FOCUS


V Holandsku se vyskytovalo a stále funguje množství zajímavých interpretů, kteří mají do prog-art žánru co říci. Focus však nad všemi ční jako megaobelisk.
U zrodu stály v roce 1969 dvě výjimečné osobnosti, vynikající mladí  skladatelé a instrumentalisté. Thijs van Leer, student konzervatoře v Amsterodamu, velmi osobitý hráč na flétnu a klávesy, položil základní kámen se dvěma kolegy ze svých minulých projektů, baskytaristou Martinem Dresdenem, a bubeníkem Hansem Cleuverem. Záhy se připojuje Jan Akkerman (ex Brainbox), originální kytarista s pozoruhodnou technikou. V této sestavě se v roce 1970 Focus angažují v holandské verzi muzikálu Hair a natáčejí debutové album Focus Plays Focus (známější jako: In And Out Of Focus). Přestože LP získává v kruhu vyhraněných fanoušků kultovní statut (především díky části skladby House Of The King, která celá vyšla pouze na singlu), Akkerman je nepovažuje za povedené, a skupinu opouští, aby mohl realizovat hudební projekty více po svém.


Jan Akkerman a jeho dva přátelé, Pierre van der Linden (bicí – spoluhráč z Brainbox) a Cyril Havermans (basa a zpěv), vytvoří trio, které začíná být zajímavé i pro mezitím osiřelého Thijs van Leera. Kruh se uzavírá – a noví Focus jsou na světě. Nahrávají
Focus II (též: Moving Waves) (1971), které v plné šíři dokonale rozvine vše, co debut naznačil. Singlový hit Hocus Pocus – s precizní kytarovou hrou, Leerovým jódlováním i dalšími vokálními praštěnostmi a pestrými instrumentálními vstupy – se stal největším hitem skupiny. Tak, jako většina běžných posluchačů zná ELP podle Lucky Man, Yes podle Owner Of A Lonely Heart, Genesis podle Mama, jsou Focus ve všeobecném povědomí prostřednictvím Hocus Pocus. A jako v ostatních uvedených případech, ani u Focus to nic nevypovídá o kmenové tvorbě kapely.


Na Moving Waves se střídá jeden silný moment za druhým. Dojem z úvodní vypalovačky je zklidněn čtyřmi nádhernými skladbami v pomalém tempu, kdy se mísí vlivy renesanční hudby, flétnových improvizací, náladotvorné kytary i podmanivého zpěvu. Album vrcholí rozsáhlou kompozicí Eruption, která má na dvacetiminutové ploše dostatek prostoru pro předvedení instrumentální zručnosti a skladatelské invence. V autorství jednotlivých částí se střídá Akkerman s Leerem, výsledkem je prog rock fusion, která má velmi blízko k nejlepším momentům ELP.


Po vydání desky se vzedme vlna mezinárodní popularity, díky níž Focus koncertují a získávají další úspěchy po celé (západní) Evropě. Před natáčením
Focus 3 (1972) v produkci Mika Vernona, odchází Havermans, nahrazuje jej Bert Ruiter. Na tomto albu se nachází hit Sylvia, ale především jsou zde další dvě rozsáhlé kompozice, které ještě více představují skupinu jako osobitý symbol instrumentální dokonalosti. Album je tak rozsáhlé, že bylo vydáno coby 2 LP. Objevuje se na něm také částečně nová verze House Of The King.



Koncertní aktivity pokračují a Focus nahrávají 5.5.1973 live album At The Rainbow ve známém Rainbow Theatre v Londýně. Skupinu opouští Pierre van der Linden, důvodem jsou neshody s Rutierem, který se snaží prosazovat modernější, američtější a komerčnější zvuk kapely. Ten se na albu Hamburger Concerto (1974) ještě neprojeví, naopak je jím dovršena dokonalá trilogie silných progrockových alb. Opět se posluchač dočká krátkých skladeb s různými motivy i rozsáhlé mistrovské kompozice. Na tomto albu vypomáhá místo Lindena veterán Collin Allen (mj. ex John Mayall Band).



