1984: METAL NA PRAHU DOSPĚLOSTI
Osmá
dekáda byla, co se týče kšeftu, zlatým obdobím moderní populární hudby. A
považte, každá pátá ve stovce nejprodávanějších desek osmdesátých let byla heavymetalová!
Osmdesátý čtvrtý se dá považovat za rok, kdy metal stanul na prahu dospělosti, a
stal se na pár let nejenom nejvýznamnějším rockovým subžánrem, ale doslova
fenoménem doby. Volba ušáků byla jasná, buď být okovaný metalista, anebo napomádovaná
mrkev, diskouš.
Vábení
rychlosti a tvrdosti podlehli nejenom mladí teenageři, ale také mnozí
harcovníci, vyrostlí na Led Zeppelin, Deep Purple, Uriah Heep, Black Sabbath.
Sám si vzpomínám, jak jsem užasle sjížděl turbo verzi Highway Star v provedení powermetalových Metal Church.
ENTREÉ: TAKOVÁ
NORMÁLNÍ BURZOVNÍ NEDĚLE
Gottwaldov
(sic!), 1984, březnová neděle, 4:00. Zvoní budík, reflexy z vojny
přicházejí vhod, a tak když za 15 minut přišustí pneumatiky žigulíka s Oťasem
za volantem, jsem připraven. Nakládám kontrabant, přibíráme spolupachatele Jirku Vé
a vyrážíme, benzín za osm, plnou, a valíme směr Vizovice, Vsetín, Valmez, Nový
Jičín, Příbor. Po půl šesté Ostrava, nedaleko středu města, parking 200 metrů
od burzovní zahrady naproti pivovaru. Bágly na záda, tašky uchopit, a poklusem
vpřed. Ve tmě se již zdáli míhají kužely baterek přerušované siluetami. Spěcháme,
Pražáky a jejich pomocníky s plnýma kabelami elpé a sem tam už i cedé je
nutné odchytnout hned zkraje, čtvrteční novinky z Bundesu nepočkají. Co
vinyl, to čtyři kila, hliník víc. Metal, disko, metal, disko, metal, disko. Za
pár minut hotovo, paráda, investici během týdne pozlatíme. Víme jak. Zabíráme
svůj plácek. Kolem šesté je ochoz altánu zaplněn zbožím, vypuká vřava, burzovní
kola černé ekonomiky se zběsile roztočí. V osm je vymalováno, spíše
vybíleno, stahujeme roletu, „nemáme“. Není čas na oslavu, valíme na scuka
s velkododavatelem kazet a na obídek do slušovického motorestu. Konec
směny. Krátce po poledni už doma roztáčím na gramci čerstvé úlovky. A kochám
se. Krásný, byť hektický byl život burzovního makléře.
NENÍ METAL JAKO
METAL
Co
dnes bereme jako samozřejmost, nebylo ještě počátkem osmdesátek navenek až tak
zřejmé. Nová mladá tvrdá hudba slyšitelně derivovala mix punku a
hardrocku, dominovalo heslo „tvrdě a rychle na komoru“. V průběhu pár let
se ale metal prodíral do povědomí rockerů jako žhavá ocelová špona přetékající
z bedny u soustruhu. Byznys nezaspal, začala vycházet spousta elpé desek,
čím dál víc příček žebříků bylo z ocele;
z fanzinů a vložených příloh vyrostly velké metalové časáky. V ČSSR
měla daleko největší dopad německá mutace Metal Hammeru, vycházející od ledna
1984. Malá osobní odbočka: byl jsem zřejmě jedním z prvních předplatitelů,
dostal jsem od vydavatele prima dopis a celý první ročník mi chodil do schránky
zadara. Občas se k nám tou dobou do Kotlinky zatoulaly anglické HM magazíny Kerrang! a
Metal Forces, či dokonce japonský Burnn! anebo argentinský Metal.
Jak
rostla nabídka, začaly se více projevovat odlišnosti mezi jednotlivými větvemi
heavy metalu, nejenom ve výrazu a pojetí, ale částečně i původu.
