FRUUPP
Mezi leckterými znalci progresivní rockové
scény první poloviny sedmdesátých let mají severoirští Fruupp kultovní pozici
jedné z nejnápaditějších skupin oné doby. Jejich unikátní, kompozičně i
aranžérsky až orchestrálně rozkošatělý artrock, srovnatelný svou barevností s Genesis,
Yes, King Crimson, Gryphon a Gentle Giant, byl dochucen esencemi irské lidové i
klasické (artificiální) hudby a jazzu. Latimerovsky libozvučná, táhlá kytarová
sóla, rámovaná melodramatickými klávesami a smyčcovými nástroji, četné změny
tempa, propojování skladeb do promyšleně gradovaných celků – to vše
charakterizovalo Fruupp. V dobových recenzích se při popisu jejich soundu
nejčastěji zjevují termíny jako bohatý, pastorální, symfonický, umělecký,
bláznivý. Každé ze čtyř řadových alb mělo svůj doprovodný epický rozměr, image
kapely doplňovaly v promo materiálech zámecké interiéry a zdobné, stylizované
kostýmy a pódiové masky.
Prapočátky Fruupp sahají k přelomu devětašedesátého a sedmdesátého roku, kdy kytarista a klávesák Vince McCusker, rodák ze severoirské vesničky Maghera (narozen. 3. 10. 1949) doobrážel únavné štace s blues-soulovou cover kapelou Blues By Five, hrající převážně k tanci a poslechu v tamních nálevnách v sestavě: Terence „Superkey" McKee (sólová kytara), Vincent McCusker (rytmická kytara a klávesy), Ian "The Beast" Best (baskytara), Miles „Tinhead" McKee (bicí) a Paddy Shaw (zpěv). Vrcholem kariéry Blues by Five bylo předskakování Catu Stevensovi. Nadějnou vzestupnou kariéru kapely, začínající pracovat i na vlastním materiálu, utnul nástup jejího leadera McKea na universitu.
Po krátké pauze se stal hnacím motorem Vince McCusker, jenž sám sebe povýšil na prvního kytaristu i dvorního skladatele. Důležitým katalyzátorem dění byl cestovní manažér Blues by Five, a později budoucí „pátý člen“ Fruupp, Paul Charles. Ten sice odjel na půl roku na „music-business“ zkušenou do Londýna, tam však navázal pro budoucnost cenné kontakty. V nové sestavě kolem McCuskera pokračoval Ian Best na basu a Marty O’Connor vystřídal u bicích navrátilce Milese McKea, přecházejícího k mikrofonu.
Podle Paula Charlese někdy na jaře 1971 vznikl i veskrze originální název skupiny – Fruupp. Původ názvu je opředen malou záhadou. Poutavá, lehce mysteriózní legenda, pocházející od samotné kapely (rozhovor pro Melody Maker z 9. března 1974) tvrdí, že Fruupp byla přezdívka přeludu mladé ženy bloudící starobylým domem, v němž měli zkušebnu. Prozaická verze je, že si Best při nějaké zkoušce všimnul použitého aršíku propisotu, kde zůstala už jen písmena F,R,U a P. Přidal jedno P na konec, plus E doprostřed, a navrhnul novotvar jako jméno pro kapelu. Paradoxní je, že právě Best byl záhy odejit. Jako oficiální datum vzniku Fruupp je skupinou samotnou uváděn 30. duben 1971.
První vystoupení skupiny pod novým názvem se odehrálo 23. června 1971 v belfastské Ulster Hall, po boku Roryho Gallaghera. Krátce poté ale odchází za slávou Vince McCusker, zlákán Charlesovou nabídkou založit přímo v Londýně progresivní kapelu.
Osiřelou skupinou poté prošlo vícero hráčů, trvalejší stopu zanechává pouze baskytarista Trevor Davis a kytarista Rob McCullough z Belfastu. Důležitým stálým členem sestavy Fruupp se stává mladičký, klasicky školený hráč na klávesové nástroje a hoboj Stephen Houston (nar. 13. 7. 1953) z The Ulster Youth Orchestra. Skupina měla ve své domovině docela slušně nastartováno, v tamějším hudebním plátku Thursday získala ocenění jako nejlepší nová skupina roku 1971. Z frontmana Tinheada se mezitím stal Lord Fruupp.
