1967 11: A METR NA NĚ MÁME! NA KOHO? NA CHULIGÁNY VLASATCE BIGBÍTY PŘECE!
Tak nějak mohla vypadat debata soudruha příslušníka a pouličního důvěrníka ve čtvrté cenové po upocené šichtě. Socialistická realita sedmašedesátého totiž nebyla zdaleka tak veselá a volnomyšlenkářská, jak by se z dosavadních dílů série o nejvýznamnějším roku rocku mohlo zdát.
Doznívala
brutální akce Vlasatci, kterou
bolševik tuzemák rozpoutal v šestašedesátém za pomoci do ruda kovaných soudruhů
příslušníků (VB/SNB). Probíhala ve třech liniích: k vlasům se natvrdo
přilepily trestné činy výtržnictví a příživnictví. Nějakými důkazy se sběř
v zelených uniformách ani takzvaní soudci v umatlaných talárech
nezdržovali.
Padaly
nejenom kadeře, ale taky nepodmíněné tresty. Opravdu, stačilo 20. září 1966
protestovat proti brutálnímu celorepublikovému zásahu VB s násilným
odvlékáním a stříháním tisíců teenagerů a mladých mužů, vykřikovat směrem
k Venouškům a Bohouškům „Vraťte nám
vlasy!“ anebo „Pryč s holiči!“.
Uniformovaná spodina zasáhla, soudruh prokurátor obvinil, a kat soudce zaříznul:
„P. Matray by odsouzen na osmnáct měsíců
nepodmíněně, M. Maryška na 8 měsíců nepodmíněně, dalších pět mladistvých na 4
až 12 měsíců nepodmíneně,“ ryčel a zajíkal se blahem nějaký (vp)
v článku Výtržníci potrestáni.
Rok 1967 na dohled.
Lísalové
režimu z řad karikaturistů k tomu namalovali krásné a vtipné obrázky
do Dikrobrazu, co jistě náhodou zrovinka vyšel. K zblití, jak režim ohýbal
charaktery.
„Faktem je, že
reakce většinové společnosti na tuto komunistickou kampaň byla příznivá.
Tolerance vůči menšinám tehdy nebyla velká,“ řekl historik Petr Blažek.
BIGBÍTOVÝ BOOM
V roce
1967 se už bigbítilo všude po republice, Nesmělé začátky, kdy se hráli více SHADOWS
jak BEATLES, nedejbože ROLLING STONES, vystřídala britská invaze s mnoha
dalšími kapelami, jejichž repertoár hraný amatérsky, ale se zápalem, ovládl
tančírny od Aše po Košice. ANIMALS, TROGGS, MANFRED MANN, THE WHO, to byla nová
jména na scéně.
Svou
výsadní pozici ztratil i Laxík, muzika se do ČSSR dostávala už nejenom na
krátkých a středních vlnách, ale i na singlech a elpíčkách. V movitějších
rodinách se objevily magnetofony, jichž se samozřejmě zmocnili náctiletí, kteří
díky přenášení třináctikilových Sonetů při každém mejdanu anebo nahrávacím
session z pásu na pás posilovali své bicáky, sebevědomí i samčí pižmo.