Nelze
na pár stránkách zachytit tehdejší explosivní vývoj celé metalové scény, jde o téma
na několik speciálních čísel Rock History, vyzobneme si proto jen něco,
samozřejmě s akcentem na dění ve čtyřiaosmdesátém.
STROMY VZROSTLÉ Z
RODOKMENU DEEP PURPLE
Asi
se sluší začít od kořenů. Jedním z nejvytěžovanějších v oblasti hard
& heavy byl a je párplovský. Mám v hlavě uloženu „filmovou“ vzpomínku
z ostravské burzy naproti pivovaru, kdy jedné studené, probouzející se
listopadové neděle čtyřiaosmdesátého, vytáhnul nejmenovaný pražský kšeftman
a současně právník ze své brašny léta očekávané, nové párplovské elpíčko Perfect
Strangers se slovy: „Staří pánové mi udělali velkou radost.“ A měl
pravdu. Návratová deska sestavy MK II se docela trefila do heavy vkusu doby, a
současně stylem i zvukem plynule navázala, tam, kde v třiasedmdesátém
skončila, byť do celkově pompézního soundu lehce vsákla Amerika, ve které se
nahrávalo, a Rainbow, odkud si Ritchie přinesl pár polotovarů. Zkrátka, přemosťující
hard & heavy.
Na
vedlejší kolej odstavení Rainbow se mezitím proměnili v líhní dalších
seskupení, provázaných s Deep Purple, potažmo Rainbow, personálně či
žánrově, případně obojím.
Nejviditelnějším
z „klonů“ se stal Ronnie James Dio se svou novou stejnojmennou kapelou. Po úspěšném
a vlivném debutovém albu Holy Diver z roku 1983, přišli
Dio po roce s novinkou The Last In Line, kde zákládající
sestavu R. J. Dio, Vinny Appice, Jimmy Bain a Vivian Campbell, doplnil klávesák
Claude Schnell. Kapele to nijak neubralo na razanci.
Dalším
pozůstalým mikrofonu Rainbow byl Graham Bonnet. Ten dal v roce 1983
dohromady Alcatrazz, v podstatě kopii Duhy. Osud mu přihrál do osidel mladého
švédského rychlo kytaristu Yngwieho Malmsteena, Ríšu na speedu. Debutové album No
Parole From Rock’N’Roll povytáhlo nejedno obočí. Na Live
Sentence předvádí kapela naživo z debutu zhruba polovinu skladeb,
zbytek jsou dvě pecky z éry Rainbow, plus Night Games z Bonnetovy sólovky Line-Up. Nelze neslyšet
muzikantskou sebejistotu, zejména Yngwie čaruje, a na své předváděčkové
instrumentálce Evil Eye řádí jak
ďábel urvaný z řetězu. To samé by se dalo napsat o jeho debutové sólovce Rising
Force, kde obdivovatel Bacha, Beethovena a Paganiniho propojil klasiku
s metalem s takovou vervou a hráčským umem, až se začalo mluvit o
bezmála novém zázraku. Zajímalo by mě, kolik kytaristů kvůli Yngwiemu svůj
nástroj zahodilo, rozšlapalo, a kolik naopak koupilo a zaťalo zuby.
Na
konec duhově fialového okénka přidám jednu raritu ze své sbírky vinylů. Stále
jsou kapely, na něž byl donedávna krátký i internet. Jednou z dlouho
odolávajících jakémukoliv bližšímu prozkoumání byli také U8, senzační banda
z okolí rakouského Salzburgu (Nussdorf), která svým hard & heavy a
později power & melody stylem mohla konkurovat komukoliv z evropské
první ligy i kapelám z okruhu NWOBHM. Přesto mimo domovinu a částečně Německo
neprorazila. Vznikla v roce 1980, o dva roky později vydává první singl Living For A While / All Day, All Night
a o rok později druhý, Long Nights / God
Of The Highway, oba stejně neúspěšné.
