1983: ELECTRIC LIGHT ORCHESTRA
Tajné zprávy od ďábla?
My jsme vás varovali!
Secret Messages je první digitálně nahrané CD/LP
ELO a zároveň poslední velkolepé, byť ne v původně zamýšleném dvoualbovém
rozmachu. Název (Tajné zprávy) byl Jeffovou reakcí na neustávající útoky
magorů, co byli schopni pouštět jakoukoliv rockovou muziku pozpátku a hledat
v ní skryté vzkazy ďábla anebo návody na sebevraždu. Nesmějte se, pár
takových „srandiček“ skončilo u soudů. Fanatismus v akci. „Když budete
pouštět jakoukoliv desku pozpátku, můžete v ní ,objevit’ cokoliv budete
chtít,“ poznamenal kdysi potměšile Jeff. A naschvál Secret Messages tajemnými vzkazy’ pozpátku
doslova prošpikoval. V britském vydání pak nechal přebal orazítkovat „varováním“
před hraním pozpátkuJ V Americe pro jeho škádlení
lidské hlouposti pochopení neměli, razítko vyzmizíkovali.
Na
stránce www.jefflynnesongs.com/secrets/
najdete několik desítek detailně a s nadhledem okomentovaných Jeffových
mňamek. Kdo si chce zakroutit hlavou nad tím, co hlupáci dokážou zbaštit, nechť
si zadá do googlu frázi „Backwards Messages“, a má o „zábavu“
postaráno.
Důležitější
je, že na Secret Messages naposledy aspoň v několika písních zazněl
vysoký doprovodný hlas baskytaristy Kellyho Groucutta, a že dirigent Louis
Clark už nikdy více pro Jeffovy ELO neangažoval svůj orchestr a také Mik
Kaminsky složil po nahrání Rock ’N’ Roll
Is King své housle do futrálu a šel od Lynna pryč. Všichni tři se pak
dali dohromady v Electric Light Orchestra Part II další ex ELOmana Beva
Bevana a navštívili opakovaně Česko. To už je ale jiná historie.
DVOJITÁ PORCE
Během
evropské části Time Tour v zimě
1982 údajně Jeff Lynne zkoumal možnosti místních nahrávacích studií, aby
v nich mohl zaznamenat své nápady pro nové dvoualbum, sestavené ze
studiového a koncertního vinylu. Hybridní verze byla záhy samotným Lynnem
opuštěna, neboť měl brzy dost nových skladeb na kompletní studiové 2 LP, a
navíc nebylo jasné, co z průběžně nahrávaných koncertů vydat. Prvními zářezy
byla sada akustických skladeb, pořízená Lynnem a Tandyem v holandských
studiích Wisseloord v Hilversumu, z nich některé byly dokončeny až pro
3 CD kompilaci Flashback (2000).
Na
podzim 1982 čtyřčlenné jádro ELO nahrálo Loser
Gone Wild, No Way Out, Train Gold, Motor Factory a Beatles
Forever, věnovanou Johnu Lennonovi. Podle vzpomínek Kellyho Groucutta se
počítalo s vydáním Beatles Forever na
singlu.
Mezitím
došlo k zlomové situaci, kdy se Groucutt rozhodl zažalovat
Lynna kvůli nízkým honorářům. Mimosoudní vyrovnání znamenalo současně jeho
konec v kapele, i když se objevil v již natočených promo klipech a na
oficiálních fotografiích. Jeho odchod byl nepochybně ovlivněn i vydáním sólovky
Kelly
v roce 1982. Nejenže na ní až na Jeffa hráli všichni z ELO, ale byla
zpočátku označena výraznou na ně odkazující nálepkou.
Zbyvší
členové zkoušeli nový materiál u Jeffa Lynna, údajně existují pásy nazvané na
krabici Zkoušky na zahradě. K triu Lynne, Tandy & Bevan se posléze
ve studiu připojili klávesák Dave Morgan a Louis Clark, čerstvě sklízející slávu
se svým projektem The Royal Philharmonic Orchestra: Hooked On Classics. Kmenový
houslista Mik Kaminski se podílel už jen na jediné nahrávce.
OMAMNÝ DIGITÁL
Lynne
ve studiu doslova propadl novým syntezátorům (Oberheim DMS/DSX), vocoderům a
digitálním efektům jako AMS RMX 16, což byl první mikroprocesorově řízený
reverb, jenž dodnes (byť v softwarové simulaci) patří k oblíbeným
studiovým „nástrojům“.
Nový
producent, Bill Bottrrell, údajně přesvědčoval Lynna, aby se namísto pinožení s
knoflíky více soustředil na kytaru a celkovou strukturu skladeb. Marně, už jen
proto, že Jeff jej vnímal spíše coby sekretářku než rovnocenného partnera.
Pod
střihačský stůl dokonce padly i dříve nedotknutelné Bevanovy bicí, jež se nyní
musely potupně dělit o prostor s automaty. Beva to pěkně vytáčelo, jak
prozradil v rozhovorech. Na některých skladbách hrál jenom na činely, naplno
své umění ukázal pouze v Danger
Ahead a druhé polovině Hello My Old Friend,
nejambicióznější skladby za posledních deset let, jež měla dvojalbum uzavírat.
Tak jako u Letter From Spain
v ní na sebe Lynne prozrazuje obdiv k Beach Boys, konkrétně Brianovi
Wilsonovi. Ve vyřazené Endless Lies lze
objevit „otisky“ Roy Orbisona a Del Shannona. Nahrávání se svým hlasem ve
sborech účastnila i tehdejší Lynnova manželka Sandi.
