1973: HARD ROCK NA VRCHOLU I ROZCESTÍ
Třiasedmdesátý byl rokem,
kdy se předchozí prudký vývoj hard rocku víceméně zastavil. Zavedené kapely
ztratily přímočarý tah na branku, ke slovu přišly „změkčilé“ aranže, postupy,
nástroje. Ztráta tvrďácké výlučnosti, odsunutí hammondek na vedlejší kolej,
první experimenty se syntíky, absence rozsáhlejších sól, zkracování stopáže,
regulace řečišť s širokými koryty namísto skalnatých vodopádů a divokých peřejí
– to vše znamenalo jediné, z hardrockové progrese se stal mainstream.
Je proto jen zdánlivě paradoxní, že v téže době
vzali hardrockové postupy za své například glamoví Sweet a Geordie, fotbaloví
Slade, boogie hráči T. Rex, hiťáčci Osmonds, artoví Pink Floyd a mnozí další.
Dokonce i Paul McCartney zaťal kalenou sekeru v burcujícím protestsongu Give Ireland Back to
the Irish.
Zároveň se tím ale uvolnil prostor pro novou mladou krev,
nesvázanou tolik vlastním odkazem či tradicemi bigbítových šedesátek a rhythm
& blues. Noví tvrďáci hráli úporněji, úsečněji a jednodušeji, než jejich
jen o něco starší vzory. Punk ani metal nevznikly ze vzduchoprázdna, šlo o
evoluční pokračování hardrocku druhé generace.
VELKÁ ČTYŘKA
Hard rock v plné síle definovala v návaznosti
na LP Vanilla Fudge z roku 1967 velká britská čtveřice: Led Zeppelin, Deep
Purple, Black Sabbath a Uriah Heep. Aspoň tak to vnímáme v našich
středoevropských končinách. Podívejme se
proto nejdříve, jak si právě ona BIG4 vedla v roce 1973.
Led Zeppelin –
Houses Of The Holy
Můj osobní etalon hardrockové vyměklosti. Po monumentální
čtyřce, s níž jsme při každém poslechu stoupali až do nebe, se objevila
deska, o níž Jiří Černý poznamenal: „je stejně ,progresivní ‘ jako nové album
Engelberta Humperdincka.“ Aby nedošlo k mýlce, pětku mám rád, Zeppelínů
není nikdy dost, a čas od času si ji s gustem pustím.
Vytáhnu z archivu svou letitou
recenzi. Nečekaně umírněná a pečlivě proaranžovaná muzika nestaví na odiv
razantní kytarové riffy, ani neoslňuje odvážnými vokálními klenbami. Skupina si
spíše vyhrává s detaily a náladami, do popředí dění vstupuje studiový všeuměl
John Paul Jones. K vstřebání pátého alba potřebovala většina fanoušků i
recenzentů delší čas a vícero hlubších poslechových ponorů. The Song Remains The Same rovná se
barvitě komponovaná a aranžovaná bluesovka. Hloubavá No Quarter se odvíjí jak zpomalený film, kouzlí s vrstvenými zvuky,
hypnotizuje. Kontrastní Dancing Days
je úsměvně rozkolébaná tancovačková skladba v duchu není třeba nás brát až tak vážně, což platí i u rozšafné
„latinoamerické“ D’Yer Mak’er. The Rain Song kouzlí s akordy podobně
jako úvod Stairway To Heaven, malebné
vyznění dobarvuje mellotronový smyčcový orchestr.
Deep Purple – Who Do We Think We Are
Soulový Gillan zvítězil nad heavy Blackmoreem, tak by se
dalo lapidárně ocejchovat poslední album klasické párplovské sestavy: Paice,
Lord, Blackmore, Glover, Gillan.