Po krachu londýnské mise Vincenta McCuskera, protože mezi tamními hudebníky nenašel podporu pro svou vizi progresivní rockové kapely, se Vince vrací do Belfastu, a opětovně přebírá vedení skupiny. Angažuje baskytaristu (a po brzkém a definitivním odchodu Milese „Tinheada“ McKea i zpěváka) Petera Farrellyho (narozeného 4. 1. 1949, doposud spisovatele a příležitostného hospodského muzikanta), plus drummera Martina Foya (nar. 13. 5. 1951) z Fossets Circus. Role manažéra se napořád ujímá Paul Charles. Zakrátko poté skupina přesídluje do Londýna.
Fruupp v té době koncertují, jen se práší za kočárem (Fordem Transitem), ročně odehrají více jak 200 štací. I výčet supportů 1971-1973 je obdivuhodný, Paul Charles ve svých vzpomínkách uvádí mimo jiné Thin Lizzy, Skid Row, Taste, Queen (jako předkapela!), Supertramp, The Electric Light Orchestra, Focus, Hawkwind, Man, Steve Harley & Cockney Rebel, Focus, Genesis. Dřina přináší ovoce, když na základě poslechu demo pásku (Decision + 3 skladby) nahraných 29. 3. 1973 v malém londýnském studiu na Fulham Place Road, shlédne jejich vystoupení Robin Blanchflower z A&R, majitel sublabelu Pye Records – Dawn Records, a na místě s nimi uzavírá kontrakt.
V srpnu 1973 se Fruupp konečně dostávají k nahrávání alba. Na to, že se jednalo o novice, byli mládenci zdravě troufalí – například tam, kde naprostá většina i zavedených skupin vystačila s mellotronem, tam Irové trvali na nefalšované smyčcové sekci. Svou prvotinu nahrávali v červenci v Escape studiích v Kentu. Páteří debutu se staly osvědčené koncertní kusy, Paul Charles si vzpomíná na pár překvapivých momentů, například odsunutí ambiciózní On a Clear Day, ke které Stephena Houstona inspirovala Holstova svita Planety, coby bonusu u prvních 100 výlisků. Nejspíš na oltář symfonického soundu padly pod střihačský stůl těžkotonážní kusy Steam Machine a Be Glad.
V srpnu 1973 se Fruupp konečně dostávají k nahrávání alba. Na to, že se jednalo o novice, byli mládenci zdravě troufalí – například tam, kde naprostá většina i zavedených skupin vystačila s mellotronem, tam Irové trvali na nefalšované smyčcové sekci. Svou prvotinu nahrávali v červenci v Escape studiích v Kentu. Páteří debutu se staly osvědčené koncertní kusy, Paul Charles si vzpomíná na pár překvapivých momentů, například odsunutí ambiciózní On a Clear Day, ke které Stephena Houstona inspirovala Holstova svita Planety, coby bonusu u prvních 100 výlisků. Nejspíš na oltář symfonického soundu padly pod střihačský stůl těžkotonážní kusy Steam Machine a Be Glad.
Future
Legends vychází 5. října 1973. Veškerý materiál zkomponoval McCusker,
na orchestrálně košatých aranžích se významnou měrou podílel i „klasik“ Stephen
Houston. Oproti pozdějším třem kusům je prvotina nespoutanější, s větším
podílem kytary a zemitého rockování, na úkor aranžérsky různobarevného
hračičkaření, tak typického pro další LP. Ideovým tvůrcem příběhu tuláka a
kněze je Paul Charles. Ten dnes vyzdvihuje především Decision s textem inspirovaným básní bedňáka kapely – Ivana „Touche“ Vallellyho.
Podle Charlese nejlepší skladba Fruupp, a vůbec se prý nediví, že Blanchflower
po jejím poslechu z dema okamžitě vytahoval šekovou knížkuJ
Kolem Fruupp se začal točit malý mediální kolotoč. Obsáhlý profil, včetně osobních miniportrétů, vychází 3. listopadu 1973 v Melody Makeru, další článek pak 9. března následujícího roku. Vrcholem souvisejícího dvouměsíčního turné se stal koncert ve Whitla Hall v Belfastu s Ulster Youth Orchestra za zády.
Dlouhými roky nashromážděný tvůrčí přetlak umožnil Fruupp realizovat v krátkém sledu další dvě alba: Seven Secrets (nahrávané v lednu a únoru 1974, vydané 19. dubna 1974) a Prince of Heaven’s Eyes (vydáno 8. listopadu 1974), obě nahraná v ustálené sestavě McCusker, Farrelly, Houston, Foye.
