1966: TESLA, KAM SE PODÍVÁŠ


Nevím jaký úžas či zděšení by vyvolala u dnešních teenagerů návštěva tuzemských prodejen elektro poloviny šedesátých let. Třebas by se lačně vrhli po malých tranďáčcích Dana/Zuzana/Iris, hledali dotykáč, ťukali na krabičku a volali: haló, haló, haló, a nakonec rozplakali. Anebo zezadu čuchali k baňkám televizorů a frňákem vytáhli plazmový oblouk.
Šestašedesátý byl posledním rokem před československým hifi třeskem, vyvolaným vznikem magazínu Hudba a zvuk v roce 1967, a akcelerovaným masovým rozšířením hi-fi klubů o rok později.
 
Výlohy a regály tomu v roce 1966 odpovídaly. Monopolní výrobce bílé i černé elektroniky, národní podnik Tesla, rozesetý v desítkách komunisty zabavených a pár nových fabrik po celé republice, neměl důvod ani podmínky pro nějaký šturm. Světové novinky prosakovaly mimo brněnské veletrhy k širším vrstvám obyvatelstva jen sporadicky, podle hesla „co oči nevidí, to srdce nebolí“, takže v běžném tisku informační vakuum, a v populárně naučném, například Technickém magazínu, jen drobné zmínky. A tak našim domácnostem vládla Tesla, pojmenovaná sice podle Nikoly Tesly, oficiálně ale zkratka odvozená z „technika slaboproudá“, lidově z „technicky slabá“.


SVĚT DO RUKY, NA RAMENO, DEKU I POD POLŠTÁŘ
Mladí si díky mobilům mohou nosit celý svůj svět s sebou. Malé tranzistorové přijímače do ruky anebo přes rameno můžeme považovat za jejich ideové i technologické předchůdce, umožňující tehdejší omladině mít svou muziku s sebou. Samozřejmě v rámci limitů dostupnosti rozhlasových stanic.
Již zmíněné středovlnné přenosné teslácké tranďáčky do jedné ruky na dvě tužkové v podstatě kopírovaly zahraniční šestitranzistorové vzory. Jednoduchá konstrukce s vestavěnou feritovou anténou, slušná odolnost použitého plastu plus kožené pouzdro, velikost krabičky od cigaret (Iris: 9/6/2,5 cm, 18 dkg), relativní láce jedné prázdninové brigády – to vše dohromady rovnalo se mimořádná obliba u teenagerů, zvláště večer, kdy stupnice ožila desítkami zahraničních stanic se spoustou popu a bigbítu.
Mezi kabelkovými (SV/DV/*VKV) přijímači o váze kolem půl kila a rozměru větší pohlednice byl šestašedesátém hodně oblíben model s názvem Monika, jinak ale též postrach opravářů. Dva monočlánky a větší vestavěný reprák dokázaly ozvučit i pár desítek metrů čtverečních na koupališti. Peckou roku pro movitější synky byl mladší bratr Moniky, Mambo. V přípravě do výroby se nacházely Twist a Big Beat se čtyřmi vlnovými rozsahy: DV/SV/KV/VKV, na nichž šlo naladit „všechno“: přes den Mikrofórum, o víkendech a ve středu Houpačku, Svobodku a Hlas Ameriky kdykoliv. Ovšem za cenu, pokud mě paměť neklame, 2350,- Kčs. A to už studentská apanáž ani fuška nepokryly.


PRVNÍ STUDENÉ MAGNETOFONY
Tuzemské výrobě a nabídce magnetofonů v éře před stereem a hifi dlouho kralovaly zatraceně těžké a bytelné elektronkové Sonety plus B3. Změnu přinesla až první tranzistorová řada B4 o poloviční váze (sedm kilo namísto dvanácti). Revoluční nejenom co se týče elektronických obvodů, ale též mechanikou. Ostatně, s menšími obměnami se řada B4 udržela ve výrobě deset let, až do roku 1974 (B 400 a B 444 Lux Super)!
 
