NEW WAVE OF BRITISH HEAVY METAL (IV)

SPARTA: 
VZKŘÍŠENÍ ZAPOMENUTÝCH
BOJOVNÍKŮ  

Sparta nejenže nikdy neopustila Spojené království, dokonce nepřekročila hranice regionu, a ani nezískala nahrávací smlouvu. Neměla zkrátka štěstí být u toho (= sítě firem, kontaktů, producentů, lovců talentů) jako souputníci z Londýna, Liverpoolu, Manchesteru, Birminghamu anebo Newcastlu. O to zemitější je její příběh, zakončený malým happyendem. Nepředbíhejme ale…


Heavymetalová Sparta byla založena koncem roku 1979 kytaristou Tonym Fosterem. Zakládající sestavu vedle něj tvořili: baskytarista Tony Warren, zpěvák Karl Reders, kytarista Steve „Snake“ Reders a bicmen Paul „Radge“ Reders. 
Steve přibližuje: „Karl, Paul a Steve si založili v roce 1978 kapelu, jež předskakovala mansfieldským lokálním matadorům Xerox, kde hráli i Tony Foster a Tony Warren. Ti po rozpadu Xerox hodili lano mládencům, a tak vznikla vzniku SPARTA. Karl odložil baskytaru a soustředil se na zpěv.“ Sparta se v Mansfieldu (Nottinghamshire) stala počátkem 80. let stálou akvizicí místní scény. Podle Stevea byl v okolí především dostatečný počet putyk, takže bylo dost prostoru pro všechny místní novice – mezi jinými i později známé Savage a Tyran.

Po vybudování pevné lokální pozice stála před kvintetem další meta: V roce 1980 si za své peníze vydali pod značkou Suspect Records debutový singl Fast Lane / Fighting To Be Free. Většina z 1000 kopií měla sloužit pro reklamní účely. Magazín Sounds dokonce vyhlásil SP za desku týdne. Sparta se díky tomu dostala do povědomí širšího okruhu fanoušků, a získala šanci předskakovat Diamond Head, Kenovi Hensleymu, Praying Mantis, Lionheart, Geddes Axe, The Groundhogs a Budgie. Zejména z těch posledních byli mládenci nadšeni, Andulka totiž patřila mezi jejich velké vzory.


O rok později, v roce 1981, Sparta vydala druhý singl Angel Of Death (s Tonight na druhé straně). V porovnání s Fast Lane to byl určitě pokrok, přitvrdili jsme,“ vzpomíná Steve. Opět bylo vylisováno 1000 kopií. Z důvodu úspory nákladů byl přebal tisknut na obyčejné kopírce.
Zanedlouho poté, co se Fast Lane stala v Sounds singlem týdne, otisknul o kapele článek Kerrang! – v sekci Armed and Ready (sken článku najdete na facebooku skupiny). V roce 1981 vychází pod hlavičkou Suspect Records – a v rámci hnutí „Do It Yourself“ (= Udělej si sám) – výběrovka Scene Of The Crime, zaměřená na místní scénu: Panza Division, Tyrant, Savage, Manitou a Sparta. Každá z jmenovaných přispěla svým podílem na nákladech. Sparta byla zastoupena jedinou skladbou: Lords Of Time. Původní vinyl se dnes prodává i za 100 anglických liber. Traduje se, že Metallica objevila Savage právě díky tomuto titulu.
Sparta zaznamenala relaci pro Radio Hallam (Phoenix Rising a Seventh Son). Do současnosti se z rozhlasových nahrávek dochovaly jenom skladby nahrané s novým zpěvákem Trevem Morganem poté, co v roce 1982 odešel ze sestavy Karl Reders. Původním záměrem bylo nahrát skladby pro celé album. Bohužel, studio ale nebylo pro nahrávání tvrdé rockové vhodné, záznam byl pořízen v noci na jeden zátah – odtud syrový zvuk.

SPARTA pokračovala v druhé polovině osmdesátek se zpěvákem Markem Henshawem. Poté jej u mikrofonu nahradil Steve. To již ale byla labutí píseň, Sparta v roce 1990 končí. Poslední nahrávky se později objevily pod názvem Richter Scale, Steve ale vše uvádí na pravou míru: „Opravdu jde poslední line-up Sparty s Karlem u basy a mikrofonu, Stevem u kytary, Paulem za bicími a Davem Drurym na kytaru. Pod názvem Richter Scale jsme nahráli studiové demo. Byla to dobrá nahrávku, nedostatek koncertů a dalších příležitostí, plus Daveův odchod, nás však přinutily to zabalit.“

