Čas je neúprosný, každému vyměřuje
stejně. Kdo příliš podlehne jeho diktátu a stane se otrokem Hodináře, škodí sám
sobě i blízkým okolo. Nenechte Hodináře, aby za vás stále rozhodoval, vymaňte
se z jeho obručí. Čas sice každému odtikává stejně, dá se ale prožít
různě, nejlépe radostně a svobodně… Rush to dokázali. Na prahu seniorského
věku, avšak s mladistvým elánem v paži i hlavě, vydali svobodomyslné
a radostné album. Zkuste něco podobného udělat pro sebe.
OD
PRVNÍHO ZOUBKU PO VÝSTAVNÍ CIFERNÍK
Rush se během let stali rockovou
institucí. Ze stejných důvodů je mnozí zbožňují, jiní zatracují. Především
pilovitý ječák Geddyho Leea polarizuje fanoušky a odpůrce. Občas se do diskusního
kotle přidají polínka jako Peartova obří dokolečka-dokola sestava bicích, jeho lopaťácky
neuchopitelná fantasy lyrika a okázalá koncepčnost alb, vyúsťující dříve v až
mnohadílné zbytnělé svity, i když ty nejsou ve světě tvrdého art-prog-rocku až
tak neobvyklé. Část rockerů iritují pro Rush typické neustálé změny taktu,
rytmické zlomy a přechody, na odiv vystavovaná instrumentální virtuozita a
nápaditost. Zkrátka, pro někoho jsou Rush příliš velkým soustem, asi tak.
Black Sabbath před více než čtyřiceti roky
definovali podstatu doom metalu. Rush rovněž pradávno vymysleli a vydali podrobné
návody pro Dream Theater a desítky dalších progmetalových vyzobávačů. Celý tento
subžánr by bez Rush neměl pevný srovnávací bod, etalon, a jen by bezcílně a
zmatečně poletoval nad širými pláněmi.
Rush se zrodili v osmašedesátém na
předměstí Toronta. Ještě neměli ani jméno, když byl původní baskytarista Jeff
Jones po pár týdnech zkoušení v září nahrazen Geddym Leem. Pak přišel Johnův
brácha s nápadem na jméno Rush. Tak jako mnoho jiných začínajících rockerů
začalo trio Lifeson – Rutsey – Lee repertoárem i nápodobami svých vzorů, což
v jejich případě byli hlavně Cream, Jimi Hendrix a Led Zeppelin.
V lednu 1969 se ke skupině připojuje svými klávesami Lindy Young, a nová
sestava mění název na Hadrian. Po pár měsících, v květnu 1969, odchází
Geddy Lee (zaskočí za něj Joe Perna) a zakládá Ogilvie, změněné zanedlouho na
Judd. Přetáhne od Rush Younga, a pak se všechno sesype. Ještě na podzim se dává
znovu dohromady trojice Alex Lifeson, John Rutsey a Geddy Lee, Rush pokračují.
V únoru 1971 sestavu na tři měsíce doplňuje druhý kytarista Mitch Bossi.
V roce 1973 Rush nahrávají
v produkci Dave Stocka několik skladeb, z nichž ve vlastní režii a na
své značce Moon Records vydávají svůj první singl: Not Fade Away, převzatou z repertoáru Buddyho Hollyho, na
druhé straně doplněnou vlastní You Can’t
Fight It (Lee/Rutsey). Kapela SP rozdávala de facto zadarmo, za necelý
kanadský dolar.
S prvním bezejmenným albem skupině
vypomáhal ještě jejich první manažer, Ray Danniels, a pro budoucnost velmi
zásadní Terry Brown, původně zvukař. Napoprvé bylo LP Rush vylisováno 3500 kusů.
Dokud z něj do playlistu clevelandské rozhlasové stanice WMMS DJ Donna
Harper nezařadila Working Man, nic se
kolem LP nedělo. Věci dostaly spád. Zrodilo se nejenom velké přátelství mezi ní
a skupinou, ale hlavně: Rush se konečně dostali do širšího povědomí.
V téže době skupinu opouští John Rutsey, a na bubenickou stoličku po
konkurzu usedá Neil Peart. Dva zásadní momenty se protnuly v jediném
okamžiku. Někdo z Mercury slyšel Rush v rádiu, a protože doba byla
rychlá, byl debut za pár týdnů v celosvětové distribuci. Kapela vyjíždí na
první americké turné, první velký koncert Rush – po boku Manfred Mann’s
Earth Band a Uriah Heep – se odehrál před desetitisícovkou návštěvníků
v Civic Arena v Pittsburghu.
Dál už je to hodně známá story, proto
jen stroze, bodově. V roce 1975 vychází druhé album Fly By Night.
V krátkém sledu pak další a další: Caress Of Steel (1975) a zlomové 2112
(1976), které přitáhlo pozornost spousty Evropanů i nás z Východu za zdí,
protože bylo po dlouhé době novinkou v duchu rozkvětu hardrocku a artrocku
počátku sedmdesátých let. Ranou éru skvěle zachycuje koncertní dvojalbum All The World’s A Stage (1976).
Farewell To Kings (1977)
nahrávali Rush pod vedením Terryho Browna ve Walesu a mixovali v Londýně. Closer To The Heart se stala erbovní
písní Rush. Páté studiové album bylo prvním, které se dostalo do UK/US Top 40. Postupný
příklon k sevřenějším písničkovým formám na úkor rozsáhlých kompozic
pokračoval každým dalším LP v řadě (viz samostatný box): Hemispheres
(1978), Permanent Waves (1980) a dalším vrcholovým Moving Pictures (1981)
s Tomem Sawyerem. Odměnou za
kompromis – zatím beze ztráty květinky – byla masivní popularita, Rush
v žebříčcích atakovali medailové pozice. Pomyslnou druhou vývojovou etapu
opět uzavírá živák Exit… Stage Left (1982). Je považován za jeden
z nejlepších v dějinách rocku.
Syntezátory se v osmdesátkách zmocnily
světa rocku i Rush. Počínaje Signals (1982), po němž končí
spolupráce s Terrym Brownem, přes Grace Under Pressure (1984), Power
Windows (1985) a konče Hold Your File (1987), jsou všechna LP/CD
infikována synthie virózou. A Show Of Hands (1989) ale dokazuje,
že na koncertech bylo vše trochu jinak, zejména díky nadupané rytmice.
Z pohledu rockera šťastná třináctka
Presto
(1989), první ze dvou desek Rush produkovaných universálním Rupertem Hineem, a
hned za ní, pěkně v zákrytu, série tří lepších a ještě lepších alb: Roll
The Bones (1991), Counterparts (1993) a Test
For Echo (1996). Obvyklá etapová koncertní tečka nesla název Different
Stages (1998) a na třech discích umožňovala porovnat pódiový sound Rush
z let 1997 (CD1/2) a 1978 (CD3).
