HUDBA A ZVUK: HIFI MINI MAXI 1984
Nebojte,
o hasičích psát nebudu. Svět Hi-Fi se polovině osmdesátek zmenšoval i zvětšoval
současně. Namísto pásků kazety, třiceticentimetrové vinyly v sousedství
deseticentimetrových kotoučů, vytahaný popruh s pětikilovou A3 přes rameno
ve skříni, v kapse bundy walkman. Na druhé straně nabídka zesilovačů,
magnetofonů, gramofonů a nově i CD přehrávačů, equalizérů, timerů mohutněla
každým novým katalogem. Prolistujme si jeden z nich.
MINI
V devětasedmdesátém
přišla firma Sony s Walkmanem, a svět už nikdy nebyl jako předtím. Šišky
teenagerů začaly zdobit molitanová sluchátka, vypeckovaným pak visely
z uší rovnou dráty. Walkman často vítězí, anebo se umísťuje na medailových
pozicích, v anketách typu: největší inovace v oblasti hudby za
posledních padesát let, případně: deset věcí, které změnily svět. Celosvětově se
jich prodalo na čtvrt miliardy. V roce 1984 dostali pobíhači celého světa
od Sony malý dárek: otřesu/potu/dešti vzdorný sportovní walkman WM-F5
s vestavěným FM přijímačem. Již nic nebránilo skákat z plného běhu
šipky pod kolemjedoucí auta.
V roce1984
prodeje nahraných kazet poprvé pokořily LP! Šlo o desítky milionů prodaných
hudebních MC. Nenahrané kazety (CC) se prodávaly desetinásobně! Na startovním
roštu se ale už rozcvičoval nový soupeř.
Samozřejmě,
že deseticentimetrová placka kompaktního disku lákala k výrobě obdoby
walkmana – discmana. První se objevil právě v roce 1984, tedy pouhý rok po
uvedení stolních přehrávačů na trh, a opět šlo o Sony: model D50/D5. Rozměry 13
x 13 x 4 cm a váha přes půl kila (a to bez hmotného bateriového modulu) sice
neumožňovaly zastrčit discmana do kapsičky u košile anebo džín, přesto ale
ledabyle přehozený přes rameno na řemenu a v pouzdře, vyvolal spolehlivě
slintavku u všech mladých kolemjdoucích. Cenovka 350 USD byla poloviční jak u
stolních modelů, se kterými si D50 zvukově při použití linkového výstupu nijak
nezadal. I díky následnému snížení cen všech CD přehrávačů nastal obrovský boom
jak v nabídce přístrojů, tak hudebních titulů. Velký technologický třesk
byl dokonán i obchodně.
MIDI
V osmdesátém
čtvrtém se midi sestavy s šířkou 33-36 cm staly namísto do té doby
dominantních 42-45 centimetrových stěžejní mainstreamovou nabídkou všech
velkovýrobců elektroniky. Ovládací prvky se zmenšovaly též, někdy zmizely úplně
a byly nahrazeny dotykovými panely ve výrazně barevných kombinacích se spoustou
číselných i grafických údajů a doprovodných malůvek.
Příkladově
sestava Sony Syscon V 7 se zesilovačem TA-V7, tunerem ST-V7L, kazeťákem
TC-V7, gramofonem PS-FL 77, plus doplňkový přehrávač CD 353 a reproplacatice
APM-700. Vrcholovou mini řadu V7 doplňovaly V5 a V3. Už jen fakt, že mini
systémy zabíraly několik úvodních stran katalogů, mnohé napovídal.
Pod
barevnými dotykovými čely se často skrývaly přelomové technologie. Příkladem
budiž dobová vlajková midi loď, zesilovač TA-V7, jenž na rozdíl od svého většího
předchůdce, TA-AX5, byl již kompletně dotykově řízen takzvaným audio signal
procesorem ASP IC. Hlasitost, tónové korekce, filtry, přepínání vstupů, předvolby
nastavení, vše na pouhý dotyk ovládacích malůvek přebíral ASP IC. Žádné
chrastící potenciometry, rány do reproduktorů při přepínání vstupů. Dotykáče
dnešních smartphonů jsou tedy pro nás, hifi pamětníky, znovunalezenou pradávnou
pohádkou mládíJ
Od
svého ideového předchůdce, TA-AX5, převzala řada TA-V i revoluční řešení
koncového stupně, tzv. Legato Linear, jenž měl zaručovat – jak již název
napovídá – bezešvou spojitost hudebního signálu. Byl mimo jiné využit poznatek,
že čím vyšší frekvence, tím menší transformátor, řečeno netechnicky. A tak bylo
síťových 220V/50 Hz usměrněno, poté nasekáno frekvencí stovek Hertz a teprve
nakonec transformováno na symetrických +-40V již podstatně menším
transformátorem. Tím vychytávky nekončily, součástí řešení byly i moderní
rychlé tranzistory, trubičkové chlazení a další fajnovosti, které ale ocení jen
technici, proto detailnější popis vynecháme. Druhou stranou ASP IC/L.L. mince
byly problémy s vysokofrekvenčním rušením a jiné dětské nemoci. Vidíte,
uběhlo něco přes třicet let, a spínané zdroje doslova ovládly svět, rušení
nerušení, problémy neproblémy, životnost neživotnost. Vítězí láce a údajná
ekologičnost.