Dvojka Seven Secrets je autorsky rovnoměrně rozděleno mezi McCuskera a Houstona. Přebal je opět z dílny Petera Farrellyho. Hned na první poslech si lze všimnout, že při zachování všech charakteristických atributů zvuku Fruupp, se do popředí dostává jemně vykreslovaná zvukomalba a classical rockové postupy. Posun se dá připsat Stephenovi Houstonovi, jenž opět zaranžoval smyčce pro doprovodné námezdní těleso, pojmenované Future Legends Strings, vedené Michaelem Renniem. Významný podíl na výsledku má producent David Lewis, preludující navíc na piano v Three Spires.
Turné odstartovalo pár týdnů po vydání a vyvrcholilo koncertem v londýnském Shaw Theatre 2. června. Ústřední postavou se na pódiu stal Houston. Nejenom, že hrál na hoboj, případně dvoje klávesy současně, nasazoval si masku, ale zakomponoval do představení i divadelní scénu s mečem a umělou krví. Letní koncerty se skupinou Man, i sólově, přilákaly na Fruupp desetitisíce, Charles vzpomíná na plný Phoenix park v Dublinu, anebo na Belfast, kde pořadatelé postavili pódium 4 metry nad diváky.
Bohužel došlo k zásadnímu zlomu.
Stephen Houston se mezitím stal se aktivním křesťanem, šiřitelem víry a
světskou hudbu upozadil. Poslední koncert s Fruupp odehrál 19. ledna 1975
v Greyhoundu, poté se vytratil i s podstatnou částí aparatury kapely.
Nový klávesák John Mason se ke skupině přidal v polovině března.
Odchod Houstona nemohl přijít
v nevhodnější dobu. Seymour Stein, šéf americké Sire Records, byl velký
fanoušek Fruupp, LP Prince of Heaven’s Eyes jej okouzlilo. Když si přijel
v únoru kapelu poslechnout naživo, našel torzo, shánějící klávesáka a
techniku. Americká naděje se rozplynula. Stein nabídl spolupráci Houstonovi,
ten ji ale odmítnul.
Nahrávání posledního čtvrtého alba Modern
Masquerades (vydáno 14. listopadu 1975 v produkci Iana McDonalda z King
Crimson) se Houston zúčastnil jako občasný divák, stálým členem souboru se stal
John Mason. Přestože byl zručný muzikant, nemohl Stephena nahradit, ten byl - dle
slov Paula Charlese - srdcem a duší Fruupp.
Poslední LP Modern Masquerades se i proto nese v částečně pozměněném pojetí, připomínajícím - dominující kytarovou zpěvohrou a převládající rozvolněnou melodikou - pozdní Camel po odchodu klávesáka Bardense. McCusker se opět ujal vlády na stylem a soundem. Malým zpestřením se stal saxík producenta Iana Mc Donalda. Doprovodný příběh slečny Janet dodal – jak jinak – Paul Charles.
Malá vsuvka. Skladby Sheba’s Song se v roce 2006 zmocnil rapper Talib Kweli pro Come The New Day
s hostující Norah Jones. Talibovo album Ear Drum se v USA vyšplhalo
až na pozici Nr.2.
Tříměsíční turné mělo vrchol 6. prosince v Friars Aylesbury, kam
Dawn poslala mobilní studio k pořízení živého záznamu.
Fruupp poté začali připravovat další koncepční album
s pracovním názvem Doctor Wilde's Twilight Adventure. Během
příprav odehraje v okolí Dublinu několik koncertů pod názvem The Future
Legends Orchestra. Na scénu ale vtrhává punk, smlouvy a plány jdou vniveč. Konec je rychlý. Květnatě hrajícím souborům nástupem punkerů
odzvonilo, a tak i Fruupp záhy odehráli svou derniéru v září roku 1976 v
londýnském Roundhouse. Aby smůly nebylo dost, při požáru
pracovního londýnského bytu, který sdíleli Vincent, John a Paul, zmizely ze
světa i všechny magnetofonové pásky nahrané na koncertu v Friars Aylesbury.
Fruupp mimo Severní Irsko nikdy nepronikli do širšího rockerského povědomí, to byla daň za přílišnou originalitu a možná i určitou angažovanost v dění v rodné domovině. Nic to neubírá jejich hudbě na kvalitě a zajímavosti.