Pětiletou pauzu, způsobenou tragédií
v rodině Neila Pearta, ukončilo album Vapor Trails (2002), následované o
rok později DVD/CD záznamem koncertu na stadionu Maracanã Rush In Rio. Příjemnou
odbočkou, i když zvukově nepovedenou, bylo cover album Feedback (2004). Překvapivě
agresivní studiový sound pokračoval i na Snakes & Arrows (2007), a Rush
se stali nechtěnými aktéry Loudness War. Snakes & Arrows Live (2008) názvem
deklaruje, o jaké koncertní záznamy jde.
Letošní Clockwork
Angels, devatenácté, třicáté, třicáté první (záleží na tom, jak alba
počítáte a dělíte) vrací Rush na samý umělecký vrchol. Mnohé napovědělo turné
Time Machine, zachycené na Time Machine 2011: Live In Cleveland.
Rush celosvětově
prodali celkem na 40 milionů alb, a získali po Beatles a Rolling Stones třetí
největší počet (24) po sobě jdoucích zlatých a platinových alb vydaných rockovou
kapelou v USA. Jejich turné z posledních let patří svými tržbami
v řádu desítek milionu USD mezi světově nejvýdělečnější. Členové Rush však
nekřečkují, jsou známi i jako filantropové, detailní výpis by vydal na celou
stranu, tak jako seznam všech hudebních ocenění. Zájemci oba snadno najdou na
anglické Wikipedii.
IMPULSY
A KROKY STROJE
„Chtěli
jsme být současně odvážní a strozí,“ říká v jednom z mnoha letošních
rozhovorů k Clockwork Angels
kytarista Alex Lifeson. „Cílem
bylo zdůraznit zvuk tříčlenné kapely, nahrát tvrdou rockovou desku v klasickém
slova smyslu. Snažil jsem se nepodlehnout pokušení vrstvit kytary a
provádět s nimi aranžérská kouzla a další zbytečnosti. Žádných šest stop
s kytarami, žádné prolínání doprovodů a sól – jen to nejpůsobivější, nejvíc
podstatou rockové. Jsem rád, že to opravdu vyšlo tak, jak jsme očekávali a
doufali. Je to koncepční nahrávka, vznikala postupně, nikam jsme se nehnali.
Všechna naše alba jsou svým způsobem tematická, toto je ale současně přímější. Snažili
jsme se, aby písničky obstály samy o sobě, šly poslouchat nezávisle na příběhu,
a přitom by při s ostatními tvořily koncepční celek. Přiznejme si to,
vrcholem všech písní je melodický, zapamatovatelný a zpívatelný refrén, a to se
nám – myslím – u Clockwork Angels povedlo.“
Cenami
Grammy ověnčený producent Nick Raskulinecz, jenž spolupracoval mimo jiné s Foo Fighters, Alice In
Chains, Deftones a Evanescence, přiznává, že ze spolupráce s Rush má vždy
největší trému. Ví, že mnohaletí fanoušci kapely neprominou nikomu zvenčí nic,
a že poslední album Snakes & Arrows, na kterém se rovněž podílel, vyvolalo mezi
nimi kontroverzní reakce.
Samotné fungování s Rush je prý
ovšem pohodové, po dlouhé pracovní noci si klidně spolu sednou, někdo něco
nadhodí, třebas: pojďme si povídat o roce
1977, a pár
hodin je veselo.
Z jeho vyprávění se dá lépe
pochopit příběh nového alba Rush.
Historie Clockwork Angels začala
před třemi lety v nashvillském studiu Blackbird. V druhé etapě, odehrávající se již v Torontu,
se k týmu připojil bubeník a textař Neil Peart.
Oproti Snakes
& Arrows, kdy se Nick přidal až v druhé fázi projektu, u Clockwork Angels stál po boku
tria od samého počátku. Zkraje dění ještě nebyl ve hře koncept, a Nick chtěl především
slyšet bezuzdné Rush, žádné spekulování a kalkuly, jen z emocí vyvěrající
muziku bez jakýchkoliv tabu. To byl bod Nula.
Geddy a Alex měli v té době jen
hrubé náčrty několika skladeb, které se staly základem pro raná dema, rozpracovávaná
v dalších měsících, kdy Rush byli na turné, Nickem. Jak zdůrazňuje, každá nová
skladba se zrodila ze session s použitím computeru namísto bicích.
Polovina vznikla ve svých základech průběžně v letech 2008 až 2010. Druhá spontánně
během čtrnácti dnů ve studiu, už jako součást mezitím vzniknuvšího konceptu: Carnies, Wish
Them Well, Headlong Flight, Seven Cities Of Gold, BU2B2.
Nahrávalo
se všemi možnými způsoby, naživo celá kapela, i paralelně individuálně na
jednotlivých nástrojových stopách.
Zásadním
momentem bylo, když do studia nakráčel Neil, a slovy „It’s done. I finished it.“ oznámil dokončení kontur příběhu. Příštích
dvacet minut s nadšením všem přítomným popisoval zápletky a své představy
o jejich zakomponování do alba. „Škoda,
že jsme jej tehdy nenahráli a neumístili na YouTube J“ poznamenává s úsměvem Nick. Bod zlomu.
Samozřejmě,
že byly i chvíle, kdy musel – navzdory tomu, že je velký příznivec Rush, ba
dokonce osobní přítel Alexe, Geddyho i Leea – profesně zasáhnout a požadovat
přetočení některých partů.
Co se
týče nástrojů, ani u nich se žádná revoluce nekonala. Neil prostřídal dva „běžné“
megakity, Alex jako obvykle těžil ze sbírky nástrojů, do níž přibylo pár signovaných
gibsonek. K tomu sada marshallů, krabiček a doplňků značek jako Voxes,
Hughes & Kettners, Bogners. Geddy má stále rád ampy Orange, a u toho zůstalo.
Na jednu větší změnu si ale Nick Raskulinecz vzpomíná, posilou se stal tří pedálový Moog Taurus 3.
Doposud kapela dlouhá léta používala T-1.
„Při nahrávání já posuzuji jejich práci, při míchání
je tomu naopak. Rád mixuju rychle, protože to má náboj, člověk není unavený,
zahlušený. Některé skladby při něm dostaly doslova novou tvář, například
bluesová střední část titulní skladby, anebo závěrečná pasáž Seven Cities Of Gold. Chtěl jsem, aby Rush
toto album milovali, aby vnímali, tak jako já, že je to jedna z jejich
nejlepších nahrávek. Snažil jsem se být jedním z Rush.
Myslím, že jsme společně udělali skvělé album.
Doufám, že to tak budou cítit i všichni fanoušci, a že výtky směrem
k příliš hlasitému masteringu tentokráte nezazní. Clockwork Angels mi soundem,
syrovostí i sálající životností připomíná živák All The World’s A Stage,“ – uzavírá producent Nick Raskulinecz.
