COMUS
Britská acid folkrocková skupina je dodnes vzývána jako
příklad elitářské rockové progrese raných 70. let.
Comus (též Komos), v antické mytologii bůh zábavy a hýření, syn Dionýsův (též
Bakchus). Rovněž titul dramatické básně slavného anglického básníka 17. století
Johna Miltona.
Náctiletí studenti Roger Wootton a Glenn Goring začali někdy na přelomu 1968/69 po klubech
předvádět neobvyklé akustické verze skladeb Velvet Underground. Po čase se připojil klasicky vzdělaný
houslista Colin Pearson. Trio trávilo dlouhé hodiny domáckým jamováním a
společným ujasňováním dalšího hudebního směřování. Sestavu brzy posílili baskytarista
Andy Hellaby, pozounista Rico Rodriguez, jamajský foukač Michael Bammi Rose a Mike
Briefly, poslední dva ale záhy Comus opouštějí. Přichází Rob Young, klávesák přeškolený na hobojistu a flétnistu. Když
mládenci jednou slyšeli zpívat dívčinu Bobbie Watson, okamžitě se o ni
ucházeli. Úspěšně.
Jedním
z velikých fanoušků začínajících Comus se stal i David Bowie, kapela díky němu zakrátko stála na festivalovém
jevišti vedle Strawbs a Bridgetin St. John. Dokonce to
vypadalo na přímou spolupráci, zkušební nahrávky prý ale vinou Davida nedopadly
dobře, a tak Comus skončili jako support skupiny
Love Arthura Lee. Získali vysoký kredit především ve vysokoškolských klubech.
Po předvedení
tří demáčů sepsala s Comus smlouvu RCA. Produkci připravovaného alba
dostal na starost Sandy Robertson (mj. Keith
Christmas, Sheila McDonald, Steeleye Span). Manažer kapely Chris Youle,
který shodou okolností u RCA už rok pracoval, po nahrání skladby Prisoner od firmy odchází i se svými
chráněnci. Některé z „opuštěných“ nahrávek byly použity
v softpornografickém filmu „Permissive“ kanadského režiséra Lindsaye Shonteffa.
Comus s ním spolupracovali i na „Big Zapper“
v roce 1971, a
samostatně po rozpadu skupiny na projektech „Zapper’s Blade of Vengeance“
(1973) a „Spy Story“ (1975).
Roger Wootton (autor
většiny písní), Glenn Goring, Colin Pearson, Bobbie Watson, Rob Young a Andy
Hellaby tak opět především přehrávali naživo a po svém Velvety. Venus In Furs prý zrychlili desekrát.
Vše v červnu
1970 vyústilo v novou smlouvu s Dawn (odnož Pye Records), Comus se
podařilo vyvázat ze závazků s RCA. Novým producentem se stal Barry Murray (mj. Mungo Jerry) a Comus začali kompletně
přepracovávat původní záznamy. Na maxi singlu byly v roce 1971 vydány z těchto
session tři skladby (Diana / In The Lost Queen’s Eyes / Winter Is A
Coloured Bird), kritiky ale byly zdrcující.
Texty Comus jsou
temné, plné násilí, erotiky, mytologie, mučednictví. Drsný chapmanovský hlas
Rogera Woottona zprostředkuje pocity zmaru a hysterie s nebývalou silou,
vyznění jeho písní se tak ještě více umocňuje. A když k tomu přičteme záměrně
disharmonické tóny kapely, bolanovsky vlezlý zpěv Glenna Goringa, andělský i
rozervaný vokál Bobbie Watson, máme před sebou novotvar, překonávající svou
odvahou rané crimsonovské experimenty. Je jasné, že Comus nebyli žádný
libozvučný hippie pugét v psychedelickém celofánu, ale drsná tvrdá
akustická avantgarda pro silné povahy.
