BON JOVI 1984: AMERICKÁ BOMBA
„Tohle je bomba!,“ zdůraznil Pepa „Pompéz“
Horváth jednoho studeného ostravského nedělního burzovního rána ve
čtyřiaosmdesátém, když mi coby dvorní dodavatel veškerého pomprocku předával
novotou vonící direct-importovku z USA s nějakým kadeřábkem na
přebalu a nápisem Bon Jovi. „Je to jako Aldo Nova,“ dodal rafinovaně, a já byl
lapen, obě Kanaďanova alba, Aldo Nova (1982) i Subject…Aldo
Nova (1983), patřila totiž v té době k nejposlouchanějším
ozdobám mé vinylové sbírky. Což Pepa věděl, však mi je prodal:-) Ani jeden z nás v tu
chvíli ještě netušil, že Bon a Aldo jsou už nějaký čas kamarády i muzikantskými
parťáky. Další kruh příčin a následku se uzavřel.
Jednička
Bon Jovi je už napořád mou nejoblíbenější deskou kapely. A to nejen díky
svádivě pádivé Runaway, která všechno
rozhýbala. LP Bon Jovi vzorově ztělesňuje první polovinu osmdesátých let, kdy
naprosto neznámí mládenci z Kanady a USA vydávali podobně úžasná alba, na
nichž se pompa vezla na zpěněné vlně heavy drajvu. Bon Jovi se oproti mnoha
ostatním vymykají „jen“ tím, že se stali světově proslulými. I proto
v samostatné části některé zapomenuté připomeneme.
ÚPRKEM K ÚSPĚCHU
Když
na přelomu 1982/83 navštívil John Bongiovi místní rozhlasovou stanici WAPP
103.5FM, měl s sebou utajenou hřivnu zlata, Runaway, ve verzi nahrané náhodně sestavenou partou muzikantů,
později označovaných jako All Star Review. Šlo o hráče, kteří se zrovna
nacházeli v Power Station, Johnově oblíbeném newyorském nahrávacím studiu
v budově bývalé elektrárny. Roy Bittan, který zahrál klávesové intro
doslova magnetickým způsobem, byl členem E Street Bandu Bruce Springsteena,
nahrávajícího ve stejné době ve vedlejším studiu. John Waite se svým doprovodem
dával v jiném dohromady svůj debut, a mohl proto zapůjčit bubeníka
Frankieho LaRocku a kytaristu Tima Pierceho, jen potvrdil účast dalšího
kytaristy – Aldo Novy, viz dále. Jak se o kytarový part podělili těžko říct. Proč
si nešel zahrát Ivan Král, nevím. Možná byl zrovna na kafiJ Od roku 1994
neoficiální člen Bon Jovi, baskytarista Hugh John McDonald sestavu Přehlídky
hvězd uzavíral. Když si vše zpětně promítnu, Tima jsme čerstvě znali
z doprovodné skupiny Ricka Springfielda na albu Success Hasn't Spoiled Me
Yet a Roy Bittana jsem obdivoval už na Bat Out Of Hell (1977) Meat
Loafa, kde rovněž hostoval. Skladba sama vypráví příběh dívky, která utekla od
rodičů. Nebo oni od ní? Věčné témaJ
V rádiu
nakonec Johna ukecali k účasti v soutěži místních talentů, jejíž vítězové se
ocitli na sampleru New York Rocks 1983. Bongiovi s Runaway uspěl, skladba se stala hitem, a ostatní je legenda…
Před
časem slavila jednička Bon Jovi třicátiny, jednomu z novinářů SE PODAŘILO
PŘI TÉ PŘÍLEŽITOSTI vyzpovídat hlavního autora Runaway, Georgeho Karaka z New Jersey. „Po jednom z koncertů
v klubu Fast Lane v Asbury parku, kdy má kapela George Karak and the
Streethearts předskakovala Mink de Ville, a John byl v publiku, přišel za
mnou a povídá něco jako: ,Moc se mi líbí způsob, jakým píšeš svou hudbu.