KORUNKA
A TIKOT
Americký spisovatel Kevin J. Anderson,
slavný svými průvodními romány k Hvězdným
válkám, Duně i seriálu Akta X, je rovněž dlouholetým fanouškem
Rush. Na Clockwork Angels se podílel od chvíle, kdy Neilu Peartovi
snesly múzy téma. Sám Anderson uvádí: „Pracoval
jsem spolu s Neilem na rozvinutí epického příběhu, stejně jako Hugh Syme, jehož
obrazy vyplňují booklet. Mladý muž ve snaze následovat své sny je lapen
grandiózními silami řádu a chaosu. Cestuje mnoha pestrými světy
steampunku, alchymie a exotických karnevalů, potuluje se ztracenými městy,
potkává piráty, anarchisty, utkává se s Hodinářem, který pod praporem řádu a
přesnosti hlídá každou sekundu života všech. Chcete-li ochutnat,
poslechněte si první dvě skladby, Caravan a BU2B – a získáte základní
představu.“ Podle posledních zpráv Kevin J. Anderson dokončil novelu, která
ze stejnojmenného alba Clockwork Angels vychází.
Rád bych se pár větami zastavil u zvuku.
Clockwork
Angels je návratem k méně přeplněnému rockového soundu. V promo
materiálech se dokonce objevil odstavec, hovořící o tom, že novinka byla
masterována speciálně pro iTunes tak,
aby posluchačům i do pecek doručila hudbu s vysokou zvukovou věrností,
v duchu záměru umělců, zvukařů, producentů. Když z výroku odmašlím
marketing, zůstává něco jako „vlk se nažral, koza zůstala celá“. Všem
zasvěceným je totiž jasné, že iTunes je jedním z katalyzátorů změn
posluchačských návyků, vyvolaných ale již dříve zvyšující se hlasitostí pro
zvýšení masážního účinku v rádiích.
Postoj kapely k probíhající „hlasitostní
válce“ (Loudness War) je přitom jednoznačný. Alex Lifeson jasně deklaruje, že
dynamika je pro kapelu takřka nejdůležitější věc, ale je to boj o každý bit.
Album Vapor Trails (2002) bylo dynamicky slisované tak, až se nedá
celé vyslechnout v kuse. Má takové zkreslení, že je zralé na remix. Tehdejší
technik se po nějakém čase přiznal, že opravdu záznam maximálně stláčel, co
technika dovolila. „U Clockwork Angels jsme proto udělali několik zkušební mixů, než jsme vybrali vhodný
kompromisní poměr mezi našimi představami a tlakem vnějších okolností,“
pokračuje Alex. Zásadní problém spatřuje v tom, že lidé dnes neposlouchají
hudbu jednoho umělce odděleně a v celku, jako v dobách kralování LP. „Naládují do svého iPodu, tabletu, iPadu,
smartphonu tisíce písniček, které konzumují na přeskáčku, a vy musíte svou
hudbu upravit úrovňově a dynamicky tak, aby byla srovnaná s ostatními, což
v důsledcích zabíjí dynamiku, a tolik štve nás, muzikanty.“ Toliko
Alex Lifeson na žhavé téma.
Širokou fandovskou diskusi vyvolalo i
nedávné souhrnné vydání všech řadových alb ve třech boxech, které byly v promo
materiálech představovány i jako audiofilská lahůdka s vysoce věrnými
záznamy ve formátu 2ch 24/96 (vysvětlím v některém z příštích
pokračování seriálu o hifi a zvuku) i 5.1 prostorovém zvuku.
Pomineme-li vadu některých titulů z
boxů, svědčící o neexistující výstupní kontrole poslechem (špatné kusy byly reklamačně
vyměněny), ukázalo se, že zvuková kvalita jednotlivých alb Rush je velice
rozdílná, od chutné a pevné, jak kvalitní čerstvé rajče, po protlakovou
hnůjpastu.
TĚLA
A DUŠE HODINÁŘŮ
V Peartových textech na Clockwork
Angels stále rezonuje i smutek nad nezacelitelnými ztrátami jeho života,
kdy v roce 1997 přišel vinou dopravní nehody o dceru Selenu, a o deset
měsíců později i manželku Jacquelinu, která sice zemřela na rakovinu, její vůli
bojovat ale podle Neila zlomila Selenina smrt. Na pohřbu své ženy Neil oznámil
Geddymu a Alexovi svůj odchod z hudby. Ze svého žalu se ale naštěstí
vyjezdil na motorce, křižuje Severní a Střední Ameriku. Paradoxně právě hudba
mu vedle rodiny a přátel dnes nejvíc pomáhá v dalším životě.
The
joy and pain that we receive
Each
comes with its own cost
the
price of what we’re winning
Is
the same as what we’ve lost.
—
BU2B
All
I know is sometimes you have to be wary
Of
a miracle too good to be true
All
I know is that sometimes the truth is contrary
Everything
in life you thought you knew
All
I know is that sometimes you have to be wary
‘Cause
sometimes the target is you.
—
The Wreckers
Clockwork Angels je osobním
příběhem, ne ale autobiografickým, zdůrazňuje neformální mluvčí Rush, Alex
Lifeson. Více prožitků, lásky a nenávisti, méně fantazijních představ a Xanadu, tak by se dal charakterizovat
posun v nových Peartových textech. Jak jsem již zmínil, příběh je o mytické
cestě mladého hrdiny, jenž se vypravil do dálav, prochází ztracená města i
přízračné krajiny, a na každém kroku bojuje se Zlem, metaforickým autokratickým
vládcem Času, Hodinářem. Části příběhu spojující jednotlivé skladby jsou
otištěny v brožuře alba, právě zde Peartovi vypomohl Kevin J. Anderson.
Co je možná nejpřesvědčivější na Clockwork
Angels, je všudypřítomná tvůrčí energie, která kapelu, fungující
v tomto složení čtyři desítky let, stále žene vpřed. „Asi spolu i zemřeme,“ poznamenává s nadsázkou Alex Lifeson. „Nemůžu mluvit za další kapely, jaké mají vnitřní
vztahy, ale u většiny jde dnes spíše o obchodní než osobní partnerství. Za ta
léta se i u Rush odehrála spousta konfliktů, vždy ale měly kořeny
v osobních problémech, které nesouvisely se skupinou. Nejtěžší období pro
nás všechny byl konec devadesátých let, po tragédiích, které zasáhly Neila. Vše
jsme přestáli a jsme nejenom kolegové, ale i přátelé. Geddyho mám za svého
nejbližšího člověka mimo rodinu,“ doplňuje.
Na prahu šedesátky je samozřejmě každé
další turné fyzicky náročnější. Neil Peart již nějakou dobu trénuje tak, aby
vydržel koncertní řeholi, přeci jenom se u bicích zdaleka nejvíc nadře. Nicméně
Rush plánují trochu zvolnit tempo, mezi jednotlivými koncerty budou jednodenní
pauzy na zotavenou, především Geddy si musí svůj hlas chránit víc než kdykoliv
předtím. V každém případě ale
chtějí Rush koncertovat, dokud to půjde, i kdyby měli svá tour zkracovat. „Nechceme být studiovou kapelou,“ dí
Lifeson.
