1964: ZPÍVALO SE DO REPRÁKŮ A BOJOVALO O DECIBELY (A NĚKDY ŠLO I O ŽIVOT)

V socialistickém Československu bylo ledasco všelijak, ba i naopak. V populárně naučném technickém magazínu T-64 vycházely vedle poličkových návodů pro novomanžele inzeráty na vysokozdvižné vozíky, lepší zboží padalo pod pult a rudé noviny nechávaly černou stopu i mezi půlkami.

Není divu, že v honičce za bigbítovými decibely se v nouzi nejvyšší občas zpívalo namísto do mikrofonů do reproduktorů, a teenagerské bigbítové kapely první vlny rabovaly, aby měly na co hrát, radiopřijímače i peněženky svých rodičů. Mladým vždy šlo o život po svém, tehdy ale někdy o život doslova.


NA CIHLY I ELEKTROMALTU VZPOMÍNÁ FRANTA PEŘINA

Bohužel již zesnulý Franta Peřina, jeden z prvních zlínských bigbíťáků a současně také konstruktér zesilovačů pro kapely, sběratel radiotechniky, zakladatel Historického radioklubu, na svých stránkách NostalgyRadio k tomuto období napsal: „Velice rušné bylo období stavby amatérských zesilovačů pro muzikanty. Na sklonku 50. a počátkem 60. let XX. století dodávala Tesla v NF technice (kromě ústředen) jenom zesilovače typu KZ8 až KZ50, ale ty mohly vlastnit pouze socialistické organizace, obyčejný občan v žádném případě. A požadavky na elektronizaci amatérských kapel sílily. Není pak divu, že každý, kdo uměl vzít do ruky páječku a slepit pár odporů, kondíků a lamp do aspoň trochu fungující sestavy, se pro muzikanty náhle stal žádaným odborníkem. A tak jsem také, podle svých schopností, lepil všelijaké zesilovače, mnohdy roztodivného zvuku i vzezření. S obdivným úžasem jsme pohlíželi na "ohromné" lampy jako EL51 nebo aspoň čtyři-šest-pět-čtyřky, kuchali vyhozená rádia (panebože, kolik jich tehdy padlo za oběť tomuto muzikálně elektronickému amatérství!!!), sklízeli kopance od nabitých elektrolytů a křísili zesilovače polité kapelníkovým pivem... Na placky AZK 201 a 401, které se objevily v roce 1961, jsme zírali jako na zázrak z jiného světa. Ovšem do příchodu Echolan, dederonských Regentů nebo tesláckých Muziků ještě scházelo drahně let.“


AZK 101

„Zesilovač AZK 101 (1960-66, národní podniky Tesla Valašské Meziříčí a Tesla Vráble) byl používán také jako součást kytarového komba, které dodávalo družstvo STEZ. Kombo byl kufr s jedním reproduktorem Tesla o průměru 280 mm; kufr neměl zadní stěnu (ne tedy bassreflex) a zesilovač byl vevnitř kufru přichycen dvěma koženými řemínky, takže bylo možné jej vyjmout a používat samostatně. V 60. letech XX. století byl výrobce STEZ jediná "firma", která dodávala na socialistický trh výrobky pro pódiové využití. Např. mikrofonní stojany STEZ s kloubem, tzv. "šibenice" byly mezi muzikanty velice oblíbené, protože byly stabilní a dobře skladné kvůli šroubovacím trojnožkám,“ přiblížil F.P.

Šlo o pětistupňový 5 + 1 elektronkový nízkofrekvenční zesilovač se vstupy pro různé typy gramofonových přenosek, mikrofon a dva linkové vstupy, tehdy označované jako vstup pro rozhlasový přijímač anebo magnetofon. Výstupní výkon 10 W se může někomu zdát směšný, při tehdejší vysoké citlivosti reproduktorů ale kupodivu postačoval na malý kulturák.