Tony Foster se sám pozastavuje nad tím, jak hodně byl NWOBHM populární v zemích jako Německo a Holandsko, zatímco ve Velké Británii byl – až na pár výjimek – mimo mainstream.
Malc Macmillan napsal ve své knize NWOBHM Encyklopedie, že existuje skupina s názvem Sparta, jež se koncem 80’s objevila na kompilaci labelu Reaction/Ebony Full Force. Steve potvrzuje, že skladbu Lord And Master opravdu nahrála Sparta: „Píseň byla napsána speciálně pro toto album, firma pak zkrachovala; ani jsem netušil, že deska nakonec vyšla.“


Co se dělo po rozpadu Sparty? Tony Foster a Tony Warren zhruba deset let pospolu hráli heavyrockové blues v Sound Company. Ve své režii vydali CD Best And The Rest Of Sound Company. Gruntovní bluesový fundament následně zúročili u nové Sparty, viz dále. Bratři Redersové mimo jiné vystupovali pod již zmíněnou hlavičkou Richter Scale. Hráli i několika cover bandech.
Čas od času se na trhu objevily obskurní kopie nahrávek Sparty. Až v roce 2011 vyšla u High Roller Records reprezentativní kompilace Use Your Weapons Well, vydaná na LP i CD. 25 skladeb zachycuje kariéru skupiny od samého počátku v roce 1979 až do rozpadu (1990). Tony Foster uvádí, že iniciačním momentem bylo zřízení facebookové stránky Karla Rederse. HRR jej kontaktovali, zdali je to opravdu on, zpěvák Sparty, a přizvali jej ke spolupráci. Retrospektivní kompilace byla velmi dobře přijata nejenom pamětníky. Vše nakonec vedlo k tomu, že se Sparta dala opět dohromady a nahrála své první regulérní studiové album Welcome To Hell!!!

Sparta nastartovala svou novou existenci v sestavě: Karl Reders – sólový zpěv, Tony Foster – kytara, Snake Reders – kytara, zpěv, Tony Warren – baskytara, Paul Reders – bicí.

Tony Foster vysvětluje: „Po úspěchu Use Your Weapons Well mě kontaktovali fanoušci z celého světa. To nás vedlo k přesvědčení, že by obnovená Sparta mohla být přínosem. Začali jsme psát a v jednom malém studiu (opět za své) nahrávat nový materiál. Kontaktoval jsem Thorstena a poslal mu skladbu s názvem Welcome To Hell. Lidem z High Roller se líbila, domluvili jsme se na vydání alba, jehož závěrečného remixu a remasteringu se ujal Patrick Engel z Temple Of Disharmony. V případě Welcome To Hell se jednalo o první novou skladbu Sparty od roku 1985, proto jsem byl rád, že se právě ona stala titulní. Ústředním konceptem desky je umělecké ztvárnění pekla ve třech dimenzích: Peklo na nebi, viz ,Království nebeské‘, Peklo na zemi, viz ,Vítejte v pekle‘ a tradiční peklo Pod zemí, viz ,Dreaming Of Evil‘. Jsme s konečným výsledkem, obsahujícím některé opravdu vražedné písně a riffy, velmi spokojení. Rozhodli jsme se v roce 2013 ještě nahrát Angel Of Death coby spojovací článek mezi předchozím materiálem Sparty a novými věcmi.“ 


Welcome To Hell se může mimo jiné pochlubit vynikajícím přebalem Alexandera von Wieldinga – přímo odvozeným z konceptu tří podob pekla. Kdyby podle některých nadšených recenzentů vyšlo LP v roce 1980, bylo by dnes klasikou. Kdyby…
Album se skládá ze samých nových nahrávek, podle Tonyho Fostera však byly užity některé dávné nápady: „Například Arrow je postavena na motivu nikdy nerealizované skladby z roku 1980. Kořeny Soldier Of Fortune prorůstají až do roku 1984. Stěžejní skladby jsou zbrusu nové, s High Roller Records jsme se dohodli, že současná Sparta naváže na náš původní sound, což nebyl problém, protože všichni původní členové se podíleli na nahrávání, a já měl navíc stále k dispozici svou původní Gibson SG. Myslím, že se mnou ale budete souhlasit, že záznam nezní úplně jako původní kapela, má mnohem lepší produkcí i zvukovou kvalitu." 
Tony pokračuje: Soldier Of Fortune je o lidech všech věkových kategorií z celého světa, kteří se nechávají naverbovat, aniž by bylo jasné, za co vlastně bojují. Již v dávné historii Velké Británii rolníci často vstupovali za žold do armády a bojovali za krále, a přitom si rozhodně nebyli vědomi hlubších politických důvodů pro tu kterou válku. Námezdní vojáci ve skutečnosti opravdu často nevědí, za co bojují, pomineme-li peníze.“ Smutné, pravdivé.
Titul Rock’n’Roll Rebel může znít povědomě, ale není to cover Ozzyho. Tony Foster poznamenává: „Je to má zcela nová píseň. Nemá žádnou vazbu na Ozzyho stejnojmennou skladbu, i když jsem si byl vědom její existence. Je to o životě kapely na jejích nekonečných cestách. Když budete pozorně poslouchat, odhalíte, že Karl do svého textu vložil několik odkazů na některé z velkých rockových skladeb uplynulých desetiletí. Je to trochu autobiografická píseň o mnoholetém hraní v rockové kapele, o tom, jak písně a kapely přicházejí a odcházejí.“