Z každé věty Alexe Lifesona vyvěrá
moudrost a nadhled, dané nejenom věkem a prožitky. Dalo by se říci, že Alex,
potažmo Rush jsou pány svého Času i bez Andělů.
HODINÁŘI VLASTNÍMI SLOVY
Zkrácené komentáře Alexe Lifesona (AL) a
Geddyho Leea (GL) k jednotlivým skladbám Clockwork Angels.
Caravan
AL: Skladba
postavená na povedeném riffu a částečně bizarních klávesách. Vznikla před delší
dobou, jen jsme se k ní vrátili a remixem upravili některé akcenty, aby
zapadla mezi ostatní. Nic se nenahrávalo znovu.
GL: Caravan otevírá příběh mladíka, jenž si
chtěl splnit velký sen a poznat svět. Skladbu jsme tehdy dávali dohromady
s Alexem v našem sklepním studiu v Torontu. Měli jsme na ni tehdy
jen dva týdny, do ohlášeného příjezdu Nicka Raskulinecze z Nashvillu.
BU2B
AL: Mám rád BU2B pro její tvrdost, odkazující na
klasické blueshardrockové kousky Led Zeppelin. Je to jedna z mála skladeb,
kde jsem vrstvil a kombinoval kytary (mj. ’59 Les Paul a Fender Telecaster).
Ruchy jsem nahrál na balkoně hotelového pokoje v Los Angeles, zaujaly mě
při mém preludování u otevřeného okna. Geddy na místě dotočil zpěvy, a bylo
vymalováno. V podstatě, celé jádro skladby vzniklo během pár desítek minut
v mém pokoji.
GL: Druhý díl
prvotní skládačky příběhu.
Clockwork Angels
AL: Titulní
kompozice vznikla z takového toho domácího žvýkání hudebních nápadů. Nahrál
jsem Geddymu demo nápadu, co mi poletoval v hlavě, jemu se základní motiv
zalíbil, tak jsme jej rozvinuli a doplnili. Líbí se mi energické brnkání ve
verzích i jakoby zasněné úvody před nimi. Kontrastní bluesová mezihra a
navazující stoupavé arpeggio mi přivádí pokaždé husí kůži. I závěrečná vokální
harmonie s kázajícím Geddym je podle mne povedená.
GL: Alex nám
rozeslal instrumentální podklady už se všemi vychytávkami: syntíky, kytarou i
basovou linkou. Jen jsem se ho zeptal, jestli si můžu vyhrát s vokální
melodickou linkou. „Jasně,“ a pak
jsme se jen trochu přetahovali o celkové vyznění. Náš styl psaní je postaven na
dynamických změnách taktů, melodických motivů, témat. Je to základní součást
našeho vypravěčského muzikantství, a po dvaceti albech máme pocit, že to začíná
být konečně onoJ
The
Anarchist
AL: Další skladba
napsaná před lety. Nová albová verze má navíc přidané další melodické linky. Jsou
v ní patrny východní vlivy, všichni to tak cítíme, a moc se nám to líbí. Nick
většinou své bubenické party cizeluje až do hotových základů, kdy ode mne
dostává rytmické záchytné body. Tentokráte chtěl být přímo u zrodu skladby.
Bylo to náročné, ale výsledek stál za to.
GL: Píseň z dřívějška,
vznikla při velké jam session kolem smyčky automatického bubeníka. Refrén pochází
z mého hledání basové linky, ke kterému Alex přidal pár akordů.
Carnies
AL: Od dob Jimiho
Hendrixe a Robina Trovera miluju otevřené riffy a cool harmonie. V Carnies jsme se pokusili zachytit
podobnou atmosféru, proto mohou leckteré momenty skladby, dá se říci, že i alba,
něco připomínat. Mně samotnému se zdá, že jsme se v pěveckých linkách
dostali až do šedesátých let, časů Beatles.
GL: Další výsledek
jamování. Před pětatřiceti lety jsme si s Alexem řekli, že žádné naše
společné improvizování nebude bez magnetofonu. Na jedné z takových nahrávek
jsem pak objevil dva motivy, rychlý skončil na Headlong Flight, z druhého se stal úvodní riff Carnies. Jamování je zkrátka výborná
zásobárna nápadů, zvláště tehdy, kdy se nedaří skládat.
Halo
Effect
AL: Píseň se
zrodila v režijní místnosti, když jsem vzal kytaru a začal volně
improvizovat. Najednou se připojil Geddy pár slovy, a ostatní již byla rutina.
Současně lehká i těžká píseň o sladkostech i hořkostech lásky.
GL: Experiment
světel a stínů, tak by se dala popsat skladba
Seven
Cities Of Gold
AL: Po týdnu planého
pití kávy a na(za)hazování témat, jsme se konečně ocitli na prahu stavu,
kterému říkáme „dobrých šest minut“. A
najednou vylétla na svět nová píseň. Ta
skladba je trochu „filmová“, vnímáte hluk a číhající nebezpečí, když Neil
vtrhne na scénu, a my s Geddym se přidáme riffem, jste ve městě se všemi
jeho vzrušujícími možnostmi i hrozbami. Na cestu za humna vás doprovází má
ječivá kytara.
GL: Zvláštní fúze
military bicích, mého sedmdesátkového funky riffu, a Alexova předstírání, že je
Robin TrowerJ
The
Wreckers
AL: Další
kontrastní píseň. Vznikla korespondenčně, když jsme si s Geddym vzájemně
posílali své nápady. Stále nám neseděl text s cukernatým vyzněním
instrumentálních podkladů, pak se najednou odněkud vyloupla tvrdá rychlá pasáž,
a vše zapadlo do sebe.
GL: Pomohla
náhoda, při nahrávání se porouchal záznamový počítač, a já v přestávce
objevil ve studiu odloženou kytaru se zvláštním laděním, a nedalo mi to. Alex
chytil mou basu a přidal se. Jakmile začal fungovat hardware, hned jsme si to
nahráli. V prostřední rozbouřené části jsme se vrátili k soundu raných
Rush.
Headlong
Flight
AL: Začali jsme
riffem, a pak jamovali a jamovali, musely to být celé hodiny, prostorem létala
spousta zajímavých fragmentů. Při poslechu jsme vystříhali a seskládali ty
nejzajímavější. Uvolněná atmosféra pudového muzicírování se přenesla i do
nahrávky.
GL: Jedna
z mých nejoblíbenějších skladeb za poslední léta. Zrodila se
z jarních session v roce 2011. Do této skladby jsme asi nejvíc
promítli své vlastní muzikantské osudy, se všemi jeho dobrými i špatnými
momenty, podobně jako hrdina našeho příběhu bychom vše udělali znovu stejně…
BU2B2
AL: Nedílná část
příběhu, Neil na ní trval, dlouho jsme si nevěděli rady, jak na ní hudebně.
