1964: BRENDA LEE Poslední velký rok Malé Miss Dynamit
Co
dokázal Jimmy Page s kytarou na jedničce Zeppelinů, to o dekádu dříve
zmákla svými hlasivkami náctiletá Brenda Lee. Drobná dívenka s naplno
puštěnou motorovou pilou hlasivek byla před šedesáti lety největším zjevením na
do té doby monopolně mužské rokenrolové scéně.
ŠIKULA OD
DĚTSTVÍ
Brenda
Lee se narodila 11. prosince 1944 v chudé, ale hudebně založené rodině.
Středobodem světa malé Brendy se tak stalo stolní rádio, které se prostě
nevypínalo. Od dvou let zapískala jakoukoliv zaslechnutou melodii, v šesti
vyhrála školní pěveckou soutěž, v sedmi se její hlas poprvé šířil
prostřednictvím rozhlasových vln. Když v deseti hostovala v show
countrymana Reda Foleye, ten zapomněl odejít z pódia, „Stál jsem tam
s otevřenými ústy a skelným pohledem v očích,“ vzpomínal.
V polovině
roku 1956 jí Decca nabídla smlouvu. Premiérovou nahrávkou se stala Jambalaya, při níž před nedávnem spadla Foleyova
brada. Následovaly dvě vánoční a Dynamite,
díky níž a výšce 145 centimetrů získala Breneda Lee svou přezdívku.
Netrvalo
dlouho, a v peckách napsaných na míru, její kariéra explodovala: Sweet Nothin’s, I Want To Be Wanted, All
Alone Am I, That’s All You Gotta Do,
Emotions, You Can Depend On Me, Dum Dum
a další a další hity kategorie US TOP 10.
Nejpamátnějšími
skladbami Brendy Lee se staly I’m Sorry
ročníku 1960 a o dva roky starší Rockin
Around The Christmas Tree. První stanula na vrcholu amerického žebříčku,
druhou uslyšíte nastokrát každé vánoce: „Nahrávali jsme ji v červenci roku 1958, a aby mě dostal do správné
nálady, nechal Owen [Bradley] ve studiu postavit nazdobený osmimetrový vánoční
strom.“
Pro
úplnost, po světě se toulá na 200 milionů desek Made In Brenda Lee, je členkou Síní
slávy: countryové, rockandrollové a rockabilly.
Co
se týče stylu a zpěvu Brendy Lee, to podstatné shrnul Jaromír Tůma
v Encyklopedii jazzu a moderní populární hudby: „Významná zpěvačka
klasického období R&B, která svým ostrým frázováním, lomem slabik, vzlyky a
dalšími interpretačními prostředky výrazně pozměnila starší pěvecký ideál. Její
vliv lze sledovat i v současných projevech rockových a countryových zpěvaček.
I později zůstala aktivní. […] Vcelku však ztratila kontakt s mladou
scénou a svými nahrávkami se posunula do kategorie country a stylu easy
listening.“
Pod
Sweet Nothin’s a I’m Sorry je podepsán jako autor hudby Ronnie Self, původně zpěvák
rockabilly. Brenda Lee měla později úspěch i s jeho dalšími skladbami,
tesknivou Everybody Loves Me But You
(1962, # 6 US) i rozvernou Sweet
Impossible You (1963, # 28 UK), B-stranou SP The Grass Is Greener z alba My Request, na které se
dnes podíváme trochu podrobněji.
1964: BY REQUEST
& JIMMY PAGE
Brenda
Lee je nepochybně součástí rockové historie, ale … Když ve čtyřiašedesátém
sedmnáctiletá Yvonne Přenosilová s Olympicem za zády vystřelila směrem
k tuzemským teenagerům pomalý foxtrot (jak stálo na etiketě) Roň slzy, málokdo z „twistujících“
mladých tušil, že původní interpretka světového hitu I’ Sorry (1960), v době vzniku patnáctiletá Brenda Lee, se
„dnes“ tupíruje a maluje pomalu jako jejich máma, a že nové album By
Request by nejspíš odzívli.
V pořadí
desátá velká deska je na „starou/mladou“ Brendu Lee nezvykle vláčná a zaoblená,
znamenala oproti expresivním začátkům slyšitelný posun v cílení i zpěvu
samotném. Teenageři z padesátého osmého založili rodiny a tlumeně puštěné By
Request nerušilo spánek mimin v kočárcích ani snění mamin u bedny o
tom, jak bylo a už nebude. Možná je Brenda Lee stvořila pro sebe samu, neboť od
roku 1963 byla provdána za Ronnieho Shackletta. Z nezbedné ďáblice
s odjištěným granátem v hlase, žena v domácnosti s trvalou,
vlnící se u plotny v modrém sametu. Ne tak úplně…
–
Filmová
More (Theme From „Monto Cane“)
předznamenává náladu i pojetí By Request. Skladbu složili
v roce 1962 Riz a Nino Ortolaniové pro italský mozaikový dokument Mondo Cane. Text a jeho adaptace
Normana Newella do angličtiny vznikly až dodatečně. Skladbu převzali mnozí
v čele s Frankem Sinatrou, Duke Ellingtonem, Nat ’King’ Coleem, Royem
Orbisonem…
U
pohyblivých obrázků zůstaneme. Brendina verze známé oskarové filmové melodie
Henryho Manciniho The Days Of Wine And
Roses ze stejnojmenného filmu z roku 1962, oceněné mimo to i třemi
gramofonky, se drží nálady originálu.