Album vznikalo nadvakrát, v létě 1972 v Římě a na
podzim v německém Waldorfu. Muzikanti se kolikrát ve studiu ani nepotkali a své
party nahrávali zcela odděleně, Ian Gillan dokonce zpíval až na zcela hotové
základy. Jediným pevným svorníkem kapely byl producent Martin Birch. Úvodní Woman From Tokyo se pyšní (z Cat’s Squirrel od Cream vypůjčeným)
Ritchieho riffem, ale jinak jsou styl i sound dominantně gillanovsko-lordovské,
žádná Highway Star ani Speed King či Fireball se neproženou kolem. Ritchie musel při nahrávání trpět,
jeho hra je až na pár výjimek, viz například rozparáděné sólo v Place In Line, překvapivě upozaděná. Na
první poslech mi připadalo Who Do
We Think We Are jako zabržděné, drhnoucí, šroubované přes závit,
bez onoho Blackmoreova jiskřivého melodického samospádu – v podstatě jako
nějaký těžkopádný power soul swing hard rock. Pořád jsem čekal, kdy to přijde,
a ono nic. Vše je relativní, dnes poslouchám Who Do We Think We Are častěji než In Rock anebo Machine Head.
Nicméně, z pohledu žánru šlo, podobně jako u Led Zeppelin, o úkrok od
výhně rockové kovárny. Zakrátko se i u nás objevily zprávy typu Deep Purple končí
[MS 43/1973, Ze světa]
Uriah
Heep – Sweet Freedom
Na sedmém, čili šestém
studiovém, albu se Uriáši sice vrátili k hard rocku, avšak s novým
kompaktním a až hymnickým soundem. Jednolitá zvuková stěna bez velkých sól či
členitých kompozic sázela na všudypřítomnou pompéznost a velkolepost. Každá
z předchozích desek Uriah Heep byla svojská. Syrová jednička Very ’Eavy ...Very ’Umble může být vnímána jako
kompilát Vanilla Fudge, Led Zeppelin i Deep Purple z vedlejší zkušebny. Salisbury bylo progrockovým experimentem
s natvrdo přilípnutým orchestrem a věčně obehrávanou „vontovskou“ hymnou Lady In Black. Mohutný hard rock ovládl Look At Yourself a pompézní téměř art rock
Demons & Wizzards. První
zakolísání přišlo s narychlo spíchnutou a moogem cinklou Magician’s Birthday. Celá Sweet Freedom se postaru a ponovu současně
valila jako mohutná řeka vokálů, melodií a varhanních riffů. LP vrcholilo
závěrečným sedmiminutovým opusem Pilgrim,
s jehož závěrečnou dlouhou instrumentální pasáží jakoby symbolicky navždy
odcházeli vrcholoví Uriah Heep…
Anglický Melody Maker dokonce označuje období vydání
sedmičky za vrcholné v kariéře Uriah Heep. Byť nesouhlasím, tak Sweet Freedom mám za album, jímž Uriah
Heep se vší parádou završili nejslavnější éru své existence, kdy ukazovali
cestu mnohým rockovým i metalovým melodikům.
P.S. Mistři evropského hard-rocku, tak se jmenoval
informačně poněkud komický sloupek o Uriah Heep Jana Machače v MS 52/1973.
Rozesmál a naštval současně. Dodatečný bod autorovi za snahu a omluvu o pár
čísel později.
Jeden by nevěřil, kam až se Black Sabbath výrazově
posunou za pouhé tři roky. Namísto seismického dunění a chrapotu – zdvojené
kytary, mellotrony, klavír, pompa.
Páté album anglických hardrockových potemníků z listopadu
roku 1973 zůstává po dvojce Paranoid nejúspěšnějším
titulem skupiny. Pozoruhodný je především sound, kdy Iommi obalil své klasické
kytarové riffy různými efektory, mezi nimiž dominuje Rotorsound phaser,
modifikující kytaru do převalujícího se varhanního zvuku. Navíc svůj nástroj ve
studiu zdvojil, ztrojil. Sabbath Bloody
Sabbath je po kompoziční a aranžérské stránce nejpropracovanějším kusem
skupiny, jejíž původní stroze těžkotonážní valivý styl dal vzniknout celé jedné
kovové větvi, takzvanému doom metalu. Drobnou perličkou je pohostinská účast Ricka
Wakemana.
DALŠÍ ZASLOUŽILÍ
Nejenom velkou čtverkou živ byl hard rock.
Z dalších slovutných jmen vybírám několik dalších, jejichž nová alba
reprezentovala a odrážela vývoj a dobu vzniku, tedy rok 1973.