Měli jsme jednotlivé části, ale ne klíč k nim. Až jednou pozdě večer se mi
začalo dařit. Něco jsem zrytmizoval, přidal basy, a akustické kytary nahradil
smyčci…
GL: vložením BU2B2 jsme hudbu podřídili příběhu…
Wish
Them Well
AL: Až na čtvrtý
pokus se nám podařilo trefit ta správná slova. Začínali jsme vždycky od
nepopsaného listu papíru. Ve Wish Them
Well miluju zvuk kytary. Je obrovský, klasický… nepřesně řečeno: marshallovský.
Rich Chycki je skvělý zvukař.
GL: Díky našim
„šesti minutám“ jsme k životu vzkřísili dvakrát odloženou skladbu, jejíž
prapůvod sahá až někam do roku 2010. Snažil jsem se o co nejvíce melodickou
píseň, samozřejmě rockově melodickou.
The
Garden
AL: Zahrada je jednou z prvních věcí,
které jsme dokončili. Geddy napsal základ, já se přidal. Cílem byla
jednoduchost a upřímnost. Nickovi se zdál původní koncept příliš líbezný, samá
akustika, klavír, smyčce. Chtěl přitvrdit. Tak jsme upravili především střední část, kde
si cením kytarové sólo. Závěrečný sbor podtrhnul vyznění celé skladby, desky.
GL: Tato skladba
je autenticky uvolněná, krásná, jemná… zároveň jsme ji rozvinuli a vyzdobili.
ALBA
Rush (1974)
Zeppelin se nad debutem Rush vznáší od
prvního Geddyho výjeku uuu-yee-uuu-yee.
Led hráli v té době už dost jinak, protože první hardrocková tsunami,
kterou vyvolali svým vpádem na scénu v osmašedesátém, už odezněla, a tvrdé
kapely ve čtyřiasedmdesátém porůznu kličkovaly, hledajíce nové cestičky. Najednou
se zpoza oceánu vynořila banda, hrající nekašírovaný hardrockový odzemek. Bylo
to osvěžující, přestože mladí Rush zaostávali za LZ v mohutnosti soundu, a
Geddyho jehla nemohla Robertovu vícebarevnému hlasu konkurovat.
Fly By Night (1975)
Příchod Neila Pearta zásadně změnil
výrazový rejstřík tria. Po minutě Anthem
máte pocit, že posloucháte jinou, dá se říci muzikantky dospělejší kapelu než na
debutu. Poprvé uslyšíte typické rytmické přechody a barvitý, hutný a dynamický
zvuk skupiny. I Geddy bodá ještě palčivěji. Budoucí ambice souboru naplno odhalila
devítiminutová By-Tor & The Snow Dog. Rush se začínají vymaňovat z Led-ového
krunýře, objevují pro sebe nové zvuky a kombinace, otevírají si naplno dveře
k dalšímu uměleckému růstu.
Caress Of Steel (1975)
V dnes nemyslitelném sledu pár
měsíců po dvojce vychází třetí album. Slyšitelně sebejistější kapela už tak
mermomocí netlačí na pilu, začíná být elegantnější, sofistikovanější, pracuje s jemnými
detaily, objevují se nápadité mezihry, některé postupy jsou na dohled artrocku.
To vše bez kláves, ve třech. Albu vévodí dva monumenty, třídílná The Necromancer a The Fountain Of Lament, pokrývající svými šesti částmi a dvaceti
minutami celou druhou stranu LP. Úchvatný dramatický opus, na hony vzdálený již
trochu salonnímu projevu většiny tehdejších, poněkud vybouřených anglických
art-classical legend. Neměly ve svých řadách Pearta, v tom to bylo. Zlomové
album, nic už nebylo jako předtím. V té době se Rush dostali i do mého
perimetru.
2112 (1976)
Opus magnum Rush. Je třeba si uvědomit,
že se psal rok 1976, a
právě v Anglii explodoval punk, co smetl z piedestalu všechno rockově
ušlechtilé a netriviální. Přijít v tu chvíli s kládou à la 2112
vyžadovalo hodně odvahy od muzikantů i vydavatele, zvláště u kapely, co ještě
naplno neprorazila. V Evropě by podobné album podle mne už nevyšlo.
A Farewell To Kings (1977)
První čtyři LP Rush byla i přes svou
stupňující se kompoziční rozkošatělost zvukově syrová. A Farewell To Kings
je po této stránce průlomové, nástrojově doslova explosivní, počínaje syntíky
různých druhů, přes celou škálu zvonů, cingrlátek, kotlů, až po dvanáctistruny.
Xanadu, hrající všemi aranžérskými barvami,
je ztělesněním nového rushovského soundu.
Hemispheres (1978)
Rush jakoby žili ve svém světě. Všude
kolem punk a panika, a Kanaďané si v poklidu rozvíjejí svůj nový sound
objevený na pátém albu. Hemispheres evolučně navazuje tam, kde skončila revoluční A
Farewell To Kings. Albu dominuje celostranová kosmická „epopej“ Cygnus X-1 Book II: Hemispheres. Při vší vrstevnatosti zůstává studiový zvuk kapely
pocitově průzvučný, možná je to absencí nepřetržitých klávesových ploch,
kterými zejména anglické artrockové skupiny zahušťovaly svůj sound. Rush tak
stále zůstávali spíše kovotepci než malíři olejomaleb.
Permanent Waves (1980)
Svět mas zaregistroval Rush až tímto
albem. Permanent Waves se
stalo prvním z řady megaúspěšných. Nepřineslo téměř žádný významný posun v soundu,
objevilo se jen pár nových zvuků, chlapi si asi hráli s knoflíkama a
hejblátkama syntíků. Hitová The Spirit Of
The Radio je jen malou úlitbou marketingu, hutný riff, špetka funky, líbivý
refrén a celková nekomplikovanost.
Moving Pictures (1981)
Sevřenější kompozice, akcentování
zapamatovatelných melodií a rytmických přechodů, to je Moving Pictures, jedna
z nejúspěšnějších desek Rush. Počátek osmdesátých let upozadil
v hudbě kytaru, do popředí se dostávají na všech frontách syntíky, bez
Moog Taurusu či čeho nedají ani Rush tón. Na rozdíl od mnoha jiných si udrželi kontinuitu,
obecnému vkusu se podbídli jen do nezbytné míry, stále hrdě a vysoko mávali rockerským
praporcem. Svádivé skladby a načančaný sound charakterizují osmou studiovou
desku.
Signals (1982)
Huňaté klávesové tepichy a synthie-chóry
v každé skladbě namísto kovářských hřebů, to se tehdy najednou děly věci. Rush začali být svazováni vlastním úspěchem, stávali se
továrnou, živící víc a víc lidí. Velké peníze s sebou vždy přinášejí odpovědnost,
natvrdo řečeno: vynucené kompromisy. Na druhou stranu Rush získali na dříve
nebývalé eleganci.