Název
není žádný kryptogram, ale následek obyčejné příhody zakládajícího kytaristy
Manfreda Seifriedsbergera, který prý na dovolené v Itálii objevil jakýsi
svůj oblíbený song na hospodském jukeboxu pod značkou U8.
Debutové
album Pegasus 1001 (1982), s výstavní skladbou Fantasy for Dreamers (bodovala jako singl v mládežnickém magazínu
Okay i v Ö3-Hitparaden), je skvělou připomínku klasického heavymetalového
soundu 80. let, vycházejícího z Deep Purple / Rainbow. LP bylo nahráno
v PPM studiu, veškerý materiál zkomponoval kytarista Günter Maier. Celá
první strana plus Fantasy For Dreamers
snesou nejpřísnější měřítka. Dvojka The Shaber vychází v roce 1984.
Hned úvodní ´S I´m Ready prozrazuje
přitvrzení směrem k německému heavy metalovému soundu, k melodikům
typu Gravestone, i když některé důraznější pasáže nemají daleko k siláži
a’la Accept. Od první noty opět kraluje Erich Enzinger, trošku víc drtí tóny,
ale výškaře v sobě nezapře a rád se v každé skladbě přefdvede nějakým
tím obloukem. Vrcholy představují dva rozsáhlé monumenty, titulní
desetiminutová The Shaber a Till the End of the World. První
kingdiamondovský epos se vplíží ze tmy jak starej Sabbath, postupně nabírá na
síle a ve forte jde o gerojský power & melody. Druhý po germánsku
napochoduje na scénu a drtí ji po celých osm minut. U8 se i přes nespornou kvalitu
obou desek neprosazují.
Do
párplovské rodiny samozřejmě patří i v lednu 1984 vydané album Whitesnake
Davida Coverdalea, Slide It In, s Jonem Lordem na palubě.
DUNIVÍ NÁSLEDNÍCI
STARÝHO SABATA
Která
kapela se může pochlubit tím, že založila celý nový metalový žánr? Jedině Black
Sabbath! Vivat DOOM!
Podobnou
zásluhu, jakou pro odkaz gabrielovských Genesis vykonali Marillion, mají „na
svědomí“ američtí Trouble/Saint Vitus ve vztahu k Ozzyho éře Black
Sabbath. V době kdy Iommi zůstal se značkou BS sám, a vůbec nebylo jasné,
zdali bude ještě nějaké příště, nastoupí dunivě na scénu spolu se Saint Vitus i
Trouble s Ericem Wagnerem u mikrofonu. Psalm 9 je plnokrevným
nástupcem prvních tří syrových alb Black Sabbath, včetně Ericovy znělé nápodoby
Ozzyho mekoty. Kalné, zpomalené spodní proudy i iommácké riffy a vyhrávky, vše
působí jako povedená replika. Originalita nula nula nic, doomová stylovost
stoprocentní.
To
samé v černějším a zahuhlanějším jsou Saint Vitus na svém debutu. Vedle
nadupané Psalm 9 působí Saint Vitus jako garážovka
z kanálu, na druhou stranu lo-fi underground k odkazu raných Black
Sabbath rovněž patří, umím si představit, že takhle nějak zněli Ozzy/Iommi/Billy/Geezer
na prvních zkouškách. Psalm 9 je pro doom gurmány, Saint
Vitus spíše pro archeology, podobně jako angličtí Witchfinder General,
jejichž dovádivé přebaly obou LP z let 1982/83 s obnaženými
ženštinami na hrobech byly kultem sami o sobě, jakkoliv muzika byla sice
z ranku Black Sabbath, postrádala ale valcířskou tíhu. To švédští doomeři Mercy,
vedení Eddym Marcolinem, později frontmanem známých Candlemass, byli na
svém eponymním debutu podstatně věrohodnějšími potemníky. Až na samém okraj sabbatovského
Tartaru nakráčeli Nemesis s úžasným EP Day of Retribution.