Grand
Funk Railroad – We're An American Band
Tak jako Black Sabbath, tak i Grand Funk Railroad v roce
1973 nahradili svůj původní až na dřeň osekaný styl a sound studiovým kouzlením
a přidanými klávesami. Grand Funk Railroad (GFR) patřili mezi nejmohutnější
pilíře původního severoamerického hard rocku. Svými rovněž těžkotonážně
valivými riffy, obhroublým soundem a zdánlivě lenivým hráčským stylem přiváděli
– zejména v počátcích a podobně jako v Evropě Black Sabbath –
publikum do extáze a pisálky do stavu nepříčetnosti.
Přeskočme rovnou do roku 1973. Kapela si v důsledku
právních sporů s producentem Knightem dočasně zkracuje název na Grand Funk.
Deváté album s patetickým názvem We’re An American Band se
honosilo zlatavým přebalem, v omezeném nákladu 100.000 kusů i vinylem. Poprvé
se výrazně kompozičně i pěvecky projevil Don Brewer, jehož titulní song s bicím
znějícími jak obří hrnce se stal největším hitem kapely. Doposud (s dvěma
výjimkami) psal veškerý materiál Mark Farner. Vynikající produkce Todda
Rundgrena navršila sound GFR do nebývalé bombastičnosti. Tatam byla úspornost a
úpornost ve výrazu. Výsledek překvapivě zněl – při vší okázalosti a
našlechtěnosti – jako ryzí GFR. Už napořád je album považováno za naprostý
umělecký vrchol tvorby Grand Funk (Railroad).
P.S. Petr Dorůžka napsal v Melodii 12/1973 [str.
358] zajímavou úvahu, týkající se GFR, potažmo alba We’re An American Band, kde umělecký posun
kapely ocenil.
V polovině roku 1972 načas končí Mountain medvědího
kytaristy Leslieho Westa, jejichž předchůdci, The Vagrants,
stáli coby inspirace u zrodu přelomového soundu Vanilla Fudge.
Hardrockoví řemeslníci Mountain se navždy zapsali do
historie hard rocku, byť jsou dodnes v povědomí části rockových fanoušků
neprávem zaznamenáni coby pouzí přitvrzení napodobovatelé Cream. Poslechem
kteréhokoliv z prvních tří studiových alb snadno dešifrujeme dvě základní
polohy výrazu kapely – buldočí úpornost vedle květnaté melodiky, drsný syrový
zvuk v sousedství zvukomalby. Šedou
eminencí a mozkem kapely byl od počátku Felix Pappalardi, dřívější producent
Cream, vizionář, skvělý muzikant. Jeho hravá baskytara vytvářela kontrapunkt
Westovy drsné kytary. Typické pro Mountain bylo „zdvojené sólování“, kdy kytara
držela spolu s klávesami melodickou linku, zatímco basa v popředí sázela
riffy.
Co předcházelo vzniku tria West, Bruce & Laing? Z neustálého
cestování unavený Felix Pappalardi opuští Mountain a vrací se k produkční
činnosti. Jack Bruce, basák Cream, byl bezesporu chytře vybraným nástupcem. Oba
měli příbuzný „creamovský“ kompoziční styl, a Bruceův osobitý zpěv zásadně rozšířil
výrazové prostředky tria. Po nezvykle pestrém debutovém eponymním albu přichází
zakrátko na pulty dvojka. Whatever Turns
You On otevírá střednětempá mountainovsky zahuštěná Backfire, mezi nejpovedenější kusy patří creamovsky pojatá Token s prolínanými sólovými vstupy
hlasů Leslieho a Jacka. Celé album tria pendluje mezi polohami – tu Cream, tam
Mountain, čili vítězná sázka na jistotu. Pokračování v linii zpěvného blues
hard rocku první generace. Nadčasová muzika, jaké není nikdy dost.
Manfred
Mann’s Earth Band – Solar
Fire
Klávesák Manfred Mann hrál blues, jazz, bigbít,
skládal hitůvky, prošel jazzrockovým obdobím. Kapelu Manfred Mann’s Earth Band
založil v roce 1971 v sestavě s kytaristou a zpěvákem Mickem
Rogersem, baskytaristou Colinem Pattendenem a bubeníkem Chrisem Sladem.
