1969 11: CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL – BÁJEČNÝ BAYOU DOMŮ I NA CESTY
„Především je to rokenrol“ John Fogerty
Jeden čas jsem v autě
trávíval na desítky hodin týdně. Nebylo, a dodnes pro mě není, lepší muziky za
volant, než cokoliv od CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL. Jejich písničky navodí
pohodu, rozradostní vzpomínkami, a tím, jak vás nutí si nahlas notovat spolu
s nimi, nedovolí usnout. Bigbít na „první signální“, u něhož k požitku
netřeba dumat nad významem slov ani provedením toho či onoho tónu.
Krídensi, jak se jim
familiérně říkalo, si okamžitě získali masovou popularitu i v ČSSR, byť
rozhlasovou Houpačku už nestihli, protože ta byla bolševikem zrušena na jaře
devětašedesátého, ještě předtím než vystartovala ke hvězdám „Proud Mary“.
Rockeři se zprvu rozdělili na dvě skupiny, pro jedny byli CCR bezmála
dechovkou, pro druhé muzikou, co je radost poslouchat. Dnes Fogertyho a spol.
neuznávají jen poslední kusovky.
–
Zemitý zvuk
pochází podle samotného zakladatele a leadera kapely z Louisiany. Odráží
vícero vlivů: blues, rock, country, cajun. Podstatou jde o jižanský sound,
přestože všichni pocházeli z okolí San Francisca. John Fogerty k tomu
prozrazuje: „Vždy jsem tam dole chtěl
žít. Všechny skvělé nahrávky i lidé, kteří je vytvořili, pocházeli z Memphisu
nebo Louisiany, případně žili v povodí Mississippi. Ostatně, první, kdo mě
oslovil natolik, že jsem se vážně začal zaobírat myšlenkou být muzikantem, byl Carl
Perkins. Dalšími pak Jerry Lee Lewis, Howlin ’Wolf’.“ „Co říkate? Bayou Rock? To označení pro mě nic neznamená,“ pokračuje
John ve svém povídání s redaktorem NME v září 1969, při první
návštěvě Británie. „Četl jsem, že jde o
oživení folk-rocku, rock’n’rollu i blues. O naší muzice takhle nepřemýšlím.
Říkáme tomu, co hrajeme, rock’n’roll – a to nám stačí.“
Nicméně i sám
Fogerty souhlasil s tezí, že úspěch CREEDENCE spočíval v kombinaci hudby
k tanci i domácímu soustředěnému poslechu: „To je pravda, nicméně pořád jde především jde o rock’n’roll, jehož
základní funkcí je hrnout vše vpřed. Teprve na chytlavý nápad můžete přidávat
dortovou polevu: slova, jež vás nutí myslet, kytary, co vrní, zvoní, pulsují, a
tak dále. Hudba je o emocích, a toho se držíme. Nespekulujeme, nekalkulujeme.“
HISTORIE
V devětašedesátém CCR
konečně naplno zúročili desetiletku společného hraní, kdy se na jednom „školním
dvorku“ v kalifornském El Cerritu potkali v 1959: John Fogerty, Doug
Clifford a Stu Cook. Perličkou je, že Doug neměl o hře na bicí ani tucha, a
první paličky si narychlo vyrobil ve školních dílnách.
Pod názvem BLUE VELVETS kluci
zprvu jen přehrávali hity z jukeboxů, za nějaký čas stali doprovodnou
kapelou Toma Fogertyho, Johnova staršího bratra. V dvaašedesátém dokonce nahrávají
singl. Krátce po Tomově oficiálním začlenění do kapely, podepisují ve čtyřiašedesátém
smlouvu s malým jazzovým labelem Fantasy, a na popud jeho šéfa se
přejmenovávají na THE GOLLIWOGS a na hlavy si instalují legrační „kozácké"
hučky, což bylo vzhledem k faktu, že šlo ze tři čtvrtin o ženáče
s dětmi, poněkud žinantní.
Horší bylo, že
v té době neměli kolikrát ani na nové struny. „Teprve na konci roku 1967 přišly z nahrávací společnosti nějaké peníze
na vybavení. Koupili jsme mimo jiné zesilovač za 1400$ a bubnovou stoličku pro Douga.“
Tom ustoupil do pozadí,
jak sám později okomentoval: „Mohl jsem
taky zpívat, ale jedině John měl ten správný zvuk.“ John Fogerty tedy
přechází k mikrofonu a sólové kytaře, přibírá si saxík i foukací
harmoniku, Stu Cook se přeškoluje z klavíru na baskytaru, Doug Clifford
zůstává za bicími.