Nechceš se mnou dát dohromady nějaké písničky?’ ,Jasně, proč ne?’ A to je
celé.“ Mimochodem, v nedávno zavřeném nočním podniku/baru Fast Lane v New
Jersey se podle pamětníků někdy počátkem osmdesátek potkali poprvé na jednom
pódiu Bruce Springsteen a Jon Bon Jovi, tehdy ještě John Bongiovi.
George
Karake nakonec dal s Johnem dohromady (vícero indicií ukazuje na Georgeho
99% autorství) vedle Runaway několik
dalších písniček, badatelé najdou dvě ,Talkin’
In Your Sleep a All Talk, No Action(plus instrumentální verzi Runaway) na pirátské výběrovce z let 1981-83: The
Power Station Years: Unreleased Recordings. Na některých vydáních je George
Karake uváděn plným jménem, George Nick Karakaglou. Skladby z jmenovaného
sampleru, nahrály dvě sestavy: Johnny And The Lechers a pozdější John Bongiovi And
The Wild One. V obou hrál na kytaru Bill Frank, vzpomínající, že první
byla víceméně popárna, druhá pak jakýmsi pokusem o rock osmdesátých let. Ani
jedno mu nesedělo, byl totiž podstatou bluesman a countryman, vyrostlý na Ericu
Claptonovi a Robinu Troverovi.
OSUDOVÁ SETKÁNÍ
V úvodu
zmíněný Aldo Nova je pro většinu běžných fanoušků neznámou personou, přestože
jeho vliv na styl a sound Bon Jovi byl zcela zásadní. Autor Bon Jovi The Story,
Bryan Reesman, aspoň částečně toto příkoří napravil informační dvoustránkou.
Sám Aldo Nova popisuje své první setkání s Jonem, tehdy ještě Johnem,
takto: „Setkal jsem se s ním, když jsem míchal svou první
nahrávku. Představil nás jeho bratranec [Tony Bongiovi, spolumajitel
studia Power Station – pozn. aut.], on pak přišel za námi do studia a díval se,
jak pracujeme. Když slyšel výsledek,
vyhrkl: ,Wow. Tohle mě nakoplo.’. Moje album [Aldo Nova, 1982]
vystřelilo jako kulka [# 8 v US Top, dvojnásobná platina]. Když pak John potřeboval
někoho, kdo by hrál na kytaru v Runaway,
zavolal mě a já šel. Poté jsem hrál na jeho prvním albu klávesy a zpíval
sbory. Od té doby jsme byli přátelé. Jon je spíš než cokoli jiného
mým bratrem. Je mi opravdu blízký.“ O účast na starších verzích Runaway se přetahují Dave „Snake“ Sabo (později Skid Row) a Billy Frank. Trocha
tajemna neuškodí, ne? A samozřejmě je zcela podružné, jestli se Aldo s Johnem,
tehdy již pomocným technikem, setkali na chodbě studia u automatu na kafe, jak
se běžně uvádí.
Vliv
Aldo Novy trefně popisuje Bryan Reesman ve své knize takto: „Při srovnání
debutových desek Alda Novy a kapely Bon Jovi je na první poslech znát jasná
podobnost. Jon přece nemohl nenavázat na takto chytlavé kombinace tvrdých
kytarových riffů s odlehčenými popovými melodiemi kláves
v povzbudivém rytmu.“ Lépe onu souvztažnost mezi Aldo Nova a Bon
Jovi popsat nelze, poslechněte si za sebou Fortune Aldo Novy a Runaway.
