NEW WAVE OF BRITISH HEAVY METAL (XI)
JE
HEAVY METAL HUDBOU DĚLNICKÉ TŘÍDY?
ANI OMYLEM, DNES
PATŘÍ VŠEM VĚRNÝM ZE SPOLEČENSTVA METALU
Bylo
tomu tak vždy? Existuje typický metalista? Jsou města zaslíbená metalu? Co mají
s metalem společného hároši a motorkáři? A co na metalisty vyštrachali sociologové?
Fenoménem
heavy metalu je možno se zaobírat ze všech možných i nemožných úhlů. Naše
celoroční série o NWOBHM se pomalu uzavírá. V dnešním předposledním pokračování
se společně zamyslíme nad vícerými doprovodnými aspekty našeho oblíbeného žánru.
Metal
zdaleka není monolitem, jakkoliv se tak může zvenčí jevit. Zastřešuje hudbu i
fanoušky mnoha podob a barev. Těžko hledat – až na věrnost žánru – jakýkoliv
pevný „metalický“ bod, na kterém by se shodli všichni z komunity.
Spouštěcím
impulsem byla u většiny starších metalistů propuknuvší puberta, spojená mimo
mnohé jiné i s mezigeneračním konfliktem. Jenže dnes chodí na metalové
koncerty naprosto běžně celé rodiny, a otcovská výchova k rockové muzice
začíná mnohdy již u batolat.
Co
bylo před třicet roky vizuálně i tematicky šokující stylizací, je vedle dnešní
rychlé a „díky“ internetu všudypřítomné reality čajíčkem. Co je pro jednoho
metalistu tvrdé a rychlé, bude pro jiného vyměklé. Někteří vyznávají elegantní ekvilibristiku,
další upřednostňují brutální výraz, zmalovaní i civilní, přesto všichni
součástí jednoho kmene, stromu.
V dnešní
povrchní a přelétavé době je Společenstvo Metalu jednou z mála jistot
v hudebním chaosu.
TVRDÝ
ÚDĚL TVRDÉ MUZIKY
Moderní
řízná muzika byla v minulosti velkou částí takzvané slušné společnosti
dehonestována coby hudba primitivů. Jazz, rokenrol, bigbít, hardrock, punk i
metal by mohly vyprávět. Je zvláštní, že
jediný metal je dlouhodobě na indexu leckterých, jinak široce tolerantních,
hudebních publicistů a intelektuálů. Ostatním jmenovaným žánrům moderní
populární hudby se postupem času dostalo ocenění i zadostiučinění.
Černošská
hudba to neměla v Americe rozhodně jednoduché, Ray Charles a tisíce dalších
muzikantů věděli své o dlouhé cestě z ghett do mainstreamu. Z Elvise
společně šíleli holčičky i jejich rodiče. Každý po svém. A co teprve, když
rokec rozbalil Little Richard anebo Chuck Berry, to bylo řevu – na pódiu, pod
ním, i na radnici. ROLLING STONES a další neučesaní bigbíti provokovali
gentlemany a dámy jak se jen dalo. No, a BLACK SABBATH otevřeli podle usedlých
maloměšťáků brány samému peklu. Dnes jsou všichni jmenovaní klasiky velkého světa
zábavního byznysu, kapitolami v učebnicích, ozdobami hřbitovů i
společenských akcí.
Zatímco
ve svobodném světě šlo víceméně o souboj názorů a společensko-kulturní téma,
v ČSSR jste kvůli „neoficiální“ muzice mohli ještě v osmdesátých
letech snadno vyletět ze studií, ba se dostat i do vězení, potažmo postát před
pouliční komisní soudružskou sběří. A nemuseli jste ani být disidenty, na
problémy ve škole i práci stačilo zaškobrtnout na černé burze, mít džísku
s peprnějšími metalovými motivy, natožpak na krku obrácený kříž,
pentagram, či pod paží tiknout nějakou fošnu od WITCHFINDER GENERAL, DESTRUCTION,
KREATOR, VENOM, DEATH, PESTILENCE, NAPALM DEATH…
V dnešní
době jsou čistokrevní – po všech koutech republiky rozptýlení – metalisti jen
tak trochu za prima exoty. Když se jich ale sejdou davy na Masteru, Zem se
zatřese jak za starých bájných metalových časů…
KOVOVÉ
EMOCE, TÉMATA, GARDERÓBY & PAČESY
Vnímání
hudby se odehrává – metalisty nevyjímaje – v rovině emocí, rozumová centra
mozku jsou při poslechu takříkajíc obcházena, mantrou hudebního všehomíra je (mělo
by být!) líbí-nelíbí. Prožitek
z uměleckého díla nás obohacuje, stává se součástí naší individuality,
stimuluje tvořivost a představivost. Rozum se celého procesu zúčastní
zprostředkovaně, silná emoce může mimo jiné vyvolat touhu po poznání, což se
může postupně promítnout do našeho estetického vnímání, sloužícího coby
pomyslná kladná zpětná vazba při rozhodování líbí-nelíbí.