STARÁ DOBRÁ NOVÁ
VLNA BRITSKÉHO METALU
Co
by to bylo za vzpomínání na metal bez Nové vlny britského heavy metalu, jež se
dá považovat za pomyslný zrod metalu, byť samozřejmě celkem plynule navazovala
na ledasco před ní. Velký třesk si nechme do Rock History 1980, podívejme se,
co se dělo na ostrovní scéně v osmdesátém čtvrtém. Hodně se událo, proto
půjde tak trochu o letecký den. Průlety scénou čtyřiaosmdesátého začneme u trojice
velkých jmen.
Iron
Maiden vydávají souběžně se zahájením školního roku své páté album celkově,
třetí s Brucem Dickinsonem u mikrofonu a čtvrté s Martinem Birchem coby
producentem. Powerslave patří nejenom do zlatého fondu skupiny, nýbrž i
metalu. Přestože bylo úmyslem vrátit se k agresivnějšímu podání, stalo se
synonymem zbytnělého a nazdobeného bombastického heavy metalu, tedy něčeho
bezmála nadpozemského, co fanoušci milovali a kritici nenáviděli pro okázalost.
Jo, a nevešlo se na jednu stranu CC kazety devadesátkyJ V Anglii
opět medailová pozice (#2), za oceánem oko bere, ale zato s desetinásobným
počtem prodaných kusů = rovným milionem. Bezmála roční světové turné s téměř
dvěma stovkami vystoupení obepnulo následně mimo oceány a rudou pustinu celou
zeměkouli.
Nastejno
dopadli v USA i ve světě Judas Priest Roba Halforda s Defenders of the Faith.
Opět oproti Železné panně více kovu v odlitku bez dutin, žádné velké
leštění a zpěvák stejné extratřídy. De facto šlo o druhý díl Screaming for Vengeance. Sevřenější tvar a svižnější
rytmické kladivo drželo Judas Priest pevněji než kolegy Iron a Saxon
v mantinelech NWOBHM.
V
sousedství lehkonoze kličkujících a pádících Iron Maiden vypadali Saxon Billa
Bruforda jako křižáci vedle husitů. Když do příměru zahrnu Jidáše, tak navíc
účinkující ve zpomaleném filmu. Dosti nadsázek. Šesté album Crusader
je přeci jenom další úspěšnou klasikou NWOBHM, kdy dva miliony prodaných kusů
jsou nezpochybnitelným faktem, jakkoliv od pravověrných metalistů dostává za
uši pro svůj příklon a podbízení se Americe, jejímu pompéznímu heavy, i za
prdlou předělávku Set Me Free Sweet.
Na druhou stranu, Amerika vždycky dobře platila (tomu kdo letěl).
Nejenom
pozlátkem milionových prodejů živ byl NWOBHM. Dole v kotelně se taky děly
věci. I bez fanfár. Třebas Spartan Warrior s hrdelním bourákem Daveem
Wilkinsonem v čele. Odmítám věřit, že mi jejich dvě alba z let
1983-84 prošla prsty na ostravské burze a já je přehlédl, přeslechl. Debut Steel
N’ Chains je NWOBHM underground jako prase, eponymní dvojka slyšitelně
pokukuje po úspěchu. Ne každému je dopřán, Spartan Warrior uměli a přesto se ze
své garáže do komerční první ligy nepropasírovali. Kdybych měl ze Spartan
Warrior vypíchnout pár momentů, tak například kompaktní dusárnu Black Widow, judasovskou šlapavku Hanging On, hrozičskou šupku Mercenary.
To
na Power
From The Universe od Battleaxe si vzpomínám od prvního nákuku na
přebal, však taky šlo o desku labelu Music For Nations, u kterého jsme si
pečlivě hlídali, co vydává. Docela nablýskaná produkce, velkolepé muzikantské
výkony, švih a spád. Úspěchy Iron Maiden, Saxon, Judas Priest i Def Leppard musely
být ohromným katalyzátorem, současně ale i prokletím: proč oni, a proč ne my?!