Collin se na následujícím titulu Mother Focus (1975) objevuje už jen v jedné skladbě (I Need A Bathroom), je nahrazen americkým bubeníkem Davidem Kemperem. Toto dílo nedosahuje kvalit svých předchůdců, je rozmělněné do jednoduchých a méně výrazných, až popových skladeb, v nichž poněkud potlačeně vyznívá zejména Akkerman. Skupina podnikne ještě koncertní turné po Austrálii a Japonsku, na pár vystoupení se vrací Linden. Pak však vnitřní neshody v souboru vedou k odchodu Akkermana, za něhož narychlo zaskakuje belgický jazzrockový kytarista Philip Catherine. Focus se po domácím turné v roce 1976 načas odmlčují.



V mezidobí vychází v USA album Ship Of Memories, které je navýsost zajímavé. Není to ani tak tím, že producent Mike Vernon prakticky bez účasti hudebníků vybral různé nepoužité skladby z archívů, většinou z let 1973-74, či jen jejich zbytky, a po různých úpravách je poslal na svět, ale především okamžitým pocitem deja vu, což samo o sobě stačí na překonání předchozího LP. Vyvolán je duch Focus, a přestože se na albu nacházejí pouze miniatury z různých období, působí kompaktně a svěže, i pro náročného posluchače atraktivně.

Po doplnění novým bubeníkem Stevem Smithem a druhým kytaristou Eef Albersem nastupuje překvapivě do skupiny čtyřicetiletý americký zpěvák P.J.Proby, s nímž je natočeno album Focus Con Proby (1977). Kouzlo Focus se zcela vytrácí a skupina se rozpadá.


Další epizodou je album Focus: Jan Akkerman & Thijs van Leer (1985), kdy se po mnoha létech sólové tvorby dali dohromady oba zásadní členové. Album je zcela v duchu starých Focus, se všemi silnými atributy jejich tvorby. Polyfonické klávesy, vynalézavá a procítěná kytara, hostující hudebníci a kupodivu i elektronické bicí. Polovina osmdesátek však není vhodná doba pro progrockový reunion.

Focus 8 (2002) je už jen Leerovým pokusem. Předcházela mu koncem devadesátých let snaha obnovit Focus v nejsilnější sestavě, neshody mezi Rutierem a van Leerem zabránily trvalejší spolupráci. V roce 2002 se začal van Leer blíže zajímat o skupinu Hocus Pocus, což byl tribute band Focus. Přidal se k nim, vyměnil bubeníka, jmé
no změnil na Focus, a v sestavě: Bert Smaak – bicí, Jan Dumée – kytara, Bobby Jacobs – basa a Thijs van Leer – klávesy, bylo vyprodukováno osmé studiové album s názvem. Kritiky se různily, od naprostého nadšení, až k výrazné skepsi.
 
Po dvou živácích – Live In America (2003) a Live At The BBC 1976 (2004) – v roce 2006 vychází Focus 9 / New Skin. Z kmenových muzikantů je v sestavě Thijs van Leer a Pierre van der Linden. V listopadu téhož roku Focus navštěvují i Prahu.



Poslední zprávy z března 2011 přímo z webu kapely www.focustheband.com hovoří mimo pravidelné koncertní činnosti i o pilné studiové práci s novým kytaristou Menno Gootjesem v sestavě. Na stránkách najdou badatelé i spoustu dalších informací, na které zde v encyklopedickém profilu nebylo místo.
Focus jsou elitou evropské progrockové scény. Díky dvěma nevšedním osobnostem produkovali mnohovrstevný, instrumentálně výrazný a nadčasový rock, který může být doplňován přívlastky jako art-, jazz- i fusion. Každý si v jejich muzice najde to své.

Milan Vyskočil / Jaromír Merhaut pro Rock+ 2011

 
Sestavy:
Thijs van Leer – klávesy, flétna, zpěv (A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L)
Martin Dresden – baskytara (A)
Hans Cleuver – bicí (A)
Jan Akkerman – kytara           (A, B, C, D, E, H)
Pierre van der Linden – bicí (B, C, J, K, L)
Cyril Havermans – baskytara, zpěv (B)
Bert Ruiter – baskytara           (C, D, E, F, G)
Colin Allen – bicí (D)
David Kemper – bicí (E, F)
Philip Catherine – kytara (F, G)
Eef Albers – kytara (G)
Steve Smith – bicí (G)
P.J. Proby – zpěv (G)
Richard James – bicí (G2)
Tato Gomez – baskytara (H)
Ruud Jacobs – baskytara (H)
Ed Starring – syntezátory (H)
Sergio Castillo – bicí (H)
Ustad Zamir Ahmad Khan – tabla (H)
Bert Smaak – bicí (I)
Jan Dumée – kytara (I, J)
Bobby Jacobs – basa (I, J, K, L)
Niels van der Steenhoven – kytara (K)
Menno Gootjes – kytara (L)
 