Sparta odehrála 28. února 2014 skvělý set na druhém ročníku Brofestu v Newcastlu, kde headlinery byli další veteráni NWOBHM: Fist, Blitzkrieg, Vardis, Battleaxe, Jaguar. Tony s dojetím vzpomíná, jak fanoušci přinášeli k podpisu staré singly. V létě se právě on objevil v Heavy Metal Mayhem Radio Show!, pro portál newwaveofbritishheavymetal.com pak absolvoval rozsáhlý rozhovor, mnoho dalších pro různé další fanziny a rádia. Ve všech s potěšením kvituje pozitivní odezvu na Welcome To Hell, mimo jiné na autenticitu, s jakou byl zachycen zvuk přelomu sedmdesátých osmdesátých let, a přitom s tehdy nedosažitelnou jiskrou a čitelností.

Pro mnohé staromilce možná trochu překvapivě Tony Foster neskrývá své nadšení z nových komunikačních a internetových technologií: „Facebook je největším vynálezem pro nalézání podobně smýšlejících lidí i pro naši propagaci. To samé platí u YouTube. Nedávno jsem dělal pomocí Skype živý rozhovor pro americkou rozhlasovou stanici. V raných osmdesátkách jste se spoléhali především na poštovní odeslání záznamů každému v naději, že si poslechne a bude hrát vaše písně. Tak jsme se dostali aspoň jednorázově například na Radio One, Radio Hallam (Sheffield) a Radio Trent (Nottingham). Sparta nebyla motivována penězi, jen láskou k muzice. Nikdy jsme na muzice nevydělávali, úspěchy z poslední doby do posledního centu reinvestujeme do kapely. Tak tomu vždy bylo, je a bude.“
Tony Foster dává jasně najevo, že Sparta je určitě kapela současnosti: „Když si poslechnete ,novou‘ rockovou muziku, zjistíte, že v ní mnoho nového není, všichni víceméně kopírují old style rock. I proto jsme si jisti, že máme i dnes co nabídnout – svou původnost i originalitu.  Rock’n’Roll Rebel a Wild Night mají určitě hitový potenciál, avšak šance, že se tak stane, jsou v současném ekonomickém klimatu mizivé. Welcome To Hell obstojí ve srovnání s jakýmikoliv současnými kapelami. Jak vyplývá z aktivit High Roller Records, je zde poptávka po klasickém NWOBHM. Vidím prostor pro vznik nového velkého klasického rocku, bohužel existuje jen málo mladých kapel, co tvoří tento typ muziky. Jak víte, některými inspiracemi pro Spartu byli Black Sabbath, Judas Priest a Motörhead, částečně i AC/DC. Ti všichni jsou stále aktivními fanoušky původního těžkého kovu. NWOBHM má stále své místo v dnešní hudební scéně.“

Co se týče plánů do budoucna, Sparta připravuje pár nových skladeb. Zda z toho bude druhé album, je podle Tonyho otázkou spíše pro HRR. Sám nemá problém s tím, aby veškeré budoucí nové skladby dávali zdarma k dispozici na internetu. „Nelze zapomenout na původní kořeny a étos NWOBHM! Hudba je pro masy a opravdové fanoušky. Na rok 2015 máme v plánu festivaly v Německu, Belgii a Holandsku. Mimo to vystupujeme v anglických klubech. Ostatně, navštivte naši facebookovou stránku Sparta UK – tam je vše uvedeno.“
No řekněte, není ten život někdy zvláštní? Kapela, co zamlada nikdy nevyjela za humna, se po pětatřicetileté pauze stane součástí velkého festivalového světa. Asi zavolám do Pragokoncertu:-)

Jaromír Merhaut (s použitím materiálů Matthiase Madera) pro Rock+/Spark 2014



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

ČESKÁ STOPA LED ZEPPELIN [1969-1970]

CUBY & BLIZZARDS

Saxon: Into The Labyrinth (2009)

AC/DC: Power Up (2020)

RICK PARFITT [1948 – 2016]: DOTLOUKLO SRDCE STATUS QUO

LEE KERSLAKE (1947 – 2020)

1969 09: ABBEY ROAD – POKLAD NA KONCI MAGICKÉ CESTY

MARILLION

TICHÝ ODCHOD WAGNERA ROKENROLU: JIM STEINMAN (1947-2021)

MADE IN REPERTOIRE RECORDS: GRAVY TRAIN, BAKERLOO, QUATERMASS