Teenager
v rozpuku puberty si navenek užívá svou oblíbenou hudbu zcela jinak, než
usedlý senior. Přitom mohou oba vnímat totožnou muziku se stejnou hloubkou a
intenzitou prožitku. Když takhle ležím po půlnoci na kanapi, lehce pohupujíce
palcem u nohy při blaženém poslechu čtyřky URIAH HEEP, kolikrát si vybavím, co
jsem v sedmnácti dokázal u téhle desky sám i s kamarády, kamarádkami,
vyvádět.
Nesmíme
ovšem zapomínat na texty, ty nesou zpravidla určité (ne)rozumové sdělení, tím
se liší od samotné hudby. V této souvislosti si dovolím citovat z diplomové
práce Lukáše Peterka „Životní styl a hodnotová orientace metalové subkultury“ (2012):
„Analýzou textů metalových písní se v USA
zabýval profesor Jeffrey Jensen Arnett na vzorku 115 písní 6i významných kapel.
Dle jeho výzkumu je nejčastějším tématem textů násilí a nenávist.“ Arnett
podle Peterky zmiňuje coby další nejčastější „metalická“ témata: úzkost,
protest, drogy, nadpřirozeno, Satana.
Osobně
jsem přesvědčen o tom, že drtivá většina muzikantů vědomě pracuje i v těch
nejožehavějších a nejbrutálnějších tématech s nadsázkou, proto bych
z podobných analýz nic dalekosáhlého nevyvozoval. Jde o uměleckou licenci,
tak jako u spisovatelů, malířů, filmařů…
Nemalé
emoce vzbuzovalo vždycky mládežnické oblečení a účesy. Depešák, vekslák,
metalák, punkáč – to byla základní mládežnická typologie v druhé polovině
osmdesátých let. Jen málokdo se odvážil nevyhranit, neprojevit, jako Víťa. Co
se týče headbangers, tak se musíme vrátit až do konce šedesátých let. Hippies
se ověsili korálky, přidali volánky a třásně, zapustili vlasy do nekonečných
délek. Motorkáři se zase nacpali do výšivkami zdobené džínoviny a černé kůže.
V sedmdesátkové éře hardrocku přibyly zvony a platformy. Punkáči všechno
zúžili a propíchali. Pro metalisty na pódiu se na nějakou dobu staly typickými
pruhované, puntíkované, tygrované, až na obě kulky obtažené kalhoty a nábojové
pásy s rezervními. Pod pódiem postupně vítězily pomalované džísky a okované
křiváky nahoře, džíny a kožené gaťata dole. Vzorově oháknutí metalisti se tedy nejvíce
podobali/podobají motorkářům.
Co
se týče vlasů, tak tuzemským metalmanům sice již v 80s nehrozilo za dlouhé
vlasy ostříhání anebo vyhánění z hospod, drobné šikaně se ale nevyhnuli.
Fízlům k tomu stačila „ostříhaná“ fotka na občance.
-
Obchodně
technická vsuvka. Metal se vyvezl na vlně gigantických prodejů hudebních nosičů
v osmdesátých letech, byť se poměrně dlouho držel formátu LP a MC. Cédéčka
s metalem se začala masově šířit až v druhé polovině osmdesátek,
výsledky však byly ohromující: mezi stovkou celosvětově nejprodávanějších alb
dekády je jich více jak dvacet metalových, tvrdě rockových! Z dnešního
pohledu neskutečné. Naproti tomu překvapivě rychle využil metal nástupu videa.
Frontmani mohli konečně naplno celému světu předvést své větráky poháněné
lokýnky, pevné úchopy ponožek srolovaných v rozkroku, i doprovodné hbité zákmity
půlek.
FANOUŠCI
VS SOCIOLOGOVÉ A PSYCHOLOGOVÉ
Co
se stane, když se fanoušků heavy metalu zmocní sociologové a psychologové?
Naserete se.
Christine
Hall Hansen je odbornou asistentkou na katedře psychologie Oaklandské
university. Ve své práci z roku 1991 se zaměřila na fanoušky heavy metalu
a punku. Podle anotace její studie
zkoumala vztah hudebních preferencí a individuálních rozdílů v sociálním
začlenění a osobnostních charakteristikách. Jedinci, kteří vyjádřili sympatie
k heavy metalu měli údajně sklony k machiavellismu, na odiv
vystavované mužnosti, a nižší potřebě vzdělání, než ostatní respondenti
výzkumu. Měli také prý nadprůměrné sklony k okultismu a
antisociálnímu chování. Punkeři podle studie vesměs odmítají autority, jsou
náchylnější ke krádežím, či jiným trestným činům.
Deena
Weinsten je profesorkou sociologie a autorkou několika zásadních a současně
kontroverzních publikací, mj. „Heavy Metal: A Cultural Sociology“ (1991) a
revidovaného vydání „Heavy Metal: The Music And Its Culture“ (2000). Ani ona se
při definování typického metalového fanouška nevyhnula stereotypům, viz její: „běloch dělnické třídy, mezi dvanácti a
dvaadvaceti lety."
