NEW WAVE OF BRITISH HEAVY METAL (IV)
SPARTA:
VZKŘÍŠENÍ ZAPOMENUTÝCH
BOJOVNÍKŮ
Sparta nejenže nikdy neopustila Spojené království, dokonce
nepřekročila hranice regionu, a ani nezískala nahrávací smlouvu. Neměla zkrátka
štěstí být u toho (= sítě firem,
kontaktů, producentů, lovců talentů) jako souputníci z Londýna,
Liverpoolu, Manchesteru, Birminghamu anebo Newcastlu. O to zemitější je její
příběh, zakončený malým happyendem. Nepředbíhejme ale…
Heavymetalová Sparta byla založena koncem roku 1979 kytaristou Tonym Fosterem. Zakládající
sestavu vedle něj tvořili: baskytarista Tony Warren, zpěvák Karl Reders,
kytarista Steve „Snake“ Reders a bicmen Paul „Radge“ Reders.
Steve přibližuje: „Karl, Paul a Steve si založili v roce
1978 kapelu, jež předskakovala mansfieldským lokálním matadorům Xerox, kde
hráli i Tony Foster a Tony Warren. Ti po
rozpadu Xerox hodili lano mládencům, a tak vznikla vzniku SPARTA. Karl odložil baskytaru a soustředil se
na zpěv.“ Sparta se v Mansfieldu (Nottinghamshire) stala počátkem 80. let
stálou akvizicí místní scény. Podle Stevea byl v okolí především dostatečný
počet putyk, takže bylo dost prostoru pro všechny místní novice – mezi jinými i
později známé Savage a Tyran.
Po vybudování pevné lokální
pozice stála před kvintetem další meta: V roce 1980 si za své peníze vydali pod
značkou Suspect Records debutový singl Fast
Lane / Fighting To Be Free. Většina z 1000 kopií měla sloužit pro
reklamní účely. Magazín Sounds dokonce vyhlásil SP za desku týdne. Sparta se
díky tomu dostala do povědomí širšího okruhu fanoušků, a získala šanci
předskakovat Diamond Head, Kenovi Hensleymu, Praying Mantis, Lionheart, Geddes
Axe, The Groundhogs a Budgie. Zejména z těch posledních byli mládenci
nadšeni, Andulka totiž patřila mezi jejich velké vzory.
O rok později, v roce
1981, Sparta vydala druhý singl Angel Of
Death (s Tonight na druhé straně). „V porovnání s Fast Lane to byl určitě pokrok, přitvrdili jsme,“ vzpomíná
Steve. Opět bylo vylisováno 1000 kopií. Z důvodu úspory nákladů byl přebal
tisknut na obyčejné kopírce.
Zanedlouho poté,
co se Fast Lane stala v Sounds singlem
týdne, otisknul o kapele článek Kerrang! – v sekci Armed and Ready (sken
článku najdete na facebooku skupiny). V roce 1981 vychází pod hlavičkou Suspect
Records – a v rámci hnutí „Do It Yourself“
(= Udělej si sám) – výběrovka Scene
Of The Crime, zaměřená na místní scénu: Panza Division, Tyrant, Savage,
Manitou a Sparta. Každá z jmenovaných přispěla svým podílem na nákladech. Sparta byla zastoupena jedinou skladbou: Lords Of Time. Původní vinyl se dnes prodává
i za 100 anglických liber. Traduje se, že Metallica objevila Savage právě díky
tomuto titulu.
Sparta zaznamenala
relaci pro Radio Hallam (Phoenix Rising
a Seventh Son). Do současnosti se
z rozhlasových nahrávek dochovaly jenom skladby nahrané s novým
zpěvákem Trevem Morganem poté, co v roce 1982 odešel ze sestavy Karl
Reders. Původním záměrem bylo nahrát skladby pro celé album. Bohužel, studio
ale nebylo pro nahrávání tvrdé rockové vhodné, záznam byl pořízen v noci
na jeden zátah – odtud syrový zvuk.
SPARTA pokračovala v druhé polovině osmdesátek se
zpěvákem Markem Henshawem. Poté jej u mikrofonu nahradil Steve. To již ale byla
labutí píseň, Sparta v roce 1990 končí. Poslední nahrávky se později
objevily pod názvem Richter Scale, Steve ale vše uvádí na pravou míru: „Opravdu jde poslední line-up Sparty s
Karlem u basy a mikrofonu, Stevem u kytary, Paulem za bicími a Davem Drurym na
kytaru. Pod
názvem Richter Scale jsme nahráli studiové demo. Byla to dobrá nahrávku,
nedostatek koncertů a dalších příležitostí, plus Daveův odchod, nás však přinutily
to zabalit.“
Tony Foster se sám pozastavuje nad
tím, jak hodně byl NWOBHM populární v zemích jako Německo a Holandsko,
zatímco ve Velké Británii byl – až na pár výjimek – mimo mainstream.