Battleaxe
za velkými bratry nijak výrazně nezaostávali, dokonce si přes veškeré
zušlechťování zachovávali určitou úsečnost svého výrazu. Ústřední personou byl
udovský křikloun Dave King. Jeho pudové nasazení v kombinaci
s promyšlenými kompozicemi vytvářelo zvláštní pnutí, viz sedmiminutová Fortune Lady s propracovanou
stavbou a vpravdě kulometným závěrem – ten musel headbangerům pod pódiem trhat
hlavy!
Dalším
žádaným artiklem byli Tank, mající prapůvod v punkových Damned. Banda
s přetrvávajícím instinktem bitkaře i na čtvrtém
albu, Honour And Blood, nahraném
z poloviny obměněnou sestavou, stále ale s ústřední dvojicí Algy Ward
/ Mick Tucker v čele. Kapela pokračovala beze ztráty své autentické pudové
síly směrem k propracovanosti. Z pouličního rváče se stal kvalitní
boxer, rána zůstala, přibyly finty a technika, především u kytaristy Micka,
jenž svou melodikou a zpěvností dodával výrazu na eleganci a širší sdělnosti.
Hned na úvod LP zazní velkolepý monolit v délce
osmi minut, The War Drags Ever On,
Tank v kostce.
S NWOBHM
v roce 1984 by se dalo pokračovat, další končiny a odnože se ale hlasitě
hlásí o slovo, proto už jen malý jmenný seznam kousků, na které dnes nedošlo: Motörhead – No
Remorse, Tokyo Blade – Night of the Bladea Midnight
Rendezvous, Jaguar – This Time, Incubus –To the Devil A Daughter, Millennium
– Millennium, Holocaust – No Man‘s Land, Grim
Reaper – See You in Hell, Demon – Wonderland, Cloven Hoof –
Cloven
Hoof, Black Rose – Boys Will Be Boys, Avenger – Blood
Sports, Raven – Live at the Inferno, Samson – Don’t
Get Mad - Get Even, Witchfynde – Lords of Sin, Dark
Heart – Shadows Of The Night, Force (Cryer) – Set Me Free, Wolf – Edge
of the World … a konec, ať z toho nemáme telefonní seznamJ
SKANDINÁVSKÁ
TEMNOTA I ZÁŘE
Když
ještě Europe necukrovali, nevzývali Ameriku a nedobývali svět…, tak nějak by se
dalo uvést pár řádků o jejich druhém albu. V sousedství konkurenčních
silově melodických skvostů typu Red Hot And Heavy působí Wings
Of Tomorrow trochu neohrabaně – až na balady, ty prostě Joey Tempest
kroužil bravurně jako málokdo na světě. Stačí si poslechnout Open Your Heart, však ji taky kapela
zužitkovala ještě jednou na Out Of This World a natočila
k ní do rozměru cukrové vaty naondulovaný videoklip. Je znát, že Europe
bez aranžérských pentlí a mašlí kláves plus velké produkce byli poloviční, John
Norum svou kytarou celý vlak k rockovým výšinám nevytáhl.
Chuť
Skandinávie ročníku 1984 okamžitě napraví již zmíněná Red Hot and Heavy
dánských melody siláků Pretty Maids, uvedená na scénu krátkou citací Orffovy
klasiky Fortuna Imperatrix Mundi (Carmina Burana). Jízda jak na včera
divokém, dnes čerstvě zkroceném mustangovi. Rychlost a drajv zůstaly, přibyla
elegance a lehce nemachrované sebevědomí. Co se týče síly výrazu, Ronnie Atkins
se svou mocnou partou utáhl Joeya s Europe na vařené nudli. Ještě raději
než debutové LP jsem od Pretty Maids poslouchal o rok starší původní syrovou
verzi (Bullet Records) bezejmenného EP se šesti mohutnými kusy.
Přímými
domácími konkurenty Europe byli Madison. Jejich debutové album Diamond
Mistress je podstatně pevnější v kramflecích jak Wings Of Tomorrow. Melodické
syté heavy. Mimochodem, Göran Edman se
stal okamžitě velmi žádaným vokalistou, najdeme jej na desítkách alb, mimo jiné
i Eclipse a Fire & Ice Yngwieho Malmsteena a
také Total Control Johna
Noruma.