Přiznávám, že čtvrté album M.M.E.B., Solar
Fire, patří k mým nejoblíbenějším elpé deskám všech dob. Jeho
prostřednictvím, respektive díky z rádia náhodou vyslechnuté Father Of Day, Father Of Night, jsem se
stal doslova z minuty na minutu velkým fanouškem grupy. Zmíněnou dylanovku
považuji ve strhující a bolerovsky až do bolavého finále gradované verzi Earth
Bandu za jeden z absolutních vrcholů mezi long drinky (jak si soukromě
označuji dlouhé skladby). Řadím ji do společenství Child In Time, July Morning,
Srairway To Heaven. Další kompozice
jsou tak trochu trochu ve stínu, avšak i jim přijde rocker brzy na chuť. Vyniká
vícedílná, rytmicky bohatá In The
Beginning, Darkness, zaujme duet sester Chanterových s Mickem Rogersem
v titulní takřka psychadelické Solar
Fire i jeho mooreovsky zpěvavá a následně hendrixovsky promakaná kytara
v Saturn, Lord Of The Ring.
Aerosmith –
Aerosmith
Parta z Bostonu se na hardrockovou scénu uvedla ostrým
blueshardrockem s kořeny u britských sixties rhythm & bluesových
kapel, především Rolling Stones, viz dále. Kombinace klasických témat a vzorců
s mladistvým zápalem a přirozenou dravostí přinesl časem své ovoce. Co se
týče debutového alba z roku 1973, dejme slovo samotnému velkohubému Stevenovi
Tylerovi, jenž otevřeně přiznal co a jak, vyjímám: „Mama Kin byla písnička, se kterou jsem do Aerosmith už přišel.
Nápad jsem vzal ze See My Way, starý
pecky Bloodwyn Pig. Hráli jsme riff z Route
66 tolikrát, že z toho nakonec vykrystalizovala melodie
k písničce Somebody. One Way Street jsem složil na piano
ještě v čísle 1325 v Bostonu, ale rytmika a taky harmonika byly z další
stoneovky Midnight Rambler. V Movin’ Out, což je první písnička,
kterou jsme složili s Joem Perrym společně, je zase slyšet, že citujeme Voodoo Chile Jimiho Hendrixe. Jinde na
desce Joe dělá několik narážek na Beatles.“ Nahrávání jedničky bylo podle
Stevena velmi rychlé, trvalo jen pár týdnů, protože většinu písniček hráli Aerosmith
naživo celý rok před nahráváním. „Ve všech písničkách, kromě Dream On, jsem se přehnaně stylizoval do
černocha. Dodneška za mnou choděj lidi a ptaj se: ’Hele, kdo vám to zpívá na
první desce?“ Netrvalo však dlouho, a Aerosmith se stali stylotvornou kapelou
nové generace.
Queen – Queen
I přes svou určitou syrovost, danou také tím, že kapela
měla repertoár debutu natvrdo zažitý z usilovného koncertování, definuje Queen I podstatu raných stylotvorných
studiovek Queen: vrstvené a divoce najížděné vokály, až operní pasáže, klouzavý
tón „krbové římsy“, bohaté harmonie a pompéznost. Typické jsou především Liar a My Fairy King. Coby mladý hardrocker jsem ocenil i Doing All Right, flamengem zpěněnou Great King Rat a sabaťárnu Son & Daughter. Úvodní Keep Yourself Alive mi připadala ve svém
úprku vždycky trochu škobrtavá. Na rozdíl od zeppelínovského se mi pod kůži
nedostal Taylorův přespěchaný rokenrolek Modern
Times Rock’N’Roll, ani zpívánka Jesus
a k ní přilíplá Seven Seas Of Of Rhye.
Určujícím prvkem soundu prvotiny byla, vedle pronikavého Mercuryho hlasu,
Mayova zpěvavě kvílivá kytara, která svým originálním tónem zmátla i slovutné
recenzenty, kteří některé pasáže dlouhou dobu považovali za zvuk syntezátoru.
Lehce zmatečný a všude možně rozkoukaný styl a sound
jedničky volal po brusírně jako surový drahokam. Queen se doširoka rozkročili
nad hardrockem, artrockem i glamem. Na zvuku a produkci debutu je znát, že se
točilo narychlo, po nocích, za pár švestek, a že aranže uvízly v strohé
koncertní podobě.