Virtuální muzeum historické radiotechniky uvádí následující zásadní konstrukční vlastnosti řady B4: motor s oběžným rotorem systému Papst, 3 rychlosti ovládané tlačítky, letmo uložená přítlačná kladka, ovládání elektromagnetem s možností dálkového (kabelového) ovládání, čtyřmístné počitadlo, ovládání rychlého převíjení šoupátkem (posouváním hnaného mezikola k příslušnému unašeči).
Dřevo a plechy Sonetů nahradily plasty, nicméně šasi bylo lité, hliníkové. Základní model B4 byl vybaven záznamovými rychlostmi: 2,38/4.76/9,53 cm/s. Dvojka byla použitelná jen pro záznam mluveného slova, čtyřka postačovala kvalitou na AM vysílání, devítka už hrála docela slušně i přes vestavěný reproduktor, ještě lépe přes externí. Když se sešla nahrávka z VKV, třebas Houpačka, ne-li přímo z vinylu, a citlivá reprobedna, dočkala se párty té správné hlasitosti a kvality. Čtyři stopy magnetofonů řady B3/B4 namísto dvou u Sonetů, pak znamenaly dvojnásobné využití 6,35 mm širokých pásků. U nejběžnějších z nich – označovaných jako Double Play, kdy na patnácticentimetrové cívce bylo 540 m pásku o tloušťce 26 mikrometrů, a při devítce rychlosti – šlo o celkových šest hodin záznamu. Což už byl slušnej mejdan.
Kdo chtěl s magičem frajeřit před babama v parku anebo u bazénu, neměl balení úplně lehké, byť tehdejší přenosný teslácký výkřik, Uran, vážil jen tři a půl kila, tedy pro nadrženého junáka nulanulanic, ovšem nevešly se do něj patnáctky, jen třináctky, cívky samozřejmě, které začaly kralovat domácím fonotékám. Mrňka desítka pojala jednu a třináctka dvě třetiny pásku patnáctky. Uran byl ke všemu jen půlstopý, takže kdo chtěl být první připuštěný, musel mít leccos nahrané dvojmo a ob číslo otáčet cívečky.


MIMÓZNÍ (GRAMO)RÁDIA
Rádia a gramorádia většinou trůnila v obývacích pokojích poblíž televize, a teenageři se k nim dostávali sporadicky, většinou když nebyli rodiče doma. Když se však zadařilo, a k dispozici byla kupříkladu postarší Tesla Filharmonie se šesti reproduktory (mj. basák jak elpé a dva elektrostatické výškáče navrch!) a velikosti peřináče, odehrával se doma koncert. Ostatně, název i filmová reklama s Janem Werichem napoví. Nenechte se mýlit absencí označení hifi, tehdejší luxusní hudební skříně s elektronkovými zesilovači a rigidními dřevěnými korpusy hrály podstatně kvalitněji než většina dnešních levných domácích kin s repráčky jako když se vytento holub a drnčícím subíkem někde v rohu.
V roce 1966, osm let po Bruselu 58, se v nabídce stolních přijímačů stále mísily staré a nové tvary. Klasický příklad zoufalství centrálně řízeného hospodářství, jehož setrvačnost, způsobená řetězovou předposraností na všech řídících stupních, likvidovala jakékoliv snahy o modernost účinněji než sto ústředních výborů dohromady. Když se šikovní technici a designeři prokousali k výsledku, často v prototypech zajímavému, světovému, zařízla je zoufalá součástková a materiálová základna, tuny razítek a plán pětiletky, kde pro výsledky jejich práce nebylo místo, protože byli příliš lehcí a rychlí, a ocitli mimo síťový graf.
A tak se v šestašedesátém v Bratislavě začala vyrábět navenek docela moderní Mimoza, ovšem pro Albánii. Pro domácí trh bylo určeno škaredé Nocturno, vypadající jako skládačka co dům dal – v novém korpusu z plechu, plexiskla a bakelitu, trčely knoflíky a přepínače, evidentně zbylé ze starších modelů. Takže albánští pastevci modernu, českoslovenští truhlíci výtěr.
Ostatní vyráběné rozhlasové přijímače: Teslaton, Carioca, Jubilant byly vzhledem předbruselovské, či jak označit jejich tvary a ovládací prvky, a často jen modifikované starší modely, viz Teslaton = očesané Echo, jak napsal na fcb známý servisman Martin Hájek.
Gramorádia na tom byla s inovacemi ještě hůře. Zoufalost a troufalost – položit vzácný vinyl na talíř šasi H21 a nechat na něj dopadnou plnou vahou raménko s drze koukající hadí hlavou a rydlem VK051. To samé v hranatějším, HC646. Vesměs šlo o řešení s mezikolem, mající původ v polovině padesátých let, kdy se všechno konstruovalo neprůstřelné, s výhledem na válku s imperialistou. Podle důvěrných informací civilní obrany byla teslácká gramofonová šasi vymyšlena jako záložní soustruhy pro partyzányJ
První designovou vlaštovkou bylo HC11 s trubkovým raménkem, protizávažím a přenoskou VK311. Ta už žíly ani vinyl netrhala, aspoň ne hned, hrál jsem na ni dva roky.