Rozporuplnou
dobu přibližuje ukázka z knihy Jana Trávníčka, zakladatele zlínských OZVĚN,
Zlatokopové
z Pragokoncertu:
„V šedesátých
letech dospívala mladá generace v době, kdy do jejich pubertálního věku
jako bomba vtrhla big beatová vlna, která měla za následek, že se spousta
mladých mužů zbláznila do muziky Beatles a jiných kapel té doby. Muziku
ovšem nechtěli jenom poslouchat (v době, kdy byl magnetofon ojedinělým luxusem,
ani nebylo z čeho), ale i hrát a pokud možno také jako vzory
vypadat. V Novotného režimu se už leccos mohlo, ale holdovat muzice, která
byla šmahem ocejchovaná za produkt buržoazní kapitalistické společnosti,
a tím pádem nevhodná pro socialistickou mládež, se rovnalo tisíci
a jednomu dobrodružství. Od divokých honiček příslušníků VB na mládence,
jejichž délka vlasů přesahovala tehdejší gagarinovskou normu, až po zakázaná
vystoupení jejich big-beatových skupin. V době, kdy v obchodech
s hudebními nástroji byly k dostání pouze harmoniky, dechové nástroje
a pár kytar zvaných španělka, byla šílená sháňka po elektrických kytarách
a jakémkoli zařízení, které zesílí zvuk. K tomu často sloužily
amatérské výrobky všech možných všeumělů a taky neumětelů,
takže občas bylo docela nebezpečným dobrodružstvím na taková zařízení
hrát. Všechno se podstupovalo nejen z lásky k hudbě, ale také proto,
že to bylo v módě, a hlavně, kvůli holkám. Bylo povznášející stát
v úzkých džínách s vlasy sčesanými do čela – jejichž délku stále
určovali rodiče anebo učitelé ve škole, takže byla naprosto nedostatečná – na
jevišti, přes rameno mít přehozenou kytaru a řvát do mikrofonů nevalné
kvality všechny ty skvostné fláky, které proletěly světem a které
kopírovali bez jakékoli hudební průpravy. „If dér saniting det jú von, if dér
saniting aj kén dú“ zpívali jazykem podobným angličtině, nemajíce ani
v nejmenším páru, co tahle slova znamenají, ale Beatles to tak zpívají,
takže musí být všechno v pořádku. Zájem a obdiv koček byl vlastně jediný
honorář, který v té době začínající big-beatoví muzikanti dostávali,
seriózní hudební svět tuto primitivní hudbu odmítal.“ Jan Trávníček
(edit JM) www.travniczech.cz/ozveny60/
CHCEME SVĚTLO!
CHCEME STUDOVAT!
Inteligence
byla vždy pro režimy postavené na bázni, hlouposti a nízkých pudech nebezpečná,
jakkoliv ji pro své přežití de facto potřebovaly. Kdo přemýšlí, ví a umí,
nezbaští kdejaké ideologické lejno. A pro tehdejší mladé studenty,
vysokoškoláky, to platilo dvojnásob, přidaly se generační i kulturní rozdíly.
Když
31. října 1967 večer opět zhasla světla na strahovských kolejích, šlo o onu pověstnou
poslední kapku, jíž vyvrcholily dlouhodobé problémy s naprosto
nevyhovující kvalitou ubytování vysokoškoláků, byť samotný areál
v sousedství gigantického spartakiádního stadionu byl poměrně nový, ovšem
s řadou fatálních vad Made in Šlendrián. Zejména elektroinstalace a topná
síť byly poddimenzovány.
Hloučky
naštvaných studentů se během několika desítek minut proměnily za mihotavého
svitu svíček v dvoutisícový proud zpívající a skandující mládeže, vydavší
se směrem na Pohořelec a pak Nerudovou ulicí k Malostranskému náměstí, kde
kolem 22. hodiny narazil na bariéru hlídkových vozů VB, která se dala do pohybu
proti davu. Za ocelovým vozatajstvem postupovali rozdychtění molodci, co si
vždycky rádi praštili pendrekem do bezbranných. „Tu máš světlo!“ a bác ho, a znovu a znovu. Nějaké „Fuj!“ anebo ironické „Ať žije SNB!“ je nemohlo zastavit, ba
naopak. Mlácení nebyly ušetřeny ani dívčiny. Kolem jedenácté večer byli studenti zahnáni
zpět do prostorů areálu. Když se mezi mládeží rozkřiklo, že někteří jejich
vrstevníci byli zatčeni, vydali se studenti znovu směrem k Dlabačovu, kde
už na ně ale čekaly posílené policejní jednotky. A začal opravdový masakr,
zběsilí rudí pronikli až do samotných kolejí, dobývali se i do dívčích pokojů, přetrvávající
tmu v areálu považovali ve své tuposti za taktiku svých obětí jak jim
ztížit zákrok. Výsledkem bylo pět vážně zraněných studentů a desítky potlučených.