Grace Under
Pressure (1984)
Deska, u níž jsem měl pocit, že Peart
přestal bubnovat a začal plácat, a že Lifesonovi někdo ukradl kytaru. Celkový
sound kapely se posunul ještě víc do non-stop pompy. Přistřihlí, vymydlení,
vyžehlení fešáci skvěle ladili se svou muzikouJ Skladbu nad pět
minut je na Grace Under
Pressure nutno hledat lupou, nad šest nechytačka. Kdyby
nebylo Geddyho zpěvu, klidně bych si Kanaďany mohl poplést se začínajícím Bon
Jovim.
Power Windows (1985)
Big
Money
– jak příhodný název pro kapelu, poskakující v barevných lesklých sáčkách
a mrkváčích, jak veksláci před Tuzexem. Mimo Geddyho těžko hledat vazby se
sedmdesátkovou hard-art klasikou. Cvičené ucho pozná, že jde o Rush, vše
typické se ale odehrávalo v pozadí, druhém plánu, zahaleno
v syntezátorovém oparu. Natlakovaná hráčská virtuozita zavřená ve zlaté kleci
má sice také své kouzlo, ale přece jenom, jedna Asia mi stačila.
Hold Your Fire (1987)
Vybavuju si, jaký komerční ohlas měla
tahle deska na burzách v Brně a Ostravě. Nestačil jsem ji roztáčet na
kazety. Dnes Hold Your Fire vnímám tak, že Rush tehdy stále nepochopili, že
je možné hrát tvrdě a přitom úspěšně. Ani nástup metalu všech odnoží je
nepřinutil přitlačit ve studiu – nejenom na koncertech – na pilu. Celá
poprocková deska se hebce vine jak nekonečná šála kolem krku, hlavy, dál a dál,
až zadusí… Podlézání rockovému mainstreamu dospělo do stádia vyčerpání invence.
Úlet typu Tai Shan na popularitě ani
progresi nepřidal.
Presto (1989)
Konečně se trochu zablýsklo na lepší
rockové časy. Rush se z větší části vrátili ke strunám a blánám. Jedničkám
a nulám různých digitálních udělátek dopřáli jen podřadnou roli aranžérské
cukrové polevy. V každém případě se do soundu Rush vrátil gruntovní
rockerský fundament, a my nemuseli nábožně poslouchat jedničku Dream Theater,
která sice původní Rush vykradla až na půdu, podobně jako krátce předtím
Kingdom Come Led Zeppelin, na druhou stranu DT (i KC) dokázali, že o sofistikovanou
tvrdou muziku je stále velký zájem, a nejenom mezi pamětníky.
Roll The Bones (1991)
Stvrzeno, byť jen částečně vytvrzeno.
Znovuzrození rockeři Rush samozřejmě nemohli pokračovat tam, kde to zapíchli
před deseti lety, ani se vrátit k dvacetiminutovým plochám, na to už
nebyla doba, svět hudby se rozmělnil, a rock vyklidil většinu ze svých
sedmdesátkových pozic. Roll The Bones je proto takovou
light verzí starých dobrých Rush z druhé poloviny sedmdesátek. Namísto dunivých
Led Zeppelin připomínali spíš znělé Styx, díky aspoň za to.
Counterparts (1993)
V přívalu zahlušeného grunge byly
kapely, co nepodlehly panice, oázami klasického rockového soundu. Rush využili
posunu posluchačských preferencí, a s plnou polní vytáhli do vyrovnaného
souboje s Pearl Jam a jejich Vs. Byli zpět, tvrdí sebejistí
chlapáci, co vědí a umějí. Omladině se nevysmívali, kdykoliv se jí ale
postavili. Po dlouhé době album, které jsem přijal bez výhrad, a nad nímž se
v dáli vznášel Olověný Doutník…
Test For Echo (1996)
Další vrcholové dospělácké album Rush.
Trio se dostalo do stádia, kdy navenek hrálo přímočaře, až úsporně, a přitom
jste z každého hmatu a úderu cítili, že jsou to muzikanti, kteří by
zahráli cokoliv. Teprve při soustředěném poslechu se před vámi otevře pohádkový
svět zvuků, fines, machrovinek, vrstev. Test For Echo si užijete na
bigbíťácké party i o samotě u vína. O to větší škoda, že rozlet kapely na pár
let přervaly již zmíněné tragické události.
Vapor Trails (2002)
Album zařízlé zpraseným zvukem. Přitom
byl původní nápad slibný, projít staré sejšny, najít zapomenuté perly, a nahrát
je takříkajíc naživo, agresivně, napumpovaně a bez syntíků. Výsledek bohužel připomíná kalnou běsnící
řeku, která boří a ničí, v tomto případě mýtus a sluch. Nerad bych to
zakřiknul, album se prý dočká kompletního remixu, tedy nového seskládání
z původních stop. Už teď se těším…
Feedback (EP) (2004)
Projekt, kterým Rush vzdali hold svým
vzorům. Co skladba, to klasika od Eddieho Cochrana, Yardbirds, Buffalo
Springfield, Who, Love, Cream… Kapela
parádně trefila poměr mezi úctou k originálu a svým typickým soundem.
Radost poslouchat takové upřímné vyznání, jakkoliv samozřejmě mám rád a ctím
především původní verze.
Snakes & Arrows (2007)
Kdyby Snakes & Arrows
odhalilo svou krásu naplno, neboli někdo jasnozřivý prořezal křovácký sound jako
sadař přebujelý strom, ocitlo by se po boku nejlepších památných rushovských
opusů. I přes všechny výtky jsou Rush stále stylotvorní Mistři, úplně jiná
váhová kategorie než Sniví Divadelníci a jim podobní, cupitající cestičkami
prošlapanými kdysi dávno kanadským triem. Rush jsou do mrtě původní, u nich
nemusím každých třicet vteřin bystřit, odkud že ta která notička a nápad byly
uzmuty.
Clockwork Angels (2012)
Přiznám
se, že nad Rush jsem už tak nějak začal lámat hůl, alba poslední dekády stále
více zahlušovali, vytrácela se z nich hravost a dynamika.
Clockwork Angels je podle mne návratem k jejich nejlepším
tradicím. Ani tak to ale není pro nepřipraveného fandu procházka růžovým sadem.
Teprve
když proniknete hřmotně dunivým pancířem, obklopující jako ochranný val
především první třetinu desky, zjeví se před vámi mnohovrstvost hudby Rush
v celé své kráse a podmanivosti. Kapela tím jakoby chránila svou muziku před
povrchními konzumenty, neservíruje ji lenochům na stříbrných podnosech, naopak,
vzývá své fanoušky k aktivní spoluúčasti a soustředěnému poslechu. Vstřícným
krokem „přírody“ k masám se dá označit jen věkem zaoblenější, nížeji
posazený hlas Geddyho Leea.
