DON AIREY: KLÁVESOVÝ VŠEUMĚL
Don Airey vydal před
pár měsíci nové album Keyed Up, jež se stalo tou nejlepší
možnou pozvánkou na nedávné koncerty v Česku.
V rozhovoru byl
poměrně strohý, ale výstižný.
Na bicí Darrin Mooney z Primal Scream, kterej před časem hrál i s Garym Moorem, budiž mu země lehká. Basáka byste taky mohli znát – Laurence Cottle působil třeba v Black Sabbath kolem alba Headless Cross a hrál i s Claptonem. Na kytaru Rob Harris z Jamiroquai, u mikrofonu Carl Sentance z Krokus a Persian Risk. A za klávesami jeden nejmenovanej dědek.
Zahrajeme z něj tak šest sedm věcí, zbytek bude průřez s mé spolupráce s Ozzym, Garym Moorem nebo s Rainbow. Samotné album jsme stihli sakumprásk za dva týdny. Základní kostra skladeb vznikla live v Chapel Studios, hammondky, basa a bicí, potom kytarové party a nakonec zpěv. Nehledali jsme nějakej uměleckej koncept, prostě jsme chtěli zachytit kapelu syrově a naživo.
Jakou muziku jsi vlastně preferoval v útlém mládí? A jaký vliv na tebe měl tvůj otec – Norman Airey?
Byl jsem až patologickej fanda do moderního jazzu – Coltrane, Miles Davis, Bill Evans, Jimmy Smith, Charlie Parker, to byl můj šálek čaje. Táta měl sbírku starejch gramofonovejch desek a z nich jsem poprvé slyšel, jací že to byli Fats Waller, Duke Ellington nebo Fletcher Henderson hudební mistři. Táta často jezdil po světě a odevšad přivážel tuny desek. Sám trochu hrál a vedl mě k hudbě doslova od peřinky.
Poslouchal jsi tehdy v 60. letech rovněž pirátské rozhlasové stanice jako Radio Caroline, London 1, Radio Nordsee? Kde jsi vlastně v Londýně bydlel, když město zavalila éra swingu a poté i rock’n’rollu?
To víš, že poslouchal… tyto stanice rozrazily dveře hudební scény dokořán. To jsem už studoval hudbu na univerzitě a bydlel v Nottinghamu.
A s kterým kytaristou sis byl nejblíž, jak po hudební, tak i po lidské stránce?
Tady řeknu bez většího rozmýšlení jedno jméno – Gary Moore. Kontinuálně a s přestávkami jsme spolupracovali téměř třicet pět let, ale vždycky mě dokázal překvapit šíří a čistotou svého talentu. Hrál naprosto famózně na kytaru, k tomu výborně zpíval, skládal, psal texty. Gary asi chybí nejen mně.
Je o tobě známo, že tvé hudební chutě procházejí napříč celou škálou muziky – miluješ klasiku, jazz i rock. Kdo tě nejvíc ovlivnil?
Rachmaninov, Chopin, Schumann – ti nejdříve. Dnes za svou hlavní inspiraci považuji Mozarta, Stravinského, Bacha a Beatles. Mými nejoblíbenějšími pianisty jsou Maurizio Pollini a Glenn Gould, z rockových klávesáků třeba Keith Emerson, když ještě vedl The Nice, a taky Jan Hammer z Mahavishnu Orchestra. Z kytaristů nedám dopustit na Garyho Moorea, Erika Claptona z dob Cream a samozřejmě i na Jimiho Hendrixe…
Tvá současná klávesová aparatura?
Hammond A100, zesilovače Leslie
Improvizuješ na pódiu rád?
Strašně rád. Když se sejde parta výborných hudebníků a když je k tomu logický prostor.
Oblíbený fotbalový klub.
Sunderland AFC z mého rodného města.
Profesní plány na rok 2014?
Turné, turné, turné. Hlavně v první polovině roku. A v té druhé ještě víc.
Smutnokrásným momentem novinky je rozlučková účast Garyho Moorea v Mini Suite a Adagio. Žánrově i náladově pestré album sjednocuje Airey svou monumentální a na odiv vystavovanou hrou – je znát, že má rád velké melodie i témata.
Hned na úvod napíšu naplno,
jak to po první sadě poslechů cítím: Don Airey svou pestrobarevnou sólovkou Keyed
Up úplně zastínil poslední studiovku Deep Purple!
Hardrockový úvod v podání
Donovy kapely ve složení: Carl Sentence – zpěv, Darrin Mooney – bicí, Laurence
Cottle – baskytara a Rob Harris – kytara, je balzámem pro unavené rockerovy
uši. Nejenom na mohutném soundu hammondů vystavěné kusy – jako
V režii hammondů
realizovaná oslava velkých klasických témat a pravověrného tvrdého rocku se
zkrátka poslouchá jedna báseň.
JM
Komentáře
Okomentovat