MAXI
Pro
opatrnější zákazníky Sony představilo kompromis. TA-AX 500 se sice honosil
informací o použití Legato Linear a absenci vazebních kondenzátorů, oproti TA-AX5
ale vzrostla světlá výška na dvojnásobek a do hry se vrátilo kolečko ovládání
hlasitosti. Kdo u pětky zažil „zaseknutí“ tlačítek šipkového <> ovládání,
kdy hlasitost šla jen snižovat anebo zvyšovat, případně sama vystřelila do max,
návrat ke klasice ocenil.
Také
vrcholný kazetový magnetofon TC-FX 1010, plnoautomat bez jakýchkoliv
pohyblivých prvků, měl krytá záda klasicky řešeným TC-K 444, hybridním TC-FX
600 a jeho méně vybavenými bratříčky řady TC-FX. Každý si mohl vybrat podle
peněženky a naturelu. Někomu stačí letmé doteky, jiný se potřebuje poprat s knoflíky.
Zvláštností
katalogu 1984 byl kazetový měnič MTL-10, podobný pozdějším cédéčkovým do kufru auta.
Deset kousků CC 90 zajišťovalo 15 hodin nepřetržité hudby. Do hospody dobrý,
jinak na nic. Samostatný omezovač šumu, NR-500 Dolby C, dokázal ve spojení
s kvalitním cívkáčem divy na úrovni bezmála studiové kvality. Spíše úletem
bylo stolní hi-fi na mikrokazety, TC-MR2 s VU metry. Ale krásně se na něj
kouká byť jen na obrázku.
Tunery
zůstávaly beze změn delší dobu, a tak v roce 1984 vedle sebe
v katalogu byly ST-JX5 a ST-JX 500L, napohled i uvnitř rozdílné jen
v detailech. Podobně i gramofony vydržely v nabídce více let. PS-X
800 anebo PS-X 555 ES, oba s tangenciálním raménkem, jsou k sežrání i
po pětatřiceti letech.
Technickým
i cenovým Hi-Fi vrcholem byla u Sony řada ES. Co model, to pětiletkové dělo:
V roce 1984 kralovaly v nabídce: zesilovač TA-F 555 ES, tuner ST-S
555 ES, kazeťáky TC-K 777 ES, TC-K 666 ES a TC-K 555 ES, plus narychlo přidaný
přehrávač kompaktů CDP-701 ES, neladící vzhledem k ostatním ES modelům.
Vesměs šlo o klasická osvědčená řešení, kde nebyl záměrně prostor na
experimenty ani nahánění nových trendů. Prioritou byla kvalita součástek a
robustnost řešení. I díky tomu přístroje řady ES patří na různých audio
bazarech k nejžádanějším, byť kolikrát se třemi, čtyřmi křížky na kapotě.
TOP
Absolutní
poloprofesionální audio špičku Sony stále představovala dožívající studiová řada
Espirit, vyráběná v letech 1979 až 1987, za rok 1984 zastoupená předzesilovači
TA-E 900/901, koncovými stupni TA-N 900/901, ekvalizéry SE-P 900 a TA-D 900, gramofonem
PS-X 9 a reprosoustavami APM-8/6. Šlo o kombinaci maximálně dosažitelné zvukové
kvality a malosériové ruční výroby. V rámci koncernu byl zřízen v technologickém
centru (Tokyo, Shinagawa) autonomní tým pod vedením vizionáře Masaru Nagamiho.
Například
SE-P900 je považován za nejlepší analogový parametrický ekvalizér jaký kdy byl
vyroben. Když se vzácně objeví, je vyvažován zlatem. Předzesilovače TA-E900/901,
v ceně 3500 USD, měly dual mono konstrukci, speciálně vybírané ty nejlepší
možné součástky, nemagnetické šasi, atd.. „To nejlepší pro zvuk,“ bylo Nagamiho
mottem, naplněným v každém výrobku.
Jak
známo, ani nejvyšší kvalita neznamená automaticky úspěch. Řada Espirit neměla
jasně danou marketingovou koncepci, ani technologickou ucelenost či jednotný
design. Šlo svým způsobem o technologickou exhibici, na kterou se nepodařilo nalákat
dostatečný počet prodejců a tím pádem i kupců. Například v celých
Spojených státech se Espirit nabízel jen na sedmi místech.
Řada
Espirit však poskytovala své mateřské firmě celou řadu špičkových řešení, které
se následně přelévaly do úspěšných modelů řady ES, zejména těch nejvyšších.