Diskografie:
LP/CD

1. Focus Plays Focus  alias In And Out Of Focus (Imperial, 5C 054-241921, 1970)(A)
2. Focus II alias Moving Waves (Imperial, 5C 056-24385, 1971)(B)
3. Focus 3  (2LP, Polydor, 2659 016, 1972) (C)
4. At The Rainbow (live, Polydor, 2442 118, 1973) (C)
5. Hamburger Concerto (Polydor, 2460 228, 1974) (D)
6. Mother Focus (Polydor, 2302 036, 1975) (D, E)
7. Ship Of Memories (Sire, SA 7531, 1976) (A-E)
8. Focus Con Proby (EMI Bovema, 5C 064-25713, 1977) (G)
9. Focus: Jan Akkerman & Thijs van Leer (LP/CD, Vertigo, 824 524-1, 524-2, 1985) (H)
10. Focus 8 (CD, Musea, FGBG 4472.AR, 2002) (I)
11. Live In America (CD, Classic Rock Legends, CRL1090, 2003) (I)
12. Live At The BBC 1976 (CD, Hux, HUX051, 2004) (F)
13. Live In South America (CD, Sol & Deneb, CDSD 15, 2004) (I)
14. Live Legends (2CD, Classic Rock Legends, 2004) (I)
15. Focus 9 / New Skin (CD, Red Bullet, RB 66.253, 2006) (K)
 
Poznámka: žádná jiná mně známá skupina neměla tolik různých variant přebalů (a názvů) svých alb.
 
SP (výběr)
1. The Shrine of God / Watch the Ugly People (Ramses Shaff, a strana s Focus) (Phillips, JF 336061, 1969)
2. Why Dream / Happy Nightmare (Imperial, 5C 006-24220, 1970)
3. House Of The King / Focus (Imperial, 5C 006-24250, 1970)
4. House Of The King / Black Beauty (Pink Elephant, PE 22.542Y, 1971)
5. Hocus Pocus / Janis (Imperial, 5C 006-24415, 1971)
6. Sylvia / Love Remembered (Imperial, 4C 006-24607, 1972)
7. Tommy / Focus 2 (Blue Horizon, 2096 008, 1972)
8. Sylvia / House Of The King (Polydor, 2001 422, 1972)
9. Hocus Pocus Pt.1 / Hocus Pocus Pt.2 (Sire, 704, 1973)
10. Hocus Pocus / Sylvia (Imperial, 4C 006-24697, 1973)
11. Harem Scarem / Early Bird (Polydor, 2058466, 1974)
12. Mother Focus / I Need A Bathroom (Polydor, 2058 599, 1975)
13. P's March / Focus V (EMI, PRH 14, 1976)
14. House Of The King / O Avendrood (Polydor, 2001 640, 1976)
 
Poznámka: singlová diskografie Focus je doslova změtí různých variant, proto je výčet SP jen orientační.

P.S. 2020
Focus na Tidalu: alba 1, 2, 3, 5, 6, 7, 10, 15, plus několik výběrů a živáků. Většina ve verzi od labelu Red Bullet (2001). Profil je obsazen jiným interpretem téhož jména, nicméně poslouží jako rozcestník k albům: https://listen.tidal.com/artist/3639392

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

ČESKÁ STOPA LED ZEPPELIN [1969-1970]

Saxon: Into The Labyrinth (2009)

DÉMON A ČARODĚJ KEN HENSLEY (+ INTERVIEW 2002, 2007)

CUBY & BLIZZARDS

LEE KERSLAKE (1947 – 2020)

1969 09: ABBEY ROAD – POKLAD NA KONCI MAGICKÉ CESTY

Ladwig: Here We Stand (2009)

MARILLION

NAZARETH/DAN MC CAFFERTY: VYPNUTÍ NEJVĚTŠÍ CIRKULÁRKY SVĚTA

Vernon Joynson: The Tapestry Of Delights (An-Ar)