Několik odvlečených bylo propuštěno až nad ránem.
SNB
a KSČ ale podcenily již tak zjitřenou náladu ve společnosti, která se pozvolna nadechovala
k jaru 1968. Na stranu studentů se postavili nejenom tradiční spojenci,
umělci, spisovatelé, ale také část tisku (Mladá Fronta) a hlavně, představitelé
akademické obce, v čele s rektorem Českého vysokého učení
technického, Josefem Kožouškem, byť dost opatrně a alibisticky. Své sehrálo
samozřejmě i to, že událost se stala v Praze, kde bylo i přes tmu na vše
více vidět.
Strahovské
události se staly bodem zlomu ve vývoji tuzemského studentského hnutí. To, co
signalizovaly majálesy – že mladí už nejsou rozjásanými budovateli přehrad, ale
svébytnými, svéhlavými a svobodomyslnými individualitami – stvrdil Strahov.
Hned
ráno 1. listopadu se studenti sešli v menze, a po odpovědných orgánech
žádali vysvětlení k pogromu, jak akci SNB označili. Rozkol nastal i uvnitř
ČSM, kdy studentské výbory mládežnické organizace vydaly k zásahu
bulletin, jehož šíření naopak blokovaly městský a ústřední výbor
Československého svazu mládeže. KSČ začala naopak zkoumat „nepřátelskou činnost v naší zemi“ a šetřit studenty „kteří zneužili události k vyhrocení
nesprávných protistranických a protisocialistických nálad,“ jak stojí
v usnesení ÚV KSČ z 28. listopadu 1967. Více na www.ustrcr.cz.
A METR NA NĚ
MÁME!
Nejenom
v Praze se na přelomu 66/67 děly věci. Vypůjčil jsem si pro dnešní díl název
flusčlánku z gottwaldovské Naší
pravdy, čti „Jejich nepravdy“, který nejen nadpisem, ale zapšklostí a
nenávistností charakterizuje onu dobu.
Šlo
o památné vystoupení místní bigbítové skupiny OZVĚNY v nedalekých
Želechovicích, kam se 20. 8. 1966 sjela půlka Zlína. Rozjařená mládež posílená
alkoholem se poprala a trochu rozklížila inventář sálu. O incidentu, jaký
se do té doby odehrával v každé druhé české hospodě bez povšimnutí, se
plamenně rozepsaly zmíněné regionální noviny, vydávané okresním výborem KSČ.
Hanopis
nesl název A metr na ně máme…
„Historie
anglických beatles je známá: zpívající mládenci, kteří na sebe navíc upozorňují
dlouhými vlasy. Vlivem komplikovaných okolností lidé na jejich koncertech
upadají do extáze a rozbíjejí zařízení. To se na Západě pokládá za úspěch,
a tak nacházejí následovníky. Ti sice někdy ani moc zpívat neumějí, ale
někomu stačí, jen když jsou hodně chlupatí a může se na jejich vystoupení
řvát. A ničit nábytek.
Móda chlupatých
zpěváků pobláznila kus světa. Západní mravy se nedávno projevily
i v jedné obci poblíž Gottwaldova. Vystupovala tam big-beatová
skupina. Posluchači nejdříve pochvalně hvízdali. Pak řvali. Najednou začalo
řinčet sklo. Poslední slovo měla Bezpečnost.
Není divu, že se
vlasatci stávají nežádoucími hosty ve slušných podnicích, kde před nimi
zavírají dveře. Před několika dny se to stalo v gottwaldovské Zámecké
restauraci. Parta mládenců, podobných spíš neandrtálcům než lidem kosmického
věku, byla slušně, leč důrazně vykázána. Seděli pak venku. Dílem zpupně, dílem
schlíple. Skládali protestní petici vládě.