Easy
listening swingowka Danke Schoen
Berta Kaempferta byla v původním provedení z roku 1959
instrumentálkou, pod názvem Candlelight
Cafe ji v roce 1963 nazpíval Wayne Newton. Nakonec se vžil název Danke Schoen. Coby Toulavou ji u nás v pětašedesátém nazpíval Milan Chladil, což
jen ilustruje, v jakých vodách Brenda proplouvala v polovině šedesátek.
Také
dojemně milostná Tammy má filmový
původ. V roce 1957 ji v Tammy And The
Bachelor zazpívala Debbie Reynolds. Její verze se půl roku toulala Top
40 a rovněž byla nominována na Oskara.
Z roku
1952 pochází Why Don't You Believe Me,
jednička v Billboard Charts v podání Joni James.
Letitou
písní je také I Love You Because,
zkomponovaná a nahraná Leonem Paynem v roce 1949. Patřila k prvním
nahrávkám Elvise, nejznámější je provedení Jima Reevese ze stejného roku jako
Brendino.
Skladbu
Alexe Zanetise, As Usual, vynesla
Brenda Lee ještě před vánoci třiašedesátého až na dvanáctou příčku žebříčku Billboardu
a páté anglického.
Blue Velvet netřeba
podrobně představovat. Od roku 1950 a prvního provedení Tonyho Bennetta navždy
klasika.
Život
do sladkobolu vnesla juchajda My Whole
World Is Falling Down, neboli Zejtra
už ti sbohem dám Yvonne Přenosilové a Karla Gotta. V třiašedesátém
singlová čtyřiadvacítka ve Státech.
A
cenu za nejstarší vykopávku nezískává ani I
Wonder, pocházející ještě z válečných zásob. Mezi prvními se jí
v roce 1945 ujal a proslavil Louis Armstrong, číslo 3 Juke Box Race
Records.
Od
roku 1929 je (I’m) Confessin’ (That I
Love You) oblíbeným jazzovým standardem, šířeným v desítkách vydaných
verzí.
Album
končí posledním úspěchem Brendy Lee v US TOP 20, skladbou The Grass Is Greener, jež ale
v sousedství slovutných evergreenů trochu zaniká.
Namísto
řezavého soundu pouličních tančíren uhlazený Hollywood. I zkrocená a rozněžnělá
Brenda zní skvěle.
–
Přesto
existují nahrávky ze čtyřiašedesátého, které nejenže navazují na první úderky
Brendy, ale jdou takříkajíc s bigbítovou dobou, už jen proto, že na nich
hraje Jimmy Page na kytaru! Stará dobrá Anglie jakoby vracela svůj dluh
pionýrům rokenrolu, a tak když Brenda při své „královské“ návštěvě Londýna – kdy
ji nejenže vítala celostránková titulka Welcome To Britain Brenda Lee, ale byla dokonce představena v londýnském
divadle Palladium jejímu veličenstvu, královně Alžbětě II. – hledala soudobý zvuk,
nabídnul se producent Mickie Most se skladbou Is It True na áčko plánovaného singlu. Na druhou si Brenda vybrala What’d I Say z Raye Charlese, tu pro USA měla z rozhodnutí firmy nahradit
ne tak provokující Just Behind The
Rainbow.
Nahrávalo
se 17. srpna 1964 ve studiích Decca 2 v severním Londýně. Ještě ten den
bylo hotovo, a Brenda mohla bezprostředně absolvovat sérii jedenácti promo
vystoupení v rádiích. It’s True
vstoupila do britské hitparády v září.
Z pohledu
rockerů je velmi zajímavá již deklarovaná účast Jimmyho Page na nahrávkách.
Brenda i Most chtěli co nejvíce anglický zvuk a Jimmy byl vyhledávaným
studiovým hráčem, taktéž s pověstí zázračného dítěte. Zúčastněné trochu
vystrašilo, když se Brenda nedostavila na domluvenou hodinu. Příčinou bylo
porouchané auto. Všichni měli za to, že nestihne nastudovat a nacvičit nově
napsanou písničku. Když ale z čisté vody suverénně střihla Is It True a všichni jen zírali,
prozradila přítomnému novináři z NME, že se jí písnička zpívala „sama“, „Jako
bych ji znala celý život.“
Takže
zde máme dvě Brendy Lee model 1964: kolečko v soukolí velkého byznysu, kdy
o dramaturgii rozhodují vyšší zájmy a představy amerických šéfů vydavatelství, a
Brendu, co řádí s Anglány ve studiu jako zamlada. Jak známo, nakonec vyhrála
velikost zámořského trhu. Přesto si umím živě představit její bigbítový restart
namísto přesunu k country a easy listening, což ostatně její světovou kariéru
stejně nezachránily.