Norští
TNT v čele s čtyřoktávovým americkým zpěvákem Antonym Harnellem zaujali
v osmdesátém čtvrtém svou dvojkou Knights of the New Thunder.
Když Tony zapnul forsáž, během sekundy proměnil hrudní tón v leteckou
akrobacii kdesi v oblacích. Kapela jej chvílemi nestíhala, mezi ním a
ostatními čněla velká mezera, každý z muzikantů hrál tak nějak na sebe, ne
na partu, a možná proto nedokázala Tonyho potenciál proměnit ve větší úspěch.
220
Volt měli pro změnu svou melodikou alba Power Games blíže ke
klasické anglické hard/heavy škole, než ke krajanům Europe a Madison. Ne, že by
šlo o nějakou kopii Iron/Judas, ale určitá spojitost se zavedenými ostrovními
postupy u 220 Volt byla, například v unisono vedení zdvojených kytar a stavbě
jejich zpěvných i jak správný tatarák přiškrabávaných sól. Jen méně výrazný a technicky
nezdatný zpěvák, lopata Jocke Lundholm, kazil dojem. Škoda.
Jo,
Finsko nám ještě k úplné polární záři chybí. Hanoi Rocks hráli skočný
glam, jejich páté a nadlouho poslední album Two Steps From The Move ,
nahrané v Record Plant (N.Y.) s producentem Bobem Ezrinem, se tak dá
prohopsat. Napořád ale na něm také leží stín smrti anglického bubeníka kapely, Nicholase
Dingleye, zvaného Razzle, při autonehodě způsobené ožralýn Vincem Neilem z Mötley Crüe.
Razzle seděl vedle něj na příslovečném sedadle smrti. Matti Antero Kristian
Fagerholm, aka Michael Monroe, spolu s chlastometrem/kytaristou Andym
McCoyem programově směrovali úsilí za Atlantik, největšího úspěchu ale Hanoi
Rocks dosáhli v Japonsku, kde se mezi tamějšími metalisty stali kultem. Zmalovaní
a rozdovádění na to byli dostJ
Nastal
čas nadechnout se a vydat vstříc severské temnotě, za Bathory. Na světě asi
nenajdete blackmetalovou kapelu, která by neuváděla stejnojmenné debutové album
Bathory
jako jeden z inspiračních pilířů. Většinou spolu s LP Black
Metal od Venom za nejzásadnější. Agresivní surový projev umocňoval
garážový zvuk plus zpěv/řev/ječení Quorthona, jediného člena, navíc zkraje
tajemně ukrytého v anonymitě. Kontroverze i nadšení živil mimo jiné programový
satanismus v textech. Quorthon se díky tomu všemu stal uctívaným otcem
vikingského metalu.
Zatímco
tajemný muž z Bathory do mikrofonu víceméně jen chrčel, Dán King Diamond
prořezával vzduch svými výškami opravdu jak diamantový kotouč. Na debutové album
Mercyful Fate, Melissa z třiaosmdesátého, navázalo o rok později Don’t
Break The Oath s dalším rohatým (pro změnu v plamenech) na
přebalu. Zatímco Bathory šli pudově za extrémním „neumětelským“ výrazem, Kingova
vokální krasojízda s průrazným falzetem nahoře a bouracím kladivem dole
uhranula kdekoho z „normálních“ metalistů, vyžadujících mimo pózu i nadupanou
melodiku a hráčský um. Významným mužem v pozadí Mercyful Fate byl kytarista
Hank Sherman, dominantní autor většiny kompozic. Black Sabbath v opeře.
Mercyful Fate.