Nazareth –
Razamanaz & Loud’N’Proud
Teprve na třetím LP Razamanaz našli Nazareth – za
vydatné pomoci producenta Rogera Glovera, jinak též basáka Deep Purple – sebe
sama (a posluchače, kteří s nimi často vydrželi dodnes) v třeskutém
mixu zemitého hard rocku, písničkářství, blues, folku. Alcatraz Leona Russella a Vigilante Man Woody Guthrieho položily
základy fenoménu nazarethovských předělávek. Elegantní chytlavá Broken Down Angel a křičená pecka Bad Bad Boy se umístily v UK Top do
desítky, album samotné skončilo na #11. Pro mnohé je fošna vrcholem tvorby
Nazareth. V nastoupeném tvrdém trendu pokračovala i Loud’N’Proud. Oproti
zvonivě hardrockové trojce byla chvílemi zahalena do až metalického lesku,
kapela se slyšitelně snažila svůj styl a sound posunout dále. Erbovními
skladbami se staly: předělávka This
Flight Tonight Joni Mitchell a psychedelicko-hardrocková desetiminutová
úprava The Ballad Of Hollis Brown Boba
Dylana. Album se opět solidně umístilo (UK #10).
Zejména třetí album skotské úderky Nazareth se stalo v
třiasedmdesátém teenagerskou hardrockovou bombou. Pilníkový vokál Dana Mc
Caffertyho dodával našlapaně hraným, tvrdým rokenrolovým peckám i vypjatě
baladickým cajdákům punc nezaměnitelnosti. Tehdejší náctiletí, pro které byli
Zeppelíni, Sabbati, či Párpli kapelami jejich starších bratrů – měli vedle
Sweet, Slade, T.Rex, či Alice Coopera svou další mládežnickou modlu.
Poslední kus s kytaristou Ericem Bellem završil
hledačské období, pro spoustu fanoušků jsou na třetím albu první opravdoví Thin
Lizzy. Není divu, Mama Nature Said
patří k nejryzejším hardrockovým nugátům – zapamatovatelný slogan, klusavá
melodie z nesmrtelných, naposledy s typickou ornamentální Ericovou
strunokresbou. Klasika, jak song, tak celá deska. Od cooperovsky mysteriózní The Hero And The Madman s hostujícím
rozhlasákem Davidem „Kidem“ Jensenem, anebo v úvodu hendrixovsky
vyšponované, jinak pohodové reggae-bluesovky Slow Blues či rock’n’hard’n’boogie šupky The Rocker. A dál přes melodicky svůdnou titulku s šamanským
mumla-rituálem i Bellem, či zpívanku Little
Girl In Bloom, až po monstr-basovku Gonna
Creep Up On You a závěrečnou propracovanou smuténku A Song for While I’m Away s houslemi. Ingot žilkovaný zeminou.
Je s podivem, že pro vývoj tvrdého žánru zcela zásadní album Vagabonds Of The Western World výrazněji
nezabodovalo v žebříčcích, v té době se kvalita uměla běžně prosadit i
komerčně.
Geordie
– Hope You Like It
Kraj kolem Newcastlu byl vždy velkou líhní
rockových talentů. Od The Animals přes Roxy Music a Dire Straits, až po
kupříkladu Stinga. Tvrdě pracující dělníci tohoto centra loďařského
průmyslu, hornictví a strojírenství, vytvářeli posluchačské podhoubí především
pro zemitou muziku. Není divu, že tamější bluesoví zpěváci a muzikanti zněli
tak opravdově, a že z Newcastlu pochází nejeden metal band, namátkově
Venom, Tygers Of Pan Tang, Raven.