Až zrůdný obal First Utterance (1971) Evena Woottonse, evokující In The Court Of Crimson King, varuje každého, kdo jen jde kolem. Nikdo po poslechu vyšokovaný tedy nemůže říct: já nevěděl, já netušil… věděl a mohl tušit už od pohledu! Alba se prodalo jen 7000 kusů, při jeho posluchačské náročnosti není divu.
Až zrůdný obal First Utterance (1971) Evena Woottonse, evokující In The Court Of Crimson King, varuje každého, kdo jen jde kolem. Nikdo po poslechu vyšokovaný tedy nemůže říct: já nevěděl, já netušil… věděl a mohl tušit už od pohledu! Alba se prodalo jen 7000 kusů, při jeho posluchačské náročnosti není divu.
O to více se Comus soustředili na koncertování. Rob Young je v polovině roku 1971 nahrazen fagotistkou Lindsay Cooper. Vystoupení na festivalu Weeley jim zkomplikovali Barclay James Harvest, kteří přetáhli svůj set, takže Comus mohli odehrát jen jednu skladbu, The Prisoner. Navíc vypadla elektrika, ovšem kapela vycepovaná dřívějším neamplifikovaným hraním předvedla takový výkon a sklidila tak bouřlivý ohlas, že zaskočení BJH raději zrušili už dohodnuté předskakování na turné.
Katalyzátorem neuvěřitelného reunionu byl Mikael Åkerfeldt z metalových Opeth, který je hudbou Comus posedlý. Společně s promotérem Stefanem Dimlem oslovili Glenna Goringa, tomu se podařilo aktivovat dávné přátele, včetně Chrise Youlea a původního tour managera Wilfa Wittinghama.
Vynikající britská kapela, o níž se plným právem tvrdí, že předběhla svou dobu. Jejich první album je skutečně ojedinělou záležitostí, řadící se k znamenitostem typu Faust či Slapp Happy. Těžko popsatelná hudba Comus v sobě integruje prvky rocku, folku, jazzu i vážné hudby v guláši, vzdáleně připomínajícím jakýsi acidický jam Marka Bolana a Jeana-Luca Pontyho se Samla Mammas Manna.
Hellaby, Andy (baskytara, zpěv) A B
Watson, Bobbie (zpěv, perkuse) A B
Wootton, Roger (sólový zpěv, akustická kytara) A B
Caxon, Gordon (bicí) A B
Goring, Glenn (kytara, zpěv) A
Pearson, Colin (housle, viola) A
Young, Rob (perkuse, hoboj, flétna) A
Malherbe, Didier (mj. Gong) (saxofon)
Barry, Philip (perkuse)
Hale, Keith (klávesy)
Kraemer, Tim (violoncello)
Diskografie:
LP
1. First Utterance (1971) A (Dawn DNLS 3019)
2. To Keep From Crying (1974) B (Virgin V 2018)
SP
Diana /In The Lost Queen’s Eyes /Winter Is A Coloured Bird (1971) (Dawn DNX 2506)
Reedice:
CD
1995 – First Utterance (Beat Goes On, BGOCD 275)
2005 – 2CD Song To Comus: The Complete Collection (Castle/Sanctuary CMEDD 1121), shrnující celou tvorbu Comus.
LP
1. First Utterance (1971) A (Dawn DNLS 3019)
2. To Keep From Crying (1974) B (Virgin V 2018)
SP
Diana /In The Lost Queen’s Eyes /Winter Is A Coloured Bird (1971) (Dawn DNX 2506)
CD
1995 – First Utterance (Beat Goes On, BGOCD 275)
2005 – 2CD Song To Comus: The Complete Collection (Castle/Sanctuary CMEDD 1121), shrnující celou tvorbu Comus.
P.S. 2020
Comus na Tidalu: https://listen.tidal.com/artist/3639395
K poslechu v CD kvalitě jsou dvě vydaná alba, First Utterance ve verzi BMG/Sanctuary, 2018, plus Out Of The Coma (2012) od Rise Above Records.
Komentáře
Okomentovat