Další
osudové setkání čekalo na Jona/Johna když dával dohromady kapelu. Rytmiku už díky
klávesákovi Davidu Bryanovi měl: dvojici Tico Torres (bicí) a Alec Such
(baskytara). První jmenovaný bubnoval s kdekým, a zrovna nastoupil
k Frankie And The Knockouts, druhý byl členem Message, kde hrál na kytaru
nějaký Richie Sambora, a jejichž mini LP Lessons ukazuje, že Message nebyli
vůbec marní, byť výrazem a stylem chvílemi trochu kličkovali mezi
Scorpions/Styx, nedělám si srandu, viz balada Living In The Night. To samé by se dalo napsat i o Richieho
předchozí štaci u Mercy, taktéž s výtečným (bohužel již zesnulým) Deanem
Fasanem u mikrofonu. Poslech obou seskupení hovoří jasně, muzikantský potenciál
byl veliký, takových nadějných čekatelů na slávu se ale v daném ranku
AOR-pomp-heavy nacházely desítky. Chyběla rozbuška úspěchu. Jakou se pro Bon
Jovi stala Runaway a příchod Richieho
Sambory. Billy Frank dokonce přirovnává osudové setkání Johna a Richieho
k témuž u jiného Johna a Paula. Richie se po svém pracovním výletu do
Kalifornie k Bon Jovi doslova vnutil. Ti přitom měli Davida Sabo,
přezdívaného Had, i když ne ale jako stálého člena. Nic z toho nezabránilo
Richiemu, aby Johna nepřesvědčil si jej poslechnout. Napoprvé to sice nevyšlo,
Message, předskakující Joe Cockerovi, Johna neoslovili, když ale Sambora zahrál
to, co Bongiovi požadoval, řekl prý jen: „Berem tě.“
–
Nemůžeme
vynechat Dereka Schulmana, muže navenek v pozadí, avšak pro zrod Bon Jovi
a Jona Bona Joviho zcela zásadního. Zkušený muzikant – v sedmé dekádě
vokalista a ústřední postava slovutných artrockerů Gentle Giant, přesedlal po
skončení aktivní muzikantské kariéry do exekutivy, jak se dnes módně říká, a
stal se mimo jiné i lovcem talentů. John Bongiovi byl jedním z jeho
zásadních zářezů na pažbě. Když Derek slyšel Runaway, vypravil se na koncert. Přestože měl drobné výhrady,
neváhal, a kapelu přivedl k podpisu smlouvy s Mercury. Ještě předtím
navrhl Johnovi změnu jména na Jon Bon Jovi a kapely na Bon Jovi. Bongioviho
původní nápady jako Desire označil za odporné.
ODPICH KE HVĚZDÁM
Jakkoliv
Jon Bon Jovi po letech trochu shazoval rané kvality vlastní kapely a album
samotné ani nebořilo žebříčky, lze jeho vydání považovat za bod zlomu, kdy nová
vlna amerického pompézního rocku navázala na tradice Boston, Styx, Kansas,
Journey a dalších gigantů druhé poloviny sedmdesátých let. Doba si žádala
metalízu, pod kapotou ale bylo vše na svém místě: smysl pro chytlavou melodiku,
spousta vokálů a pompy.
Nesouhlasím
proto s tvrzením Bryana Reesmana, že nástup Bon Jovi znamenal i konec
zlaté éry amerického hardrocku, reprezentovaného soubory jako Y & T,
Dokken, Black ’n’ Blue a Keel. Hardrock je podstatou vytvrzené blues, uvedené
kapely byly už heavy, kde toho bluesového mnoho nezbylo.
Deska
Bon
Jovi vyšla 21. ledna 1984, v Evropě o tři měsíce později. Produkci
zajistila dvojice Tony Bongiovi / Lance Quinn, nahrávalo se samozřejmě
v Power Station. LP dosáhlo časem doma platiny, na žebříčku má zářez na
43. příčce. Ve světě žádný větší rozruch nezpůsobilo, nicméně na úspěch bylo
zaděláno, a kvásek v podobě koncertů udělal své.