CIHLA

Pomyslnou zlatou cihlou byl pro mnohé kapely zesilovač Tesla AZK 201, zvaný cihla anebo placka, vyráběný v letech 1960 až 1967. F.P.: „O tomto nástupci ,Kázetek’ platí z hlediska použití pro kapely totéž, jako u „KZ 50“ nebo „KZ 25“: konstrukcí výstupu byl určen pro místní rozhlas.

Výstupní výkon ,pouhých’ 20 Wattů. Nicméně do obliby mnoha kapel se vyšvihnul nejen svým – na tehdejší dobu avantgardním – designem, ale především proto, že mohl současně zesilovat dva nezávislé vstupy: dva mikrofony nebo mikrofon a kytaru nebo dvě kytary. Pro každý vstup bylo možné v poměrně velkém rozmezí nezávisle nastavit tónový průběh (basy – výšky). Bohužel – do reprobeden jsme i zde museli montovat přizpůsobovací trafa. Souběžně se vyráběl typ AZK 401 s výkonem 40 Wattů, shodný design.“

AZK 201/401 skrývaly uvnitř 7 + 2 elektronky, vstupy byly podobně koncipované jako AZK 101, jen variabilnější v nastavení, výkon dvojnásobný/čtyřnásobný, čili dobré tři či tři+tři decibely navíc v hlasitostiJ

Jen zdůrazněme: nic víc nebylo v roce 1964 pro bigbíťáky ani amatérské slavíky oficiálně k dispozici! Kdyby se někomu stýskalo…

 

KDYŽ JANEK TRÁVNÍČEK PROBÍJEL NEJENOM BIGBÍTEM…


Že nešlo sehnat mikrofon? Pro mladého elektro učně a bigbíta žádný problém. Proč nezpívat do reproduktoru? Chtělo by se napsat: mikrofon je pro baby, chlap zpívá do repráku.

Předejme slovo Jankovi Trávníčkovi, dalšímu pamětníkovi počátků zlínského bigbítu, tentokrát mj. v roli technického inovátora a vyděržaj-pioněra.

OD SHADOWS K BEATLES
„Na přelomu padesátých let jsme, jako žáci základní devítileté školy, začali s mým, o rok starším kamarádem Jirkou Chrastinou poslouchat stanici Radio Luxembourg. Hrála západní hity od Presleyho a dalších, nejvíc ale Cliff Richarda, doprovázeného skupinou Shadows se zvukově nádhernými kytarami. Oba naši otcové vlastnili předválečné "španělky", ty jsme jim znárodnili a za pomoci celonočního poslouchání rádia písničky kopírovali a zkoušeli zahrát. Náš školní repertoár doplňovaly skladby Suchého a Šlitra ze Semaforu, byť byl orchestr Ferdinanda Havlíka spíše dixieland s minimem kytar.“

LOVE ME DO
„Bigbítová "bomba" explodovala ve Zlíně poněkud opožděně až v roce 1964 a způsobil ji první singl Love Me Do a pár dalších od Beatles. Ihned jsme pochopili (a s námi půlka města), že tohle je to pravé a naše! S údivem jsme poslouchali vokály, šlapající rytmiku, syrové kytary a například taky výraznou baskytaru, kterou jsme v přesile kontrabasů slyšeli poprvé.

Ve snaze znít a vypadat jako hoši z Liverpoolu nastala šílená sháňka po elektrofonických nástrojích. Ze začátku pomohly externí snímače a vstupy na gramofon v každém tehdejším modernějším rádiu. Jenže takovou "aparaturou" se dal stěží ozvučit středně velký obývací pokoj.“