Posledním
pokusem, jak prosadit 2 LP podobu Secrett Messages, byla
březnová návštěva Allen Zentz Recording v Los Angeles, kdy s sebou Jeff
vezl sadu tří acetátů, dva s dvojalbem, třetí s alternativními mixy
apod. Po několika dnech se vracel domů do Anglie sice s upraveným
tracklistem, nicméně stále v podobě 2 LP, spolu s přebalem se
symbolickou dvojicí obchodníků. Ne, nejednalo se o reminiscenci na Wish
You Were Here, ale o provázanost s Lynnovými lapáliemi
s vydavatelskou firmou.
Konečná
LP verze na první straně víceméně přejímala úvodní část 2 LP, druhá už byla
tvrdým výběrem ze zbývajících hotových skladeb.
DOJMY A POJMY
Třiaosmdesátý
už nepřál rozmáchlým opusům typu Eldorado, Jeff Lynne na Secret
Messages víceméně pokračoval v dominantně písničkové linii Discovery,
Out
Of The Blue a Time. V každém případě si
udržel aranžérskou hravost, ne nepodobnou beatlesovské. Skladby tak fungují
nejenom na „první signální“ v rozhlasových playlistech, ale také při
soustředěném poslechu celé kolekce. Předehra a úvod Secret Messages navozují atmosféru bájného Eldorada, perleťový
kytarový tón Jeffa Lynna evokuje Hanka Marvina z The Shadows. Synthie à la trumpeta Richarda
Tandyho zdobí pomalé pasáže Loser Gone
Wild, skladby, kde se Lynne ve studiu skutečně vyřádil. Sladkou Bluebird s okouzlující melodickou
hlavou poněkud ruší vokální doo-wop přílepky. Televizní dokument o raketoplánu
údajně inspiroval Jeffa Lynna k napsání zvláštně rozostřené písně o
putování vesmírem, Také Me On And On.
Sám autor ji přirovnává k Mr. Blue
Sky. Jedna ze skladeb s několika „zpětnými vzkazy“ a Sandi u mikrofonu
je Time After Time. Disco rockovou úderkou
a jistě i snem každé ženy jsou pak Four Little
Diamonds. Druhou stranu LP otevírá malebná Stranger, s příběhem cizince, co v navštíveném městě našel
nový smysl života. „Jedna z prvních skladeb, kde jsem si vyhrál
s efekty AMS boxu,“ vzpomínal na Danger
Ahead Jeff Lynne v doprovodném textu k reedici z roku 2001. Něžné
Letter From Spain měly být původně
z Francie, pak by se ale zase nemohly stát součástí kampaně na podporu
olympijských her v Barceloně 1992. Trochu roztěkaná Train Of Gold připravuje půdu pro povinný rokec, bez nějž si žádné
album ELO nelze ani představit. Rock’N’Roll
Is King LP/CD uzavírá.
OPAR TAJEMNA
V dnešní
internetové době se nic neutají, a tak si můžeme podumat s fanoušky o
poselstvích skrytých na přebalu alba i poslechnout nevydané skladby aspoň
v zvukově zamlženém nátisku na youtube. Zjistíme například, že tajuplná Beatles Forever je průměrnou koláží beatlesovských
názvuků bez výrazného ústředního motivu.
Vše
ostatní z „dvojalba“ se v průběhu let objevilo na oficiálně vydaných CD.
Buildings Have
Eyes,
No Way Out, Mandalay a Hello My Old
Friend můžeme slyšet z box setu Afterglow (1990), Endless Lies, After All a ještě jednou No
Way Out jsou bonusovky v reedici Secret Messages z roku 2001.
Na
webu jsou mnohastránkové diskusní skupiny, kde se donekonečna a do mrtě
probírají jednotlivé verze vyřazených kousků. Pokud nejste ELO fanatici, jsou
k neučtení a víceméně z nich vyplývá, že byste museli strávit zbytek
života posloucháním všech verzí odřezků z původně zamýšleného 2 LP, a
stejně neslyšeli původní autentickou acetátovou verzi s navzájem
propojenými skladbami. Ta skončila v trezoru movitého sběratele.
Na
druhou stranu je dobře, že si Secret Messages uchovaly aspoň část
svých tajemství.
TTD.
Album
vyšlo 5. června 1983 na LP/CD. V Británii se vyšplhalo na #4, v USA
skončilo jako #36. Singl Rock ’n’ Roll Is
King / After All měl bilanci
#13/#19. Ostatní víceméně pohořely.
Zamýšlená
2 LP podoba Secret Messages, jak ji zrekonstruoval Rob Caiger v roce 2001.
01. Secret Messages (4:51)
02. Loser Gone Wild (5:17)
03. Bluebird (4:13)
04. Take Me On And On (5:02)
05. Stranger (4:30)
06. No Way Out (3:27)
07. Beatles Forever (4:30)
08. Letter From Spain (2:59)
09. Danger Ahead (3:47)
10. Four Little Diamonds (4:12)
11. Train Of Gold (4:22)
12. Endless Lies (3:35)
13. Buildings Have Eyes (4:04)
15. Mandalay (5:20)
16. Time After Time (3:56)
17. After All (0:41)
18. Hello My Old Friend (8:37)
19. (Welcome To The Show Outro)
Podle
původních Lynnových acetátů, dražených na ebay v roce 2005, bylo ale pořadí
skladeb na druhém elpé jiné.
Jaromír Merhaut pro Rock History 1983
Komentáře
Okomentovat