Ostruhy
získávali mládenci po boku již zmíněných Scorpions, kteří byli tehdy v celosvětovém
laufu. Bon Jovi se nezalekli velkých arén, ba naopak, brzy zjistili, že jsou
předurčeni k tomu stát se typickou stadiónovou kapelou. V srpnu
následovalo japonské turné, poté Evropa po boku Kiss, nic už nemohlo Bon Jovi
zastavit. Do studia šli nažhaveni na 7800° Fahrenheita, což je už ale jiná
historie…
PÁR JMEN
Z TELEFONNÍHO SEZNAMU
Severoamerický
nakrásněný rock měl vícero podob s různou řízností, jedno měl ale společné –
efektní vokály. Když se budeme držet roku 1984, tak například Stone Fury svým LedCone
albem Burns Like A Star jasně naznačili, kam bude Lenny Wolf směrovat
svůj další projekt, Kingdome Come. To samé ne tak okatě předvádějí pozdější
smutní hrdinové Great White na Great White. Eponymním albem a popmézním
rockem jako lupen debutovali Channel, nová skupina Roberta Fleischmana,
původního zpěváka a tvůrce soundu Journey. Pilný snílek Tony Carey, bývalý
klávesák Rainbow (Rising, On Stage) vydává takřka současně
zasněnou sólovku Some Tough City i rozmáchlou rockovou
operu Pink World, vydanou pod hlavičkou Planet P Project, což byl on
sám plus občasný pomocník. Kanadští melodici Triumph jdou do boje se sedmým a
částečně koncepčním opusem Thunder Seven. Jemnější tvář
pomprocku ukazuje Van Stephenson na Righterious Anger. Survivor
představují na Vital Signs nového zpěváka Jimiho Jamisona a čtyři hitovky,
z nichž v první americké desítce bodují The Search Is Over (# 4) a High
On You (# 8). Výčet US pomp/rock 1984 LP by mohl ještě chvíli pokračovat, White
Sister – White Sister, Y & T – In Rock We Trust, již zmínění Franke
& The Knockouts – Makin’ The Point, Dakota – Runaway,
křesťanský rock made in Kerry Livgren z Kansas - Time Line, platinový kus VOA
Sammyho Hagara, v heavy odnoži americké melodiky
vyšla LP Queensrÿche, Lizzy Borden, Savatage, Fates Warning… a co glam
1984? O ten jsem ani nezavadili…
Na
závěr vyzdvihnu čtyři alba ze své pomprockové sbírky vinylů, na něž nedám
dopustit.
Orion The Hunter – Orion The Hunter: Jedna
z nejkrásnějších pomprockových perel, avšak před mnohými potenciálními
obdivovateli utajená, většinou encyklopedií nezmiňovaná. Kdo rád hrdiny
urozeného rytířského rocku Boston (řečeno slovy Jaromíra Tůmy), potažmo další
jejich klon, RTZ, měl by zbystřit. Orion The Hunter tvořili především: kytarista
Barry Goudreau a zpěvák Fran Cosmo, s vokály vypomáhal dokonce i Brad
Delp, všichni dříve nebo později členové bostonských věrozvěstů rockové
ladnosti a bombastičnosti. Autor naprosté většiny skladeb alba The
Hunter, Goudreau, dokonale napodobil Scholzův kompoziční rukopis, a
ostatní zúčastnění se pak postarali o věrný otisk bostonovského soundu. Cválavou a k pohupování svádivou So You Ran považuji osobně za jeden z
vůbec nejparádnějších songů žánru, rádiovka jako když vyšije, s jedinou
vadou, nikde ji neuslyšíte. I ostatní písničky se vznáší na křídlech honosné
melodiky, velkolepých hlasů a elegantních aranží. Kdo rád Boston & spol., a
pomprock vůbec, neměl by se sháněním Orion The Hunter váhat. Ručím hlavou
i ušima.
QWest – Dream Zone: Čtveřice z Calgary
byla založena koncem sedmdesátých let bratry Gellnerovými, Shellym A Barrym.
Oba se střídali a doplňovali u mikrofonu, první hrál na kytaru, druhý na basu.
Dalším kytaristou a doprovodným vokalistou byl Greg Gunhold, za bicími seděl
Jim Symchych. Na první album, Tampico Gold (1981), jež otevřelo
kapele cestu do místních rádií i k pár koncertním výletům na západním
pobřeží domoviny, navazuje o tři roky později Dream Zone, již
s novým labelem za zády. K úspěchu bohužel nevedlo ani zařazení
kláves hostujícího Teda Alexandera, při zachování celkově odlehčeného soundu,
či skvostná melodická chytlavost sborových vokálů, aranžovaných a doplněných
Brianem Islandem. Je s podivem, že se s rozhlasovými playlisty minuly
vesměs prvotřídní balady, hymny i převažující skočné kousky, v čele
s We Need Love, Don’t Say No a Nothing To Lose. Kapela se o rok později rozpadla, a zůstala
v povědomí pár tisícovek fanoušků, roztroušených po celém světě.