NA CO HRÁT?
„Národní podnik Hudební nástroje měl v té době na skladě svých prodejen pár španělek a zbytek tvořily žesťové nástroje, kterých byly plné obchody. Elektrické kytary se už sice vyráběly od začátku šedesátých let, jenže byly naprosto nedostatkovým zbožím.
Přesto se nám během toho kouzelného roku podařilo sehnat s obrovskými problémy aparaturu a nástroje a založili jsme big beat Ozvěny. Co se zesílení týče, vypomohli radioamatéři a elektrotechničtí nadšenci, kteří byli schopni přes noc postavit silnější zesilovač než onen 1 x 2 watty v rádiu. Už vzhledem se jednalo o neuvěřitelné výtvory, tvořené uzmutým hliníkovým šasi, klubkem volně visících propojovacích drátů, i neizolovaných, a mezi nimi žhnoucí elektronky. S designem „ladila“ i poruchovost. Říkali jsme jim „kočkofony“. Servisní zásahy přímo na jevišti se nejčastěji prováděly údery pěstí.

Nic z toho ale naši generaci nemohlo zastavit. V každém okrese se vyrojily desítky, možná stovky amatérských kapel. Při procházce Zlínem bylo slyšet big beat všude, ze sklepních a garážových zkušeben, kulturáků i bytů.“

NĚKDY ŠLO I O ŽIVOT
„Jedním z největších problémů bylo sehnat jakýkoliv mikrofon na zpěv. Proto jsme začali zpívat namísto do mikrofonu do malých reproduktorů. Až později se nám podařilo, prostřednictvím kamaráda z místního rozhlasu, sehnat dva vyřazené předválečné páskové mikrofony. Přidám vzpomínku ze své knihy Zlatokopové z Pragokoncertu: 
Zpívám s kytarou zavěšenou na krku. Nehrajíce na ni, mám jednu ruku volně položenou na strunách. Druhou si chci upravit mikrofon na stojanu přede mnou. Hmátnu, a okamžitě mi dochází, že je zle, křeč v celém těle, myslí mi prostupuje nesnesitelné bzučení, osvětlený sál přede mnou zatemňuje a zároveň vzdaluje, jako v odjíždějícím vlaku. Blesklo mi hlavou, že jde o život, jenže tělo odmítalo jakýkoliv pohyb. Čas se zastavil s pocitem věčnosti, když tu náhle křeč povolila a já stojím zase na jevišti. Brnící ruce mi visí podél těla, z metru na mě kouká doprovodný kytarista s kabelem vyrvaným z mé kytary: „Vole, byl v tom asi proud," utrousí a zašklebí se. Zkrátka, všiml si, že najednou nezpívám a jenom křečovitě svírám mikrofon...“

DĚDICTVÍ ROKU 1964

„V závěru šedesátých let si i bolševik uvědomil, že muzikanti hladoví po nástrojích a aparatuře mohou být pro skomírající národní hospodářství nemalým přínosem. Vzali tedy big-beat na milost a v obchodech se začalo toto potřebné zboží konečně objevovat. Bylo samozřejmě z provenience socialistického bloku a bohužel většinou nemohlo nahradit západní výrobky. Přesto se mnou hrál doprovodný kytarista na československou kytaru Futurama III, model, na který hrál také George Harrison nebo Jimmy Page. Navíc začaly v časopise Amatérské rádio vycházet návody na postavení výkonné aparatury a náš bubeník vyrobil sestavu Mistral, doplněnou výše zmíněnou Echolanou. Na toto hobby zařízení jsme hráli několik let, než se nám podařilo získat angažmá za železnou oponou a mohli si konečně pořídit pořádné nástroje a ozvučení.