Celkově
Sony nabízela v oblasti domácího audia na osmdesát modelů! Mimoto další
desítky pro domácí tv/video i přenosné audio do kapsy, ruky, přes rameno. Dnes
něco naprosto nepředstavitelného.
Psát
o Sony 1984 by se dalo ještě dlouho. Detaily celé nabídky, i dalších firem a
roků, najdou zájemci například na www.hifimuseum.de.
A CO TESLA? KLID
SOUDRUZI, NEBUDIT!
Stačí
se podívat na dobový inzerát z Rudého práva, a ocitnete se na zemi, přímo
v oranici socialistického marasmu.
Gramorádio
Moderato, 5420,- Kčs, dva tehdejší nadprůměrné platy, dnes připište nulu. Pluh
s šasi HC 15 a krystalovou přenoskou VK 4204, co dokázala i nová nevratně
poničit LP po pár desítkách přehrání, plus stereo rádio Sextet a dvě
dvoupásmovky s již tehdy deset let starým výškáčem ARV 161.
Sestava
gramo-zesilovač NZC 431 byla rovně krokem zpět, i když ne tak velkým.
Požadovaných 5330,- Kčs rozhodně neodpovídalo kvalitě a užitné hodnotě.
Problematické uchycení raménka, hluk pohonu pronikající do reprodukce, teplotně
nestabilní zesilovač. Jako výsměch pak působil v té době vývod, připravený
pro kvadrofonní adaptér AZQ 100.
Naproti
tomu cívkový magnetofon B 115 nesl hrdé označení Hi-Fi a cenovku 5750,- Kč
oprávněně. Tvrzené hlavy, vychytané mouchy, spolu s B116 podle mnohých nejlepší
a nejspolehlivější (až na přepínače) cívkový magnetofon Tesla, co kdy byl
vyroben. Dodnes funguje a přináší radost stovkám nadšenců. Problém byl, že
cívkám v polovině osmdesátých let už všude ve světě odzvonilo, vyjma
nejvyšší třídy. A slušný kazeťák Tesla přitom stále nevyráběla, byť již byl na
dohled dvoumotorový SM260. V roce 1984 nabízený stereofonní K10 byl vhodný
spíše k tehdejším domácím počítačům coby paměťové médium, než pro kvalitní
stereo. Cena 2130,- Kčs sice nevypadala navenek nijak astronomická, nicméně
pořád šlo o měsíční mzdu! Ani irácké kazety v prodejnách Tesla zrovna nebudily
důvěru.
Základním
a dlouhodobě přetrvávajícím problémem domácí elektroniky byla naprosto nevyhovující
součástková základna, V tzv. plánované ekonomice byl lehký průmysl zbytnou
popelkou i v osmdesátkách (!), a tak naši vývojáři a technici doslova
kličkovali mezi nedostatkem všeho potřebného a různými omezujícími nařízeními.
Systém je zkrátka dusil, a ne že ne! Že se občas něco dílčího podařilo, bylo
navzdory systému, a ne díky němu, jak si dodnes někteří malují rudou narůžovo.
Informovanost
širší veřejnosti „ladila“ s výrobou. Kdyby nebylo pašovaných audio/video
magazínů ze zahraničí a nadšenců v hifi klubech, dočítali bychom se o
aktualitách s půlročním i delším zpožděním. Vysoká odborná úroveň dostupné
populárně naučné literatury o elektronice byla degradována vydavatelským molochem,
kdy jednou nebyl papír, podruhé plán, potřetí se čekalo na maroda soudruha
cenzora. Příkladem budiž Příručka techniky hifi Jiřího Svobody z roku
1984. Objasnění principů a názvosloví prvotřídní, aktuálnímu revolučnímu
kompaktnímu disku jsou věnovány dvě strany, přilípnuté v dodatku. Samozřejmě,
autor v tom byl nevinně, příčinou bylo tehdy běžných až několik let mezi
odevzdáním textu a termínem vydaní.
Muselo
opět nastoupit samodoma. Na výstavu HIFI AMA 1984 ve Vsetíně jsme Zlíňáci jako
první přivezli aspoň k očumování nejenom samotné kompaktní disky, ale i
panely se zvětšeninami vysvětlujících obrázků spolu s překlady z německých
magazínů Audio a Stereo. Našprtali jsme principy digitální technologie, přidali
pár oblíbených bajek o nezničitelnosti kompaktů, užívali si pozornosti a
závisti davuJ
–
Tuzemácký
bolševik však ani v roce 1984 nespal. Mimo jiné připravil na zrušení
Gramofonového klubu, pod jehož hlavičkou a ve spolupráci s Mladým světem a
Čs Hifi-klubem vycházely kvalitní licenční tituly, byť v limitovaném
množství a četnosti. A o nějakém otevření trhu jsme si mohli nechat leda tak
zdát. Anebo si zajet na LP a elektroniku do Budapešti.
Jaromír Merhaut pro Rock History 1984
Komentáře
Okomentovat