Do
stejného okruhu patřili i dánští Maltese Falcon, pojmenovaní po starém filmu
s Humphreyem Bogartem. Jejich Metal Rush je skvělá palba, powermetalová
extraliga s o závod bodajícími sršatými kytarovými roji, jakou jsme před
více jak třemi desítkami let obdivovali z burzovních „promo“ nahrávek a
následně doma ze svých gramofonů. Zpěvák Søren Peter "Charlie" Jensen
byl přirovnáván k Brianovi Johnsonovi i Robovi Halfordovi. Například On Fire je ale trochu poplatná Mercyful
Fate, s nimiž měli Maltese Falcon společného producenta, Henrika Lunda. Do
jeho stáje víceméně patřili i Witch Cross se svým povedeným debutem Fit
For Fight. Oproti výše uvedeným se tito mládenci drželi více při zemi,
tedy až na výškaře Alexe Savageho u mikrofonu. Witch Cross se neprosadili u
mas, pár stovek ostravských havířů si je ale určitě pamatuje ze svých magnetofonových
kazet dodnesJ
Trojka
Axewitch, Visions Of The Past, byla sice labutí písní původní sestavy –
ústřední dvojice Wallentoft/Jarl
(zpěv/kytara) pokračovala – zároveň ale další povedenou power &
melody fošnou ze severu. Album skončilo doma jako hard/heavy dvanáctka, což zaujalo Roadrunner
Records, s jejichž etiketou se Visions Of The Past rozlétlo po celé
Evropě. Singl Stand Up v témže
roce bodoval v první desítce švédské hitparády.
Celoroční
putování směrem k arktickému pólu zakončíme pro dnešek u finských, avšak
tehdy hlavně ve Švédsku působících OZ a jejich III Warning,
produkovaného Bossem Stigem Börjeem
Forsbergem, otcem Quorthona. Sice nic extrémního, zároveň ale taky nic pro
kuřátka a lokýnkáře. Pivní hlas Ape de Martiniho – na jehož občanském jméně,
Tapani Hämäläinen, by si kdekdo zlámal jazyk – pasuje k humpoláckému a
halasnému projevu kapely jak pěna na půllitr. Protože ale LP nedosáhlo věhlasu
předchozí Fire In The Brain, kapela se postupně mimo Skandinávii vytratila
z povědomí.
GERMÁN, KAM SE NA
BURZE PODÍVÁŠ
Germánský
metal vždy vyhovoval našim těžkým prdelím, genetiku zkrátka neoblafneš, a tak
není divu, že i na černých burzách v polovině osmdesátek víceméně
kraloval. I když záměrně pominu zasloužilé Accept a Helloween, a jiné, kteří
v osmdesátém čtvrtém nic nevydali, bude o čem psát.
Začneme
lehkonohou jízdou Scorpions, jejichž věhlas rostl každým dalším albem. Jak se
ale rozšiřovaly davy fanoušků a fanynek, tak se mainstreamu víc a víc
podřizovala nejen hudba. Trojnásobně platinové Love At First Sting muselo
například v zájmu věci v některých zemích upravovat vyzývavý přebal.
Úspěch deváté studiovky – opět v produkci Dietera Dirkse – byl fenomenální,
tři miliony prodaných kusů jen v USA (# 6), další statisíce všude možně po
zeměkouli. V rodině Schenkerů se evidentně rodili samí melodici od
pánaboha, bez Rudolfových chytlavých skladeb by ani sebelepší Klaus Meine u
mikrofonu nedostal Scorpions na světové výsluní. Stačí si poslechnout singlovky
Rock You Like A Hurricane anebo Still Loving You, pokovené evergreeny
celou rodinuJ Perličkou pro hifisty je fakt, že
jde o jedno z prvních digitálně nahraných hard & heavy alb.
Michael
Schenker vydal v roce 1984 pod hlavičkou MSG nadupaný živák Rock
Will Never Die. Taky melody, ovšem s větší vrstvou kovu než u
bráchy. Ten mu spolu s Meinem vypomohl v závěrečné Doctor Doctor z Michaelovy éry
v UFO. Nepředbíhejme, Gary Barden byl pro Michaelovy koncerty ideální
zpěvák, výškař co držel studiovou úroveň, dobře vypadal a nelezl mistrovi do
zelí. Nahrávaly se dva říjnové (1983) koncerty v londýnském divadle
Hammermith Odeon, na place byli i filmaři, takže máme dokonce obrazové
svědectví, jak to valil před pětatřiceti lety Michael Schenker bez čepice.