–
Naposledy,
možná i díky velké slávě spojené s její britskou návštěvou a potřetí za
sebou, vyhrála Brenda Lee anketu anglického NME v kategorii World Female
Singer, nepochybně však už ne díky hlasům teenagerů. Tou dobou ostatně neměla
ani v domovské Americe v popředí hitparád žádný singl a bigbítové
session nemělo bohužel následníka, upadlo v zapomnění. Živoucí legendou však Little
Miss Dynamite zůstává do dnešních dnů.
OHLÉDNUTÍ
V roce
2017 pohovořila Brenda Lee s Kenem Mortonem z webového music portálu Highwire Daze. Mimo jiné zaznělo:
Co jste si
myslela ve svých patnácti o I’m Sorry?
Všichni
jsme věděli, že je zvláštní. Byla to krátká barová píseň. Prodloužili
jsme ji vloženou recitací.
Decca zprvu
odmítala píseň vydat z obavy, že 15letá dívka nemůže být dostatečně vyzrálá,
aby zpívala o neopětované lásce.
Dokonce nechtěli abych ji nahrála. Stejně jsme to nakonec udělali, stačil
k tomu jeden zkušební nátisk a šlo se naostro. Toť vše.
Jak jste vnímala
rozhodnutí firmy?
No,
opravdu jsem nevěděla, co si myslet, protože skvělé písně jsou prostě skvělé
písně, proč je nenahrát. Takže jsem nějak nepřemýšlela o tom, že veřejnost může
vnímat naše rozhodnutí jako špatné, a nazpívala jsem podle sebe výtečnou věc,
nic víc.
Jaké to bylo v
roce 1962 v Západním Německu po boku Beatles, udržovali jste s nimi v průběhu
let kontakt?
Bylo
pro mě neskutečné stát v zákulisí a slyšet písně, jaké jsem nikdy předtím
neslyšela, jak procházejí mojí myslí, a já se ptám, odkud pocházejí ty skladby?
Jsou tak skvělé. „Píšeme si je sami,“ odvětili. Dokonce mi dali nějakou
demo nahrávku, kterou jsem chtěla předvést lidem z mé firmy. Časem jsem některé
jejich písničky nahrála sama.
Pojďme do roku
1964. Vystupovala jste před královnou Alžbětou a setkala se s ní. Jaký to byl zážitek?
Nadreálný. Neskutečný. Nemohu
se vynadívat na fotky královny, mě a Leny Horne. Ach, můj bože – opravdu se to
stalo.
Co jste si
osobně myslela, když vás poprvé poprvé nazvali Little Miss Dynamite?
Tu
přezdívku mi dali v Anglii při prvním tour. Lidé mě viděli skákat, křičet
a zpívat na jevišti, a tak mě prostě jednou někdo nazval Little Miss Dynamite,
a už mi to zůstalo.
Pokud byste ve
stroji času navštívila 15letou Brendu Lee, byla by pro ni nějaká rada ohledně
hudebního průmyslu, který tehdy neznala?
Víte, měla jsem kolem sebe od samého dobré lidi, kteří mě nikdy neklamali.
Nevnímali mě jako produkt, ale jako člověka. Věděla jsem, co chci a co
můžu očekávat, akorát jsem netušila, že muzika a zpěv mě budou doprovázet celým
mým životem. Žádného svého tehdejšího rozhodnutí nelituji.
YVONNE BRENDA
PŘENOSILOVÁ
Na
otázku „Která z vašich písní byla ta první, která vás proslavila?“
odpověděla:
„Roň
slzy, dodnes asi má nejúspěšnější. To bylo ještě s Olympicem. A patří
k tomu úsměvná historka. Karel Mareš, který mě slyšel ve filmu Konkurs
zpívat Malagueňu, mi napsal píseň španělského typu Espado, jiná zpěvačka měla
zpívat Roň slzy, tenkrát ještě v angličtině. A my jsme se spolu domluvily,
že si písničky vyměníme. O pana Mareše se pokoušel infarkt. Ale náhoda „je
blbec“ – byla to pecka, šťastný start mé pěvecké kariéry. V originále ji
zpívala Brenda Lee, od té doby má můj velký obdiv dodnes. Neznám její písničku,
která by se mi nelíbila, všechny jsou skvělé. A potom přišel srpen roku 1968.“
–
Yvonne
Přenosilová mimo Roň slzy (I’M Sorry)
nazpívala v letech 1964-66 následující hity Brendy Lee: That's All You Gotta Do, My Colouring Book, He's So Heavenly, a česky v duetu s Karlem Gottem Zejtra už ti sbohem dám (My Whole World Is
Falling Down)
Komentáře
Okomentovat