ČUM A NEODMLOUVEJ
Marina, Anabela, Oliver, Miriam, Marcela. Poetické byly názvy dobových televizních přijímačů Tesla s obrazovkami o úhlopříčce 47 cm max. Žádné dnešní kryptokódy typu UE40MU6172UHD. Méně rozšafná byla ale cena, stačí nakouknout do vyfocené výlohy Elektra: většina tv mezi třemi a čtyřmi tisíci, čili dvěma třemi platy.
Celkem zajímavý byl první československý přenosný televizor Camping. Vypadal sice trochu jako servisní monitor, ale v kempech spolehlivě budil závist. Ovšem zdaleka ne takovou jako Sanyo Mini 9, prodávaný v téže době za 6500,- Kčs. Kdo jej měl, byl king s velkým, dlouhým, naditým. Opaskem. Na vranovské přehradě jsem jeden vídával každým rokem na stejném místě v sousedství bleděmodrého rodinného stanu a sladěné zaparkované Cortiny. K postávání lákala nejenom krásná kapotáž Sanya, ale i občas naladěná Vídeň.
Komunisté pochopili, že obraz umocní jejich působení na masy. Zatímco u rádia si člověk mohl leccos sám představovat, tak sdělení s obrazem servírovala názor strany v éře jednoho programu bez nároku na uhýbání očima. Šlo hlídat, zažil jsem ve škole i na vojně. Televize se zakrátko stala nejmocnějším ideologickým médiem rudých. Aspoň tam, kam nedoletěl signál z Germánie, Rakouska.
Jak se tehdy v šestašedesátém rukodělně připravovaly televizní noviny, se můžete kouknout na webu české televize, kde je archivován čtvrthodinový pořad, odvysílaný 21. 9. 1966.
Na webovkách oldradio.cz si lze prohlédnout celou tehdejší produkci n.p. Tesla. Fandové všech generací dokáží všechny dnes jmenované hračky nejenom nablýskat a vystavit do vitrín, nýbrž i zprovoznit. Stačí se zatoulat na některou z diskusních skupin. Díky nim je velká šance, že i budoucí generace si budou moci shlédnout i poslechnout dobový bigbít autenticky na tehdejší audio/video technice.

Jaromír Merhaut pro Rock History 1966

* upraveno na základě připomínky Martina Hájka

Komentáře

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

ČESKÁ STOPA LED ZEPPELIN [1969-1970]

CUBY & BLIZZARDS

Saxon: Into The Labyrinth (2009)

DÉMON A ČARODĚJ KEN HENSLEY (+ INTERVIEW 2002, 2007)

LEE KERSLAKE (1947 – 2020)

1969 09: ABBEY ROAD – POKLAD NA KONCI MAGICKÉ CESTY

Ladwig: Here We Stand (2009)

MARILLION

NAZARETH/DAN MC CAFFERTY: VYPNUTÍ NEJVĚTŠÍ CIRKULÁRKY SVĚTA

Vernon Joynson: The Tapestry Of Delights (An-Ar)