STEVE ROTHERY A JEHO ZPĚVAVÉ KYTAROVÉ FILMY
Zpívající pudřenka byl počátkem šedesátých let jeden z oblíbených filmů mého dětství. A zpívající kytary mám v rocku rád od roku 1972, kdy Ken Hensley svým mellotronově medovým sólem v Paradise/The Spell (Demons & Wizards Uriah Heep) tak trochu předběhl dobu. David Gilmour, Steve Hackett i Andy Latimer se podobně sladce rozepěli v Time, Firth Of Fifth a Lady Fantasy až o rok, dva později.
Přiznávám
tímto, že Steve Rothery patří k mým nejoblíbenějším strun-mistrům. On
vlastně na svůj nástroj zpívá nepřetržitě co jej znám. Jako by to bylo včera,
když jsem v třiaosmdesátém běžel za kámošem Oťasem, co si z burzy přivezl
první album Marillion, a vybafl na něj hned mezi dveřma: „Tak co, je to fakt jak Genesis s Gabrielem?“ a on jen zasněně
hlesnul: „Je to ještě lepší…“J
(smích) Moc děkuju. Už jsem tady holt věky.
Bylo to asi rok zpátky, v Bulharsku. Neplánoval jsem album, chtěl jsem ale složit hudbu k filmu, který však ještě nevznikl, a zapojil jsem proto do tvůrčího procesu obrazové vjemy. Některé nápady jsme s mým dobrým kamarádem Davem Fosterem měli rozpracované, sedli jsme si spolu a pár hodin jamovali. Když jsme živou nahrávku poslouchali, došlo nám, že jsme stvořili něco skvělého.
Navštívil jsem Pripyat, když jsme se vraceli z našeho turné ve Skandinávii, a musím ti říct, že jsem nikdy neviděl nic smutnějšího, všechno jsem se snažil dát do své hudby.
Vlastně víc, než jsem si byl na začátku ochoten připustit. Měl jsem hodně rád blues a ten styl hraní – jisté specifické přechody mě ovlivnily hodně. Jde to slyšet, že jsem tím byl ovlivněný a nestydím se za to. Blues má své kouzlo, na které by se nemělo zapomínat.
Jste
příznivcem kvalitního audia? Vaše album bude k dispozici i v hi-res
audio formátu 24 bit / 96 kHz, takže předpokládám, že ano. Jaký máte názor na „loudness
war“ neboli trend zvyšování komprese nahrávek, čili snižování dynamiky?
Podle
mě by měli lidi, kteří si chtějí něco poslechnout, dostat jen tu nejlepší
kvalitu, zbytečnou kompresí přijdeš o takové malé drobnosti a jemné odchylky a
seřízneš to jen na to nejnutnější, čímž podle mě ztratí hudba značnou část své
hloubky. To je špatné. Dokážu pochopit, proč to někteří interpreti dělají, ale
můj názor je ten, že by měl fanoušek dostat hudbu v její plné síle a
hloubce, bez zbytečného ořezání.
Rozhovor
vedla Eliška „Lizzy“ Beranová (Spark), otázky připravil Jaromír Merhaut
–
Steve Rothery se narodil 25. listopadu 1959 v středoanglické hornické obci Brampton Bierlow (hrabství South Yorkshire). Od šesti let žil se svou rodinou v rybářském městečku Whitby (North Yorkshire). Dospíval v době nástupu punku, přesto už tehdy nejraději poslouchal artrockové dinosaury Pink Floyd, Yes, Genesis, Camel a jejich náročná díla. K (Sil)Marillion – kteří v éře s Fishem programově navázali na Genesis s Gabrielem a nastartovali mohutnou vlnu neoprogu – se dostal v roce 1979 na inzerát, a je s nimi dodnes.