U
novinky se v jeden uhrančivý celek pojí yessovská artistnost
s hendrixovskou živelností. Úvodní Caravan
je typická rushovská přívalovka, členitá tak, že ani na deset pokusů
neodhalíte, co všechno dokáží tři muzikanti se svými nástroji. Rushovský
Zeppelin BU2B byl spolu
s otvírákem vydán na singlu již před dvěma lety. Nový materiál tak de
facto začíná až titulní Clockwork Angels,
která po téměř industriálním rachotu na přivítanou a kontrastní lyrické pasáži
zaujme například neskutečnou Geddyho basovou figurou, připomínající mi
desetkrát zrychlenou One Of These Days
z Meddle. Skladba se přelévá dál a dál z nálady do nálady,
představivost nestíhá. Nejambicióznější kompozice LP. Ani následná The Anarchist není žádná chudobka
jednostrunka, zdobí ji vedle klouzavých orientálních názvuků kaskády rytmických
přechodů a spousta dalších vychytávek. Carnies
přidusá na scénu po sabbatovsku, Alex Lifeson vytáhnul z rukávu riff jak bejk
utržený z řetězu, a navrch přidal parádní zpěvné sólo. Závěrečná zdivočelá
pasáž je hráčskou výzvou všem snaživým následníkům. Trocha oddechu přijde vhod,
zvonivě poloakustická Hallo Effect by
se pěkně vyjímala i na zeppelínovské trojce. Seven Cities Of Gold – opět je co nastokrát objevovat při každé
repríze, opět basové názvuky na Meddle – aby nedošlo k mýlce, je
to jen takové mžikové déjà vu, nic víc, na rozdíl od podprahově prosakujících
Led Zeppelin, což ale k Rush patřilo od počátku věků. The Wreckers – zvonivý Lifeson, pohodářsky usazení Lee i Peart, chytlavá
melodika prostupující celou skladbou, přiměřeně gradované finále… a zrodila se Rush-AOR
rádiovka, jakou bych si uměl představit v playlistu každé trochu
rockovější stanice. Zpět do hájemství gurmánských prožitků pro zasvěcené, v Headlong Fight převládá syrová dusárna a
řežba, je ale samozřejmě prokládaná parádními kytarovými i rytmickými laufy,
tak typickými pro světové kanadské trio. Po reprízovsuvce BU2B2 následuje jediná trochu nevýrazná skladba: Wish Them Well, i u ní se ale dějí
v podpalubí věci… Na samý závěr stvořili Rush doslova zahradu hudebních
rozkoší – The Garden. Síla i něha,
preciznost i emoce, všechno… pro mne vrchol vrcholového alba. Clockwork
Angels v mých očích navrátilo Rush na samý piedestal rockové
scény. Druhá kanadská pětka pro tento měsíc…
Jen
malý dovětek. Clockwork Angels se podle slov spisovatele Kevina J.
Andersona stala základem pro společně s rushovským textařem Neilem Peartem
připravovanou novelu, která by měla rozvinout a ukotvit na albu naznačený
příběh o putování mladého muže, jenž se ocitnul uprostřed boje řádu a chaosu.
–
Fakt maratón, připomenout si
v jednom zátahu všechny studiovky jedné z nejzásadnějších rockových
kapel. Jako bonus jsem ale o to ostřeji vnímal posuny mezi jednotlivými alby,
vývoj Rush jsem měl před sebou jako na dlani: od syrové nápodoby Led Zeppelin
přes postupné obohacování soundu o vlastní prvky, v hardrocku nebývalé
kompoziční rozmáchnutí se až na samou mez mezi hardrockem a artrockem, postupné
cizelování, první úlitby trendům, ztráty tváře, až po pozvolný návrat ke kořenům,
krátkému podlehnutí hlukomalbě, a letošnímu opětovnému vzepjetí se na samý umělecký
vrchol.
ID CARD
Neil
Peart
(* 12. září 1952)
Při vší úctě k Alexovi a Geddymu, rozdíl
mezi Rush a zbytkem rockového světa je Neil Peart, bubnující básník a prozaik.
Jeho hra i 360stupňová souprava se staly kultem. Není jen technicky prvotřídním
muzikantem, svou hrou, stylem a soundem posunul hranice, a navázal tak
v přímé linii na průkopníky mohutného bubnování: Buddyho Riche a Vinnieho
Appice. Troufám si napsat, že v mnoha ohledech překonal své vzory, Keithe
Moona, Gingera Bakera a Johna Bonhama. A přitom se stále učí novým věcem,
zejména z oblasti jazzu, například pod vedením Freddieho Grubera nebo
Petera Erskinea.
Narodil se jako Neil Ellwood Peart,
vyrůstal v Port Dalhousie, na dohled jezera Ontario. Je nejstarším ze čtyř
sourozenců. K oťukávání všeho okolo měl sklony již v útlém dětství,
první soupravu dostal k 14. narozeninám. Jako teenager prošel pár místními kapelami,
například St. Catharines Hush, až se v roce 1974 připojil k Rush. Ještě
předtím se v Londýně seznámil s objektivismem Ayn Randové,
novátorským filosofickým směrem, který – zjednodušeně napsáno – velebí racio, a
člověka vnímá jako strůjce vlastního charakteru a morálního profilu. Odkazy na
objektivismus a práce Ayn lze vystopovat ve vícero raných Peartových textech,
mimo jiné v 2112. Mezi jeho
další oblíbená témata patří sci-fi, fantasy, mytologie, nevyhýbá se problémům
běžného života, nebojí se psát o terorismu a holocaustu. Je zastáncem tzv.
světského humanismu, a má blízko k liberálním názorům.
Z nezměrného
hoře, kdy během roku přišel o dceru i manželku, se vypsal v Ghost Rider: Travels On The Healing Road,
cestopisu z jeho „léčivé“ cesty na motorce od Kanady po Mexiko a Belize. Cestování
je jeho vášní, navštívil spoustu zemí světa, o své zážitky se zpravidla podělil
ve svých knihách.
Dnes po
většinu roku žije se svou druhou ženou, fotografkou Carrie Nuttall, a malou dcerou
Olivií Louisou, v Santa Monice v Kalifornii.
Alex
Lifeson
(* 27.8.1953)
Potomek čerstvých srbských přistěhovalců
Aleksandar Živojinović (v angličtině Alex Lifeson) se narodil Nenadovi a
Melanii v tehdy ještě hornickém městečku Fernie, obklopeném pohořími Rocky
Mountains. Vyrůstal ale na předměstí Toronta.
K první kytaře se dostal jako
jedenáctiletý, první elektrickou dostal o rok později, a dokázal na ni hrát
celé hodiny. Ve svých patnácti letech potkal Geddyho, třetím do party byl jeho
spolužák ze základky John Rutsey. Zrodili se Rush. Svůj creamovský bluesrock
zdokonalovali v torontských klubech, svůj vlastní styl a sound získávali
postupně, nic neuspěchávali. Ač podstatou rocker, nepohrdl Alex v té době
ani lekcemi klasické kytary, ve volných chvílích vypomáhal otci, instalatérovi;
živil totiž přítelkyni, svou pozdější ženu a prvorozeného syna.