Dnes mám doma na stěně zavěšeného Fendera Stratocastera, pro radost jsem s kamarády nahrál, smíchal a zmasteroval v obýváku dvě cédéčka. Jiný svět. Přesto nezapomínám na dobu, kdy se současná hudba zrodila. Při jakémkoliv setkání starých muzikantů se začne dřív nebo později vzpomínat na slavný rok 1964, kdy to všechno pro nás začalo a zatím, zaplať pánbůh, nepřestalo.“


NESMRTELNÝ DRÁŤÁK


Rozhlas po drátě si pamatuju docela dobře. V naší rodině nahrazoval rádio, a mámě vydržel kuchyňský poslech stanice Praha z dráťáku až do ukončení provozu někdy v devadesátých letech. A já si z dětství vybavuju, jak jsem si po celoroční každo-školně-denní otravné znělce rozcvičky a únavném monologu o stavu vody na českých tocích připadal u prázdninového babiččina rádia jako v Jiříkově vidění…

VÝJEB VLASTŇÁK

Rozhlas po drátě byl vůbec zajímavým dobovým fenoménem. Šlo v podstatě o produkt studené války, protože byl nerušitelný a centrálně nezničitelný, podobně jako dnešní internet. Tuzemské vysílání zahájilo v roce 1953. Kam vedl drát, tam otočením knoflíku zahrál, i kdyby se v éteru čerti ženili. A tady soudruzi z SSSR udělali chybu. V osmašedesátém se jim vymstila. Při srpnové invazi sice Rusáci obsadili všechny vysílače, dráťák ale jaksi nemohli, a tak jsme i doma v baťovském půldomku patřili mezi sousedy k neinformovanějším. V reálu se jedinými okupanty, s nimiž vyjebal dráťák, stali tedy sami RusovéJ

DVA DRÁTY, VÍC NETŘEBA

Technicky šlo o triviální systém dvou drátů, napájených – kvůli nízkému proudovému zatížení a tedy i malým úbytkům signálu po cestě – zesilovači se stovoltovým výstupem. Následoval domovní převod na bezpečných 30 V, zásuvka s protizkratovým odporem a dřevěná kisna s reproduktorem a přepínačem hlasitosti. Díky slušné velikosti ozvučnice a tuhosti starý dobrý dřevěný dráťák docela hrál, rozhodně lépe jak pozdější plastové verze, nedej bože umělohmotné kelímky u počítačů dnešních teenagerů. Pokrok holt nezastavíš…

Systém stovoltových rozvodů reproduktorových signálů ovšem nezhynul s dráťákem, s úspěchem se nadále využívá při ozvučovací stadionů, hal, nákupců, nádraží…

Zkrátka, dráťák je nesmrtelný!

 

NADČASOVÝ DESIGN DIETERA RAMSE


60 let staré audio, vypadající moderněji než jakákoliv současná produkce. Že nemožné? Tak se podívejte na pár skvostných výtvorů designera Dietera Ramse, realizovaných firmou Braun v padesátých šedesátých letech.

Dnes šestaosmdesátiletý Dieter Rams přetavil před více jak 60 lety svou vizi, jež by se dala parafrázovat jako „méně je více“, v uhrančivé běloskvoucí se tvarosloví. Dominující funkcionalita a bílá barva, základní geometrické tvary, přímé linie, tenké linky, absence ozdob – podívejte se sami. Firma Braun dodala špičkové technologie a tak vznikly průmyslové výrobky, ceněné jako umělecká díla, stačí se podívat na aukční servery. Všeobecně se ví, že oceňovaný design Apple je přímo odvozen od Dieterových skvostů z přelomu padesátých a šedesátých let, stačí porovnat Braun T3 z roku 1958 a o půlstoletí mladší Apple iPod.

Jeden obrázek za tisíc slov, kochejte se…

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

AC/DC: Power Up (2020)

ZVUKOVÝ SLIS(Z) NAMÍSTO HUDBY

BABE RUTH

1970 04: OBOUSTRANNÝ BENEFIT? KDEPAK … JETHRO TULL/BLODWYN PIG

APPICE BROTHERS: Vládci hromů a bucharů

GRAVY TRAIN

1970 11: ROCKOVÝ JEŽÍŠ AŽ NA VĚKY

THE TRIP

ROCKMAN TOM SCHOLZ: MOZEK I TĚLO BOSTON

EELA CRAIG