Chraplavý
řev drtící jedno slovo: Yesterdááááááááy
ulovilo mé ucho v burzovní kakofonii z nějakého bumbác jezevčíka
puštěného nadoraz. A tak se mnou domů putovalo ten den i Heavy Metal Breakdown od
Grave Digger, kteří mi svou surovou energií naroubovanou na čitelné skladby evokovali
první dvě desky Accept a Chris Boltendahl byl něco jako španělskou botou mučený
Udo Dirkschneider.
Z té
samé ostravské burzy jsme do Zlína vezli další speed-power metalovou
pamětihodnost, Running Wild – Gates to Purgatory. Přebal se
svářečem (nejspíš Rolfem Kasparkem) v akci korespondoval se žhavým
obsahem, postaveným spolu s klasickými kytarovými kovářskými riffy a
chytlavou melodikou na rychlosti, síle, tvrdosti a údernosti. I postarší hardrockeři
se tak měli u kapely z Hamburgu čeho chytit. Satanská témata nebyla hnána do
krajnosti, ostatně jejich autor, tehdejší kytarista Gerald Warnecke, po
dostudování teologie opustil muziku a stal se farářem. A kapitán Rolf pirátem,
to už je ale jiná historie.
Dalším
germánským debutem ze čtyřiaosmdesátého byla Walpurgis Night od
Stormwitch. Ti se přebalem s pohanskou válečnicí snažili navodit zničující
atmosféru, ale na jejich heavy se dalo v podstatě tančitJ Z podobného ranku
byli také další debutanti, Tyrant. Na Mean Machine jede pětice z Ulmu
jak šicí stroj značky Judas/Accept. S dvacetivteřinovým pokusem o Je T'aime, schovaným ve Wanna Make Love, ale udělali Tyrant všem
metalistům vpravdě medvědí službu. „To je jejich norma?“, mohla se leckterá ptát.
A utéct…
Levnějšími
Scorpions byli zkraje kariéry snaživí Gravestone s podvázaným kulečníkem
Berti Majdanem u mikrofonu. Fly Like An
Eagle, otevírák Victim Of Chains, někdo trefně přirovnal k Blackout.
Kdo
chtěl ve čtyřiaosmdesátém od Germánů něco extrémnějšího a novátorského, mohl
vyzkoušet například thrashmetalové průzkumníky Living Death. Ti na svém
zahuhlaném a uspěchaném albu s uječeným a uchechtaným zpěvákem, Vengeance
of Hell, považovaném za první thrash v Německu, otevírali obzory
svým pokročilejším následníkům: Destruction, Sodom, Kreator, Tankard.
Dorothee
Pesch čekala v budoucnu velká sólová kariéra, svoje růžky vystrkovala ale
už coby parťačka z Warlock. Burning the Witches je další
acceptovština, Udo a spol. prostě před nástupem Helloween a thrasherů určovali,
co se v Germánii „smí a nesmí líbit“.
Metalu
vyšla v 1984/NSR celá řada, mj.: Stormwind – Taken
By Stor, Tyran' Pace - Eye to Eye, Viva – Apocalypse,
Mad Max – Rollin’ Thunder, Sinner - Danger Zone, Steeler
(Ger) – Steeler… a jak by řekla světácká Jiřina Jirásková: „A já jsem
je všechny znala osobně!“
–
Když
se dívám na nekonečný seznam alb a zemí, na které se nedostalo, nezbývá nic
jiného než slíbit volné pokračování v Rock History 1985. A kde je sakra
Amerika 1984?! Nebojte, je o pár stránek vedle přilípnutá k debutům Bon
Jovi a Anthrax.
Jaromír Merhaut pro Rock History 1984
Komentáře
Okomentovat