Na
Fishovu éru vzpomíná tak trochu se sebezapřením, na jednu stranu uznává, že
tehdy se o Marillion zajímal celý svět, hráli na stadionech, prodávali spoustu
desek, Kayleigh se stala součástí
playlistů většiny rozhlasových stanic, jenže… V důsledku špatných smluv,
mnoha hladových slimáčků i megalomanských výdajů – například za videa stovky
tisíc liber – měli ze všeho minimální profit, Rothery uvádí, že dnes při 20x
menších objemech prodejů mají současný hrubý příjem z hudebních nosičů
stejný jako tehdy! Ani tehdy ani dnes ale nemají muzikanti z Marillion rezidence
s širokými příjezdovkami a několika ferrari v garáži, připomíná.
Čas
je relativní pojem: Hogarthova éra trvá již 25 let a vyprodukovala třináct
studiovek, zatímco Fish pobyl v sestavě ani ne deset roků a podílel se na
čtyřech LP. Marillion prošli za tu dobu ledasčím. V důsledku první velké
krize hudebního průmyslu po nástupu CD se Marillion rozhodli v druhé
polovině devadesátek zbavit okovů/jistot major labelu EMI a stát se
nezávislými. Ocitli se na houpačce, někde se prodeje blížily na dohled
dřívějším, jinde distributoři zcela selhali. I proto Marillion v roce 2001
vytvořili nový obchodní model a obnovili částečnou spolupráci s EMI.
Z vedlejších Steveových projektů a hostování stojí za zmínku především dvojice alb pod hlavičkou The Wishing Tree, jehož tváří byla éterická zpěvačka Hannah Stobart. Na bicí hrál její manžel Paul Craddick z Enchant, basu na jedničce obsluhoval Pete Trewavas, Stevův kolega z Marillion. Hudebně mi melancholie The Wishing Tree trochu splývá s Nolanovou deskou s Tracy Hitchings From Ignorance To Ecstasy – jen namísto kláves se vrství a rezonují líbezné kytary.
–
Hosté: Steve Hackett – kytara (Morpheus, The Old Man Of The Sea); Steven Wilson – kytara (sólo v The Old Man Of The Sea)
The Wishing Tree – Carnival Of Souls (1996)
The Wishing Tree – Ostara (2009)
Steve Rothery – Live In Rome (2014)
Steve Rothery – The Ghosts Of Pripyat (2014)
Arrakeen – Patchwork (1990)
Enchant – A Blueprint Of The World (1994)
John Wesley – Under The Red And White Sky (1994)
Arena – Crying For Help, The Cry (1994)
Gazpacho – Firebird (2005)
Edison’s Children – In The Last Waking Moments (2011)
Steve Hackett – Genesis Revisited II (2012)
Jak vidno, Steve Rothery je vyhledáván především svými kolegy z oblasti artrocku, potažmo neoprogu. Ve většině případů jde víceméně o zdvořilostní pohostinské hraní, nic zásadního, přesto doporučuji všechny vypsané tituly k pozornosti.
Jaromír Merhaut pro Rock+ 2014
The Ghosts Of Pripyat
No Speak 55:21
Hosté: Steve Hackett – kytara; Steven Wilson – kytara
Skladby: Morpheus; Kendris; The Old Man Of The Sea; White Pass; Yesterday’s Hero; Summers End; The Ghosts Of Pripyat
Pokud si však pro sebe a The Ghosts Of Pripyat zajistíte u domácího sterea nerušený čas, otevře se před vámi vlnivá a rozkvetlá hudební krajina až za obzor. Každý rocker zná úvod Wish You Were Here, kdy se z ticha zvolna vynořují obrysy Shine On You Crazy Diamond. Rotheryho The Ghosts Of Pripyat, potažmo Morpheus se nesou na podobné zdrženlivé vlně, na Steveovo první melodické kytarové sólo si rovněž musíte slastně počkat pár minut. Celé album je prodchnuto podobnými rafinůstkami, jež je radost nalézat a proposlouchávat se jimi. Steve Rothery je nejenom obrazotvorný poeta, ale i hračička a přemýšlivý perfekcionista.
Gurmánská deska pro sváteční chvíle.
Komentáře
Okomentovat