Již
zmíněný Lukáš Peterek cituje amerického hudebního kritika Roberta Duncana, co
se vyblil, pardon, co popsal metal jako: „uhrovitou,
proletářskou, hnilobnou, nekultivovanou, neintelektuální, chmurnou, bezútěšnou,
děsivou, hnusnou a hloupou hudbu, která by se sotva dala nazvat hudbou,
oslavující porážku a úpadek. Je to hudba vytvořená flákači s dlouhými
vlasy a vizáží imbecilů, chodících ve vysokých botách, koženém oblečení s
kovovými náramky na rukou určená pro flákače s dlouhými vlasy, vizáží imbecilů
s bradkou, ve vysokých botách, koženém oblečení a kovovými náramky, v levných
příliš velkých tričkách, na jejichž přední straně je natištěn komiksový výjev
konce světa.“ Duncan je debil, víc netřeba dodávat. Dost už bylo psychologů
a sociologů!
Fanoušci
heavy metalu jsou mezi všemi ostatními fans výjimeční v mnoha ohledech:
dokážou své hudbě obětovat mnohé z jiných požitků. Štědře utrácejí za
originální hudební nosiče, audio aparatury, garderobu, přívěsky, vstupenky; drží
Spark v pozici nejprodávanějšího hudebního magazínu v Česko-Slovensku,
desítky tisíc z nich navštěvují pravidelně koncerty i festivaly, své
kapely znají do mrtě, jejich kritikům nic neodpustí, někteří i na stará kolena
udržují v plné parádě své metalu zasvěcené kutlochy – s plakáty na
stěnách počínaje, regály plnými CD/LP konče.
-
Samozřejmě,
že i psychopati a magoři poslouchají muziku. Někteří také heavy metal. Jinými
slovy, neexistuje příčinná souvislost mezi hudbou a inteligencí, původem,
postavením, povahou.
Ve
Finsku nějací metalisti vraždili, to je pravda. Tak jako je pravda, že nejvíc vrahů
nepochybně poslouchá popík a kouká na televizní seriály. V USA dohnali
občanští aktivisti a pomatenci JUDAS i TWISTED dokonce až k soudu. A dostali
po právu na frak!
MÍSTA
METALU ZASLÍBENÁ? ZEMĚKOULE…
Birmingham,
Sheffield, Newcastle? OK. Ponurý sever Evropy? Samozřejmě. Ostrava? Jakbysmet. Ale
co Kalifornie, Brazílie, spořádaná německá města, Tokio? Jak tyto destinace
zapadají do zažitého vzorce, že metalu se nejvíce daří v sousedství těžkého
průmyslu. Nijak.
Symbolickou
domovinou Staré i Nové vlny britského heavy metalu samozřejmě navždy zůstane hlavní
město ostrovní Středozemě: průmyslový gigant Birmingham. Stačí uvést dvě jména:
BLACK SABBATH a JUDAS PRIEST. Nikde jinde proto nemohl vzniknout muzejní
projekt „Home of Metal“.
Při
vší úctě k Brnu, Plzni a Praze, metalu nejvíce oddaným tuzemským městem
byla v době nástupu NWOBHM černá Ostrava. Napadlo mě jedno zajímavé
srovnání. V Anglii se úspěch metalu v průmyslových centrech
připisoval mimo jiné i ekonomické frustraci dělnické mládeže, vysoké míře její
nezaměstnanosti. Zdánlivě má takový názor logiku. Stačí si ale uvědomit, že
ostravští horníci patřili, co se peněz týče, k republikové šlechtě – a
celá „ekonomická“ konstrukce dostává trhlinu. Mladý britský horník, hutník, strojař,
měl samozřejmě s moravským kolegou mnoho společného, ovšem míru
spokojenosti, společenský status a relativní kupní sílu rozhodně ne.
Wiki
teze typu: „Explozi nových kapel a nových
hudebních stylů pocházejících z Velké Británie na konci 70. let považuje
většina pozorovatelů za důsledek hospodářské krize, jež postihla zemi za vlády
Margaret Thatcherové. Masa mladých lidí, zbavených vyhlídek na práci
v továrnách, hledala způsoby jak vydělávat peníze v hudebním
průmyslu.“, nemohou obstát při bližším zkoumání. Nesedí počty, ani
elementární ekonomická logika. Stačí se zamyslet nad tím, z kolika nezaměstnaných
se asi tak mohli stát aktivní (profesionální!) muzikanti, a jaká byla kupní
síla cílové skupiny = oněch zbyvších nezaměstnaných, nemuzikantů.
I
kdyby někdo statisticky prokázal, že celosvětové vzedmutí heavy metalu
v první polovině osmdesátých let odstartovali především angličtí dělníci a
nezaměstnaní, tak v současnosti najdeme heavy metalové komunity kdekoliv
na planetě. Jejich členy jsou ministři, filharmonici, manažeři, dělníci od
pásů, ajťáci, studenti, důchodci… kdokoliv.
-
V dobách
největšího metalového boomu se k tvrdé muzice hlásila kdejaká náplava. Být
metalistou dnes, znamená být tvrdohlavý, svojský a přitom pospolitý, družný.
Buďte na své členství ve Společenstvu Metalu hrdi.
Jaromír
Merhaut pro Spark 2015
Komentáře
Okomentovat