Malc Macmillan napsal ve své knize NWOBHM Encyklopedie, že existuje
skupina s názvem Sparta, jež se koncem 80’s objevila na kompilaci labelu
Reaction/Ebony Full Force. Steve potvrzuje, že skladbu Lord And Master opravdu nahrála Sparta: „Píseň byla napsána speciálně pro toto album, firma pak zkrachovala;
ani jsem netušil, že deska nakonec vyšla.“
Co se dělo po rozpadu Sparty?
Tony Foster a Tony Warren zhruba deset let pospolu hráli heavyrockové blues
v Sound Company. Ve své režii vydali CD Best And The Rest Of
Sound Company. Gruntovní bluesový fundament následně zúročili u nové Sparty, viz dále.
Bratři Redersové mimo jiné vystupovali pod již zmíněnou hlavičkou Richter Scale.
Hráli i několika cover bandech.
Čas od času se na trhu objevily obskurní kopie
nahrávek Sparty. Až v roce 2011 vyšla u High Roller Records
reprezentativní kompilace Use Your Weapons Well, vydaná na LP
i CD. 25 skladeb zachycuje kariéru skupiny od samého počátku v roce 1979
až do rozpadu (1990). Tony Foster uvádí, že iniciačním momentem bylo zřízení
facebookové stránky Karla Rederse. HRR jej kontaktovali, zdali je to opravdu on,
zpěvák Sparty, a přizvali jej ke spolupráci. Retrospektivní kompilace byla
velmi dobře přijata nejenom pamětníky. Vše nakonec vedlo k tomu, že se Sparta
dala opět dohromady a nahrála své první regulérní studiové album Welcome To Hell!!!
Sparta nastartovala svou novou existenci
v sestavě: Karl Reders – sólový zpěv, Tony Foster – kytara, Snake Reders – kytara, zpěv, Tony Warren – baskytara, Paul Reders – bicí.
Tony Foster vysvětluje:
„Po úspěchu Use Your Weapons Well mě kontaktovali
fanoušci z celého světa. To nás vedlo k přesvědčení, že by obnovená Sparta
mohla být přínosem. Začali jsme
psát a v jednom malém studiu (opět za své) nahrávat nový materiál. Kontaktoval jsem Thorstena a poslal mu
skladbu s názvem Welcome To
Hell. Lidem
z High Roller se líbila, domluvili jsme se na vydání alba, jehož závěrečného
remixu a remasteringu se ujal Patrick Engel z Temple Of Disharmony. V případě Welcome To Hell
se jednalo o první novou
skladbu Sparty od roku 1985, proto jsem byl rád, že se právě ona stala titulní. Ústředním konceptem desky je umělecké
ztvárnění pekla ve třech dimenzích: Peklo na nebi, viz ,Království nebeské‘,
Peklo na zemi, viz ,Vítejte v pekle‘ a tradiční peklo Pod zemí, viz ,Dreaming
Of Evil‘. Jsme s konečným výsledkem,
obsahujícím některé opravdu vražedné písně a riffy, velmi spokojení. Rozhodli jsme se v roce 2013 ještě
nahrát Angel Of Death coby spojovací článek
mezi předchozím materiálem Sparty a novými věcmi.“
Welcome To Hell se může mimo jiné pochlubit vynikajícím přebalem
Alexandera von Wieldinga – přímo odvozeným z konceptu tří podob pekla. Kdyby
podle některých nadšených recenzentů vyšlo LP v roce 1980, bylo by dnes
klasikou. Kdyby…
Album se skládá ze
samých nových nahrávek, podle Tonyho Fostera však byly užity některé dávné nápady:
„Například Arrow je postavena na motivu nikdy nerealizované skladby z roku 1980.
Kořeny Soldier Of Fortune prorůstají
až do roku 1984. Stěžejní skladby
jsou zbrusu nové, s High Roller Records jsme se dohodli, že současná Sparta
naváže na náš původní sound, což nebyl problém, protože všichni původní členové
se podíleli na nahrávání, a já měl navíc stále k dispozici svou původní Gibson
SG. Myslím, že se mnou ale budete souhlasit, že záznam nezní úplně jako původní
kapela, má mnohem lepší produkcí i zvukovou kvalitu."
Tony pokračuje: „Soldier Of Fortune je o lidech všech věkových kategorií z celého světa, kteří se
nechávají naverbovat, aniž by bylo jasné, za co vlastně bojují. Již v dávné historii Velké
Británii rolníci často vstupovali za žold do armády a bojovali za krále, a
přitom si rozhodně nebyli vědomi hlubších politických důvodů pro tu kterou válku. Námezdní vojáci ve skutečnosti opravdu
často nevědí, za co bojují, pomineme-li peníze.“ Smutné, pravdivé.
