1983: ELECTRIC LIGHT ORCHESTRA


Tajné zprávy od ďábla? 
My jsme vás varovali!

Secret Messages je první digitálně nahrané CD/LP ELO a zároveň poslední velkolepé, byť ne v původně zamýšleném dvoualbovém rozmachu. Název (Tajné zprávy) byl Jeffovou reakcí na neustávající útoky magorů, co byli schopni pouštět jakoukoliv rockovou muziku pozpátku a hledat v ní skryté vzkazy ďábla anebo návody na sebevraždu. Nesmějte se, pár takových „srandiček“ skončilo u soudů. Fanatismus v akci. „Když budete pouštět jakoukoliv desku pozpátku, můžete v ní ,objevit’ cokoliv budete chtít,“ poznamenal kdysi potměšile Jeff. A naschvál  Secret Messages tajemnými vzkazy’ pozpátku doslova prošpikoval. V britském vydání pak nechal přebal orazítkovat „varováním“ před hraním pozpátkuJ V Americe pro jeho škádlení lidské hlouposti pochopení neměli, razítko vyzmizíkovali.
 
Na stránce www.jefflynnesongs.com/secrets/ najdete několik desítek detailně a s nadhledem okomentovaných Jeffových mňamek. Kdo si chce zakroutit hlavou nad tím, co hlupáci dokážou zbaštit, nechť si zadá do googlu frázi „Backwards Messages“, a má o „zábavu“ postaráno.
 
Důležitější je, že na Secret Messages naposledy aspoň v několika písních zazněl vysoký doprovodný hlas baskytaristy Kellyho Groucutta, a že dirigent Louis Clark už nikdy více pro Jeffovy ELO neangažoval svůj orchestr a také Mik Kaminsky složil po nahrání Rock ’N’ Roll Is King  své housle do futrálu a šel od Lynna pryč. Všichni tři se pak dali dohromady v Electric Light Orchestra Part II další ex ELOmana Beva Bevana a navštívili opakovaně Česko. To už je ale jiná historie.


DVOJITÁ PORCE
Během evropské části Time Tour v zimě 1982 údajně Jeff Lynne zkoumal možnosti místních nahrávacích studií, aby v nich mohl zaznamenat své nápady pro nové dvoualbum, sestavené ze studiového a koncertního vinylu. Hybridní verze byla záhy samotným Lynnem opuštěna, neboť měl brzy dost nových skladeb na kompletní studiové 2 LP, a navíc nebylo jasné, co z průběžně nahrávaných koncertů vydat. Prvními zářezy byla sada akustických skladeb, pořízená Lynnem a Tandyem v holandských studiích Wisseloord v Hilversumu, z nich některé byly dokončeny až pro 3 CD kompilaci Flashback (2000).
Na podzim 1982 čtyřčlenné jádro ELO nahrálo Loser Gone Wild, No Way Out, Train Gold, Motor Factory a Beatles Forever, věnovanou Johnu Lennonovi. Podle vzpomínek Kellyho Groucutta se počítalo s vydáním Beatles Forever na singlu.
Mezitím došlo k zlomové situaci, kdy se Groucutt rozhodl zažalovat Lynna kvůli nízkým honorářům. Mimosoudní vyrovnání znamenalo současně jeho konec v kapele, i když se objevil v již natočených promo klipech a na oficiálních fotografiích. Jeho odchod byl nepochybně ovlivněn i vydáním sólovky Kelly v roce 1982. Nejenže na ní až na Jeffa hráli všichni z ELO, ale byla zpočátku označena výraznou na ně odkazující nálepkou.
Zbyvší členové zkoušeli nový materiál u Jeffa Lynna, údajně existují pásy nazvané na krabici Zkoušky na zahradě. K triu Lynne, Tandy & Bevan se posléze ve studiu připojili klávesák Dave Morgan a Louis Clark, čerstvě sklízející slávu se svým projektem The Royal Philharmonic Orchestra: Hooked On Classics. Kmenový houslista Mik Kaminski se podílel už jen na jediné nahrávce.


OMAMNÝ DIGITÁL
Lynne ve studiu doslova propadl novým syntezátorům (Oberheim DMS/DSX), vocoderům a digitálním efektům jako AMS RMX 16, což byl první mikroprocesorově řízený reverb, jenž dodnes (byť v softwarové simulaci) patří k oblíbeným studiovým „nástrojům“.
Nový producent, Bill Bottrrell, údajně přesvědčoval Lynna, aby se namísto pinožení s knoflíky více soustředil na kytaru a celkovou strukturu skladeb. Marně, už jen proto, že Jeff jej vnímal spíše coby sekretářku než rovnocenného partnera.
Pod střihačský stůl dokonce padly i dříve nedotknutelné Bevanovy bicí, jež se nyní musely potupně dělit o prostor s automaty. Beva to pěkně vytáčelo, jak prozradil v rozhovorech. Na některých skladbách hrál jenom na činely, naplno své umění ukázal pouze v Danger Ahead a druhé polovině Hello My Old Friend, nejambicióznější skladby za posledních deset let, jež měla dvojalbum uzavírat. Tak jako u Letter From Spain v ní na sebe Lynne prozrazuje obdiv k Beach Boys, konkrétně Brianovi Wilsonovi. Ve vyřazené Endless Lies lze objevit „otisky“ Roy Orbisona a Del Shannona. Nahrávání se svým hlasem ve sborech účastnila i tehdejší Lynnova manželka Sandi.
Posledním pokusem, jak prosadit 2 LP podobu Secrett Messages, byla březnová návštěva Allen Zentz Recording v Los Angeles, kdy s sebou Jeff vezl sadu tří acetátů, dva s dvojalbem, třetí s alternativními mixy apod. Po několika dnech se vracel domů do Anglie sice s upraveným tracklistem, nicméně stále v podobě 2 LP, spolu s přebalem se symbolickou dvojicí obchodníků. Ne, nejednalo se o reminiscenci na Wish You Were Here, ale o provázanost s Lynnovými lapáliemi s vydavatelskou firmou.
Konečná LP verze na první straně víceméně přejímala úvodní část 2 LP, druhá už byla tvrdým výběrem ze zbývajících hotových skladeb.