Geordie je dávnou místní variantou jména
Georgie i označením pro místní „hantec“ – a taky název jedné z nejlepších
regionálních kapel první poloviny sedmdesátých let. Navenek byl ústřední
personou původních Geordie zpěvák Brian Johnson (5. října 1947, Dunston), co má
hlas jako když se trhá smirkový papír, a jehož celý svět zná z pozdějšího
angažmá v AC/DC. Opravdovou personou byl však kytarista Vic Malcolm, téměř
výhradní autor repertoáru a velmi osobitý kytarista. První LP,
Hope You Like It, putovalo do ČSSR v poměrně hojném množství z
Jugošky, kde vyšlo svižně ještě v třiasedmdesátém. První Top 20 hitovkou Geordie
byla All Because Of You (#6 UK v dubnu
1973). V Evropě měli úspěch i s Ain’t It
Just Like A Woman. Prvních devět měsíců třiasedmdesátého řádili mladíci
v domácí hitparádě jako zběsilí. Zhruba po tři roky patřili i ke stálým
jménům evropských žebříčků, viz: Can
You Do It (červen, 1973), Electric
Lady (září 1973) a Black Cat Woman (1974).
Z pohledu hard rocku jde o zajímavou
směsku výrazných riffů plus kytarové melodiky s glamovou okázalostí a
hospodskými halekačkami/vyřvávačkami. Nic co by posunovalo vývoj, ale taky nic
co by nudilo anebo čpělo samoúčelností. Zkrátka, Geordie baví prvními dvěma
alby dodnes.
Montrose –
Montrose
Kariéra amerického kytaristy Ronnieho Montroseho (1947 –
2012) doznala zlomu v roce 1972 přestupem od Vana Morrisona k Edgar Winter
Group. „Hrát s Edgarem bylo obrovskou zkušeností, on opravdu hudbou žije a
dýchá,“ připomenul později pro magazín Guitar Player. U Edgara měl značnou
volnost, a mohl tak povolit uzdu své doposud potlačované rockové divokosti. Vždycky
byl spíš kovbojem než hippíkem. „Předělem bylo, když jsme jednou Pittsburghu
nacvičovali Tobacco Road.
Doposud jsem hrál na kytaru tak nějak jednoduše, a najednou slyším, jak nějakej
chlápek dole pod pódiem zařval: ‚Chlape, zahrej konečně to zasraný vibrato!‘ A
já si najednou uvědomil, jakou má pravdu. Byl to hlas ‚shůry‘, co mě ukázal
směr,“ zavzpomínal Ronnie v jednom z mála svých rozhovorů. „Edgar mi
říkával: ‚Ronnie, snažím se dělat věci po svém, ty mi je ale vždycky posuneš
někam jinam,“ připomíná situaci, kdy si naplno uvědomil, že patří jinam, než do
průzkumnického jazz-rockového ranku, byť zrovna zažíval spolu s Edgarovou
kapelou obrovský úspěch (#1 v US Billboard Hot 100) s instrumentálkou
Frankenstein.
Na jednom z koncertů EWG se objevil i jistý Sammy Hagar,
k němuž se doneslo, že se Ronnie chystá osamostatnit. Ostatní je historie.
K dvojici přibyl basák Bill Church a bicmen Denny Carmasi. Po nadějné
kapele rychle sáhnul label Warner Bros. Debutové album z listopadu
třiasedmdesátého patří navždy k základním kamenům tvrdé rockové muziky.
Sice je daleko více než masy posluchačů ocenili a oceňují kolegové muzikanti,
to ale jeho význam neumenšuje, ba naopak – jde o stylotvorné album, jež vrátilo
sedmdesátkový hard rock od nakrásněných aranží a ekvilibristiky zpět
k ryzí pudovosti. Životopisec Sammyho Hagara, Joel Selvin, napsal, „píseň
jako Rock Candy je jedním ze
základních kamenů hard rocku.“
Není náhodou, že na něj coby inspiraci odkazují například
Van Halen. „On byl vždycky vizionář,“ připomněl nedávno pro Team Rock Denny
Carmassi. Ano, Ronnie Montrose se trefil do budoucnosti hard & heavy.
–
Když si vše napsané bilančně sečteme plus navíc uvědomíme
na koho všeho se – pro byť velký, tak ne neomezený, prostor Rock History – nedostalo,
můžeme s určitou mírou licence tvrdit, že rok 1973 byl pro hard rock rokem,
kdy se lámaly ledy. První generace odvedla své, otěže vývoje převzali jiní.
Jaromír Merhaut pro Rock History 1973
Komentáře
Okomentovat