Skutečných
„mániček“ u nás není moc. V okrese pár desítek, v samotném
Gottwaldově kolem pětadvaceti. To ostatní je import. Zrovna nedávno si jich
několik, ve věku od pátnácti do osmnácti let mysleli, že na ně není metr.
Zkoušeli napodobit různé západní mravy v nádražním bufetu
v Gottwaldově. Dostali lekci slušného chování. Na mnohé z nich snad
jejich rodiče teď pečlivěji dohlédnou, když za ně museli platit po stokoruně
pořádkové pokuty.
Ne všichni
dlouhovlasí mladící jsou „máničkami“ v pravém slova smyslu. Ne všichni
jsou špinaví a vulgární. Je mezi nimi dost takových, kteří mají líné ruce
a příživničí.
Na ty se už
našel metr. Ostatní dlouhovlasí, kteří se jim podobají jen vzhledem, by se měli
zamyslet. Jestli chtějí mermomocí tvrdit, že nemají s chuligánstvím nic
společného a chtějí být považování za součást slušné mládeže, pak by se jí
měli i svým vzhledem co nejvíce podobat. Ne se od ní za každou cenu lišit
způsobem při nejmenším hloupým. (np).“
Citace
je včetně pravopisných chyb (rozkošně příznačné je malé b v názvu Beatles
a velké B ve slově Bezpečnost).
Elaborát
měl fatální dohru. OZVĚNY byly exemplárně potrestány vyhazovem
z Pionýrského domu, z ČSM, a byla jim zakázána jakákoliv veřejná
činnost. Kapela se poté protloukala, jak se jen dalo, spíše nedalo, zkoušela
v garážích a jen párkrát se jí podařilo vystoupit, už nikdy však ne
na samostatném koncertu či zábavě. Nakonec rafinovaně změnila jméno na THE
RESONANCES.
OSTRŮVKY
POZITIVNÍ DEVIACE
Vlasatci,
máničky, hároši, hipísáci, vysokoškoláci, studenti, vyberte si, nebyli primárně
žádnými politickými aktivisty, v podstatě se chtěli jen bavit a poslouchat
svou muziku, bigbít. Politiku z hudby a vlasů udělali komunisti, nikdo
jiný, to je potřeba stále dokola zdůrazňovat! Zatímco ve světě šlo vesměs
maximálně o mezigenerační konflikt, s výjimkou protiválečného hnutí, kdy
se na přirozeně protiválečně orientovanou mládež nalepila kdejaká levicová
sebranka, počínaje anarchisty a konče třebas Angelou Davisovou.
Ani
naivní představy o nějakých tehdejších drogových excesech neobstojí. Dnes se na
každé základce každý rok vyhulí víc marjánky než v sedmašedesátém
v celém Československu, tím jsem si jistý.
O
hippies se v ČSSR onoho Léta lásky moc nevědělo, nicméně pár fotek ve
100+1 a dva články v Mladém světě měly velkou odezvu, aspoň tedy co se
týče ještě větší délky vlasů a divočejšího oblečení „co dům a babiččina truhla
daly“.
Roztomilé
beatlesovské patky a vlasy na límec a do půli uší max, byly u odvážných
průkopníků vystřídány pravými řepami, za něž by se dnes nestyděl ani ten
nejdrsnější podpódiový hrozič.
Bolševik
měl (a má) zkrátka hrůzu ze svobodných a svobodomyslných. Dokud byl u moci,
dával to prostřednictvím svých Kojzarů, Reicinů, Urválků, Ondráčků. ale i
malých slouhů a užitečných idiotů všem nesouhlasícím tvrdě najevo. A proto: Už nikdy více!
Jaromír Merhaut (Publikováno v magazínu Spark 11/2017)
Komentáře
Okomentovat