Za své vzory Lifeson většinou označuje
Jimiho Hendrixe, Petea Townshenda, Jeffa Becka, Jimmyho Page, Stevea Hacketta.
Jako hráč prošel obdobími klasických gibsonů i fenderů, ale i syntezátorových
Rolandů, většinou však na deskách používal současně nástroje různých značek,
své i vypůjčené.
Jeho kytarová hra je universální,
všeobjímající, hraje prsty i hlavou, nicméně vedle geniálních souputníků
Geddyho a Neila se při povrchním poslechu trochu ztrácí. Mezi kolegy a znalci
má nezpochybnitelný světový kredit.
Je stále ženatý a má dva dospělé syny,
Justina (1970) a Adriana (1977). Mezi jeho mimohudební záliby patří létání (je
vlastníkem pilotního průkazu) a vaření, jak potvrzují Geddy i Neil.
Geddy
Lee
(* 29.7.1953)
Gary Lee se narodil 29. července 1953 v North
Yorku (Ontario) v rodině polských židů Morrise a Marie Weinribových, kteří
přišli do Kanady z Polska po druhé světové válce.
Je označován za génia baskytary. Kdesi
jsem četl, že jeho hra je nelidsky chladná a úskočná. Kolekce přepisů RUSH: Bass Anthology je biblí
talentovaných baskytaristů. Jako primární vzor jej uvádějí desítky mladších
kolegů, mimo jiné John Myung z Dream Theater, Steve Harris (Iron Maiden),
Les Claypool (Primus)… Má asi největší sbírku různých hráčských ocenění na
světěJ
Za tajemství jeho zvuku by se kdejací
muzikanti upsali ďáblu. Výčet všech jeho nástrojů, zesilovačů, krabiček, jejich
ladění a nastavení by byl nekonečný. S Geddyho stratosférickou vokální pilou
je to podobné jako u kdysi ještě pronikavějšího Davida Surkampa z Pavlov’s
Dog: spolehlivě rozdělí rockery do dvou „nesmiřitelných“ táborů. Já mám výškaře
rád.
Geddy Lee je vrchní pódiový pouštěč
všech samplů, kterými dosahují Rush i naživo studiového zvuku. Neumím si
představit, jak to všechno stíhá.
Od roku 1976 žije v manželství s
Nancy, mají syna Juliana a dcera Kylu.Vlastní sbírku vín, pěstuje turistiku i
jízdu na kole, má rád baseball.
-
John
Rutsey
(*14.5.1953 – † 11.5.2008),
Lifesonův kamarád od dětství,
zakládající člen Rush, pojmenovaných na návrh jeho bratra. Bubnoval na prvním
albu. Ze skupiny odešel v roce 1974 pro rozdílný názor na další směřování
i z důvodu silné cukrovky, na jejíž následky před čtyřmi lety zemřel.
Jeff
Jones (*1954?)
Baskytarista a zpěvák, působící krátce
v první verzi Rush, do příchodu Geddyho v září 1968. Nejznámější je
jeho pozdější účinkování ve skupinách Ocean a Red River.
RUSH VS DREAM THEATER
Rush nemají příliš následovníků ani
epigonů. Z jednoduchého důvodu, jejich hra je příliš komplikovaná.
Nejznámějšími rushovskými učedníky jsou
Dream Theater. Svých mistrů – ke kterým se základní trio Myung, Portnoy a
Petrucci hlásí, však také začínalo jako rushovský cover band – nikdy nedorostli.
Dream Theater především nejsou schopni
napsat dobrou písničku, jejich melodie jsou jen slabé odvary třetího nálevu.
Dreamtheaterovskou kompoziční hlušinu nezachrání sebedelší bombastické natahovačky
ani otrocky „po-čínsku“ nadrilovaná a nepůvodní technika.
Jako hráči jsou navíc členové Dream
Theater oproti Alexovi, ale zejména Geddymu a Neilovi, neinvenční,
nestylotvorní. Co by asi tak Portnoy hrál bez Pearta, anebo John Myung bez
Geddyho? Neumím si představit. Jen tak mimochodem, Geddy Lee vydá na pódiu hned
za tři Divadelníky, jejichž veškerý přínos k základní rushovské formuli je
v drobných nuancích a finesách. To je sakra málo na skupinu, kterou leckteří
mladší progmetalisté řadí na samý vrchol, viz výsledky jakési ankety magazínu Rolling
Stone o nejoblíbenější progrockové album, kdy Dream Theater trapně vyzývali na
svých stránkách fanoušky, ať pro ně hlasují, a pak se jako děcka radovali, že
měli v první desítce šest alb, a současně fakansky rozčilovali, že RS
všechna – až na jedno – ze švindl pořadí vyházel.
I já byl v osmadevadesátém nadšen
z When Dream And Day Unite, podobně jako z debutů Marillion
a Kingdom Come. Bral jsem ta alba jako pocty a důkazy, že rock šedesátých a
sedmdesátých let je ve své podstatě nepřekonatelný. Fishovci se dál rozvíjeli,
Wolfíci postupně zašli na úbytě, a Dream Theater se umělecky potácí při dalších
a dalších pokusech stvořit velkou hudbu, případně se lopotí při snaze vylepšit
dokonalé, viz jejich verze Temné strany měsíce a další…
Rush jsou a budou Mistry, Dream Theater
věčnými učedníky.
Jaromír Merhaut pro Rock+ 2012
DISKOGRAFIE
Studiová alba:
Rush (1974)
Fly By Night (1975)
Caress of Steel (1975)
2112 (1976)
A Farewell To Kings (1977)
Hemispheres (1978)
Permanent Waves (1980)
Moving Pictures (1981)
Signals (1982)
Grace Under Pressure (1984)
Power Windows (1985)
Hold Your Fire (1987)
Presto (1989)
Roll the Bones (1991)
Counterparts (1993)
Test For Echo (1996)
Vapor Trails (2002)
Feedback (2004)
Snakes & Arrows (2007)
Clockwork Angels (2012)
Koncertní alba:
All The World’s a Stage (1976)
Exit...Stage Left (1981) (+ jako video)
A Show Of Hands (1989) (+ jako video)
Different Stages (1998)
Rush In Rio (2003) (i jako video)
R30: 30th Anniversary World Tour (2005) (+ jako video)
Grace Under Pressure Tour (2006) (1984 jako video)
Snakes & Arrows Live (2008) (+ jako video)
Time Machine 2011: Live In Cleveland (2011) (+ jako video)
Kompilace:
Archives (1978)
Rush Through Time (1981)
Chronicles (1990) (i jako video)
Retrospective I (1997)
Retrospective II (1997)
The Spirit of Radio: Greatest Hits 1974–1987 (2003)
Gold (2006)
Retrospective III: 1989-2008 (2009)
Working Men (2009)
Time Stand Still: The Collection (2010)
Icon (2011)
Video:
Through the Camera Eye (1985)
Rush Replay X3 (2006)
Internet: www.rush.com
Komentáře
Okomentovat