Warriors – Warriors. Jugoslávsko-kanadská
heavy pomp metalová skupina, která zamotala hlavu i specializovanému serveru
AOR-FM.com. Prý Rumuni. Původně jugoslávská (srbská) grupa Ratnici (anglicky Warriors),
jíž založil Miroslav Milatovič – alias Vicko (ex Riblja Čorba) a zpěvák Dušan
Nikolić – Splića (ex Kota 19). Doplnili je: baskytarista Slobodan Svrdlan – Sloba
(ex Gordi), kytarista Dragan Deletić – Delta a kytarista Zoran Konjević – Zoki.
Ratnici (Warriors) nahráli v letech 1982-83 ve své domovině postupně demo,
mini elpé a řadové album (vesměs vydáno u RTB), které se stalo základem pro ono
„kanadské“. Část skladeb byla v angličtině, část v srbštině. Mezitím
ze skupiny odešel Vicko i Delta, mini již nahrával kanadský kytarista Douglas
Platt (Abraham’s Children). Po podepsání smlouvy s labelem Attic odchází
jádro Warriors do Kanady, kde v sestavě doplněné o bicmena Lawrence
Gretscha vzniká v roce 1984 v produkci Ricka Hunta a Frasera Hilla album Warriors.
Z drážek se vyvalí bombastický melodický heavy pomp, něco jako raní Crimson
Glory, Dusan se opravdu na albu honosí velehlasem jaký měl Midnight, dokonalý
ječák, ostrý, nablýskaný, velký – žádná kapesní žiletka, ale samurajský meč.
Většina skladeb jsou metalické hymny s ráznými riffy a bohatými nápěvy. Ty
si nezadají se špičkami pomprocku, dám do placu třebas Fortune, znalci už vědí.
Sem tam balada I’m Begging You i
pádivka Light it Up. Vzpomínám si, že když jsem LP burzovně množil na kazetách,
nejvíc si je pochvalovali vyznavači raných Queensrÿche, Fifth Angel a Crimson
Glory. Image mládenců na rubu přebalu trochu klame, trefně ji popsal někdo na
Amazonu: jako když se Robin Hood převleče za Mad Maxe:-) V roce 1986 Warriors
končí. Další osudy srbských muzikantů neznám. Doug Platt dodnes hraje a funguje
i jako manažér a producent. Perličkou je, že zapomněnka Warriors je
v nabídce online hudební knihovny Tidal.
Giuffria – Giuffria. Když už jsme u
těch říznějších melodiků, tak klávesák Angel, Gregg Giuffria, založil před
House Of Lords pod svým jménem band, s nímž nahrál dvě alba: Giuffria
(1984) a Silk And Steel (1986). Z dnešního pohledu by šlo o hotový
All Star Band, kdy vedle hřívnatého blonďáka Gregga byl hlavní postavou
kytarista Craig Goldy, co získal světovou proslulost po boku božského
v Dio. U basáka Chucka Wrighta by výčet „s kým vším“ zabral půlstranu
Rock History. Za jeho mnohé štace tedy aspoň Quiet Riot a House Of Lords.
Skladby debutu přetékaly bohatýrskými nápěvy a patosem kolem hradby kláves a
mřížoví melodických kytarových vyhrávek. Samozřejmě nechyběla stylově chromovaná
rytmika. Stačí poslechnout Call To The
Heart, a máte styl i sound Giuffria jako na dlani.
–
Uf,
a pak že se v osmdesátých letech toho v klasickém rocku moc zásadního
a zajímavého nedělo…
Jaromír Merhaut pro Rock History 1984
Komentáře
Okomentovat