OMEGA – 10000 LÉPÉS: PERLEŤOVÝ ROCK Z PĚNY DUNAJE
Byla
velká tuzemská popularita maďarské Omegy pouze z nouze ctnost, coby
důsledek nedostupnosti západního rocku, anebo měla její hudba něco víc do sebe?
Na jednu stranu je jasné, že kdyby naše gramoprodejny přetékaly Uriášema,
Párplama, Zepelínama, Pinkflodama, byla by Omega jen jednou skupinou
z mnoha. Jenže, i když ne oficiálně, tak bigbít zpoza opony pronikal i do
poslední československé Horní Dolní, a přesto Omega obstála, a při jakémkoliv
jejím koncertu v Česku anebo na Slovensku si publikum s kapelou
notuje při všech skladbách.
Počátkem
šedesátých let se navzdory vládnutí Kádárova kolaborantského režimu dostal
rokenrol i do Budapešti. Imperialistická subkultura, jak byla nová muzika
hanlivě označována, přivedla za pár let k muzicírování na desetitisíce
mladých. „Založit kapelu byl výborný
nápad jak se nenudit. Akorát, že nikdo z nás neuměl hrát na nic, absolutně
nám to nevadilo, kdo na co bude hrát jsme si vylosovali,“ zavzpomínal Kóbor
s úsměvem v roce 2010 na přelom padesátých a šedesátých let pro
slovenskou televizi.
Jen
v Budapešti se počet amatérských kapel v letech 1962-64 odhaduje na
250! Zejména mezi mladými gymnasisty a vysokoškoláky si bigbeat získal
obrovskou popularitu.
A
tak 23. září 1962 vystoupila na Technické univerzitě sestava složená
z členů dvou souborů, Ciklon a Próféta. Na pódiu podle některých
pamětníků byli: Benkő László „Laci” (zpěv, klavír, flétna), Kóbor János „Mecky”
(zpěv, doprovodná kytara), Kovacsics András „Öcsi” (sólová kytara), Künsztler
Tamás „Próféta” (bicí), Varsányi István „Gergely” (baskytara). Následoval
běžný kolotoč výměn muzikantů i převzatého repertoáru. V sestavách se čas
od času objevovaly i dívčiny, první byla od roku 1963 Zsuzsa Konc, další
například Mária Wittek, později Omega doprovázela mimu jiné Saroltu Zalatnay. Nic
nenapovídalo tomu, že vzniká východoevropský rockový fenomén, a že
z Jánose nebude architekt, i když studoval s vyznamenáním.
V roce
1964 Omegu doplnil nový bubeník József Laux, Kóborův spolužák z gymnázia,
skupina se začalo výrazně prosazovat, o dva roky nahrává svou verzi stoneovské
klasiky Paint It Black. V pětašedesátém
poprvé vystupovala na Slovensku.
OMEGA NA EXPORT?
V sedmašedesátém
se složení ustálilo do podoby klasické sestavy: klasickou sestavu: László
Benkő (rohy, klávesy, zpěv), János Kóbor (zpěv, kytara), József
Laux (bicí), Tamás Mihál (baskytara,
zpěv), György Molnár (kytara), Presser Gábor (klávesy,
vokály). Omega se v téže době odhodlala k vlastnímu repertoáru a
srovnala tak krok se svou největší konkrencí, kapelami Illés a Metró.
Hlavním
skladatelem se stal Gábor Presser, původní textaře, Istvána S. Nagyho a Istvána
Verebese, brzy nahradila Lauxova manželka Anna Adamis.
Milníkem
v historii skupiny se stalo pozvání Jona Martina, manažera Spencer Davis
Group, do Anglie. Kapela absolvovala pod dementními názvy Omega Red
Star a Omega Red Star from Hungary sérii vystoupení, dokonce
nahrávala pro label Decca. „Snažili jsme
se zpívat v angličtině. Nebylo to dobré. Byla tam spousta vynikajících
kapel, Led Zeppelin, Jimi Hendrix, nejen Beatles, Stones, The Who a tak dále.
