1967: POVADLÉ ÚSMĚVY BEACH BOYS
Soupeření
i vzájemné inspirování se mezi Beatles a Beach Boys pořádně zacloumalo hudební
scénou šestašedesátého i sedmašedesátého. Nejdříve vydali Plážoví hoši Pet
Sounds, aby je zakrátko Fab Four trumfli svým Seržantem, na němž ale
zejména ve vokálech použili ledasco lážoplážového.
Brian
Wilson byl na všechno sám, přesto dokázal dvojici Lennon/McCartney
s Martinem za zády konkurovat, v roce 1966 se dokonce chvíli zdálo,
že má navrch. Zatímco Beatles přestali koncertovat a rozutekli se každý za
svým, Beach Boys dobývali jejich domovský Londýn, byť bez své mozkovny Briana
na pódiu, skupovali R&R Phantomy VII, užívali si křičících i sténajících
dívek, divokých tiskovek i nepřetržitých rozhovorů pro tisk a rádia, zkrátka
všeho, čeho se jim přes výsadní postavení nikdy doma v Americe nedostalo.
Beach Boys po čtyřech letech, dvanácti albech a mnoha singlech, opouštějí
Capitol Records.
SBOHEM SURFOVÁNÍ,
POZDRAVEN BUĎ BŮH
Když
Brian usedal ke klavíru ve své nové residenci a projížděl se náhradním Rolls-Roycem,
co symbolicky patřil dříve Lennonovi, John filmoval, George meditoval, Ringo
sháněl krámy do muzea Beatles a Paul se procházel s Jane. Zatímco Wilson
již doslova žil projektem, jímž chtěl změnit tvář populární hudby, Beatles
relaxovali.
„I’m
writing a teenage symphony to God,“ zaskočil jednoho říjnového večera
šestašedesátého hosty sezvané do pseudouměním a cetkami přezdobeného domu
v Bel-Air. Postupně jim přehrával zkušební acetátové záznamy. Doprovodné
zvuky, hudba i texty během chvíle vytvořily před užaslým publikem obrazy
americké historie. Závěrečný chorál přetvořil panoptikální obývák
v katedrálu.
Pak
se ale něco pokazilo, Brian Wilson neustále předělával a doplňoval. Hotová
kapesní symfonie Heroes And Villains zůstala
načas osiřelá v šuplíku, vydání Smile se oddalovalo, oddalovalo, až
se nakonec neuskutečnilo. Odešel i Van Dyke Parks, jenž se měl stát Wilsonovým
intelektuálním trumfem v souboji s Lennonovým ostrovtipem. Neunesl
Brianovu náladovost ani šikanu Mikea Lovea, „Bylo to nelehké rozhodnutí,
nepokračovat ve spolupráci s tehdy nejlepším umělcem v branži, ale
bylo jediné možné. Musel jsem utéct z toho zámku.“
Ledasco
ozřejmil a současně zamlžil článek Goodbye Surfing, Hello God Julese Siegela,
jenž strávil několik měsíců uvnitř vířivých kruhů Beach Boys. Siegel pomohl
vytvořit mýtus bláznivého génia Briana Wilsona i mystiku největšího ztraceného
alba historie rocku.
V úvodu
popisuje okolnosti vzniku a zániku skladby Fire,
kdy všechny zúčastněné muzikanty a lidi kolem zdobily červené plastové
napodobeniny hasičských helem z hračkářství. Každému z přítomných
vysvětlil Brian jeho roli, načež z obřích beden explodoval mix simulující
hudebními prostředky zvuk opravdového ohně v mnoha jeho podobách. Ohňovou
hudbu nakonec doplnil záznamem opravdového ohně. „Co myslíš?“ zeptal se po
několika posleších záznamu jednoho z hudebníků, vymóděného v havajské
košili, duhových kalhotách a černých lakýrkách. „Je to neuvěřitelné,
neuvěřitelné,“ zašeptal oslovený, „Naprosto neuvěřitelné.“ „Jo,“ odvětil Brian,
„Pojmenuju to Mrs. O’Leary’s Fire.“
Nakonec, jak praví Ohnivá báje, Brian Wilson zničil všechny pásy se skladbou
poté, co v Los Angeles vypuklo krátce po sobě nezvykle hodně požárů, a on
si vsugeroval, že jeho skladba má démonickou moc, a je tudíž příčinou. „Nemusím
komponovat tak strašidelnou vizi ohně, dokážu stvořit svíčku, a to je též
oheň,“ poznamenal později.
