák, ale zároveň muzikant s mimořádně vyvinutým
komerčním čichem. A se svou „asijskou“ variací na fanfárový rock, na který
ukecal elitní muzikanty, tehdy uspěl za Atlantikem dokonale. Asia zněla
americky a pompézně jak to jen šlo. I díky Journey.
JEDEN Z MILIONU
Tak
označil v roce 2007 Perryho hlas Brian May, cituji: „...a truly luminous
singer, in my opinion - one in a milion“, což využil Ross Muir pro název své
knihy, One In A Million,
pojednávající detailně muzikologicky o Steveově hlasu. Bon Jovi jej jmenoval
coby svou největší inspiraci a Jonathan Cain, klávesák a hlavní autor
velkolepých skladeb Journey, přiznal, že zpočátku považoval vokál za studiově
„vyrobený“.
U
Frontiers
si Ross Muir ve své publikaci všímá toho, jak Steve Perry promyšleně
proměnil svůj projev, kdy zejména zapracoval na spodních rejstřících, aby mohl
plastičtěji vyjadřovat nálady jednotlivých písní, které se na jmenovaném albu mírně
posunuly k náročnějším formám. Jako vzorovou práci s hlasem Muir
detailně rozebírá erbovní baladu Faithfully.
Autor si mimo jiné všímá také provázanosti Perryho hlasu a Schonovy kytary
v After The Fall, což umožnilo
především na koncertech předvést studiový sound beze ztráty květinky. I
z laického pohledu je zřejmé, o jak jedinečný pěvecký projev jde. Tehdejší
Journey díky němu okamžitě rozpozná každý z nás v jakémkoliv
rozhlasovém proudu rockových skladeb. Neal Schon: „Slyším
spoustu R & B u Stevea Perryho a vím přesně odkud pochází – Otise Redinga, Sama
Cooka, Jackieho Wilsona.“
ALBUM
Po
fenomenálním Escape z jedenaosmdesátého ležel před Journey úkol
z nejtěžších – úspěšně navázat. Povedlo se, osmé elpé Frontiers se stalo díky
šesti milionům prodaných kusů jejich druhým nejprodávanějším. V Billboard
200 dosáhlo až na stříbrnou pozici. Čtveřice singlů navíc vesměs bodovala
v tamější Billboard Hot 100, nejvýše, na #8/#12 se vyšplhaly vášnivý
hymnický kolos Separate Ways
(Worlds Apart) a vypjatá „power“ balada Faithfully. V roce 2005 se Frontiers ocitlo
coby položka 363 seznamu magazínu Rock Hard – The 500 Greatest Rock
& Metal Albums of All Time. Neal Schon předvádí svůj um zejména v Edge Of The Blade a Rubicon. Škoda, že na původním
vydání chyběly Ask The Lonely a Only The Young, místo ve stopáži bylo,
dvaapadesát minut vinyl unesl, navíc CD klepalo na dveře.
Členové
skupiny sice v dobových promo rozhovorech signalizovali příklon
k náročnějšímu obsahu a těžší formě, přeci jenom halasný nástup
mládežnického metalu nutil i staré harcovníky přiložit pod kotel, výsledek byl
ale z tohoto úhlu pohledu konzervativní, bezrizikový. Neal Schon dostatečně
naplnil uměleckou seberealizaci na společných albech s Janem Hammerem – Untold
Passion (1981) a Here To Stay (1983), a Journey víceméně
rutinně kormidloval směrem k jistotám rockového mainstreamu. Co bychom za
něj dnes v hitparádách dali…
FRONTIERS EMC2?
Nedílnou
součástí nejslavnější éry Journey byly již zmíněné přebaly ze společné
tvůrčí dílny Jima Welcha, Stanleye „Mouse“ Millera a Altona Kelleyho, jež naprosto
souzněly s hudbou skupiny.
V emailovém rozhovoru se Scottem Sullivanem umělec mimo jiné uvádí
následující.
Můžete
nám stručně popsat základní myšlenku, grafický koncept a významy alb Journey,
které jste navrhl?
Jim
Welch: „Přemýšlejte v kontextu příběhů Star Wars, jež také spojuje
ústřední téma. Vždycky jsem cítil, že hudba Journey je transcendentní a
může posluchače povznést na vyšší úroveň vědomí. Používali jsme
několik základních motivů: skarabea coby staroegyptského symbolu převtělení,
nekonečný Möbiův pás, kruhové tvary, křídla a inspirace z přírody. U Frontiers
byla moje vize založena na časoprostorových tunelech, relativitě času a pohybu,
kdy světlo zůstává stejné, ale čas se ohne. Šlo o výtvarnou interpretaci
Einsteinovy teorie relativity. Vetřelec na přebalu nebyl vůbec vetřelcem,
nýbrž šlo o metaforické spojení s vyšší úrovní poslechu Journey. Nazvali
jsme jej ,Elmo’. Pro turné k Frontiers napsal Jonathan Cain Elmos’s Theme.“
Krátké
CV:
Jim Welch se dlouhodobě pohyboval mezi sanfranciskými hudebníky a
jejich manažéry, rozhlasovými promotéry i místními malíři. V roce 1975
založil svou vlastní reklamní agenturu. Měl například na starosti kompletní
merchandise Grateful Dead. Když jej oslovil Herbie Herbert, manažer Journey,
měla kapela za sebou několik alb. Herbie Welchovi ukázal knihu
s reprodukcemi dvojice Kelley, „Mouse“, kteří o dekádu dříve začínali
psychedelickými plakáty. „Kelley měl smysl pro barvy a skvělé nápady, Mouse pak
vynikající airbrushovou techniku,“ vzpomíná Welch na kolegy, s nimiž
vtiskl albům Journey jedinečnost a nezaměnitelnost.
–
Jedinečná
nezaměnitelnost ruku v ruce se svádivou líbivosti. Journey.
Jaromír Merhaut pro Rock History 1983
Komentáře
Okomentovat