Nejenom
v Československu rozmetávaly povolávací rozkazy jednu kapelu za druhou. U
nás se pomyslně i fakticky modralo, co to šlo, za oceánem se dalo vyvázat
náhradní službou. Aby se vyhnuli odvodu, vstupuje v roce 1966 John
k armádním rezervistům a Doug se naloďuje u pobřežní stráže. V letech
1964-1967 nahrávají THE GOLLIWOGS sedm neúspěšných singlů. Některé se později,
ve čtyřiasedmdesátém, objevují na ex-post kompilačním albu.
Mezitím, při plnění
závazků vůči státu a společnosti, nabízí nový majitel Fantasy, Saul Zaentz,
kvartetu další spolupráci pod podmínkou změny názvu. CREEDENCE CLEARWATER
REVIVAL je složeninou jména Tomova kamaráda Creedence Newballa, tv reklamy na
jednu čistou vodu a vyjádření obnoveného společného závazku členů.
Šedesátý osmý přinesl
osobní svobody i start hvězdné kariéry. Dlouhodobé obrážení klubů partu sehrálo
i přivedlo k vlastnímu nezaměnitelnému soundu, postavenému na rockabilly.
ÚSPĚCH
Debutové eponymní album (květen
1968, # 52), první singlové zářezy na příčkách amerických žebříčků („Suzie Q“ #
11). To pravé ořechové však přichází až v devětašedesátém s lednovým LP
nr. 2, „Bayou Country“ (US # 7), a singly
„Proud Mary“ plus „Bad Moon Rising“, peckami, co se krátce po sobě vyšvihly až
na #2 Top Billboardu, a druhá dokonce na vrchol britské! To se ale ocitáme již
na třetí dlouhohrající desce, vydané 3. srpna, „Green River“. Ta vystoupala na samý vrchol americké Top. Veleúspěšný
stachanovský rok završují CREEDENCE CLEARWATER listopadovým vydáním čtvrtého
elpé, „Willy And The Poor Boys“ (US
# 3). Tři LP za jeden rok, co titul, to dva-tři miliony prodaných výlisků!
A z třicetidolarových
almužen za odehraný večer se rázem stává tisícinásobek.
Tsunami singlů i alb přenesla
popularitu CCR také do Evropy. I bez koncertů plní CCR ostrovní i kontinentální
rozhlasový éter přívalem svůdných „jižanských“ hitovek, jimž toho léta/podzimu
neuniknete na žádném koupališti, taneční zábavě, školní besídce, mejdlu. „Asi“
(„Bad Moon Rising“) s Pavlem Novákem byla první vlaštovkou, co poletovala i
usedala na vlnách/drátech československého rozhlasu.
„Bad Moon
Rising“ je typickou písničkou CREEDENCE CLEARWATER i dobrým příkladem toho, jak
by měl znít hit: zapamatovatelný zpěvný refrén, jednoduchá, ale chytlavá
melodická linka, rytmus co šlape a kvalitní produkce s aranžérskými
finesami.
„Není o drogách ani politice," čelil John různým tendenčním výkladům
textu. „Když řeknu, že přichází hurikán,
je to o velkých přírodních katastrofách, a ničem jiném, “ dodal rázně
v dobovém rozhovoru pro Melody Maker.
Osobní prožitky vetkal
John hned zkraje své kariéry do písní jako „Porterville“, kde zpívá o otci,
jehož odvádějí policisté do vězení, a on zůstává sám s cejchem grázla, co
bude jako on. „The Working Man“ zase vypráví o zkušenostech
s příležitostnými pracemi, jimiž se zpočátku své kariéry protloukali.
WOODSTOCK A ČSSR
Srpnové vystoupení CCR na
Woodstocku se oficiálního vydání dočkalo až nyní, po padesáti letech. Svůj set
odehráli kvůli časovému skluzu až po půlnoci ze soboty na neděli. Možná i proto
nesvolili, aby se jejich set objevil ve filmu nebo na dvojalbu. Škoda, protože
CREEDENCE byli v té době světovou kapelou číslo jedna, ať si říká kdo chce
co chce, a zahráli mimo jiné i všechny své již jmenované pecky.
První obsáhlejší zmínku o
CREEDENCE v čs. tisku jsem objevil ve dvanáctém (prosincovém) čísle Pop
Music Expresu. M. J. Langer mimo jiné napsal: „Creedence Clearwater Revival ze San Francisca se nese na hřebenu
nejsilnější vlny současné pop music – bluesově orientovaného rocku. Závratná
křivka popularity Creedence je pozoruhodná už tím, že její čtyři střízlivě
vyhlížející členové, bez výstředních kostýmů a cetek se příliš nezajímají o
revoluce a ostatní módní metody spasení našeho světa, tak oblíbené u mnoha
avantgardních skupin, ale zpívají především o prostředí, v němž vyrůstali,
a o obyčejných problémech lidí, které důvěrně znají. Jsou to písně,
v nichž se neskrývá žádné halasně propagované ,protestní’, nebo
,společenské hnutí’ – kterým, jak se zdá je už dnešní mladá generace trochu
přesycena.“
CREEDENCE mimo
žebříčkové úspěchy sklízeli pochvalné recenze i posluchačské ohlasy za svá
koncertní vystoupení, kdy dokázali i bez přidaných efektů vykouzlit kouzelnou
atmosféru studiových verzí svých skladeb.