Široce rozprostřená hudba Fruupp se dotýká baroka i medových
smyčcových pláství Barclay James Harvest, Moody Blues, či Pink Floyd. I když se
nesnaží omráčit lichými rytmy ani vysloveně experimentálním novátorstvím jako
Genesis, Gentle Giant, King Crimson, či Yes, přesto je ve výsledku originální a
nezaměnitelná. Jak kdosi kdesi trefně poznamenal, je kvintesencí anglického pojetí artrocku, přestože se jedná již od
pohledu o Iry jako polena.
Fruupp vřele doporučuji k poznání všem,
kteří se rádi zaposlouchávají do tvorby starých anglických
(art-classical-jazz-folk) rockových kapel přelomu šesté a sedmé dekády.
Poslouchat Fruupp, to je něco jako obdivovat starý ručně opracovávaný nábytek,
snad trochu přezdobený, ale jedinečný a múzami umu políbený.
Poslední LP Modern Masquerades se i proto nese v částečně pozměněném pojetí, připomínajícím - dominující kytarovou zpěvohrou a převládající rozvolněnou melodikou - pozdní Camel po odchodu klávesáka Bardense. McCusker se opět ujal vlády na stylem a soundem. Malým zpestřením se stal saxík producenta Iana Mc Donalda. Doprovodný příběh slečny Janet dodal – jak jinak – Paul Charles.
Fruupp mimo Severní Irsko nikdy nepronikli do širšího rockerského povědomí, to byla daň za přílišnou originalitu a možná i určitou angažovanost v dění v rodné domovině. Nic to neubírá jejich hudbě na kvalitě a zajímavosti.
P.S.
Klávesák Steven Houston po odchodu z Fruupp cestoval po Evropě s křesťanskou hudební skupinou Liberation Suites, poté působí jako vikář (a příležitostný muzikant) v jižní Anglii. Po roce 2000 vydal soukromě 2 CD, v současnosti má rozpracovaný projekt The Thaumaturge, který by podle jeho vlastních slov měl navazovat na The Prince Of Heaven’s Eyes, viz jeho www stránky.
Basák a zpěvák Peter Farrelly bydlí v Londýně a muzice se údajně nevěnuje. Bubeník Martin Foye hrál nejdříve v keltské rockové kapele The Bad Articles, spolu s Farrellem se později sešel v grupě The Crowd, přejmenovaném později na MGM. Dnes žije v Dungannonu a do kotlů si občas zatluče v jedné z místních hospod se svou skupinou Circle The Moon. Vincent McCusker také hraje v nějakém pub-bandu v Severním Irsku. John Mason zmizel neznámo kde. Manažér a šedá eminence Fruupp – Paul Charles dodnes působí v hudebním byznysu, právě on je důvěryhodným zdrojem takřka veškeré faktografie tohoto profilu.
Peter Farrelly – baskytar, zpěv (A, B)
Stephen Houston – klávesy, hoboj, doprovodný zpěv (A)
Vincent McCusker – kytara, doprovodný zpěv (A, B)
Martin Foye – bicí (A, B)
John Mason – klávesy, vibrafon, doprovodný zpěv (B)
LP
1. Future Legends (Dawn DNLS 3053, říjen 1973) (A)
4. Modern Masquerade (Dawn DNLS 3070, listopad 1975) (B)
Prince of Heaven / Jaunting Car (Dawn DNS 1087, říjen 1974) (A)
Songs For A Thought (CD, Sequel, LC 6197, UK, 1992) kompilace s One A Clear Day
Paul Charles – manažer Fruupp – osobní stránky s kompletní historiíí Fruupp http://www.paulcharlesbooks.com/fruupp.php
http://www.ced.berkeley.edu/faculty/cervero_robert/fruuppband.htm
http://fruupp.com
http://www.myspace.com/fruupplive
2. Decision (6:21)
3. As Day Breaks With Dawn (4:58)
4. Graveyard Epistle (6:14)
5. Lord Of The Incubus (6:20)
6. Olde Tyme Future (5:33)
7. Song For A Thought (7:25)
8. Future Legends (0:47)
9. On A Clear Day (7:46)
Všechny skladby zkomponoval Vince McCusker
Všechny skladby zaranžoval Vince McCusker a Stephen Houston
Peter Farrelly – baskytar, zpěv
Stephen Houston – klávesy, hoboj, doprovodný zpěv
Vincent McCusker – kytara, doprovodný zpěv
Martin Foye – bicí
Kresba na přebalu: Peter Farrelly
Koncept přebalu: Paul Charles
Foto skupiny: Marie O’Connell
Vedení smyčcového tělesa: Michael Rennie
Reedice:
199? (CD, Teichiku, TECP-25472, Japan)
1995 (CD, Si-Wan, SRMC 1025, Korea)
2004 (CD, Arcangelo, ARC-7070, Japan)
2009 (CD, Esoteric, ECLEC2104, UK) po všech stránkách nejkvalitnější reedice
Poznámka: většina asijských vydání je až na výjimky (Arcangelo) neautorizovaná!