Pomyslel jsem si, co tady děláme? Pojeďme domů,“ vzpomíná na Anglii Kóbor,
a přidává: „Dobrou radu nám dal jeden
mladý klávesák, Keith Emerson se jmenoval – ,Udělejte něco vlastního, vůbec
nemyslete na to, co se tu děje.’ Pochopili jsme, že nemůžeme dělat ,anglickou’
hudbu lépe než samotní Angličané.“ A když jednou při svých toulkách od
Animals pronajatými dvěma Fordy Transity narazili na benzínce na Daltreye,
Townshenda a Entwistla, čili ¾ The Who, dostali další ťafku, „Maďarsko, Maďarsko, Maďarsko? Něco takového
neexistuje,“ zaznělo. „Ale jo, někde v Rusku,“ upřesnil Pete
Townshend. „Bláznivý zážitek,“
uzavírá Kóbor.
Rudý
dráp si ale mládence našel a přinutil k návratu. Satisfakcí, po česku
zavřením huby, bylo nahrání prvního alba Trombitás Frédi és a rettenetes emberek
(1968). Mimochodem, šlo prý o vůbec první samostatné LP jednoho umělce v Maďarsku.
Nebyla
to však dobrá deska. Eklektická břečka bez vlastního ksichtu. Jaromír Tůma
album zmínil ve svém Světu u mikrofonu [Melodie 1970/4, str. 113], a nemazlil
se s ním: „Už při prvních tónech desky
jsem si vzpomněl na náš Olympic – jednoduché, více méně melodické písničky,
spíše rychlejšího tempa […] V porovnání s naší skupinou, natož pak
s anglickými snímky, však narazíme na sníženou technickou kvalitu nahrávek
a hlavně na značnou nečistotu v práci skupiny. Nástroje a často i vokály
neintonují, hojné jsou i rytmické chyby – skupina asi nebude na koncertech
příliš dobrá a posluchač si musí zvyknout na nějaké to ,zatahání za uši‘.“
SPOUSTA KROKŮ KE
SLÁVĚ
Vše
u mnohých napravilo dalších 10000 kroků Omegy, čili LP 10 000 lépés. Bezpochyby
jedno ze zásadních rockových alb celého východního bloku.
Rozverné,
již ale povedené, písničky zastupuje dvojice Petróleum lámpa a 1958-as
boogie-woogie klubán. Petrolejová
lampa má v repertoáru Omegy dodnes výsostné místo. Někdy koncert
otevírá, při jiném turné roztančí finále, které ale již navěky patří dívce
s perlami ve vlasech – Gyöngyhajú lány,
nejslavnější skladbě bohatýrů od Dunaje, na 10 000 lépés
zařazené hned za lampou. Nosná balada získala mimo jiné o rok později i ocenění
na festivalu populárních písní v Tokiu, kde ji předvedlo trio Kóbór,
Presser, Laux. Zpěvák celý v bílém vyčníval při defilé finalistů nade
všemi o hlavu, podle mě nejenom postavou. Na výběrovém LP The First Tokyo International
Popular Song Festival je u Pearls
In Her Hair dokonce uvedeno Janos KoberJ Skladbu převzal
a zxxrvil kdekdo, Frankem Schöbelem počínaje a A.B. konče.
Na
desce jsou ke slyšení nejenom halekačky a lyrické kousky. Například Tékozló fiúk je členitý progresivní opus
s masivním riffem, gradovaná titulní píseň Tízezer lépés zaujme kontrastem ďábelské kytary
s hypnotizujícím doprovodným chorálem, závěrečná Félbeszakadt koncert pak má parametry hybné hardrockové
stadiónovky.
Psychedelický
přebal (první rozkládací v Maďarsku) s rozostřenými nejasnými
portréty členů skupiny měla na svědomí dvojice Mester Miklós (grafik) a Zaránd
Gyula (fotograf).
Krátce
po vydání LP byl odvysílán i půlhodinový televizní medailon Tízezer lépés – Omega Show v podobě
sady filmových písniček, jak se říkalo videoklipům. A Omega zahájila vítězné
tažení napříč kontinentem, byť přehrazeným železnou oponou.
–
Douška.
Když v roce 1971 opustili sestavu Presser, Adamis i Laux, a vznikla
supergroup Locomotiv GT, prorokovali mnozí konec Omegy. Nebyl…
Jaromír Merhaut pro Rock History 1969
P.S. 2020
R.I.P. László Benkő (1943-2020)
Komentáře
Okomentovat