„Samozřejmě, studiová echa je nemožné
přenést pódiu. Haly, které hrajeme naživo, jsou přirozené. Stěžejní myšlenkou
našeho zvučení je, že každého nástroje má být zřetelně slyšet, co hraje. Pokud přeženete
zesílení, může to být dobré pro výrobce
zesilovačů, když explodují, ale proč
poslouchat zkreslení? Líbí se nám čistá rytmická sekce, takže všechny vokály i
kytary jsou slyšet jasně a zřetelně.“ Tesat do kamene i natlouct do hlav všem koncertním mršičům zvuku.
Škoda, že už
dávno neplatí Johnem v létě 1969 vyřčené „Od té doby, co jsme spolu tak dlouho, jsme všichni nejlepší kamarádi.
Jsme hodně pospolu; máme vlastní malý kruh s několika přáteli zvenčí. Abyste
tak dlouho vydrželi spolu, musíte si uvědomit, že se pohybujete na obousměrné
cestě."
P.S. Když v roce1993
povolal Bruce Springsteen žijící členy CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL na pódium,
aby skupinu uvedl do rokenrolové síně slávy, prohodil John Fogerty se Dougem
Cliffordem dvě tři slova, se Stu Cookem ni jediného, byť si ve svých proslovech
navzájem zdvořile/odměřeně poděkovali. Zesnulého Toma Fogertyho zastupoval syn.
Protože John razantně odmítnul hrát na slavnosti s bývalými kolegy,
vystoupil nakonec se svou doprovodnou kapelou … Ono není divu, že byl John tak
nasrán i po dvaceti letech, protože poté, co CCR počátkem sedmdesátých let
skončili, protože ostatní – byť bez Johnova talentu – chtěli více demokracie,
jej spolu s vydavatelem zažalovali za to, že jeho sólová tvorba zní jako
CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL. To nevymyslíš.
John konečnou fázi CCR
posléze okomentoval slovy: „Když jsem
vymýšlel hudbu, byl jsem sám. Když jsem pracoval na aranžích, byl jsem
sám, když jsem přidával backgroundy, kytary a další nástroje, byl jsem
sám. Když jsem produkoval a míchal alba, byl jsem sám. Ostatní se
ukázali pouze na zkouškách a ve dnech, kdy se nahrávalo.“
P.P.S. Povídání o
Krídensech samozřejmě nemůžeme zakončit s pachutí v ústech. Kdykoliv
ve svém modrém sršni Fabia HTP 1.2 brutto (Hned To Prodej) slyším v rádio
něco od CREEDENCE CLEARWATER, ocitnu se v šestimetrovém cadillacu na prosluněné
Route 66. Pak se ale bohužel většinou zprava ozve: „Zahni, musíme koupit mlíko!“
A ZATÍM V RUDÉ BAŽINĚ …
Je to sice škoda, kazit si
náladu, navozenou poslechem a vzpomínáním na CREEDENCE výletem do politického
marasmu podzimu a nastupující zimy devětašedesátého, kdy k nám přišla
další vlna mrazu z Kremlu, ale nelze jinak. Normalizace nabírala obrátky,
pokračovaly vnitrostranické čistky, byl odejit profesor Ota Šik i se svou
ekonomickou reformou, Husák se ještě hlouběji zabořil do Leonidovy řiti slovy: "Spojenci plnili vlani internacionálnu
povinnosť" i dalším instruktážním výletem do Moskvy, ze stánků zmizely
další časopisy, mezi jinými i Filmové a televizní noviny, protože podle
soudruhů uveřejňované materiály porušovaly důležité zájmy vnitřní a zahraniční
politiky státu, avšak nešlo o nic jiného než o pomstu za periodikem oceněný
dokument Vlastimila Vávry o ruském pozadí smrti Jana Masaryka. 16. prosince
1969 vyšla krátká zpráva: „Prezident
republiky jmenoval Alexandra Dubčeka mimořádným zplnomocněným
velvyslancem v Turecku.“ Symbol Pražského jara i „užitečný idiot“ tak
završil svou potupnou roli mouřenína. A bude hůř, viselo ve vzduchu.
–
Je mi jasné, že většina
metalistů, zejména vyznavačů extrémnějších odnoží, si při prvním poslechu
CREEDENCE CLEARWATER odfrkne: co to je?! Věřím, že i u nich by ale časem zvítězila
lidská přirozenost, chuť zazpívat si společně s interpretem
zapamatovatelný song, refrén. A proč by to nemohla být některá
z bigbítových lidovek Johna Fogertyho?
Jaromír Merhaut pro Spark 2019
Komentáře
Okomentovat