Fruupp jsou artrockoví romantici, žádná tíha ani samoúčelnost. Jejich tvorba je plná ornamentů, které již napoprvé připadají povědomé, natolik jsou přirozené a „člověčí“. U intra As Day Breaks With Dawnk si spousta z nás v kotlince jistě zanotuje „kočka leze dírou, pes oknem“.
Mc Cusker umí svou kytarou vyzpívat melodii jako málokdo, současně si v rychlosti nezadá s Ríšou. Jeho emotivní hra doznala ocenění v úzkém kruhu znalců a fandů. Někteří jej nebojácně označují za světovou extratřídu. I pro mne osobně patří Vince k nedoceněným velikánům elektrické kytary. Farrellyho zpěv je ponořen mezi nástroje, nestrhává na sebe pozornost, dokáže se ale gabrielovsky rozeznít a dokonale zapadá do soundu skupiny jako klíč do starobylého zámku.
Celek působí až vizuálně, jinými slovy, hudba Fruupp evokuje představivost jako málokterá jiná. Mně vždy před očima běží v pozadí výpravného hudebně divadelního představení obrazy irské krajiny…
Erbovní artrock.
2. Wise As Wisdom (7:07) (Vincent McCusker / Paul Charles)
3. White Eyes (7:16) (Vincent McCusker / Paul Charles)
4. Garden Lady (9:00) (Vincent McCusker)
5. Three Spires (5:00) (Vincent McCusker / Paul Charles)
6. Elizabeth (7:45) ) (Stephen Houston)
7. The Seventh Secret (1:08)
Peter Farrelly – baskytara, zpěv
Stephen Houston – klávesy, hoboj, doprovodný zpěv
Vincent McCusker – kytara, doprovodný zpěv
Martin Foye – bicí
Kresba na přebalu: Peter Farrelly
Koncept přebalu: Paul Charles
Foto a design přebalu: Ruby Mazur a Ian Stokes
Vedení smyčcového tělesa Future Legends Strings: Michael Rennie
Reedice:
199? (CD, Teichiku, TECP-25473, Japan)
1995 (CD, Si-Wan, SRMC 1045, Korea)
2004 (CD, Arcangelo, ARC-7071, Japan)
2009 (CD, Esoteric, ECLEC2102, UK) po všech stránkách nejkvalitnější reedice
Poznámka: většina asijských vydání je až na výjimky (Arcangelo) neautorizovaná!
Artrock utkaný do copu z pavučin
a třpytu slunce. Stephenova barokní (G.F.Handel – Water Music) předehra pro housle, hoboj a cembalo, na úvod classicalrockového
opusu Faced
With Shekinah, předznamená
náladu celého alba. Seven Secrets je o poznání jemnější a rozevlátější než Future
Legends. Do popředí vystupuje se svými klávesami Stephen Houston,
Vincent McCusker mu svým kytarovým krajkovím a zvukomalebnými sóly již nestíní,
spíše stojí bratrsky po boku. Wise As Wisdom mi svou líbeznou vokalízou, hamondkami i svůdnými
rytmicko-melodickými motivy, vzdáleně navozuje Still Life. Náznakové jazzůvky i
splétané motivy v melancholické White
Eyes jsou kořením, dokazujícím, že Fruupp mistrovsky zvládají kombinace chutí.
Pomohu si svým oblíbeným „Pepř zatavený v medu“,
odchyceným kdysi ze Svobodné Evropy. I Garden
Lady je plná podobných kontrastů a
pestrobarevných útržků, poletujících vzduchem, kam ucho doslechne. Jako dech se
vinoucí Three Spires má pro mne sílu Eleanor Rigby. Skočná i nyvá Elizabeth s kaskádami smyčců a
lyrickým klavírem by mohla být ozdobou každého zámeckého plesu. Esenciální classical
rock.