Jindy
v noci Brian naplnil studio houslisty, aby jim po pár hodinách oznámil, že
kvůli nepřátelským vibracím seanci ruší. Traduje se, že jej tato sranda stála
3000 tehdejších dolarů. Nedosti tomu, jednou, když se u sebe doma choval
zvláštně, zeptal se jej jeden z přítomných, „Co se děje, Briane?“. „Cítím
se dnes divně,“ odvětil, „Pojď do kuchyně, chci ti něco říct.“ Tam se
překvapeného přítele – jehož identitu Siegel neprozradil – zeptal, viděl-li
film Seconds, a popsal mu, že první věta filmu, kterou slyšel, když se opozdil
při příchodu, prý byla „Pan Wilson?“ Banální náhoda – a jak se později ukázalo,
i totální výmysl – se v Brianově choré mysli propojila s dlouhodobou
podezřívavostí vůči Philu Spectorovi, údajnému investorovi metaforického filmu
a dlouhodobému konkurentovi v hudební branži, kterému měl údajně vadit
vzrůstající Wilsonův vliv i jeho příklon k duchovní podstatě hudby,
následného vzniku nového bílého náboženství, což prý mělo vyděsit spoustu
vlivných lidí, kteří na špinavou práci najmuli právě Phila Spectora. A další
příběh byl na světě.
Byť
období vidin, podezřívání, obsedantního tvoření a ničení po čase skončilo,
Brianova hlava již nikdy nebyla zcela prosta problémů. Navždy nezodpovězenou otázkou
pak zůstane, zda-li mu – a prostřednictvím jeho hudby i nám – LSD více dalo
nebo vzalo. Nic jiného za vším „tajemnem“ nehledejme.
ŠKLEB NAMÍSTO
ÚSMĚVU? DIVOKÝ MED
Mezitím
znovuzrození Beatles zazářili počátkem roku 1967 převratným singlem Strawberry Fields Forever / Penny Lane. Když v květnu
napochodoval na scénu seržant Pepř, bylo jasné, kdo opět
třímá v ruce žezlo krále pop music. John Lennon se naparoval v novém
květinovém RR, Paul McCartney se v rozhovoru pro Life přiznal k LSD,
George se nechal oslavovat v Mekce hippies, sanfranciské Haight-Ashbury.
Beatles byli i bez koncertů všude.
Když
definitivně sešlo z plánovaného červencového účinkování Beach Boys
v Monterey, situace nazrála k rychlému, jakkoliv nouzovému řešení.
Prokleté
Smile
bylo nahrazeno narychlo sestaveným Smiley Smile. Elpé vyšlo 18. září 1967
a bylo ani ne půlhodinovým kompilátem chudých předělávek třpytných střepů ze Smile
a v červnu a červenci narychlo u Briana doma nahranými písničkami,
seskládanými z jednotlivých fragmentů, modulů i pár nových nápadů. Monumentalita
Pet
Sounds a nahrávek pro Smile se rozplynula, a to ještě Brian
nechtěl zařadit Heroes And Villains,
jež spolu se singlovou jedničkou, epochální Good Vibration (pocházející ovšem zcela z více jak rok starých
nahrávacích sekvencí Pet Sounds), vytváří dojem dvou
Everestů v zaoblené pahorkatině. Proč se musely přetáčet a osekávat
původní verze Wind Chimes, Wonderful a Vegetables ví asi jen Brian a jeho psychiatr.
Nesourodost
trčela z vinylu jako dráty, deska víceméně v USA propadla, #41
rozhodně neodpovídalo Úsměvným ambicím, devítka v UK byla jen slabou
náplastí.
Protože
nic není nemožné, dnes je i Smiley Smile, spolu s expost verzemi
Smile,
vzýváno a oceňováno.
Wild Honey vznikalo ještě na podzim sedmašedesátého.
Vyšlo těsně před vánočními svátky a přiložilo další polínko do debat coby
kdyby. Kdo čekal návrat k mnohovrstvým symfoniím, byl zklamán. Kdo uměl
ocenit přímočarou eleganci nepřetíženou ozdobami, byl spokojen. Do studiové hry
vstoupili i ostatní členové Beach Boys, zejména Carl Wilson. Nízkorozpočtová
oddychová lo-fi produkce umožnila kapele nadechnout se a získat zpět radost ze
společného hraní. K tomu posloužila i žánrová reminiscence směrem
k rhythm & blues, vokálním postupům v tradicích Motownu a Stax
Records. Výsledkem byla příjemná brnkačka a vokalíza od každého něco, trochu
jako pozdější beatlesovský pokus s Let It Be, než se jej zmocnil
Spector. Siločáry Beatles a Beach Boys se opět na dálku prolnuly. Dvouminutové
i kratší skladby působí spíše jako fragmenty z rozepsaného poznámkového bloku,
než ucelené album. Pro úplnost: UK#7/US#24.
–
Díky
novým doplněným vydáním si můžeme – až na definitivně spálené Fire, byť možná letí jeho ozvěna
vesmírem dál a dál – naštěstí rekonstruovat poměrně ucelený obrázek o překotně
proměnlivě tvorbě Beach Boys v rozmezí let 1966-67. Byť v přímé
konfrontaci s Beatles jako celek pro svou nevyrovnanost a zmatečnost
neobstojí, nahrála parta kolem Briana Wilsona v uvedeném období úžasné
kousky, a rozhodně bude o čem v Rock History 1966 psát. Škoda přeškoda, že
Brian tehdy neměl po ruce svého George Martina.
Jaromír Merhaut pro Rock History 1967
Komentáře
Okomentovat