DOJMY A POJMY
Třiaosmdesátý už nepřál rozmáchlým opusům typu Eldorado, Jeff Lynne na Secret Messages víceméně pokračoval v dominantně písničkové linii Discovery, Out Of The Blue a Time. V každém případě si udržel aranžérskou hravost, ne nepodobnou beatlesovské. Skladby tak fungují nejenom na „první signální“ v rozhlasových playlistech, ale také při soustředěném poslechu celé kolekce. Předehra a úvod Secret Messages navozují atmosféru bájného Eldorada, perleťový kytarový tón Jeffa Lynna evokuje Hanka Marvina z The Shadows. Synthie à la trumpeta Richarda Tandyho zdobí pomalé pasáže Loser Gone Wild, skladby, kde se Lynne ve studiu skutečně vyřádil. Sladkou Bluebird s okouzlující melodickou hlavou poněkud ruší vokální doo-wop přílepky. Televizní dokument o raketoplánu údajně inspiroval Jeffa Lynna k napsání zvláštně rozostřené písně o putování vesmírem, Také Me On And On. Sám autor ji přirovnává k Mr. Blue Sky. Jedna ze skladeb s několika „zpětnými vzkazy“ a Sandi u mikrofonu je Time After Time. Disco rockovou úderkou a jistě i snem každé ženy jsou pak Four Little Diamonds. Druhou stranu LP otevírá malebná Stranger, s příběhem cizince, co v navštíveném městě našel nový smysl života. „Jedna z prvních skladeb, kde jsem si vyhrál s efekty AMS boxu,“ vzpomínal na Danger Ahead Jeff Lynne v doprovodném textu k reedici z roku 2001. Něžné Letter From Spain měly být původně z Francie, pak by se ale zase nemohly stát součástí kampaně na podporu olympijských her v Barceloně 1992. Trochu roztěkaná Train Of Gold připravuje půdu pro povinný rokec, bez nějž si žádné album ELO nelze ani představit. Rock’N’Roll Is King LP/CD uzavírá.


OPAR TAJEMNA
V dnešní internetové době se nic neutají, a tak si můžeme podumat s fanoušky o poselstvích skrytých na přebalu alba i poslechnout nevydané skladby aspoň v zvukově zamlženém nátisku na youtube. Zjistíme například, že tajuplná Beatles Forever je průměrnou koláží beatlesovských názvuků bez výrazného ústředního motivu.
Vše ostatní z „dvojalba“ se v průběhu let objevilo na oficiálně vydaných CD.
Buildings Have Eyes, No Way Out, Mandalay a Hello My Old Friend můžeme slyšet z box setu Afterglow (1990), Endless Lies, After All a ještě jednou No Way Out jsou bonusovky v reedici Secret Messages z roku 2001.
Na webu jsou mnohastránkové diskusní skupiny, kde se donekonečna a do mrtě probírají jednotlivé verze vyřazených kousků. Pokud nejste ELO fanatici, jsou k neučtení a víceméně z nich vyplývá, že byste museli strávit zbytek života posloucháním všech verzí odřezků z původně zamýšleného 2 LP, a stejně neslyšeli původní autentickou acetátovou verzi s navzájem propojenými skladbami. Ta skončila v trezoru movitého sběratele.
Na druhou stranu je dobře, že si Secret Messages uchovaly aspoň část svých tajemství.


TTD.
Album vyšlo 5. června 1983 na LP/CD. V Británii se vyšplhalo na #4, v USA skončilo jako #36. Singl Rock ’n’ Roll Is King / After All měl bilanci #13/#19. Ostatní víceméně pohořely.
Zamýšlená 2 LP podoba Secret Messages, jak ji zrekonstruoval Rob Caiger v roce 2001.

01. Secret Messages  (4:51)
02. Loser Gone Wild (5:17)
03. Bluebird  (4:13)
04. Take Me On And On (5:02)
05. Stranger (4:30)
06. No Way Out (3:27)
07. Beatles Forever (4:30)
08. Letter From Spain (2:59)
09. Danger Ahead (3:47)
10. Four Little Diamonds (4:12)
11. Train Of Gold  (4:22)
12. Endless Lies  (3:35)
13. Buildings Have Eyes (4:04)
15. Mandalay (5:20)
16. Time After Time (3:56)
17. After All (0:41)
18. Hello My Old Friend (8:37)
19. (Welcome To The Show Outro)
Podle původních Lynnových acetátů, dražených na ebay v roce 2005, bylo ale pořadí skladeb na druhém elpé jiné.

Jaromír Merhaut pro Rock History 1983


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

AC/DC: Power Up (2020)

ZVUKOVÝ SLIS(Z) NAMÍSTO HUDBY

BABE RUTH

1970 04: OBOUSTRANNÝ BENEFIT? KDEPAK … JETHRO TULL/BLODWYN PIG

APPICE BROTHERS: Vládci hromů a bucharů

GRAVY TRAIN

1970 11: ROCKOVÝ JEŽÍŠ AŽ NA VĚKY

THE TRIP

ROCKMAN TOM SCHOLZ: MOZEK I TĚLO BOSTON

EELA CRAIG