Seven Secret se nedá uchopit napoprvé, ani silou. Nenaladěnému a
zpupnému doslova proteče mezi prsty. Pozorného a pokorného odmění svou krásou.
199? (CD, Teichiku, TECP-25473, Japan)
1995 (CD, Si-Wan, SRMC 1045, Korea)
2004 (CD, Arcangelo, ARC-7071, Japan)
2009 (CD, Esoteric, ECLEC2102, UK) po všech stránkách nejkvalitnější reedice
Poznámka: většina asijských vydání je až na výjimky (Arcangelo) neautorizovaná!
2. Prince Of Darkness (3:48) (Stephen Houston)
3. Jaunting Car (2:24) (Stephen Houston)
4. Annie Austere (4:17) (Stephen Houston)
5. Knowing You (10:47) (Vincent McCusker)
6. Crystal Brook (3:07) (Vincent McCusker)
7. Seaward Sunset (5:25) (Stephen Houston)
8. The Perfect Wish (4:31) (Stephen Houston)
9. Prince Of Heaven (3:32) (Stephen Houston)
Peter Farrelly – baskytara, flétna, zpěv
Stephen Houston – klávesy, hoboj, doprovodný zpěv
Vincent McCusker – kytara, doprovodný zpěv
Martin Foye – bicí, perkuse
Zvuková režie: Robert Quested
Nahráno: Morgan Studios, London, srpen – září 1974
Koncept: Paul Charles
Design přebalu: Martin Cropper Design Machine
Ilustrace: Graham Marsh
Foto: Brian Lynch
Reedice:
19?? (CD, Teichiku, TECP-25474, Japan)
1995 (CD, Si-Wan, SRMC 1033, Korea)
2004 (CD, Arcangelo, ARC-7072/3, Japan) CD & CD singl (skl. 9+10)
2009 (CD, Esoteric, ECLEC2103, UK) po všech stránkách nejkvalitnější reedice
Poznámka: většina asijských vydání je až na výjimky neautorizovaná!
Znělé klávesy v úvodu It's All Up Now opět prozrazují, jaký
byl Stephen Houston milovník velkolepé
klasiky (a možná i Woollyho Wolstenholmea z Barclay James Harvest). Je ale ukázněný, nestrhává na sebe pozornost za každou cenu,
poctivě se dělí o prostor s dalšími spoluhráči. Úvod, jako když se na promenádě
potkají Genesis s Yes. A opodál Farrelly swinguje jak zkušený barový
matador… prostě Fruupp.
The Prince of Heaven's Eyes vyžaduje od posluchače rozšafnou náladu, jednostrunní progresivisté budou zmateni, Fruupp jsou na tomto albu rozdovádění, až rozjívení. V každé druhé skladbě je nějaká „shazující“ legrácka, viz například Jaunting Car s boogie piánem, vsunutá mezi Prince of Darkness, která jakoby z oka vypadla gabrielovským Genesis a Annie Austere, spojující obě polohy. Kytarista Vincent McCusker přispěl dvěma překvapujícími jemnůstkami Knowing You a Crystal Brook. Nejenom já si je umím představit na The Geese And The Ghost Anthonyho Phillipse (první kytarista Genesis). Úvodní nosný klavírní motiv Seaward Sunset musí být odněkud vypůjčený, natolik je okamžitě povědomý. Záverečná The Perfect Wish (původně dvě samostatné kompozice: The Clearing Shower a Giants Causeway) je pro mne starším sourozencem Lady Fantasy (Camel - Mirage). Někteří recenzenti uvádějí i Harold The Barrel od Genesis (Nursery Cryme), Johna Leese z BJH, případně Sibeliovu Pátou symfonii, jedno ze zásadních artificiálních děl 20. století.
Na žádné jiné album Fruupp není
tolik rozporuplných názorů, od naprostého zatracení coby progpopiny, až po
vynášení na piedestal. Kritici vytýkají kapele příklon k líbivosti a
rezignaci na dřívější hledačství. Podle nich se kapela víceméně veze
s tehdejší vzedmutou vlnou zájmu o artrock a’la Genesis. Zastánci, mezi
nimi i já, berou The Prince of Heaven's Eyes jako další originální díl skládanky
Fruupp. Určitou melodickou „podbízivost“ umím vstřebat. Jakkoliv se Vince
upozadil, Fruupp si i na třetím albu uchovali zvukový svéráz, kterým jsou
snadno rozpoznatelní mezi stovkami tehdejších artrockových skupin.