Titul Rock’n’Roll Rebel může znít povědomě,
ale není to cover Ozzyho. Tony Foster poznamenává: „Je to má zcela nová píseň. Nemá žádnou vazbu na Ozzyho stejnojmennou
skladbu, i když jsem si byl vědom její existence. Je to o životě kapely na jejích nekonečných
cestách. Když budete pozorně poslouchat, odhalíte, že Karl do svého textu
vložil několik odkazů na některé z velkých rockových skladeb uplynulých
desetiletí. Je to trochu
autobiografická píseň o mnoholetém hraní v rockové kapele, o tom, jak písně a
kapely přicházejí a odcházejí.“
Sparta odehrála 28.
února 2014 skvělý set na druhém ročníku Brofestu v Newcastlu, kde headlinery
byli další veteráni NWOBHM: Fist, Blitzkrieg, Vardis, Battleaxe, Jaguar. Tony
s dojetím vzpomíná, jak fanoušci přinášeli k podpisu staré singly. V létě
se právě on objevil v Heavy Metal Mayhem Radio Show!, pro portál
newwaveofbritishheavymetal.com pak absolvoval rozsáhlý rozhovor, mnoho dalších pro
různé další fanziny a rádia. Ve všech s potěšením kvituje pozitivní odezvu
na Welcome
To Hell, mimo jiné na autenticitu, s jakou byl zachycen zvuk
přelomu sedmdesátých osmdesátých let, a přitom s tehdy nedosažitelnou jiskrou a
čitelností.
Pro mnohé staromilce
možná trochu překvapivě Tony Foster neskrývá své nadšení z nových komunikačních
a internetových technologií: „Facebook je největším vynálezem pro nalézání podobně smýšlejících lidí
i pro naši propagaci. To samé platí u YouTube. Nedávno jsem dělal pomocí Skype
živý rozhovor pro americkou rozhlasovou stanici. V raných osmdesátkách
jste se spoléhali především na poštovní odeslání záznamů každému v naději, že
si poslechne a bude hrát vaše písně. Tak jsme se dostali aspoň jednorázově
například na Radio One, Radio Hallam (Sheffield) a Radio Trent (Nottingham). Sparta
nebyla motivována penězi, jen láskou k muzice. Nikdy jsme na muzice
nevydělávali, úspěchy z poslední doby do posledního centu reinvestujeme do
kapely. Tak tomu vždy bylo, je a bude.“
Tony Foster dává jasně najevo,
že Sparta je určitě kapela současnosti: „Když
si poslechnete ,novou‘ rockovou muziku, zjistíte, že v ní mnoho nového
není, všichni víceméně kopírují old style rock. I proto jsme si jisti, že máme
i dnes co nabídnout – svou původnost i originalitu. Rock’n’Roll Rebel a Wild Night mají určitě hitový potenciál, avšak šance, že se tak stane, jsou
v současném ekonomickém klimatu mizivé. Welcome To Hell obstojí ve srovnání s jakýmikoliv současnými kapelami. Jak vyplývá z aktivit High Roller
Records, je zde poptávka po klasickém NWOBHM. Vidím prostor pro vznik nového
velkého klasického rocku, bohužel existuje jen málo mladých kapel, co tvoří
tento typ muziky. Jak víte,
některými inspiracemi pro Spartu byli Black Sabbath, Judas Priest a Motörhead,
částečně i AC/DC. Ti všichni jsou
stále aktivními fanoušky původního těžkého kovu. NWOBHM má stále své místo v
dnešní hudební scéně.“
Co se týče plánů do budoucna, Sparta připravuje pár
nových skladeb. Zda z toho bude druhé album, je podle Tonyho otázkou spíše
pro HRR. Sám nemá problém s tím, aby veškeré budoucí nové skladby dávali
zdarma k dispozici na internetu. „Nelze
zapomenout na původní kořeny a étos NWOBHM! Hudba je pro masy a opravdové
fanoušky. Na rok 2015 máme v plánu festivaly v Německu, Belgii a
Holandsku. Mimo to vystupujeme v anglických klubech. Ostatně, navštivte
naši facebookovou stránku Sparta UK – tam je vše uvedeno.“
–
No řekněte, není ten život někdy zvláštní?
Kapela, co zamlada nikdy nevyjela za humna, se po pětatřicetileté pauze stane
součástí velkého festivalového světa. Asi zavolám do Pragokoncertu:-)
Jaromír Merhaut (s
použitím materiálů Matthiase Madera) pro Rock+/Spark 2014
Komentáře
Okomentovat