Modern Masquerade (1975)
Misty Morning Way (6:58) (Vincent McCusker)
Masquerading With Dawn (7:16) (Vincent McCusker)
Gormenghast (10:47) (John Mason)
Mystery Might (8:23) (Vincent McCusker)
Why (4:10) (Vincent McCusker)
Janet Planet (2:57) (Vincent McCusker)
Sheba's Song (8:29) (John Mason / Paul Charles)
Obsazení:
Peter Farrelly – baskytara, doprodná kytar, zpěv
John Mason – klávesy, vibrafon, doprovodný zpěv
Vincent McCusker – kytara, doprovodný zpěv
Martin Foye – bicí, perkuse, doprovodný zpěv
Host:
Ian McDonald – saxofon
Produkce: Ian McDonald
Nahráno: Island Studios, Basing Street, London
Koncept, koordinace: Paul Charles
Design přebalu: Martin Cropper Design Machine
Foto: Martyn Goddard
Původní vydání: (Dawn DNLS 3070, listopad 1975)
Reedice:
1989 (CD, Teichiku, 22DN-68, Japan)
1997 (CD, Si-Wan, SRMC 1041, Korea)
1999 (CD, Victor, VICP-60928, Japan) 20bit K2 remastering
2006 (CD, Strange Days, POCE-1012, Japan)
2009 (CD, Esoteric, ECLEC2105) po všech stránkách nejkvalitnější reedice
Poznámka: většina asijských vydání je až na výjimky neautorizovaná!
Odchod duše souboru, klávesáka
Stephena Houstona, samozřejmě ovlivnil styl i zvuk Modern Masquerades, žezla
se znovu ujal Vincent McCusker a jeho kytara. I rytmika Farrelly/Foye jakoby
ožila, na žádném jiném LP nezní tak razantně. Nový klávesák John Mason spolu
s producentem Ianem McDonaldem posunul Fruupp směrem k symfonickému
soundu, jeho styl byl byl výrazně modernější a expresivnější než Howellův,
romantismus se trochu vytratil i ze samotných kompozic, Fruupp slyšitelně
přitlačili na pilu, a jakoby se tak obloukem vrátili k prvnímu albu. Kupříkladu
explosivní Mystery Might, dozdobená
afro rytmikou a přiškrabávanou kytarou, by nemohla v takové podobě zaznít
na žádném jiném LP. Ovšem netřeba se bát, jsou to všechno stále ty krásné hravé
zvukomalůvky pro mlsouny.
Když tak posté poslouchám latimerovsky snovou kytaru Vincenta McCuskera a swingujícího Farrellyho uprostřed členité Misty Morning Way, anebo hned následující, zprvu jemně perlivou a nakonec velkoorchestrálně grandiózní hard-artrockovku Masquerading With Dawn, odkazující na anglickou lidovku Greensleeves, říkám si, jak jen mohla tahle úžasná kapela, která rozesela na každé desce nápadů na dalších deset, uniknout pozornosti davů vzývajících Genesis, Camel, Gentle Giant.
I novic Mason přispěl pár skladbami, krásná je Gormenghast s jemnou melodií, najazzlým stylem hry a ságem Iana Mc Donalda. Částečně jeho je i závěrečná Sheba's Song, s úderným riffem piana (Supertramp s Dreamer nedaleko), westcoastovými vokálními harmoniemi a žhavou Vincentovou kytarou.
Jakkoliv Fruupp svůj styl a sound každým dalším albem „napřimovali“, jsou i na Modern Masquerade rozkvetlou artrockovou květinou.
–
Fruupp vždy skvěle pracovali
s náladou i dynamikou, několik minut klidně hrají takový "piánko
jazz", melodické útržky až marnotratně poletují vzduchem sem a tam,
básnivý hlas Petera Farrellyho je hladký a hebký jak hedvábí ... najednou zlom,
scénu ovládne honosný klavír a jeho „klasicistní“ motivy rozezvučí sál, přidají
se kaskády bicích a McCuskerova zpěvná kytara, tak podobná Latimerovi. A ze
zakouřeného poloprázdného baru jsme rázem na narvané rockerské zámecké zahradní
slavnosti.
Čtyři alba, jedno lepší jak
druhé. Fruupp.
19?? (CD, Teichiku, TECP-25474, Japan)
1995 (CD, Si-Wan, SRMC 1033, Korea)
2004 (CD, Arcangelo, ARC-7072/3, Japan) CD & CD singl (skl. 9+10)
2009 (CD, Esoteric, ECLEC2103, UK) po všech stránkách nejkvalitnější reedice
Poznámka: většina asijských vydání je až na výjimky neautorizovaná!
The Prince of Heaven's Eyes vyžaduje od posluchače rozšafnou náladu, jednostrunní progresivisté budou zmateni, Fruupp jsou na tomto albu rozdovádění, až rozjívení. V každé druhé skladbě je nějaká „shazující“ legrácka, viz například Jaunting Car s boogie piánem, vsunutá mezi Prince of Darkness, která jakoby z oka vypadla gabrielovským Genesis a Annie Austere, spojující obě polohy. Kytarista Vincent McCusker přispěl dvěma překvapujícími jemnůstkami Knowing You a Crystal Brook. Nejenom já si je umím představit na The Geese And The Ghost Anthonyho Phillipse (první kytarista Genesis). Úvodní nosný klavírní motiv Seaward Sunset musí být odněkud vypůjčený, natolik je okamžitě povědomý. Záverečná The Perfect Wish (původně dvě samostatné kompozice: The Clearing Shower a Giants Causeway) je pro mne starším sourozencem Lady Fantasy (Camel - Mirage). Někteří recenzenti uvádějí i Harold The Barrel od Genesis (Nursery Cryme), Johna Leese z BJH, případně Sibeliovu Pátou symfonii, jedno ze zásadních artificiálních děl 20. století.
Masquerading With Dawn (7:16) (Vincent McCusker)
Gormenghast (10:47) (John Mason)
Mystery Might (8:23) (Vincent McCusker)
Why (4:10) (Vincent McCusker)
Janet Planet (2:57) (Vincent McCusker)
Sheba's Song (8:29) (John Mason / Paul Charles)
Peter Farrelly – baskytara, doprodná kytar, zpěv
John Mason – klávesy, vibrafon, doprovodný zpěv
Vincent McCusker – kytara, doprovodný zpěv
Martin Foye – bicí, perkuse, doprovodný zpěv
Ian McDonald – saxofon
Nahráno: Island Studios, Basing Street, London
Koncept, koordinace: Paul Charles
Design přebalu: Martin Cropper Design Machine
Foto: Martyn Goddard
Reedice:
1989 (CD, Teichiku, 22DN-68, Japan)
1997 (CD, Si-Wan, SRMC 1041, Korea)
1999 (CD, Victor, VICP-60928, Japan) 20bit K2 remastering
2006 (CD, Strange Days, POCE-1012, Japan)
2009 (CD, Esoteric, ECLEC2105) po všech stránkách nejkvalitnější reedice
Poznámka: většina asijských vydání je až na výjimky neautorizovaná!
Když tak posté poslouchám latimerovsky snovou kytaru Vincenta McCuskera a swingujícího Farrellyho uprostřed členité Misty Morning Way, anebo hned následující, zprvu jemně perlivou a nakonec velkoorchestrálně grandiózní hard-artrockovku Masquerading With Dawn, odkazující na anglickou lidovku Greensleeves, říkám si, jak jen mohla tahle úžasná kapela, která rozesela na každé desce nápadů na dalších deset, uniknout pozornosti davů vzývajících Genesis, Camel, Gentle Giant.
I novic Mason přispěl pár skladbami, krásná je Gormenghast s jemnou melodií, najazzlým stylem hry a ságem Iana Mc Donalda. Částečně jeho je i závěrečná Sheba's Song, s úderným riffem piana (Supertramp s Dreamer nedaleko), westcoastovými vokálními harmoniemi a žhavou Vincentovou kytarou.
Jakkoliv Fruupp svůj styl a sound každým dalším albem „napřimovali“, jsou i na Modern Masquerade rozkvetlou artrockovou květinou.
P.S. 2020
Technická poznámka: odkazy u recenzí vedou na Tidal, odkud lze alba streamovat v CD kvalitě z reedice BMG/Sanctuary 2018.
Komentáře
Okomentovat